Szeged és Vidéke, 1916. december (15. évfolyam, 280-302. szám)

1916-12-01 / 280. szám

súlyosan, részben könnyebben meg­sebesültek. A katasztrófa áldozatai között legtöbb a munkásember. A halottak és sebesültek pontos számát még nem tudják. Délben hivatalos kommünikét adnak ki a katasztrófáról. Délben várják Buda­pestre a legnagyobb sebesültszállító vonatot. Rósa Izsó dr. Szeged küldöttségének visszatéréséről. Rósa Izsó dr. országgyűlési kép­viselő, aki Szeged város küldöttsé­gével részt vett a király temetésén, ma délben a budapesti gyorsvonat­tal visszaérkezett Szegedre. Rósa Izsó dr. a szegedi küldöttség vissza­téréséről a következőket mondta a Szeged és Vidéke munkatársának: — Cicatricis Lajos dr. főispánnal, továbbá Somogyi Szilveszter dr. pol­gármesterrel, Gaál Endre dr. tanács­nokkal és Kelemen Béla dr. képviselő­­társammal tegnap délután az ötórás különvonattal indultunk el Bécsből és Marcheggen át este tíz órakor érkeztünk Budapestre a nyugati pályaudvaron. Somogyi polgármester, Gaál tanácsnok és Kelemen Béla dr. kiszálltak Budapesten, Cicatricis Lajos dr. főispán pedig Félegyházán és onnan utazott tovább Szentesre. — A katasztrófa a brucki vona­lon történt éjfélkor, még­pedig nem különvonattal, hanem a rendes bécsi gyorssal. Hivatalos jelentés a katasztrófiáról. A MÁV­ igazgatósága a vasúti szerencsétlenségről ma délben a következő hivatalos kommünikét adta ki: Herceghalom állomáson tegnap este az 1308-as számú gráci személy­­vonatot a kihaladásnál átszelte a beálló III-as számú bécsi gyorsvonat második része. A szerencsétlenségnek az az oka, hogy a „megálljt'' jelzést későn vették észre, amikor a vonatot már nem tudták megállítani. Az át­szelt 130- as kocsijai összetörtek. A gyorsvonat szalonkocsija, amelyben Thallóczy Lajos, a szerbiai polgári kormányzóság adlátussa utazott és az utána következő Pullmann-kocsi megrongálódtak. Thallóczy meghalt. A kocsiban levő titkára és egy nő­rokona, továbbá egy főhadnagy sér­tetlenek maradtak. Thallóczy a fején sebesült meg, a gőzvezető csőtől. Az 1308-as gráci vonaton főképpen har­madik osztályú utasok utaztak. Az eddigi megállapítások szerint a Ferenc József-intézet két növendéke is meghalt. A nevüket még nem tudják. A halottak száma hatvanhat. A ha­lottak többnyire katonák. A sebesül­tek száma százötven, köztük hat­­vanan súlyosan sebesültek meg. A sebesülteket kórházvonatokon részben Budapestre, részben Komáromba szál­lították. Hivatalos értesítés a szeren­csétlenségről éjjel 1 órakor érkezett az államvasutak igazgatóságához. Az inspekciós Szilberer dr. titkár és Karanovics főfelügyelő vették át a hírt, akik nyomban értesítették Tolnay Kornél MÁV. elnökigazgatót. Tolnay elnökigazgató Preisach Al­fréd főfelügyelővel és Offner üzlet­vezetővel a helyszínére utazott, ahol ma délelőtt tizenegy óráig tartózko­dott és intézkedett a sebesültek lehető leggyorsabb elszállítása és a forga­lom mielőbbi helyreállítása iránt. Az első kórházvonat érkezése Budapestre. A keleti pályaudvarra ma reggel 9 órakor érkezett az első kórházvonat harmincegy sebesülttel. Sebők dr. mentő főorvos, aki a kórházvonattal érkezett, a következőket mondta: — A szerencsétlenség éjjel 12 óra 40 perckor történt. A herceghalmi állomásról kifutott a gráci