II. kerületi állami polgári fiúiskola, Szeged, 1897

. A külföldi művelt államok nem eléggé tudják kifejezni cso­dálkozásukat azon, hogy 1848., illetőleg 1867. óta — tehát alig 30—40 év óta — mennyire megváltozott hazánk képe közmű­velődési tekintetben, mert alig hogy a béke helyre állt, nemzetünk vezetői rögtön hozzáláttak a százados mulasztás helyrepótlásához. Az első magyar felelős minisztérium, különösen pedig an­nak egyik lelkes tagja, dz Eötvös József, a nemzetet átalakító egyik főtényezőnek épen az iskolát tekintette. Innen kell kiindulni minden új eszmének és irányzatnak ; itt kevés fáradsággal igen nagy eredmények elérésére vagyunk képesek. S hogy az isko­láztatás általánosan kötelező legyen, létre­jött az 1868. évi XXXVIII. t.-cz. Ezen törvény mélyreható intézkedéseket tartalmaz. Nemcsak az általános tankötelezettség iránt intézkedik, de módot és alkal­mat nyújt arra is, hogy olyanok, kik az elemi iskolai képzett­séggel be nem érik, tovább­képzésben részesüljenek, még akkor is, ha tudományos pályára nem is készülnek. A fennebb említett törvény 59—67. §§-ai oly középfokú iskolákról gondoskodnak, mely iskolák a középosztály általános műveltségét vannak hívatva fenntartani. Ezen iskoláknak jobb, találóbb nevet nem is adhattak, mint „Polgári iskola.“ A kiinduló pont, a kitűzött czél, igen jó és nemes volt, mert a társadalom polgári elemét akarta ezen iskolának meg­nyerni, mi kezdetben sikerült is. Akkoriban még egészen más szemmel nézték a polgári iskolát, míg ma, a­hány az ember, annyiféleképen vélekednek róla. A mai polgári iskola: a) az ipar, b) a kereskedelem, c) hiva­talok, d) egyes szakiskolák és e) a középiskolák szolgálatában áll. a) Manapság, midőn minden téren nagy a verseny, midőn a gyári­ ipar mind nagyobb tért kezd hódítani, az egyes iparos rá van utalva, hogy megélhetése biztosítása czéljából nagyobb fokú ügyességre tegyen szert, mintegy önkéntes kötelességévé válik, hogy a foglalkozása keretébe tartozó szakintelligenciát magának elsajátítsa. Ezt pedig kellő iskoláztatás nélkül még képzelni sem lehet. Hiszen ha egy olyan iparos tanonczot, ki az elemi iskolá­ból került ki, egy másik tanonczc­al, ki a polgári iskolát is elvégezte, összehasonlítunk, a kettő között a különbség azonnal

Next