Szegedi Híradó, 1869. január-június (11. évfolyam, 1-51. szám)

1869-05-23 / 41. szám

1869. Tizenegyedik évfolyam. 41-ik szám. Vasárnap, május 2-án.­­POLITIKAI EB VEGYEST­ART­ALMU KÖZLÖNY. Megjelen­ő Hetankint kétezer, vasárnap és csütörtökön reggel. Szer­esztőségi iroda, lárvá­n lap szellemi részét illető közlemények kül­dendők : iskola-utca, Csiszár-ház, 2-ik emelet. Kiadóhivatal Burger Zsigmond könyvkereskedése, hová az előfizetési pénzek küldendők. Előfizetési föltételek: Szegetten házhozhordással és vidékre postán: Helyben a kiadóhivataltól elvitetve Egész évre . . . 8 frt. | Félévre .... 4 Irt. Egész évre ... 6 Irt. | Félévre . 3 frt. Évnegyedre . . 2 frt. Évnegyedre . . . . 1 frt 50 kr. Egyes szám ára 8 kr. osztr. értékben. Hirdetések fölvétetnek: Szegeden a kiadóhivatalban; Pesten Neumann A. hirdetési irodájában; Bécsben Haasenstein és Vogler (neuer Markt Nro 11.) és tippelik A., — Maria/m. Frankfurtban Qaasenstein és Vogler hirdetési irodájukban , valamint utóbbi helyen G. L. Daube & Co. hirdetések expeditiójában ; Lipcsében Sachse és társánál; Párisban Havas, Lafitte , Ballier és társánál. Hirdetések díja: A láthasábos petitsor egyszeri hirdetésnél 6 kr., két­­­szerinél 5 kr., többszörinél 4 kr. Terjedelmes hirdetések többszöri beigtatás mellet kedvezőbb föltételek alatt vétetnek föl. Kincstári illeték minden egyes beigtatásért 30 kr A „Nyilttér“-ben a négyhasábos petitsor igtatási dija 15 ujkrajcár. Pest, május 16-án. Népeknél, melyek régóta alkotmányos in­tézményekkel bírnak, sokkal több conserva­­tismust találunk, mint másoknál. Kegyelettel viseltetnek az átörökölt intézmények iránt, de fölületesség volna azt hinnünk, hogy szívós ragaszkodásuk csupán csak kegyeletből ered. Igen jól tudja pld. az angol, hogy miért őrzi oly fél­tékenyen önkormányzati jogait. Főké­pen azért, mert e jogok bő forrásait képezték és képezik azon dús áldásnak, melyek a nem­zetet nagggyá és hatalmassá, az egyes pol­gárt pedig vagyonossá és szabaddá tették. Nálunk, Magyarországban, —­tán inkább mint bárhol a földkerekségen — szeretnek an­gol intézményekre hivatkozni, és mi az ö­n­kormányzati jog iránti igényeinket illeti, úgy nagyonis kiálljuk a versenyt a büszke an­golokkal. Mi legalább sohasem hallottuk, hogy Albionban megye vagy város akadt volna, mely a parliament felsőbbségét kétségbe vonta, és saját magát az országgyűléssel egyrangú­nak nyilvánította volna, mint azt nálunk meg­­kísérték. De valóban bámulatos az, hogy mi, kik a selfgouvernement dolgában soha eleget nem követelhetünk, avval nem bírunk elbánni, mi kezeink közt van, így járnak el például jelenleg a közokta­tási törvénynyel. E törvény az egész köznevelést egyedül helyes alapjára akarja fektetni, mert a fő és legfontosabb jogokkal a községeket ru­házza föl. Megengedi azonban, hogy ott, hol jelen­leg felekezeti, t. i. oly iskolák léteznek, melyek a községektől föntartatnak ugyan, de az egy­háztól kormányoztatnak, ezeket a község vagy a maga kezelése alá vegye, vagy ezentúl is a felekezetek kezei közt hagyja. És mily különös látvány! Buda-Pest, Pécs, és még néhány város kivételével, a többiek közönyösen viselik magukat, sőt ama tör­­v­ény nyújtott lényeges önkormányzati jog iránt itt-ott ellenszenvet is tapasztalunk. Pedig elég roszul teszik, mert a törvény csak kétféle iskolát ismer, és­pedig: 1. A községieket, melyekre az egész szabadelvű törvény, csupán a III. fejezet ki­vételével, vonatkozik. A VIII. fejezet 121 -ik és 122-ik §§. biztosítják a községeknek a leg­szebb és legfontosabb jogukat. A község e cikkelyek értelmében kor­látlanul gyakorolja a tanító-választási jogot, ő ügyel föl gondnokai által az iskolák veze­tésére, ő kezeli az iskola vagyonát s jövedel­mét, és a többi. Hogy a főfelügyelet könnyítése okából a vá­rosok megyei­ak,a tanácsban is képvi­selve lesznek, az nem csorbíthat utonom jogaikon, és pedig annál kevésbé, miután