Szegedi Híradó, 1871. július-december (13. évfolyam, 79-156. szám)

1871-10-25 / 128. szám

1871. Tizenharmadik év fool­yam­. POLITIKAI Megjeleli: hetenkint 3-szor, vasárnap, szerdán és pénteken reggel Szerkesztőségi iroda, hová a lap szellemi részét illető közlemények külden­dők iskola-utca, Vadász-ház, 1-ső emelet Itiadóh­ivatal Burger Zsigmond könyvnyomdájában, hová az előfizetési pénzek küldendők. Szegeden házhozhordással és vidékre postán: Egész évre ... 8 frt. | Félévre .... 4 frt. Évnegyedre ... 2 frt Helyben a kiadóhivataltól elvitetve: Egész évre . . . 7 frt. | Félévre . . 3 frt 50 kr. Évnegyedre . . . 1 frt 75 kr. Hirdetések fölvétetnek: Szegeden a kiadóhivatalban; Pesten •Neumann 15. első magyar hirdetési irodájában, kígyó-utca (3. szám. Pécsben Hausenstein & Vogler (Neuer Markt 11), Oppelik A. (Wollzeile 22) és Mosse Rudolf (Seilerstätte 22) hirdetési ügynököknél; Majia m. Frankfurtban G. L. Daube & Cp. és Mosse Rudolf hirdetési expeditiójában, Lipcsében Eugen Fort, Parisban Havas, Lafiite, Bullier & Co. (Place de la Bourse 8), Prágában, Münchenben, Nürinbergben, Strassburgban, Zürichben és Hamburgban Mosse R. hirdetési irodájában.1­128-ik szám. Szerda, október 25-én. V EG Y EST AR T A L M O K OZ L O N Y. Előnietési feltételek: Hirdetések dijai: Magánhirdetéseknél a hathasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 1­ kr., kétszerinél 5 kr., többszörinél 4 kr. és minden beigtatás után 30 kr. kincstári illeték fizetendő. Hivatalos hirdetések megrendelésénél a hirdetménynye együtt a díj előlegesen megküldendő, és pedig minden hirdetés után a bélyegilleték betudásával, 100 szóig 1 frt és 50 kr. minden további szóért egy kr. fizetendő. A „Nyilttér“ ben a négyhasábos petitfor igtatási dija 15 krajcár. Brünn, okt. 21. 1871. (K. L.) A cseberből a vederbe! Most már csakugyan és egészen a csehek közt vagyok. Már mint politikai értelemben , mert valamint Németország elporoszosodott, úgy a szláv tartományok elcsehesedtek. Igaz, hogy Morvaország fővárosának is megvan az ő külön vidéki istene Prazak személyében, aki alkalmilag föliratokat szerkeszt, amelyekben a nagyurat játsza , hanem a prágai Clam Martinié és Rieger mellett ő mégis csak holmi vice-isten, és mint ilyen azoktól várja és kapja inspiratióit. Azért mondom, hogy a csehek közt vagyok , ámbár Brünn , ha az ipar és kereskedelem, a tudomány és művé­szet tényezőit veszszük szemügyre, tulajdon­képen német város. Hanem az ilyen ténye­zők a politikában és különösen a nemzetiségi politikában nem határoznak, itt csupán bi­zonyos jelszavak képezik a döntő faktorokat. E jelszavakat fölülről dobják a tömeg közé, mely hízelegve érzi magát, hogy őt az ilyen alkalommal magasztalásokkal elárasztják, hogy mindennek elnevezik, ami szép, nagy és di­cső. Természetes, hogy aztán e jelszavakra esküszik, ámbár a fogalmakkal és ezek hord­­erejével sehogy sincsen tisztában , hanem azért annak idején hatalmasan elkiáltja ma­gát és önelégült büszkeséggel nézi le ellen­felét. Ez ellenfél első­sorban természetesen a német, aztán a magyar. Mindkettőt gyűlölik, de ettől még félnek is. A németeket nem akarom­ menteni, a magyarok nem szorulnak védelemre. Amit azok vétettek és mulasztot­tak, azt persze csak igen nehezen lehet hely­­reutni ily izgalmas időkben, midőn az érvek helyett a fölkorbácsolt érzelmek lépnek elő­térbe és az eszmék tisztázását a