Szegedi Híradó, 1867. január-június (9. évfolyam, 1-52. szám)

1867-05-30 / 43. szám

Megjelen: Hetenkint kétszer, vasárnap és csütörtökön reggel. Szerkesztési iroda: Tanoda­ utca, Vadász­ház I. emeletében. Kiadóhivatal: Előfizetési Szegeden házhozhordással és vidékre postán: Egész évre................................................8 frt. Félévre feltételek: Helyben a kiadóhivatalból elvetetve Egész évre ...................................... Félévre ........................................... Évnegyedre ...................................... Egyet szám­ára 8 kr otztv. ért. 8 frt —­kr. 3 Ia­n­ 1 ,, 60 ) , Hirdetések fölvétetnek: Szegeden a kiadó­hivatalban; Pesten Neumann A. hirdetési irodájában; Bécsben Burger Zsigmond könyvkereskedése, hová az elő- ; Oppelik A. hirdetési irodájában; Maria/m. Frankfurtban Hausenstein és Voglernél, valamint a Jaeger-féle űzetési pénzek küldendők. könyvkereskedésben; Lipcsében Sachse és társánál; Párisban Havas, Lafette, Bullier és társánál. Hirdetések díja: A hathasábos petitsor egyszeri hirdetésnél 6 kr, két­szerinél 5 kr, többszörinél 4 kr. Terjedelmes hirdetések többszöri beigtatás mellett kedvezőbb föltételek alatt vétetnek föl. Kincstári illeték minden egyes beigtatásért 30 kr. A „Nyílttérien a négyhasábos petitsor igtatási dija 15 ujkrajcár. Autonómiai követ­k­ezetesség. (Vége.) Itt már felejtve a képviselő-testület múlt napi azon határozatát, melyben kimondá, hogy nincs joga határoznia, oly statútumot alkot, mely által nemcsak törvényhozóvá, hanem a törvényhozás fölé veti föl magát. Ugyanis W. K. ügyvéd úr indítványára elveszi mindazon tisztviselőktől a tanácskozási és szavazati jogot, kik a 23 dik törvénycikk 15-dik szakaszában megemlítve nincsenek, mert W. K. ur okoskodása szerint csakis azok élhetnek e joggal, kiket a törvény ott megnevez. úgy látszik W. ur is ugyanazon iskolá­ból meríthette publicistái tudományát, a­hol Sz. A. ur, pedig ennek hiányában egy kissé biztosabb irály­ tudomány is fölvilágosíthatta volna W. urat tévedéséről. Mert olvassa el csak egy kis figyelemmel az általa idézett 15-dik szakasz bevezetését, mely imigy szól: „A tisztviselők közül a polgármester, főbiró sat, megválasztatnak.“ Továbbá a 17-dik szakaszt, mely ezt mondja: „A szám­adással tartozó hivatalnokok ezúttal a városi törvényhatóságnak részletes elrendezéséig, ed­dig viselt hivatalaikban meghagyatnak.“ E két szakaszban tehát a törvényhozás határozottan meghagyta, kiket kell és kiket nem szabad megválasztani. A harmadik kategóriára nézve pedig teljes szabad intéz­kedést hagy fen minden városnak, hogy szab­vány­alkotási jogánál fogva belátása és a körül­mények szerint intézkedjék. Így történt, hogy Szeged városa 1848-ban megválasztván min­denekelőtt azon tisztviselőket, kiket a 15 ik szakasznál fogva a nép által megválasztatnia kellett, s meghagyván hivatalaikban azokat, kiket a 17-dik szakasz értelmében választás alá vennie nem volt szabad, a többi tisztvi­selők egy részét, mint például a biztosokat, a nép által, amazokat pedig a képviselő-testület által határozta megválasztandóknak. — S igy történt ez 61-ben is, s valamint amott a mi­nisztérium, úgy emitt a helytartótanács ezen kétszeri gyakorlatot helybehagyásával