Kegyes tanítórendi katolikus gimnázium, Szeged, 1853

na. Elészólitják a tárgy megfejtésére a panaszos anyának fiát, ki ugyanazt mindnyájunk teljes meg­elégedésére legügyesebben fejté meg. Az elérzékenyült anya ekkor, már most, úgymond, megnyug­szom az intézkedésben, csakhogy fiam eleget tett várakozásomnak s vele fia is megnyugodott, nyilvá­nosan igazolhatván kitűnő ügyességét. — Vagy talán mint haszonlesés vagy nyereségvágy, vagy épen aljas gondolkodásmód nyilvánítása tekintessék, midőn a gyermek a jutalomnak mint olyannak örvend s mindenkép csak jutalom reményében igyekszik ? s ellenben mint nemes becsületérzést tartsa szemei előtt a nyilvános kitüntetés alkalmával, közönyös lévén a jutalomra ? Emez örömet én egészen ártatlan és gyermeki örömnek, a­mig amazt ellenben veszedelmesnek tartom. A becsületvágy a nevelés teré­ről le nem szorítható, mert az „optimus quisque laude ducitur" a leg­jobbik is tart a dicséretre — közmondás ha valahol, gyermek és ifjú előtt bizonyosan igen helyén lehet, de szükséges annak befo­lyását párhuzamozni, hogy ne a világ nyerjen, lélek pedig kárt szenvedjen. Mi csak azáltal érhető el, ha a tanulóknak egymás közti vetekedését egyedül a vetekedés terére húzzuk. Tartsuk azt, mit Homer ajánl ,­hogy legyenek jók mindig,»­ t. i. a tanulók. A kezdő tanár őrizkedjék a neveléstan mindenhatóságábani hitétől, az idősb a természet min­denhatóságától. A feladat ez: lehető korán egymással összebékíteni Horácznak e nevezetes két versét: Naturam expellas ft­rca, tam­en usque recur­ret, azaz: űzd ki bar­bottal a termé­szetet, mégis visszatérend; és: Nemo adeo ferus est, ut non mitescere possit; nincs oly vad senki, hogy megszelidítni tie lehessen. Mindkettőn segithetni, ha a gyermeket környező külbefolyások le nem rombolják a vastürelmű tanár és nevelő igyekezeteit. És sajnos, hogy a tapasztalat ellenkezőt bizonyít legtöbb esetekben. — * * # Melyik utat kövesse a tanár működéseiben, hogy azok célirányosbak lehessenek és nagyobb sikerre vezessenek ? a legtevékenyebbekhez alkalmazza-e magát, minthogy azoknál a fáradság legju­talmazóbb? vagy a középszerűekhez , mivel ez a nagyobb számot képezi ? vagy a leggyengébbekhez, mert ezek leginkább igénylik tanáruk segélyét? A szellemdús tanár örömest az elsőkkel tart s a leg­jelesb tanárok híven is teljesitik azt; ellenben a leglelkiism­eretesebbek az utolsókhoz alkalmazkodnak. Mit teend az, kiben a szellem és lelkiismeret, az ész, belátás és tapasztalat birtoka alatt állanak ? # * Az eszélyes tanár mindig a nagyobb részre fordítja figyelmét, ki nem felejtve ezek közül a leggyengébbeket sem, jóllehet sokszor legbuzgóbb igyekezete is meghiusul az atyailag figyelmeztető szavali dac miatt. E szomorú hiusulásnak okát ekkor a házi nevelésben kell hogy keressük. Sokszor a legkártékonyabb visszaélések a túlságos szeretet miatt elnézetnek, máskor a felügyelet elhanyagolása, míg nem ritkán a házi körülmények a fiú legjobb akarata mellett is képtelen annyit tenni, mennyit jó­akaró tanára lelkiismeretes kötelességénél fogva követelhet. Nézzünk p. egy családos házba, hol az apai jóakarat mindenben hajótörést szenved az anya túlságos szeretete mellett. A fiúnak kötelességénél fogva sok tennivalója van, és ezt az atya jól tudja s teljesítetni is szeretné, de útjában áll az anyai vakszeretet; az atya tudja, mikép a hajnal legkedvesb barátja a múzáknak , s azért már hajnal hasad­tával óhajtná gyermekét látni foglalatosságok között; de az anya vagy kérő vagy parancsoló szavával ellentáll a legszentebb akaratnak, és a gyermek, ki halmozva van kötelmekkel, anélkül, hogy csak egyet is teljesített volna kielégitőleg, nagy későn fölkeveredvén a puha ágyból, készületlenül jelenik

Next