Állami Főreál iskola, Szeged, 1873
I. Az iskolai padokról. Velem együtt bizonyára sokan fognak emlékezni a tavali bécsi világkiállítás alkalmával az úgynevezett „gyermek-pavilion“ vestibuljában felállított két gyász-öntvényre : „a jól ülő gyermek“ és „a roszul ülő gyermek “-re. — Valóban tanuságos két modell volt ez, s érdemes arra, hogy minden padagog szeme figyelemmelcsüngjön rajta. — Mert, habár kétségtelen, hogy a roszülés következményei közönségesen nem szoktak annyira szembeötlők lenni, mint minőknek ezen felállított alakok azokat, mint végleteket feltüntetik, másrészt azonban kétségbe nem vonható, hogy ezen feltüntetett káros következményeknek, minők: görbült hátgerinc, ferde vállak, benyomott mellkas, romlott szem stb., első okai a helytelen és természetellenes ülésekben, név szerint az ilyen iskolai padokban keresendők. — Lehet-e gondolni, hogy a gyermek, legyen az bár a legegészségesebb, midőn szülei őt az iskolába beadják, ha évek hoszú során meggörbedve, előre és oldalt lehajolva, az ő testi fejlődéséhez egyáltalán nem simuló padokban kénytelen ülni, mindezek dacára ép testtel hagyja el a tanodát ? Statistikai adatok bizonyítják, hogy a műveltebb társadalmi rétegekben olyannyira elharapódzó testi fogyatkozások nagy része egyenesen a helytelen iskolai padokra vezethetők vissza, és azért azon kérdés, vájjon mineknek kell lenni a helyesen szerkesztett iskolapadoknak, méltán megérdemli a szaktudósok teljes figyelmét. — Az európai úgy, mint a hazai irodalom már régóta tüzetesen foglalkozik ezen fontos kérdéssel, s hogy újabb időben nem csak az elmélet, de a gyakorlat terén is történtek számos dicséretes kísérletek, azt épen ezen bécsi világkiállítás bizonyította, hol a legkülönbözőbb rendszerek szerint készült iskolai padok ki voltak állítva. Az igények, melyeknek egy helyesen szerkesztett iskolai pad megfelelni tartozik, két szempontból támaszthatók: a pedagógia és az egészségtan szempontjából.• Míg amaz azt kívánja, hogy a pad az iskola követelményeinek megfeleljen, addig ez leginkább a gyermek szabad testi kifejlődhetését tartja szem előtt, és amely pad mindkét szempontból kifogástalan, azt kell legjobbnak elfogadni. — Vizsgáljuk meg már most, minőnek kell tehát ezen legjobb padnak lenni ? A gyermek az iskolában felváltva olvas,kr, figyel, jegyez vagy felel, — mindezt saját kijelölt helyén tehát az iskolapadban. — Szükséges tehát, hogy ülőhelyén egyszersmind asztala !*