a megyei tanács hatásköre igen szűkre szabatott ki, és ez egész intézmény inkább administrativ, statisz­tikai, mint életbevágó jelintőséggel bir. 2­­zt pedig ismer e törvény Felekezeti iskolákat, melyekre a város vagy község mint ilyen semmmi néven neve­zendő befolyást nem gyakorolhat, mert azok csak az illető hitfelekezet alá tartoznak. Ez a III. fejezet tiszta értelme, így lehetnek például valamely városban számos iskolák , de ha ezek bárminő fele­kezetiek, akkor nincsen semmi beszólása az iskolaügybe sem a városi tanácsnak, sem pedig a képviselő testületnek, mert mindenről csak az illető hitközségek in­tézkednek, akár tetszik az a tanács és a kép­viselőknek, akár nem.*) Hogy a túlzás gyanúja alá ne essünk, ime ide iktatjuk a közokt. törvény­es ik­j­át­, mely így hangzik: A hit felekezetek mindazon községekben, hol hiveik laknak, saját erejökből tarthatnak fönn és állíthatnak föl nyilvános népoktatási tanintézeteket; az ily tanintézetek fölállítására és föntartására híveik anyagi hozzájárulását a saját képviseletök (t. i. egyházi képviseletek) által meghatározandó módon és arányban, a­mint eddig szokásban volt, ezentúl is igénybe vehetik; azon intézetekben a tanítókat és ta­nárokat maguk választhatják, azoknak fize­tését maguk határozhatják meg, a tanköny­veket maguk szabhatják meg etc., szóval a felekezet maga mindent tehet, a vá­ros pedig semmit. És már most kérdjük: úgy óvjuk e meg autonóm jogainkat, ha oly felette fontos ügyet, mint kétségtelen a köznevelés ügye, kezeink közül ki, és egyenesen a felekezetek kezeibe csúsztatunk. Más választást pedig nem enged a tör­vény: aut. — aut. . . és habár tán az a kö­zös megyei tanács, vagy a közös tanfelügyelő nem tetszenék, még­is el kell fogadnunk, ha a községi autonómiát megtartani akarjuk, avagy le kell mondanunk még a befolyás ál­máról is. Mi így értjük és értelmezzük a tör­vényt, aki másképen tudja, szóljon, szívesen meghallgatjuk. Majd meglátjuk, csak beszélni tudunk-e az önkormányzati jog fölséges és üdvös voltá­ról, csak büszkélkedni tudunk-e a szavakkal, avagy értünk-e a tényleges térfogla­lás­h­o­z is, ha koncrét alkalom kínálkozik ? Ily alkalmat nyújt pedig a közokt. tör­vény a községi iskolák által. Mayer Miksa: Horváth Mihály válasza Kremin­­ger álltal préposthoz. Főtisztelendő Prépost úr! Tisztelt Barátom ! Nem volnának őszinték egyházunk felvi­rágzásnak óhajtására célzó több helyt s al­kalommal tett nyilatkozataim, ha, midőn arra alkalom nyílik, e felvirágzás eszközléséhez is hozzájárulni vonakodnám. — Lehetetlen volt ennélfogva örömmel nem fogadnom tisztelt Barátom levelét, melyben tudósít, hogy a csanádmegyei papság részéről az autonomi­­kus szervezkedésre küldendő papi képviselőür csekélységemet szíveskedett indítványba hozni. Én e tárgygyal húsz év előtt sokat foglal­­koztam, s azt most is szintoly buzgón kívá­nom megvalósulva látni, mint midőn annak életbeléptetését a kormány részéről indítvá­nyoztam és előkészítettem. Erőm s hatásom most sokkal csekélyebb ugyan, mint volt akko­ron , de a szent ügy iránt most sem lankad­­tabb lelkesedésem talán még adna annyi erőt, hogy annak sikeresítésében némi hasznos szolgálatot tehessek. Ha tehát a csanádmegyei papság engem akarna megtisztelni bizodalmá­val, én kötelességemnek tartanám a megbízást elfogadni. A gondviselés egykor szorosabb kötelékkel akart összefűzni a Csanád megyei papsággal, s bár mostoha események e kap­csol utóbb megszakasztották, én keblem mé­lyében folyton testvéries érzelmeket ápolok e derek megye papsága iránt. Még kedvezőtlen eredmény sem fogna csökkenthetni hálaérze­temet tisztelt Barátom s a szegedi alesperesi kerület papsága iránt ama szives bizodalom­­ért­, melylyel engem kijelölésök által megtisz­telni méltóztattak. Fogadják ezért, kérem, eleve is őszinte köszönetemet. Pesten, 1869 ki május 20-án. Nagyságod tisztelő barátja Horváth Mihály. Megint egy cikk a megyéről. Kemény Zsigmond a „P. N.