személy­­vonat, ugyanakkor beérkezett a bécsi gyorsvonat. Mind a két vonat mérsé­kelten haladt, különben még borzal­masabb lett volna a katasztrófa. A bécsi vonat nem szaladt bele a gráciba, hanem kettészelte. Tehát nem hibás váltóállításról van szó, hanem valószínűleg elromlott a fék, vagy figyelmetlen volt a vonatvezető. A gráci vonat nyolc vagyonja összetört. A halottak száma hatvan-hatvanöt lehet. Holttest még lehet a romok alatt, sebesült azonban nem, mert nem lehet már segélykiáltást hallani. Az első kórházvonat éjjel fél kettő­kor indult el a szerencsétlenség szín­helyére és ma reggel 9 órakor érkezett Budapestre harmincegy sebesülttel, köztük hároman a Ferenc József-inté­zet növendékei, akiket a Pajor-szana­tóriumba szállítottak. A polgári sebe­sülteket a Rókus-kórházba, a katonákat a Mária Terézia-kórházba szállították. A második vonaton utaztak Hazai és Harkányi miniszterek. Mikor a vonat Győrbe érkezett, a győri állo­másfőnök intézkedett, hogy az első gyorsvonat Komáromban várja meg a másodikat. Az állomásfőnök azt akarta, hogy a miniszterek előbb érkezzenek Budapestre, így is történt. Az első vonat baj nélkül futott át Herceg­halom állomáson. A halottak között sok orosz és szerb hadifogoly van. A megyei notabilitások közül még nem tudják, ki a halott, vagy ki sebesült meg. Thallóczy szalonkocsijában utazott még egy Spenczer Mici nevű hölgy, aki Rhemen báró, Bosznia kormány­zója lányának unokahuga. Neki sem történt baja. A hivatalos jelentés megemlíti, hogy a Ferenc József-intézet növen­dékei közül ketten meghaltak. Mint utólag megállapították, csak egy nö­vendék halt meg. Éltető Dániel nyolcadik osztályú tanuló. Vermes Imre, ugyancsak nyolcadik osztályú tanuló súlyos sérülésével a Pajor­szanatóriumban fekszik. Tallóczyn kívül a többi holttestet még nem sikerült agnoszkálni. A fölismerhetetlenségig összeroncsolód­­tak a holttestek. Hogyan menekült meg a honvédelmi miniszter? Hazai Samu báró honvédelmi mi­niszter is a bécsi gyorsvonaton uta­zott, még­pedig Thallóczy szalon­­kocsijában. A győri állomáson azon­ban kiszállt Hazai báró és így meg­menekült a katasztrófától. Thallóczy halála, Thallóczy Lajos szalonkocsija és a mögötte levő vagyonok teljesen összetörtek. Thallóczy nyomban meghalt, titkára és nő­rokona csodálatos módon meg­­­­menekültek. A kormányzó holt­testét a kocsi berendezésének szilánkjai közöl húzták ki. Mélyen aludt, amikor a szeren­csétlenség történt. A gőzvezető­­cső tenyérnyi nagyságban be­­szakította a fejét, véres agy­veleje látszik. Junger dr., Thallóczy titkára elmondta, hogy óriási rázkód­­tatásra ébredtek, a podgyászok leestek. Őt leszorította egy deszka, alig tudott megmene­külni. Amikor kiszabadult vesze­delmes helyzetéből, megmentette a kormányzó nőrokonát. Nagy­­nehezen kimásztak a szalon­kocsiból a szomszédos vagyon tetejére, ahonnan két huszár segítette le őket. A sötét éjsza­kában borzalmasan hatott a sebesültek nyöszörgése, két­ségbeesett jajkiáltása. Az összeütközés helye. Az összeütközés Herceghalom és Bicske közt történt, a herceghalmi őrtoronynál, amely 250 lépésre van az állomástól. A 3. számú gyors­vonatot tegnap Bécsben kettéválasz­tották, mert a sok utas nem fért el rajta. Mindkét vonat zsúfolva volt a temetésről