meg­szentesítette. Ha a 15-dik szakasz elején nem volna ott e szó „közül“, hanem imigy szólana: „Tisztviselőkül a következők választatnak meg, u. m. polgármester, főbíró s­a t., akkor talán lehetne W. ur okoskodásának némi alapja, a­mennyiben úgyis lehetne magyarázni a tör­vényt, mikép a törvényhozás a tisztviselők nevezete alatt csakis azokat kívánta értetni, kik ott név­ szerint megnevezve vannak; ámde ezen kitétel: „a tisztviselők közül“ minden magyarázhatást kizár, mert világosan érteti, hogy tisztviselőkül tekinti mindazokat, kik a városokban már azelőtt is tisztviselők valának, s csak azt rendeli el, hogy azon tisztviselők közül kiket kell és kiket nem szabad megválasztani. Tehát tisztvise­lők nevezete alatt kell a törvény szerint ér­tenünk mindazokat, kik már az 1848-diki törvény hozatala előtt is ilyeneket ismertet­tek el. De világosan megfejti e kérdést még a 23-dik t. c. 29-dik §-a is, mely így szól: „A közgyűlés áll: a városi tisztvise­lőkből és képviselőkből együttvéve sat. s határozat hozatalára — — — nagy váro­sokban legalább 40 tag, (tehát nem kép­viselő, hanem közgyűlési tag) együttléte szükséges. “ Világos tehát mindezekből, hogy a fön­­tebbi határozat azoktól vette el a tanácsko­zási és szavazati jogot, kiknek ezt a törvény adta meg. Vagy ha már a többség, például a kórházi igazgatófőorvost, a városi másod­orvost, másodmérnököt, alkamarást sat, nem tiszt­viselőknek, hanem a hajdúkkal és persekuto­­rokkal egy rangban állóknak tartja, hogy ve­hette el a jogot a városi főpénztárnoktól, kit pedig a közgyűlésen is idézett 17-ik §­, mint tisztviselőt említ meg? Erre persze az volt a felelet, hogy nem a nép választotta. De hát akkor miért fosztat­tak meg e jogtól a csendbiztosok, kiket a nép választott? Felelet, mert a 15-dik §-ban nem fog­laltatnak. Ezt nevezik aztán autonómiai követ­kezetességnek! De hova fog uraim, mindez vezetni? Mik lesznek az ilyetén municipális eljá­rásnak természetes következményei ? ! Legközelebbi, a­mit várhatunk, az lesz, hogy a minisztérium, mihelyt azon közgyűlés jegyzőkönyvét átvizsgá­­landja, a képviselők eskületételét megparancsolni, s a szavazataiktól megfosztott tisz­t­viselőket törvény­adta jogukba visszahelyezni fogja. De hát aztán az erkölcsi vereség nem fogja elpirítani az illetők arcát, ha meggon­dolják, hogy mennyivel szebb és szabad pol­gárokhoz illőbb lett volna önkényt fölesküdni az alkotmányra, mint parancs által kényszerít­­tetni reá? S hogy mennyivel okosabb lett volna a tisztviselők, mint közgyűlési tagok világos jogának el nem vétele által, alkalmat nem szolgáltatni a felelős kormánynak arra, hogy mások jogainak respectálására megtanítson; s valamint ezen , úgy egyéb más tetteinkkel is ország s világ előtt bebizonyítani, hogy az alkotmányos életre még éretlenek lévén, jár­­szalagra van szükségünk. ? Mindezek azonban csak szelidebb mérvű roszak; s kinek elég vastag arcbőre van, még pirulás nélkül is meghallgathatja majd a mi­niszteri rendreutasító rendeleteket. Ámde lesz­nek — félünk — az eddig történteknek fa­nyarabb gyümölcsei is. S adja Isten, hogy rosz próféták legyünk, de tartunk, nagyon tartunk tőle, hogy Réh János úrnak ju­­tand ama szomorú dicsőség