vak szen­vedélyesség lehetlenné teszi. Ami a magya­rokat illeti, épen a nyugalom és tárgyiasság, amelylyel majdnem az összes Deák-párti sajtó tárgyalja a cseh ügyet, tárgyalja és elitéli, oka a különben megmagyarázhatlan félelem­nek, mely ismét csak a rég elhintett magvakból kikelt gyűlöletet szítja és táplálja. Mert a nyu­galmas és tárgyias discussió a fölhevült szláv lelkületet kihozza a sodrából és megingatja az új politika alapjait; már pedig ha ezek inognak, úgy mindazon szép épületek, me­lyeket a szlávok fantáziájukban reájuk állí­tottak, össze-visszadőlnek és egyelőre vége van az álmodott dicsőségnek. — Ily­uton­­módon támadnak mérges ellentétek oly né­pek és nemzetek közt, melyeket szerződé­sek és törvények egy kormánypálca alatt egyenesítettek, s melyek hivatva lennének a jóbarátság , békés szomszédság és testvéri egyetértés gyümölcseit termelni és együtt él­vezni. A cseh nemzeti kérdés megoldása mos­tanában annyi mindenféle szereplőtől és té­nyezőtől függ, hogy inkább felfüggesztés, mint kompromiszszum jöhet létre. A napok óta tartó nagy minisztertanács a királyi le­irat formáját és tartalmát meghatározhatja, de ezzel csak az lesz elérve, hogy a hely­zet megvilágíttatik és a harc még biztosabb irányba tereltetik. Harc vagy az egyik, vagy a másik oldalról, mert ha a leiratban a né­met-magyar befolyás jut érvényre, úgy a prágai vezérférfiak minden további eszmecserét kereken visszautasítanak; ha a királyi vá­lasz pedig a szlávoknak kedvez, úgy a né­metek fognak ágaskodni, mi pedig vigyáz­zunk ! Mindkét esetben miniszterválságra ke­rülhet a dolog; legalább nincs benne politi­kai következetesség és elvhűség, ha Hohen­wart is, Beust is marad; ámbár egy ideig va­lami közvetítésféle kísérlet mind a két állam­­férfiút a felszínen tarthatja. Okt. 22-én. A kocka el van vetve ; a királyi leirat elkészült és alkalmasint Prágába is küldetett már , *) amelynek országgyűlésén körülbelül szerdán, tehát mikor ezen sorok napvilágot látnak, föl fog olvastatni. Hogy a leirat mily értelemben van tartva, azt cs­ak gyanítani lehet. Szerkezetének végmegállapításánál a Bécsbe idézett Clam és Rieger is jelen vol­tak . Prazak már előbb volt kihallgatáson, sőt Smolka, a lengyelek vezére is a főváros­ban időzött és konferált. A leirat szerkesz­tése tehát bizonyára minden mozzanat meg­fontolása­ és befolyásának nyomait­­ mutatja és eszerint csakugyan közvetítő­leg akarna hatni. Azonban hágjunk föl minden összeve­téssel ; a legközelebbi jövő a bizonyosságot fogja hozni. E bizonyosság — legyen bár­milyen — egy újabb kiindulási pontul fog szolgálni jobb- vagy balfelé. Azt a véleményt kockáztatom, hogy a leirat ugyan egy új aerát, de nem a béke aeráját kezdeményezi — amint a nemzetieket és nemeket ismerem! *) Az utóbb érkezett hírek ezt megcáfolják. L. „Lajtárául“ rovatunkat. Szerk. „Szegedin­er Lloyd.“ A „M­ar­o­s“ című makói lap vasárnapi száma hosszabb cikket szentel a mi kedves leendő német lapunknak, melyet szó szerint közlünk, amint következik : „Talán az egész világon nincs nemzet, melynek műveltebb része úgy tisztelje s ere­detiben úgy pártolja a német irodalom jeleseit, mint mi. Alig van műveltebb magyar család, hol a német klasszikusok eredeti kiadásai hiány­­zanának. S ez rendén is van, ez ellen semmi szavunk. De lehetetlenség, hogy harag és szé­­gyenpir ne fussa az ember arcát, ha a „Sze­ge­d i­n­e­r