Századunk, 1845. január-június (8. évfolyam, 1-52. szám)

1845-05-30 / 43. szám

De minthogy ezen vállalat csekély erőmet felülmúlja, nem lévén elegendő adatok és tapasztalatok birtokában, teljes biza­lommal s legbensőbb tisztelettel szólítom fel mindazon lelkes ha­­hazafiakat, kik nemcsak szóval, hanem tettel is készek küzdeni, munkálni és áldozni a nép szellemi felszólításáért: legyenek ke­­kegyesek szándékomat gyámolítani, hiteles bő adatokkal munkámat létre juttatni. Legyenek kegyesek becses közleményeikkel megis­mertetni a hon különbféle tájain divatozó mindennemű babona és kuruzslással — azoknak használási módjaikkal — eddig okozott gyászos eredményeikkel—hogy igy lényegesen ismerve a nyavalyát annál hatályosabban dolgozhassunk ellene. Egyszersmind legyenek szívesek megismertetni olly egyszerű gyógyszerekkel s azoknak alkalmazói módjaikkal, mellyek a köznép életében — s a házi ál­latoknál naponkint előforduló rögtöni esetekben legczélszerűbben használhatók. — Az értesítéseket bérmentve, ho­­gy nem lehetne bérmentetlen legyenek szívesek hozzám utasítani julius hónap vé­géig. _ A tisztelet legbuzgóbb érzelmével különösen kérem az önzéstelen nemeslelkű lelkészeket, gazdatiszteket, orvosokat, le­gyenek kegyesek bölcs és bő tapasztalásaikkal e közhasznú válla­lat létesítésében segíteni, az orvos urakra nézve jelesen legyen szabad megjegyeznem, hogy a pórnép mostani vakhite szerint nyavalyáiban csak e két orvoshoz szólt folyamodni t. i. a babo­nához és a kuruzsláshoz; de ha meggyőzetik a felől, hogy mind e két orvos csak vészt és kárhozatot hoz életére, úgy bizonyára el­­fogadandja a józanabbak tanácsát, és bizodalmasabban élend az orvosi segéllyel. Ezt csak azért említem, mert volt szerencsétlen­ségem ismerni egy olly orvost, ki a népet eddigi babonatömkelegé­ben hagyni, s tévelygeni kívánja. Hitessük el a pórnéppel, hogy: a babona és kuruzslás átkára van életének, veszedelmére szellemi és anyagi jólétének; kétségkívül örömestebb fog áldozni csekély vagyonából azoknak, kiktől egészségét és barmainak orvoslását biztosabban reményű. — Ismerve honi hir- és divatlapjaink, s egyéb folyóirataink érdemes szerkesztőinek magasztos hazafiui jel­lemét: nem leszek vakmerő, ha a legforróbb tisztelet és legőszin­tébb bizalommal esedezem: legyenek szívesek ha nem is egészen, legalább kivonatban becses lapjaikban közzé tenni igénytelen szózatomat.— Ha majd a nép boldogsága virulni fog, a boldogított nép áldani fogja mindazokat, kik a sötét tudatlanság és a kárho­­­zatos babona átkaitóli megváltásában részt vettek. Bója Gergely néptanítókat képző királyi intézeti tanító, mutatvány „Emberi okosság“ czimü munkából, melly angol után több jeles mondatokkal bővítve, G. A. szerint rövid idő múlva alulirt által kiadandó. Foglalatosság. A jó indulatu és szorgalmatos ember mindig bir olly termé­szeti, tulajdonokkal, mellyek őt erkölcsössé és boldoggá tehetik. Mindenikünk a maga személyében mintegy színpadon lépünk fel a világban; minő szerepet játszol, nem tudom, de légy bár hatal­mas, vagy koldus mása, úgy intézd dolgodat, hogy azon személyt, mellyet az örök végzés reád ruházott, híven viselted. Ne erőltesd elmédet haszontalan fogásokkal; mi közöd, hány csomó volt Hercules buzogányán? hiv volt-e Penelope, vagy nem? A bölcs elméjét a szükséges s hasznos dolgokra fordítja, nem is tartja hozzá illőnek a balga és eredmény nélküli vitát; az illy fel­ lengző okoskodás nem egyéb