Állami Főreál iskola, Szeged, 1870

I. Minő eredmény várható a szegedi reáltanoda-intézettől?­ ­A­ reáltanoda IV. osztályának e tanév elején megnyíltával Szeged városának s környékének a főreál­­anoda iránt régóta táplált vágya megvalósult. — Ezzel immár tényleg uj stádiumba lépett Szeged tan­ügye , s alig csalódunk, ha mondjuk, — egyszersmind társadalmi életfolyama is, — amennyiben a tanodák a jövő polgárzatnak csemete­ápolói, ültetvényes kertjei. Úgy hiszem, helyén lesz itt haladásunk e fordulatpontját néhány sorral megjelölnöm, illető­leg e mozzanat horderejét szemügyre vennem. Másfél százada annak, hogy Szeged a török járom alatt s ennek nyomán támadt számtalan bajaiból némileg kibontakozva, mihelyt lehete, azonnal szert tenni igyekezett olyatén intézményekre, melyek sarjadékát az elemi oktatáson till a fenntebbi ismeretekre is képesítsék. E nemű intézményeit a viszonyok és körülményekhez képest folyton gyarapító ugyan, de a kellőhöz képest, amint az elfogu­latlanul visszatekintő eléggé láthatja, vajmi sok létesíteni való maradt el egy és más akadály miatt a későbbi idők rovására. Az iménti évtizedek e nemű törekvéseinek még láthatóbb eredményei mindinkább növekvő áldozatot venek igénybe,­­ és mégis mennyi fogyatkozás kívánja még annak folyton fokozását! Mind­ennek tapasztalható okát nem szándékozom itt részletezni; eléggé mutatják ezt viszo­nyaink. Csak ez újabb intézménynek indokát s célzatát kívánom némileg kiemelni. Az állami s társadalmi újabb viszonyok fölületes ismerője is tudhatja, hogy ezen csekély in­dok az, mely az ily tetemes áldozatot igénylő intézet létesítését sürgeti; de még inkább belátja azt az, kinek az újabb tudományos törekvések gyakorlati irányzatáról s ennélfogva azoknak oly nagy mérvben szaporodó vívmányairól némi fogalma van. Ezekhez képest t. i. már az egyes tudományágazatoknak alapos elsajátítása is mindinkább több idő­­s erő­ áldozatokba kerül mint ezelőtt. Mert bármennyire igyekszik a tudományos vizsgálódás a tudomány megszerzésének módjait is könnyebbíteni, a­mi több tekintetben sikerül is, de ahhoz min­den ügyes kémlelődés dacára nincs remény, hogy csekély vagy alig érezhető tanulással lehessen szert tenni nagy tudományra. Ha minden egyéb olcsó lesz is, de az igazi — nem hamis! — tudomány aligha veszti értékét a könnyen szerezhetés miatt. Az a régi példaszó, mely azt hangoztatja, hogy „rövid az élet hosszú a mesterség“ nemcsak el nem avul, hanem még inkább erősbödik, ha az igazi mesterség tudományára értjük. Mert azon alaposság, melyet ez követel, hova­tovább mindinkább nehezebben szerezhető meg; nemcsak a tudomány terjedelmének szerfölött növekvése, hanem azon bonyo­dalmak miatt is, melyekkel a fonák gondolkodás fattyúszüleményei és csábszellemek ámításai mint bolygó lidércek a tudomány után őszintén sóvárgókat is oly gyakran tévedésekre szédítik. Hogy tehát a gyakorlati életben oly ártalmasnak tapasztalt felü­letesség helyett a kellő ala­posság érvényesüljön, a társadalmi munkafelosztás elve maga után vonta egyszersmind a tudományszakok mindinkábbi elkülönítését is, így azon alaposabb szakképzettség miatt, melyet a tudomány hasznosítá­sának elve sürget, már a sokoldalú képzés folytán nehezebbé válik. Innét van, hogy a külön élet­pályákra való korán képeztetés szükségét mindinkább elismerték már a gyakorlatibb irányú nemzetek. Hogy e szükség elismerése nálunk jóval későbben nyilatkozik, nem igen lehet felötlő az előtt, aki tudja, mennyi előítéletes elfogultsággal hálózta be gondolkodásunkat a sok bal viszontagság miatti hátramaradás s mennyire elzsibbadoztak nálunk oly számtalan mostoha körülmények közt még a java képességek is a 1* 3

Next