“ ban elmél­kedéseit a megyéről igy folytatja: Ki ne örvendene az állandó bizottság megszüntetésének azon föltétel alatt, hogy a megye túlterjeszkedései elébe korlátok vet­tessenek? •­ Ez állításunk nemcsak a kisebb felekezetek iskoláit illeti, hanem egya­­rsmind a túlnyomó fele­kezetek iskoláit is. Ha tehát pldt. Szeged városa a felek, iskola mellett megmaradt, akkor 11. §. sze­rint a közgyűlés nem választhat többé tanitót még a kath. iskolának sem­ ,a közgyűlésnek semmi köze a tanítói díjazáshoz Bat, mert mind­ e jogokat egy egyházi tanács fogja gyakorolni. M. M. Ki ne ünnepelné azon napot, melyen az 1848-diki XVI-dik cikk rendelete megsemmi­sülne egy szerencsés megoldás által, mely az autonómiát megdönthetően alapokra fek­tetné, s a parliametáris kormánynak támaszt adna hivatásának teljes betöltésére? Kétséget nem szenved, hogy az ország­gyűlés egyik elsőbb teendői közé tartozik az 1848-diki XVI dik cikknek érvénytelenítése. E cikk így hangzik : „A megyékben a legközelebbi országgyű­lésen teendő intézkedésig tisztújító székek tartatni nem fognak, hanem, akár a hivatal­nokok soraiban történendő hiány pótlásának, akár uj hivatalok választásának szüksége fo­rogna fönn, a hiányt pótolni s illetőleg az újonan alkotandó hivatalokat betöl­teni a XV-dik törvénycikk szerint a főispán fogja, az alakítandó központi és megyei bi­­zottmánynyal egyetértőleg.“ Mihelyt ezen provisorius intézkedés meg­szűnik , a megyei önkormányzás a Közszabad­ságnak erős emeltyűjévé válhatik. Az aka­dályozó erők helyébe fejlesztők és öszhang­­zatosak lépnek. Nagykiterjedésű tevékenységi tér nyílik meg a népképviselet alapján az egyének és egyesületek számára. A közjogi házalkodások helyett a közügyekre befolyás szükséggé válik nemcsak a legulejusok osztályánál, hanem minden hazafinál, ki érzi, midőn polgári kö­telességet teljesít, a hazát emeli s önérzeté­nek nyújt kielégíttetést. Az autonómiának támasza lesz a népkép­viseleti rendszer, mely a parl­amentben tel­jesíti hivatását; ez az autonómia rendíthet­­len alapot nyújt a népképviseletnek, melyet semmi feudális törekvések nem ingathatná­nak meg. Aztán a régi megyék, m­íg hozzájuk szo­rosan nem tartozó feladatokkal küzdöttek, s erőfeszítéseiknek eredménye csak a kifáradás volt kielégíttetés nélkül , azalatt vagy kö­rükbe nem vontak számos oly teendőket, me­lyek egyenesen őket illették meg, s melyek általuk lehettek volna célszerűn megoldhatók; vagy ha figyelmükre méltattak is, mellékes­nek tartották, mert szónoklati motívumokra nem használhatta­k föl. A humanitárius nagy föladatok, melyek korunknak egyik fő büsz­keségei, a megyét hidegen hagyták, s ha emelkedtek is nálunk jótékony intézetek, azok csak magános emberek, nőegyletek , s olykor az állam és papság mullificentiájának köszönték alapításukat vagy fen­tartásuk­at. Még csak a földmivelés emelésére sem járult a megye ösztönzőleg, s annál kevésbé al­­kotólag. Mihelyt azonban a népképviselet alap­ján fog szerveztetni, megmaradhat politikus­nak , de kénytelen lesz humanitárisnak is lenni, körül fogják zsibongani őt az anyagi haladás egymást fölváltó követelései, melyek, ha a megye körébe eső ügyekre vonatkoznak, és ha mégis megoldást nem nyernének, el­mondhatná a kőből Ulyssessel: „Ithacám pártját elértem, de hazámra nem ismertem.