felkantározott bolondságnál, mit sem használ, vagy okosabbak leszünk-e illy vizsgálódások által? bi­zonyára nem, mert gondolkodni és beszélni tanítanak, egyebet semmit. Tudomány a lélek kincse, ehhez pedig a józan gondolkodás vezeti az embert. Teendőink között első legyen, hogy a­mit rosz­­szul tanultunk, felejtsük el, jobbakkal pótolván e hiányt addig, migahibás, vagy megromlott értelmiség meg nem gyökerezett, mert nagy az első nevelés ereje, tartós, bölcsőtől kezdve a sírig tart. Némelly bölcsészek elménczkedése az elvont tárgyak felett valóban csak gyökeretlen gyönyörű virágszál. Anthistenes megszólittatván a szorgalmatos tanulás eredmé­nyéről , azt felelte „magam mulathatok magammal, és a gyönyöres vezetért senkinek sem vagyok lekötelezve“, nem is megvetendő ezen boldogság, midőn odahaza vidám, nyugott lehetsz, és magad kellemes gondolatokkal mulathatod; jó még­is, ha a természeti értelmet felvilágosítja a tapasztalás. A világ egy nagy könyvtár, a társalgás élő tudomány, és az efeletti tapasztalások legjobb mesterek. A könyvek különbféle tárgyakat ismertetnek meg velünk, s anyagot nyújtanak egy ízletes épület alkotására, de csak a társas élet mutatja meg, mint kelljen a sokféle részeket öszveilleszteni, s így bölcsességet, tekintetet szerez. A tudomány ékesíti az embert, ennek értelmét pedig többi közt a történettan világosítja fel leginkább; általa a jövendőket megtudhatni, mielőtt megtörténtek, szép tapasztalást szerez, an­­nélkül, hogy mellette megőszüljünk, és mások költségén mivel bennünket. Mi egyéb a történetírás, mint a tett dolgok eredmé­nyeit, okait elősoroló okos elbeszélés? azonban e kitűnő ajándé­kot, mellynél felségesket alig adhatunk az utókornak, nem kezel­heti a polgári viszonyokban járatlan, ki kora fortélyait nem tudja, és közönséges dolgokkal foglalatoskodván, a béke és háború szel­leméről mit sem tud. Hogy azt, a­mit elménk fel nem foghat, nem tudjuk, az nem a tudomány, hanem természetünk hiánya, mert a halandó ember látkörén túl esik. A valóságos tudomány a dolgot annak súlya szerint veszi, nem a tekintély, vagy válogatott szavak nyomán. Iparkodj naggyá válni, a középszerűséggel meg nem elégszik a hős lélek; a kitűnő tulajdonok valamelly magasztosban kiemelnek a közönséges emberek sorából, és a legjelesbek számába sorol­nak ; mert csekély dologban kitüntetést keresni annyi, mint a ki­­csinben nagynak, a semmiben valaminek lenni. Nagyra becsülöm a tudományok feltalálóit, az, ki első alkal­mazott kéneset az orvosszerekhez, bizonyára nagyobb jótéteményt nyújtott betegeinek, mintha számunkra kórházakat alapított volna.*) Az új találmányok és fölfedezések az utódokra bízattak; elég sajnos ugyan, hogy a feltalálók és fölfedezők fáradsága nem mél­­tányoltatik mindig, de ne borzadj vissza, a jó kelme talál vevőt, az erkölcs megnemesít, és a­ki nagylelkű, nem szükség neki, hogy több legyen. Sokaknak kárukra van, hogy mivel legjobbak nem lehetnek, mindenről lemondanak, és ha nem juthatnak, a­hová kívántak, oda , a­hová jutni lehetne, nem akarnak. Érdemeidhez, ne a képzelődéshez mérd a tiszteletet. Inkább kívánt Diogenes bölcsek módjára élni a világban, mint elvontan attól Platokint magányban megőszülni a viták mellett. Egy valaki a lacedemonoknál Plutarch bizonyítása szerint, mig neki egyik lábára saruját felkötnék, a másikon sokáig moz­dulatlan megállott, igy szólítva meg bizonyos görögöt, „nem hi­ *) Szabadjon kételkednünk e felett. Szerk.

Next