Szeged és Vidéke, 1903. március (2. évfolyam, 52-78. szám)

1903-03-26 / 73. szám

SZEGED ÉS VIDÉKE szeged, 1903. csütörtök, márczius 26.­­ POLITIKAI NAPILAP. , 1l. ÉVFOLYAM, 73. (306.) SZÁM. SZERKESZTŐSÉG: KÁRÁSZ­ UTCZA 10. SZÁM. Kiadóhivatal: SCHULHOF KÁROLY könyvkereskedése. A FELEL­ŐS SZERKESZTŐ TELEFONJA 3. A SZEI­KESZTŐSÉG TEL­EFONJA II. FELELŐS SZERKESZTŐ: dr. BALASSA ÁRMIN. TÁRSSZERKESZTŐK: dr. FÜLÖP ZSIGMOND és dr. SZÁSZ HUGÓ. ELŐFIZETÉSI ÁRAK:­­ Egész évre 24 korona. — Félévre 12 korona. — Neggyűdé­vre 6 korona. I Egy bóra 2 korona — Egyes sz­ám ára 8 fillér. A KIADÓHIVATAL TELEFONJA 211. „A kormány a felelősséget magától elutasítja“. Irta: Kalmár Antal dr. Szeged, márczius 25. Mit utasít el a kormány magától ? A felelősséget. Hogyan? Talán Magyar­­ország törvényhozása kitörölte a magyar közjogból az 1848: III. t.-czikkelynek azt a paragrafusát, amely a kormány­zat felelősségét három pontban el­számlálja? Dehogy törölte ki. Mi történt hát mégis Magyar­­országon ? Az történt, hogy a magyar ország­­gyűlés jóvoltából a bécsi német had­ügyminiszter császári katonának nem kap magyar legényt, Fejérváry pedig nem kap honvéd-ujonczot. Erre aztán Fejérváry neki darálta magát és ezt mondja: „Kijelentem, hogy ezen az ismert parlamenti viszonyok kényszere alatt kibocsátott rendelkezésekből ki­folyólag úgy a hatóságokra, mint az egyes védkötelesekre és azok hozzá­tartozóira esetleg háromló mindennemű zaklatásokért, károsodásokért és más­nemű hátrányos következtetésekért a kormány a felelősséget magától elutasítja“. De ha a kormány nem felelős, ki hát a felelős? Fejérváry szerint a magyar országgyűlés a felelős. Azon­ban a magyar országgyűlés a magyar közjog szerint szuverén testület, amely épúgy nem vonható felelősségre, mint maga a­­ magyar király. A magyar országgyűlés csak a történelem ítélő­­széke előtt bír felelősséggel — épúgy, mint a magyar király. No már most szépen vagyunk: a magyar országgyűlés a magyar közjog szerint nem felelős, a kormány pedig a saját kijelentése szerint. Joggal állít­hatni , hogy ezek valami gyönyörűséges közjogi állapotok. Ámde a kormány a kormányzat körében történt bármely cselekedetért, vagy mulasztásért az 1848: III. t.-czikkely 32. §-a szerint jogi és politikai felelős­ségre vonható*) s különös nagyhatalom lehet az a báró Fejérváry, aki mégis kijelentheti, hogy ő az élő törvény daczára sem felelős. Kijelentette,­­ az azonban kétségtelen, hogy a magyar alkotmány súlyosabb sérelmet még alig szenvedett, mint ezen nemcsak rossz­akaratú, de egyúttal ostoba közjogi kijelentés által is. Mert ez a rendelet egyenesen a magyar alkotmány első­rendű biztosítékát, a kormány felelős­ségi elvét sérti meg, — de nemcsak megsérti, hanem hivalkodó módon meg is támadja. Eltekintve azonban attól, hogy azt, nem a — minden körülmények között felelős — miniszter mondja meg, hogy ő felelős-e valamely, kormányzati csele­kedetért vagy nem felelős, hanem azt megmondja az egyedül illetékes tényező: az országgyűlés alsó táblája (1848. III. t.-cz. 33. §.) - - eltekintve mondom ettől: Fejérváry — a ravasz — csak a tejfölt akarja leszívni, a savót pedig adjuk a kutyának. Mert ha Fejérváry a magyar országgyűlésen történtekért azt a közjogi következményt vonja le, hogy őt és a kormányt — a kormány­zat egy nagy ágában — a felelősség nem terheli, akkor ne csak félig vonja le a következményt, hanem vonja le egészen, és a kormánynyal együtt mondjon le. Mert a puha bársony­székben ott maradni, a felelőtlenséget pedig kimondani, tehát a javadalmazást gond nélkül élvezni , annyi észt más embernek is adhat az Isten, nemcsak Fejérvárynak. Ez az egyik alkotmánysértés. Van azonban abban a miniszteri rendeletben még egy másik eminens közjogi sérelem is: „Az önkéntes belépés, tekintve, hogy az nem hatósági ren­delkezés, hanem a' saját elhatározás alapján történik — megengedhető'". Nem engedhető meg. Tiltja az 1790: XIX. t.