osztályrészül, mi­szerint — tán nem sokára — elmondhatja magáról, hogy ő volt a nép által válasz­tott utolsó polgármestere Szegednek. Mert végig tekintve az 1848-diki törvé­nyeken , meg kell vallanunk, hogy azoknak egyik legékesebb gyöngye a 23-dik t. c., a sz. királyi városok aranybullája. Nemcsak törvénykönyvünkben, de az egész világon nem találunk ennél demokrataibb intézményt, mert míg a megyékben a kormány által kinevezett főispánok elnökölnek a közgyűléseken s ellen­őrködnek a kormány érdekében, addig a kir. városok saját választotta polgármeste­rük elnöklete alatt szabadon és függetlenül intézkedhetnek. Pedig hallottunk már a jelen országgyű­lésen is hangokat emelni, melyek a városok e részbeni teljes függetlenségét aggasztóknak nyilvánítók. Ámde bíztunk, hogy a városok eddigi magatartására utalva, a végleges rendezésnél is megóvandjuk számunkra függet­lenségünknek eme becses kincsét. E helyett azonban most majd oda fognak mutatni el­leneink a szegedi és a szegedihez hasonlón lefolyt tisztválasztási eseményekre és köz­gyűlési határozatainkra s mondani fogják, hiszen e nép még nincsen megérve arra, hogy kormányi vezetők nélkül járni bírjon. S igy majd kapunk királyi főpolgárnagyo­­kat! — S ezt min magunknak köszönhetjük. De lesz még keserűbb gyümölcse is ra­koncátlankodásunknak. Mi tagadás: a census, mely a 23-ik t. cikkben a választóképesség alapjául szolgál, elég tág. Nem lehetett ellene panaszunk, fő­leg ha meggondoltuk, hogy művelődésünk előhaladásával időről időre mindinkább szé­­lesbítendi azt. De ime előáll Ligeti Dániel úr, és nem elégelve meg a jelenlegi censust, a tisztválasz­tás előtt nyilvánosan megígéri az ő népé­nek, mikép­p kieszközlendi azt, hogy jövőre mindegyik szegény ember, akár van va­gyona vagy egyéb megfelelő képessége, akár nincs, választó reend. Beváltja-e majd a polgártárs Ligeti Ígéretét a főbíró Ligeti? talán a közel­jövő fogja megmutatni. De annyit eleve is merünk állítani, hogy ha azon­ választók nagy része, kik a nagy ígéretek s más egye­bek által elkábíttatva, őt főbíróvá tették — jövendőben választóképességei föl­ruházva nem lesznek — legnagyobbrészt Ligetinek és társainak köszönhetik majd. Országgyűlési tudósítások. A képviselőház ülése május 25-én. Elnök: Szentiványi K., jegyző Horváth L. A miniszteri padokon: Andrássy Gyula gróf, Lónyai Menyhért, Mikó Imre gr., Eöt­vös József, Gorove I. A múlt ülés jegyzőkönyvének fölolvasása után elnök jelenti, hogy a következő képvi­selők nyújtották be újabban megbizó­levelei­­ket: Török Dániel gyulafehérvári, Lázár Kál­mán gr. Hunyad megye hátszegi kerület, Kvas­­say Adolf trencsinvarini kerület képviselője. Az elnökhöz beérkezett kérvények bejelentése után az állandó igazoló­ bizottmány előadója fölolvassa a bizottmány véleményes jelentését, mely szerint igazolandó képviselőknek nyilvá­níttatnak : Lázár Sándor , Csikós Ferenc, Andrássy Gyula gróf, Bay György , Szontagh Pál, Bernáth Lajos, Fehér Miklós, Földváry Miklós Cséry Lajos. Csengery Antal átalános osztály előadó az osztályok tárgyalásainak befejeztéről rövid je­lentést tesz. Gróf Andrássy Gyula: Napra-nap kö­zelebb hozza hozzánk azon órát, mely magyar király fejére helyezi a koronát. Nálunk a ko­ronázás nem puszta szertartás, hanem egy­szersmind különös szerződés a fejedelem és a nemzet között mindkét fél jogainak kölcsönös tiszteletben tartására s az ősi törvények sér­tetlen föntartására nézve.