Szegedi Híradó, 1862 (4. évfolyam, 1-104. szám)

1862-11-08 / 90. szám

Negyedik évfolyam. Megjelent b.: Hetenkint kétszer, szerdán és szombaton reggel. Szerb­ Losztói iroda: Széchenyi tér, Pfannház, első emelet. 90-ik Szám. — 1­862. Szombaton, november 8-án. Előfizetési föltételek: Szegeden házhozhordással és vidékre postán. Egész évre 8 frt — félévre 4 frt, — év­negyedre 2 frt osztr. ért. Helyben a kiadóhivatalból elvitetve: Egész évre 6 frt, — félévre 3 frt, — évnegyedre 1 frt 60 kr. osztr. ért. Hirdetések.: Az üth­asábos petitsor egyszeri hirdetésnél 7 kr. kétszerinél 6 kr., többszörinél 5 kr. Bélyegdij minden egyes beigtatásért 30 kr. A „Nyilttér“ben a háromhasábos petitsor igta­­tási dija 20 kr. Kiacsóh­ivatal: Burger Zsigmond könyvkereskedése. Egyes szám ára S­ujler. Az előfizetési pénzek és hirdetmények Burger Zsigmond könyvkereskedéséhez cimezendők. Társadalmi biztosíték. II. Mi könnyebb a szónál? fogja mondani nem egy. Ha csupán szóbeszéddel lehetne bajainkat el­­igézni, telnék abból bőven akárhányunktól. Van valami e megjegyzésben, mit csekély magunk is szem előtt tartunk. — Csak hogy szó és szó közt nagy ám a különbség. S ezt szeret­­nék igazán megértetni; azt óhajtanék eszközölni, hogy a valósítandó eszmék előnyösítetnének kivá­lól­ag. Vége hossza nincs a sok ih­letlen okoskodás­nak. Bárhol figyelünk kissé a huzamos­ szóvál­tásra, többnyire a világ sorsának javításáról fo­y a beszéd , de a fő kérdésnek gyakorlati oldalához vajmi kevesen nyúlnak. Pedig csak az ér valamit. Mindenekelőtt tudni való, hogy az igazi vi­­lágjavítás csak min magunk jav­ulásával kezdődhe­tik. Ki mást hisz, ám kisértse meg kontárságát. Avagy nem azért megy-e haladásunk az örvény felé, mert a példák sokkal hathatósabban ragadoz­nak balra, semmint a legbuzdítóbb szavak jobbra? habár nem mondhatjuk, hogy az intő beszédnek épen hiányában volnánk. Szónak, Írásnak túláradó özöne nyilatkozott már nálunk is a népnevelésről. Egész az unalomig el van mondva, meg van vitatva, hogy s mint kellene satnyultságunkból fölüdülnünk s erkölcsi tisztulás által mintegy újjá születnünk jobb őseink szellemének föltámasztása által. De mit használ a gazdag eszmekincs, ha holt birtok gyanánt he­ver? ha tényekben nem valósul vagy aránylag csak kevéssé. Mig ellenben másrészről a kábító ábrándok mily hatékonyan terjednek! Mert nem állja utjukat a józanító szellem, sőt fájdalom nem kevés mennyiségű bárgyú jóakarat szélesíti a leg­veszélyesebb irányzat ösvényét! Kétségkívül a korszellemnek­ oly üszögös ki­növései, oly undorító fekélyei, minőket naponkint mutatnak föl lapjaink, mélyen belül feneklő vész­csi­ából sarjadoznak ki: ennélfogva nem könnyű azoknak orvoslása,­­ annál inkább, minél ke­vésbé állnak a leglényegesebb módok hatal­munkban. És mégis eltávolíthatlan erkölcsi kötelesség kényszeríti önérzetünket, hogy annál inkább buz­­gókodjék fajunkat az el­faj­t­al­an­o­dás­t­ó­l visz­­szatartóztatni : minél nagyobb kárörömet okozhat­nánk az önvédelem e legnemesebb kötelességének mellőztével azoknak, kiknek minden sülyedést ta­núsító mozzanatunk gyönyörélvet szerez. Ily fölöttébb kényes viszonyok közt valóban sokszorosan próbaköre van téve az önfentartási buzgalomnak erélye és az arra szükséges lelemé­nyessége. De a még oly tornyosult akadályokkal szemben is azonnal lehetlenséget vallani oly ko­pasz mentség, mely határos a lelketlenséggel. A jobbra terelés ildomos módjainak célszerű használatában kellene főleg egyetérteniök az iga­zán jót akaróknak. De vájjon el lehet-e hitetni a döre rajongás hadával, hogy fonák eszméi nyomán épen azzal tesz legnagyobb kárt, amivel használni vél, és hogy a józan ítélet birói széke előtt gyakran épen büszkeségének támaszai s érdemül fitogtatott té­nyei jelentkeznek kárhoztatandó bűnökül? Nincs kedvünk, sem időnk sem a sörházi, sem a borcsarnoki politika alaptételeit taglalgatni. Elég egyszerűen ismételnünk az elavulhatlan agg szót: Gyümölcsei mutatják ki a fát. Társadalmi életünk bomlása aránylag halad a világjavítás