-czikkelynek a következő rendelkezése: Szubszidiumokat —­­országgyűlésen kívül — semmi néven nevezendő czímen, még önkéntes szabad megajánlás örve alatt sem lehet szor­galmazni. Hogy pedig mi értendő „subsidiorum“ alatt, azt Deák Ferencz Lustkandl elleni híres közjogi munká­jában a következőképen mondja meg: „Megjegyezzük itt azt, hogy a „sub­­sidiorum“ szó alatt nemcsak a kész­pénz vagy termesztvények, hanem az 1790: XIX. és 1827: VI. t.-czikkek­­nek világos bizonyítása szerint, a had­sereghez szükséges ujonezok is érten­dők“. (137. 1.) Tehát az a kormány, amelynek a magyar országgyűlés ujonezokat még nem szavazott meg, az a kormány Magyarország területén sem rendes sorozás, sem toborzás, sem önkéntes belépés által ujonczokat nem szedhet. Ha pedig mégis szed, (még önkéntes belépés által is) az egyenesen vádperbe vonandó. De már ezen rendelet diszpozíc­iói szerint is olyan súlyos alkotmánysértést követett el a kormány, hogy minden teketória nélkül megérett a vádja,­­ és ha ezt mégis sikerült, azt Fejér­­váron, a hatalmas miniszter legfeljebb csak annak köszönheti, mert­ sine vana viribus ira. Most egyszer a nemzeten van a sor: a tehetetlen dühöngőkön nevetni. *) Kivéve a fekete-sárgára mázolt kapujú kaszár­nyákon belül történteket. Ennél a kapuknál megszűnik­­a magyar kormányzat hatalma és felelőssége. A magyar alkotmány ezen drága gyöngyét 1867-ben törülték ki a 48.3s törvényekből. Lapunk mai száma 8 oldal. Politika. A válságos helyzet. — A kormány és a katonai javaslatok. — .A függetlenségi és 48-as párt lankadat­lan erővel folytatja a küzdelmet a katonai javaslatok ellen. A néppárt valamivel csen­desebben viselkedik ugyan, mint eleinte, ami, úgy mondják, arra vezetendő vissza, hogy a király egy udvari ebéden szemrehá­nyásokat tett gróf Zichy Nándornak a párt magatartása miatt, de hát a Kossuth-párt végre is elég erős arra, hogy egymaga harczoljon tovább sikerrel. Mi lesz azonban a dolog végre ? Mi lesz a zűrzavaros helyzet megoldása? Ki tudna ma ezekre a kérdésekre pozitív választ adni ? .4. bécsi lapok leplezett formában máris arról beszélnek, hogy Széll Kálmán helyzete tarthatatlanná vált és hogy kormányválságnak kell bekövetkeznie. Ezzel a híreszteléssel szemben kormány­­párti körökben azt beszélik, hogy a minisz­terelnök egész nyugodtan nézi az eseménye­­nyeket és bizonyosra veszi, hogy végre is ő fog diadalmaskodni az ellenzék fölött. — De milyen eszközökkel ? — kérdez­ték tőle a barátai. És erre Széll Kálmán azt felelte: — Hlát türelemmel! Vannak a kormánypártnak igen előkelő tagjai, akik úgy vélik, hogy minden türelem mellett se lesz elég idő a katonai javaslatok elintézésére, mert az őszszel már be kellene nyújtani az újabb katonai javaslatokat is. Az ellenzék vezérei pedig úgy számíta­nak, hogy ha semmiféle újabb inc­idens nem merül föl,­­ már pedig a politikai körök jelenlegi diszpozíc­iója mellett a meg­­lepetésszerű inc­idensek nagyon is könnyen lehetségesek,­­ az általános vita az egyik javaslat dolgában a legjobb esetben hús­­vétig eltart. Eszerint tehát az általános vita harmad­­fél hónapot vett volna igénybe. De minden határozati javaslat benyújtója élhet még a zárószó jogával és mert eddig is már vagy hetven határozati javaslatot nyújtottak be, a legkedvezőbb esetben júniusban történhetik meg az első szavazás, de még csak azután következnék a részletes vita. A bécsi Zeit arról ad hírt, hogy Széll Kálmán miniszterelnök bizalmasan kijelen­tette az ellenzék vezéreinek, hogy ő minden pillanatban kész visszalépni és helyét át­engedni másnak, ha az ellenzék aztán meg­szavazza a katonai javaslatokat. Úgy értesülünk, hogy ez a miniszter­­elnöki kijelentés a valóságban nem történt meg. A Kossuth-párt nem Széli ellen har­c­ol elsősorban, hanem azt akarja lehetet­lenné tenni, hogy a katonai javaslatok ellen akkor is, ha Széli távozása után az utóda is a Ház elé terjesztené azokat. Mellékes, hogy a miniszterelnököt Széll Kálmánnak, vagy gróf­­Andrássy Gyulának, avagy Lu­kács Lászlónak hívják-e.

Next