­­ S miután a fe­jedelem és a nemzet óhaja, hogy e szent eskükötési ünnepély már a legközelebbi he­tekben végbe menjen, elkerülhetlenül szüksé­ges, hogy a koronázási diploma szerkesztésére, mint őseink szokták, egy országos bizottmányt válaszszunk meg. Zsedényi Eduárd interpellálja az előtte szóló miniszterelnököt, váljon Horvátország, mely iránt oly túlságos engedékeny politikát folytat a kormány s különösen Fiume, mely tántoríthatlan ragaszkodásának annyi fényes jelét adta, meg van-e már hiva a pesti ko­ronázó országgyűlésre, miután, habár tudjuk, mik történtek újabban Horvátországban, ne­künk mégis alkalmat kell adnunk, hogy azon kerületek, melyek képviseltetni akarják ma­gukat a pesti koronázó országgyűlésen, el is küldhessék képviselőiket. Andrássy Gyula válaszol az interpellá­­cióra s kijelenti, hogy Fiume már meghiva­tott , s Horvátországra nézve a kormány nem tartja most még tanácsosnak a horvát és slavon megyék meghívását a pesti országgyű­lésre. Különben erről az inaugurale diploma szerkesztésekor a kormány tüzetesebben fog nyilatkozni. A ház ezután egyhangúlag elfo­gadja Somssich Pál azon indítványát, hogy egy 24 tagból álló küldöttség választassák az inaugurale diplomát kidolgozandó. A képviselőház ülése május 27-én. Elnök: Szentiványi K. A miniszterek kö­zül jelen vannak: Gorove István, gr. Mikó Imre, gr. Andrássy Gyula és báró Eötvös József. Deák Ferencet megjelenésekor pártja nagy éljenekkel fogadja. Elnök fölszólítja a házat a 24 tagú bi­zottmány megválasztására, mely bizottmány­nak feladata leend az inaugurale diplomát el­készíteni. A főrendiház föl fog szólíttatni, hogy a bizottmányba aránylagos számban tagokat vá­­laszszon. A szavazásban csak a jobb oldal vett részt, a bal oldal egészen visszavonult. A jobb oldal részéről jelöltek névsora következő: gr. Aponyi György, Bartal György, Bezerédy László, Bittó István, Bónis Sámuel, Csengery Antal, Deák Ferenc, Ghiczy Kál­mán, Hosszú József, K. Podmaniczky Frigyes, Somssich Pál, P. Szabó Imre, Szász Károly, Trauschenfels Emil , Trifunácz Pál , Tisza Kálmán, Várady Gábor, Zsedényi Ede, Joan­­novics Gy. és Justh J. Joannovics Gy. fölolvassa az első minisz­teri előterjesztést a közös ügyek tárgyában. Csengery A., mint a középponti bizott­mány előadója kifejti, hogy a munkálat nem új törvényjavaslat, hanem az országgyűlés mindkét háza által elfogadott országos hatá­rozat, melyet a minisztérium törvényalakba öntött. Ennélfogva az átalános vita fölösle­gessé válik. Dr. Ráday László, bár meg van győződ­ve, hogy le fog szavaztatni, mint a 9-dik osztály előadója, de azért a törvényjavaslat ellen ismét fölszólal, mert abban a beveze­tés igen hosszú s magánál a törvénynél is fontosabb. A 25. és 26. §§-ok ellen kifogá­sai vannak. A zártétel hibás s elveszi magát a paritás elvét. Deák F. Nem lehet többé a fölött vitat­kozni, hogy a határozat elutasíttassék-e vagy sem, hanem csak a fölött, hogy most vagy utóbb cikkelyeztessék- e be s továbbá, hogy a­mennyiben a minisztérium javaslata a ház határozatától