fölötti henye vitatkozás és dőzsölő okoskodás szaporodásával. Ha mindazon szojongó, ki e vagy ama szesz­től hevítve végtelenségig eldarál az ország világ dolgainak rendezéséről holmi nem családi körök­ben, e helyett saját tűzhelye körül őrködnék övéi­nek s különösen saját magának erkölcsi értékei fölött, s kellőleg rendezné házi viszonyait, hogy anyagi és szellemi biztosítéka minél szilárdabbá váljék, akkor kevesebb volna a családi rendetlen­ség, egyenetlenség, erkölcsi tévedés, fajtalan vi­szony s a feslettség okozta egyéb kicsapongás, a fényűzés előidézte nyomor és becstelenkedés, lé­­lekeladás stb., mik a társadalmi törtel­meknek megannyi buján tenyésző magvait képezik. Fő dolog tehát, hogy mindenki leginkább saját körében szemeskedjék. Kiki saját házát tisz­togassa s főleg a körül gondoskodjék, hogy pél­daadó buzgalmával kedves övéit minél tökélyeseb­­bekké képezze. Azután miért ne mondhatna át szomszédjának is egy-egy jó szót, ha valami hi­bát vesz észre különösen a gyermekekben, kiket, minthogy teljesen elszigetelve nevelni lehetetlen, bizony nagyon is jó, ha minél több önfigyelem kisér. És a társasélet kölcsönös viszonyainál fogva bizony nem csak a szomszéd gyermekének go­noszsága ellen lehet illetékes szavunk, hanem, mi­után bármelyik községbelinek fajtalan magzata is közrovásunkra növekszik, minden igaz honfi érde­kelve érezheti magát a haza minden sarjadéka iránt; sőt ez a polgári joggal szövetséges köteles­ség is egyszersmind. Egy gyilkos, egy gyújtogató többeknek, sőt egész községnek válik ártalmára; egy hazaáruló az egész hazának becsületét sérti, s hánynak tönkrejutását okozhatja! — És még­se törődjünk azzal, ha ily vészmagvakat széltében fölburjánzani látunk? Mily nagy jelentésű a hazaárulás bűne! — Sűrűen használt de ritkán értett szó! — Értelmez­zük-e, miben áll az? Szerintünk és — jótállunk érte — minden igazán gondolkodó szerint minden­nemű erkölcstelenség­benárulás azon arányban, a melyben a közügynek kárát okozza; okozza pedig azt még a kötelességmulasztás is. A görög bölcselkedés fejedelme Sokrates — kire nem egy balga is hivatkozik már — és kí­vüle akárhány pogány bölcselő is e szerint értel­­mezé a polgári kötelességeket. Mennyivel szigo­rúbbnak kell lennie a hazafias fogalomnak a ke­resztény országultság alapelveihez képest! — És nekünk, kik a hazafiságot oly fönnen hirdetjük s mintegy a szív cultusává akarjuk emelni, mennyire kellene igyekeznünk, hogy e fogalom szűzies tisz­taságban viruljon s a legszentebb polgári köteles­ségek összegét magába foglalva szilárduljon keb­leinkben ! Váljon túlságos volna-e a hajdankor ama bölcseinek tanait érvényesítnünk, kik a hazai törvények ellen elkövetett minden sérelmet arány­lag a honárulás bűnébe számítottak be? mert a­mennyiben az egyesen áll, annyiban dúlja a hazát mindenki az ő törvényszegésével, a­mit ha mind­nyájan tesznek , lehetetlen fönnállnia a társada­­lomnak. Ki hazai viszonyainkat kellőleg fölfogni igye­­kezett, ha ép értelemmel bír, be kellett látnia, mikép valódi magyar hazafinak lenni nem csekély föladat. Jól mondá Virág B. derék költőnk, hogy „jó hazafinak lenni nehéz, de nem lehetetlen.“ Külö­nösen reánk értette ezt, tudván, hogy a honfi kö­telességek nálunk, hol a mennyiség nagy hiá­nyát főleg minőséggel kell pótolni, többszörös súlylyal nehezülnek a polgári vállakra, mint bár­hol egyébütt. S mégis mi tartjuk a hazafiságot olcsó erény­nek? Mi bitangoljuk e legszebb elmet pulyaságra? Holott az irigyelhető állapotú nemzeteknél is csak nagy tettek árán jut ez ki a közjóra hathatósan törekvőknek. — Gyarló kiskorúság űzhet játékot meg nem értett nagy eszmékkel, de a férfiasult ítélet tiszteletben tartja az eszméket, melyek üdvöt eszközlök. Várjon nálunk még most sem volna ideje a nemzeti férfiasodásnak? Az alföldi vasút kérdéséhez. (Sz­ J.) E cím alatt a békési gazdasági egylet titkárától az „Ország“ B.