visszatérő magyarokkal. A gráci vonaton nagyobbrészt szabadságolt katonák, munkások és asszonyok utaztak. Az összeütközés oly heves volt, hogy az utasok hol­tan buktak ki a vonat ablakain. A halottak közt vagy húszan vannak Bécsbe, a temetésre fölrendelt kato­nák. Valamennyinek sok kitünte­tése volt. Spilka Antal fiai. A súlyosan sebesültek közt van Spilka László és Imre, Spilka Antal volt hódmező­vásárhelyi főispán 16 és 16 éves árvái, azonkívül Vermes Imre Szabadkáról. SZEGED ÉS VIDÉKE, 1916 december 1 A páratlan PFAFF-varrógépek egyedül nálam kaphatók. . Kerékpárok, beszélő­­gépek, hanglemezek, gummik, gépréssek-­­­ből gazdag raktárt i­s tartok. Üzletem 18 év­e­k óta áll fönn és kizáró­lag a városi bérpalotá­ban, a Gerliczy tejcsar­nok mellett, a fahonvéddal szemben van. Szántó József SBB gépáruban-tulajdonos. bob A hirdetők­et kérjük, hogy hirdetéseiket lehetőleg dél­előtt 11 óráig küldjék be hozzánk. Csapataink zsákmánya Romániában. BERLIN, november 30. A Berliner Tageblatt jelenti: Hadsergcsapataink f­­yors előrenyomása Romániában ehetővé tette, hogy a szerzett zsák­mány most már áttekinthető. E hó 28-ika óta nagy marhacsordák és jelentékeny gabona- és petróleum­készletek jutottak csapataink birto­kába. Ezenkívül zsákmányul ejtettünk hat egészségügyi autót, 1100 vag­­gont, 10 mozdonyt és újabb időben ismét 870 vaggont. A dunai kikö­tőkben 6 gőzöst és 79 uszályhajót zsákmányoltunk, amelyek közül 16 árpával és zabbal volt megrakva. Gardescu tábornok Románia veszedelméről. GENF, november 30. Az Adeverul cikket közöl Gardescu tábornoktól, aki kifejti, hogy a központi hatalmak megsemmisítő csapásokat készülnek mérni Romániára. Teljesen érthetet­len, hogy az antantkörök azt hiszik, miszerint Románia ellenfelei szörnyű nyomásának csak egy ideig is ellent­­állhat. fszV.hadik­ölcsönre 50 koronától kezdve minden Ország jegyez­­hető a hivatalos alá­­b iráni halyon­­ ■ May R. Miksa bank- én Táltó-ih­letében Szegedi Széchenyi-tép. MŰVÉSZET. . színház. A színház műsora: Pénteken Velencei kalmár, dráma. Páros 3 harmados. Szombaton délután Nagymama, víg­­játék. Ifjúsági előadás, 8 és fél órai kezdettel, rendes délutáni helyárakkal. Szombaton este Én, Te, Ó, operett. Páratlan 1 harmados. Vasárnap délután Világjáró, operett Vasárnap este Én, Te, Ó, operett. Páros 2 harmados. * Az Ifjúsági előadások napja vál*­tock. A színházi iroda jelenti: Miután az iskolák egy része idegen helyiségben délután tartja előadásait, s a tanulók egy része szerdán, má­sik része szombaton délután szabad, a színház igazgatósága úgy intéz­kedett, hogy az ifjúsági előadások fölváltva, egyik héten szombaton, a másik héten szerdán lesznek. A jövő héten szerdán délután Szigeti József népszínműve, a Vén bakkancsos és fia a huszár kerül ifjúsági előadás­ként sorra. * Pénteken nyílik meg a nagy országos gyász után a Korzó­mozi. Bemutatásra kerül A szep­lőtlen asszony, ez a grandiózus film, amely ebben a szezonban el­eddig a legnagyobb sikert aratta. A szeplőtelen asszony, vagy Lady Beatrice házassága a hírneves ame­rikai „Aranysorozat“ negyedik filmje. Ha meggondoljuk, hogy az Arany­sorozatba csak a legkiválóbb filme­ket veszik föl, fogalmat alkothatunk magunknak ennek a nagyszabású drámának a kiválóságáról.

Next