Kegyes tanítórendi katolikus gimnázium, Szeged, 1912

iskola tantárgyai között, a­midőn a rendelkezésre álló eszközök még szerények, sőt maga a tanítási módszer is még meglehetős kezdetleges volt. A született pedagógus egyénisége azonban minden körülmények közt érvényesül s eredményeket tud felmutatni a legszerényebb eszközökkel is. A fiatal tanár nemes lelkesedésével, finom ízlésével csakhamar megkedveltette a középiskola ezen addig mostoha tantárgyát, sőt csakhamar csodát művelt szaktudásá­val, művészi ízlésével, de főképp legnagyobb művé­szetével, bámulatos fegyelmező képességével, oly­annyira, hogy a szegedi főgimnázium csakhamar a művészi nevelés terén is az ország első intézetei közé emelkedett. A tanév végi rajzkiállítások, a­melyeket az intézet évente rendezett, népszerűek lettek és arról tanúskod­tak, hogy a rajztanítás a szegedi főgimnáziumban rá­termett szaktanárnak és művészi ízlésű nevelőnek a kezébe van letéve. A közönség elismerését követték a kitüntetések, a­melyeket intézetünk rajzaira az országos, majd a mille­náris s végül a londoni kiállításon nyert. Legszebben azonban mégis az a miniszteri elismerő irat méltatja Nováky Bertalan érdemeit, amely a művészi neveléssel szerzett érdemei mellett a legnagyobb elismeréssel honorálja a nevelés terén elért eredményeit is. De a leglelkesebb nevelő is csak gyarló ember, könnyen beleesik abba a hibába, hogy első sikereiben megnyugodva, nem tart lépést a haladó korral, ennek természetszerű következménye, hogy lassan kint elmarad. Nováky Bertalan azonban soha nem szűnő lelkesedéssel haladt a megkezdett úton, fölhasznált minden eszközt.

Next