eltérne, ez eltérések elfogad­tassanak e vagy sem. A többit a részleteknél kell kifejteni. Jelenleg csak az a kérdés, most cikkelyeztessék-e a határozat vagy máskor. Némi vita után, miközben a 9-dik osz­tály külön véleménye is fölolvastatott, elnök fölteszi a kérdést: Kívánja-e a t. ház, hogy a miniszteri előterjesztések most alakíttassa­nak törvénynyé vagy nem? Bónis Sámuel nem tartja helyesnek a „törvénynyé alakítás“ kitételt s helyette a „törvénycikkelylyé a szerkesztést óhajtja. Elnök ily értelemben teszi föl a kérdést. A ház nagy része igenlőleg föláll, a szélső bal egészen , a bal oldal részben ülve marad. Tisza Kálmán a részletes vita megkez­dése előtt még egy kis türelemre kéri föl a házat. Hogy miért nem fogadták el elvtársai a határozati javaslatot, azt tudja a ház. Az érveket és okokat nem akarják ismét előhozni. Az egészre nézve tehát egyátalán nincs mi újat mondania, de egyes helyekre nézve meg­jegyzései vannak s ezek először maga a be­vezetés az indokolásokkal, mert ez veszedel­mes és fölösleges s van rá példa hazánk tör­ténetében , hogy ép ily bevezetések veszélyez­tették alkotmányos jogainkat. — A második a 24., 25. és 26. §§-okra vonatkozik, melyek igy a mint most vannak, nem nyújtanak semmi biztosítékot s megeshetik , hogy a Lajthán túl ismét absolut uralom lesz, s akkor a delegátióknak csakugyan nem lesz helye. Módosítványokat nem tesz, mert­ tudja , hogy ezeknek úgyis a leszavaztatás jutna osztály­részül. A­mit elmondott, azt lelkiismerete megnyugtatásául mondta el. — A felelősség azokat terheli, kik a dolgokat ennyire vitték. (Zaj !) Böszörményi László saját és elvbarátai nevében kijelenti, hogy a bal­oldalnak Tisza K. által kifejtett elveit vallják. Ezután a részletes tárgyalás következik, melyben az egyes pontok a középponti bizott­mány módosításaival együtt elfogadtatnak. Az ülés három óra felé eloszlik. A főrendiház ülése május 27-én. Elnök Székhelyi Majláth György üdvözli a főrendeket és szerencsét kíván jövendő fon­tos munkálkodásukhoz, s azután a gyűlés okát előadja, mire a megjelent képviselőházi jegyző Joannovics György a képviselőház ha­tározatát, melyben az inaugurale diploma szerkesztésére országos bizottmány kiküldése rendeltetik el, rövid beszéd kíséretében az elnöknek átadja. B. Majthényi László fölolvassa a hatá­rozatot. Gr. Cziráky János kifejezé örömét a fölött, hogy a koronázás valahára megtörtén­hetik s indítványba hozza, hogy a főrendek az országos küldöttségbe részükről 12 tagot válaszszanak. Elnök fölszólítja a főrendeket, hogy a képviselőház határozatához hozzájárulásukat fölállással jelentsék ki. A főrendek néhány tag kivételével a kül­döttség megválasztásába beleegyeznek, s az ülés a szavazatok beszedése végett fél órára felfüggesztetik. A szavazatok összeszámoltatván, az ered­mény következő: A beadott 57 szavazat kö­zül nyert Simor János 57. B. Sennyey Pál 56. Gr. Majláth Antal 56. Szögyény M. László 56. Masim­evics 55. Gr. Mikes S. 51. Gr. Pálffy József 51. Siaguna 46. Tomcsányi József 45. B. Apor Sándor 43. B. Prónay G. 29 és ifj. gr. Ráday Gedeon 29 szavazatot. Ezután az időközben szerkesztett jegyző­könyv fölolvastatván, némi módosítással hite­lesíttetik s az ülés eloszlik.

Next