“­­ Ily korlátoltság a parliamentáris életnek is megromlását idézné elő. Valóban eljött tehát annak az ideje, hogy a megyék a népképviselet alapján rendeztes­­senek. Miután a kormány valószínűleg a válasz­tásokról és a választási visszaélésekről tör­vényjavaslatot fog előterjeszteni, ezen alka­lom kedvező kiindulást fog nyújtani arra is, hogy a megyék szintén fölmentessenek a pro­­visorium súlyától és a népképviselet alapján rendeztessenek. Ez esetben alig lehet a vá­lasztási képességet bizonyos censushoz nem kötni. A censusnak az a természete, hogy leszállítani könnyű, de fölemelni nehéz. Azonban nekünk , minthogy hasisunk csak a népképviselet, nem lehet, nem volna helyes oly skálát állítanunk föl, mely főér­vünket illusoriussá tegye szűkmarkúsága által , a 48-diki törvény intenzióját félreismerje. Ennélfogva censusunk szintúgy nem lehet magas, mint annyira alászálló, hogy az áta­­lános szavazati jogig sejtsen alá. Mi történik az országgyűlésen. A f. hó 20-dikán folytatott ülésben meg­kezdetett a felirati javaslat fölötti vita. Ezt azonban egy sereg interpelláló előzte meg. Csatta János interpellációt intéz a köz­lekedési miniszterhez , a Károlyváros-fiumei vasút munkálatait illetőleg. Ki fog adatni a közlekedésügyi minisz­ternek. Miletics Szvetozár írásbeli interpellációt nyújt be a miniszterelnökhöz az osztrák­magyar külügyi kormány Bosnia iránti in­­tenzióit illetőleg. (Derültség.) Bosnia határán a közös hadügyminiszter hadi kórházakat keresgél s az a hír van elterjedve, hogy Ausztria meg akarja hódítani Bosniát. (Za­jos nevetés.) Kérdi tehát a miniszterelnököt: a) van-e tudomása a határőrvidéken tett háborús intézkedésekről ? és b) hajlandó-e befolyását oda fordítani, hogy az osztrák-magyar kormány ne kövesse kelet irányában az interventió politikáját? (Folyto­nos­­derültség.) Közöltetni fog a miniszterelnökkel. Ezután az első és negyedik biráló­ bi­­zottság által előterjesztett jelentések olvas­tattak föl. Az első bizottság Keglevich Béla gróf; a negyedik bizottság Klapka György, Pat­­trubány Gergely és Dániel Pál képviselőket véglegesen igazoltaknak jelentette ki. Tisza Kálmán tudja ugyan, hogy a bí­róságok határozatait a ház nem változtathatja meg, de azt hiszi, hogy a szabályokat min­den esetben meg kell tartani. Klapka György képviselőt véglegesen igazolta a bíróság, pe­dig a szabályszerű 30 nap még nem telt le. Azt kéri tehát, hogy mindazon képviselők, kiknél e körülmény forog fönn, csak föltéte­­lesen igazoltassanak. Erre hosszas vita keletkezik, melyben pro és contra részt vesznek: Kemény Gábor b. és Dietrich Ignác, Madarász József, Gaj­­zágó Salamon és Simonyi Lajos báró. Deák Ferenc nem látja helyén a discus­­siót, mivel a bizottság határozatát úgy sem revidiál­hatja a ház. Itt csak külön indítványt lehet tenni, mely aztán annak módja szerint lenne tárgyalandó. Napirendre­ térést indítvá­nyoz. (Helyeslés.) Simonyi Ernő azonban folytatja a vitát. Elismeri, hogy a ház nem superrevidiálhatja a bizottsági határozatot, de felügyelhet a szabályok megtartására. (Derültség.) Csodál­­kozik, hogy miért akarják az ilyen válasz­tást rátukmálni a házra. (Zajos fölkiáltások: „ Rendre !“) Elnök figyelmezteti a szólót, hogy válo­gassa meg kifejezéseit. Simonyi Ernő bocsánatot kér. Sokáig nem volt alkalma magyarul beszélni, s azért botlik meg néha nyelve. (Derültség.) Még Zámory Kálmán, Csiky Sándor és többen szólottak, mire elnök a kérdést fölte­vén, a ház többsége Deák F. indítványa ér­telmében a napirendre-térést határozza el, minek folytán fölolvastatot a IX. kir. bizott­ság pótlólag beterjesztett indokolt határozata, s egy másik bizottság jelentése, melyben Justh Kálmán, Wodianer Albert b. és Sze­­niczey Ödön képviselők igazoltatnak. Wenkheim Béla b. belügyminiszter vála­szol Paulini Tóth Vilmos interpellátiójára a turóc-sz.-mártoni „Matica“ elfoglalását illető­leg. A miniszter előadja, hogy Turóc megye alispánja táviratilag tudósítá­st az ottani pánszláv agitatiókról, melyek már a közbiz- Azonban akármily census állapíttatnék meg az országgyűlési választások számára, úgy hiszem, nem lenne célszerűtlen ugyan­azon censust, ugyanazon qualificatiót álla­pítani meg a megyék számára is. S ekk­or természetesen hasonló eljárás alá esnének a városi municipiumok is. Önként értetik, hogy a megyék és mu­­nicipális városok népességének aránya szerint kellene meghatározni, hogy mennyi képvise­lővel bírjanak azok egyenként.

Next