­Csabáról egy köz­lést hoz, mely míg egyfelől arról tanúskodik, mi­kép igyekeznek az érdeklett községek e nagy horderejű vállalat létesítését siettetni, másfelől némi világot vet az ügy jelenlegi állására. Mi legkevésbé sem csodáljuk, sőt méltányolni tudjuk, hogy Csanádmegye s illetőleg ennek fő­helye Makó is igényel részt a tervezett vasút köz­vetlen áldásaiból, és ha meggyőzhet valaki, hogy ez a közjó hátránya nélkül eszközölhető, ahoz magunk is édes örömest hozzájárulunk. Csanád­i m­­egyéből ez ügyben figyelmeztető fölszólalást vet­­tünk, melyben azzal vádoltatunk, hogy mi Makót csupa önzésből óhajtjuk a vonalt kizáratni. Ez lévén lényege a felszólalásnak, nem tartjuk szük­ségesnek azt egész terjedelmében közölni, hanem egyszerűen kijelentjük: szíveskedjenek bennünket az illető urak fölvilágosítani, hogy a kérdéses vo­nalnak Makó felé vezetése a közügyre nézve elő­nyösebb, és mi szívesen elállunk az egyenes vo­nal követelésétől. És erre ezennel fölhívjuk mind­azokat, kik velünk ellenkező meggyőződésben van­nak. Csak tessék aztán ne csupán a helyi, hanem az országos érdekeket szem előtt tartani. Azonban térjünk vissza az „Ország“ ban meg­jelent közlésre. Sokan állítják, — mond e cikk­ben K. M. barátunk, — hogy ez oly közérdekű Országos ügy , mely évek folytán magától is kifej­­lik s tárgya lesz egy reménybeli országgyűlésnek. Mi azt hiszszü­k, hogy egy napot sem kell vár­nunk, hanem folytonosan és erngedetlenül munkál­nunk a terv mielőbbi foganatosításán. De hát vol­­taképen mit tegyünk? E kérdésre a csabai város­tanácsnak mai napon (nov. 1.) az intelligenciá­­s előkelő gazdákkal tartott conferentiája valameny­­nyire megfelel. Tudjuk, hogy a békésmegyei gaz­dasági egyesület b. Wenkheim Béla, b. Eötvös Jó­zsef gr. Károlyi Sándor és Trefort Ágoston urakat bízá meg a megye nagyobb községeit összekötendő vasúti szárnyvonal tervezetére engedélyt kieszkö­zölni s a tervezetet aláírások utján kegylib­ndó pénzen elkészítetni. Az engedély a tervezésre egy egy évre megadatott, és pedig egyrészről Túrtól vagy Gyomától Szarvason át Orosházára s onnan a Tiszához, másrészről Csabától Szegedre. A túr­vagy gyoma-szarvas-orosházi vonal tervezetére — mint tisztán megyei érdekűre — az aláírás meg­kezdetett s szépen előre is haladt. A csaba-szegedi vonalra nézve a békés megyei gazdasági egyesület Szarvason okt. 13-án tartott választmányi gyűlése úgy intézkedett, hogy ez egy országos érdekű nagy vonal részét képezvén, ezúttal a közgazda­­sági szakosztályhoz tétetik át úgy, hogy az az egész nagy vonalt tanulmányozza s fontosságát és előnyeit képező minden adatokat gyűjtsön össze, hogy annak idején, ha kell, az ellenvélemények megdöntésére is kész legyen, és másrészt, hogy a további intézkedésre nézve bevárja a Pesten ez ügyben nov. 2- én tartandó tanácskozmány ered­ményét. Ezeket az egész ügy bővebb földerítéséül mondva, h­ye a csabai nov. 1-jén tartott tanácskoz­mány megállapodása, mely egyúttal tettleges fele­let arra, hogy mit tegyenek a többi érdeklett köz­ségek is. A csabai tanácskozmány: 1) a várad-szeged-kanizsai vonal szükségét s hasznát országos érdekűnek látván, annak gyors előmozdítását erkölcsieg, szellemileg és anyagilag kitelhetőleg elő fogja mozdítani; 2) a pesti nov. 22-ei tanácskozásra két kép­viselőt küld, t. i. Urszinyi Andor és Kemény Mi­hály urakat; 3) fölszólítja a békésmegyei gazdasági egy­let fönebb nevezett megbízottjait, kiknek a terve­zeti engedély megadatott, hogy ne csak a tár­ágy gyoma-szarvas-orosházi, hanem a csaba-sze­­gedi vonal tervezetét is készítessék el egy év alatt, mint amelyre az engedély szintén megadatott; 4) a tervkészítéshez a város részéről 500 fo­rintot ajánlanak; 5) fölszólítják a várad-szegedi vonalba eső vagy eshető községeket, hogy Pesten hasonlag képviseltessék magukat s a tervek elkészítéséhez ajánlatokat tegyenek; és 6) indítványba hozzák a pesti tanácskoz­­á­­nyon, hogy alakuljon bizottmány, mely e vonal­nak Békésm­egyén kívüli részeire is engedélyt esz­közöljön ki, a tervezetet az­­egészre folyamatba vegye, az erre szükségelt költségekre az érdeklett községek s birtokosok önkénytes ajánlatait véve igénybe.

Next