Lloyd“ előfizetési fölhívását olvassa. Az összes hazai sajtó kikelt az általá­nos germanisatio ellen , mely különösen a kereskedelmi osztály részéről hazai nyelvün­ket fenyegeti. Az „Ellenőr“ folyó évi egyik számában egy pesti nagykereskedő a fővárosi keres­kedő­világ ellen emelt folytonos megrová­sokra azon majdnem nevetségesnek tetsző nyilatkozatot tette , hogy nem ők, hanem az alföldi tősgyökeres magyar városok keres­kedői a főgermanisátorok ! Ez sokak előtt megfoghatlannak tet­szett, de nagyon is megfogható, ha a „Sze­­gediner Lloyd“ előfizetési fölhívását elol­vassuk ! Tehát hazánk tejjel és mézzel folyó Kánaánjának, e természettől mindennel meg­áldott földnek fővárosa az, mely az ezred­éves nemzeti lét , az annyi küzdelmek és hányattatások közt épségben megmaradt s fejlődött nemzeti nyelv megbuktatását s má­sodrangra helyezését tűzte ki főcéljául. Sokkal nagyobb horderejű kérdés ez, mintsem szó nélkül hagyhatnánk. Nemcsak Szeged, hanem majdnem az egész alföld ke­­reskedőségének germanisatiója forog itt kér­désben. Van ugyan a fölhívásban mentségül sok minden felhozva — hisz az apagyilkosnak is kell, hogy legyen mentsége — de ily tény­nek nem szabad kibúvó ajtót keresni. Azt említik ugyanis a fölhívásban, hogy a nagy lendületet vett kereskedelem miatt van szüksége német lapra! Ha Szeged kereskedelme és ipara oly nagy lendületet nyert , úgy kétszeres köte­lessége e városnak nemzeti nyelvünket s iro­dalmunkat pártolni, nem pedig a hazaáru­lással kapcsolatos tényt létrehozni s csak most fejlődő kereskedelmi irodalmunk ellen föllépni. Ily ténynek nincs mentsége. E tárgyról nem szükség többet írnunk, ily ténynyel szemben minden önérzetes em­ber tudni fogja kötelességét. Csak még néhány szót. Nem elég, hogy német lapot indítnak, hanem még ráadásul egyik legjobb alföldi közlönyünk hitelét is akarják rontani. Azt hirdetik ugyanis a fölhívásban, hogy egyetlen közlönyük a „Szegedi Híradó“, a kereskedelmi érdekeket nem képviseli kielé­gs­­leg. Jól van. Legyen hitek szerint. Hanem hát kik ennek okai, mint maguk a kereske­dők ? Mert ha becsületes és jó hazafiak akar­nak lenni, forduljanak tudósításaikkal s az áldozatnak, mit e megindulandó német lapra szántak, csak felerészével a „Szegedi Híradó“ felé, s meg vagyunk róla győződve, hogy ez vagy megnagyobbított alakban, vagy napon­kénti megjelenésével oly kereskedelmi és közgazdászai közlönyük leend, melynél job­bat egy kereskedő közönség sem kívánhat. Ez lenne az orvosság, nem pedig egy német lap alapítása.“ Nem szükség kijelentenünk, hogy „Ma­ros“ kollegánk fennebb kifejtett nézetét lénye­gében mi is osztjuk. A német lap indítói programmjukban világosan kijelenték, hogy lapjukat nemcsak Szeged város, hanem az alvidék s különösen ennek városai kereskedelme s ipara érdeké­ben léptetik életbe; azért közöltük a „Ma­ros“ cikkét egész terjedelmében hogy lássa közönségünk s lássák maguk az illetők, mint vélekedik vállalatukról a szomszéd Csanád­­megye egyik tekintélyes városának közlö­nye. Nincs okunk kétkedni azon, hogy e cikkben Makó város közvéleménye tilta­kozik a szegedi német lap ellen , melynél nagyobb oktalanságot már aligha tudna el­követni az, aki ezt elkövette. Az imént jelzett szempontból óhajtanók, hogy a szomszéd Szabadka s megyénk többi lapjai is hallatnák szavukat e tárgyban. Ami minket illet, a fent közölt cikket s ahoz csatolt mostani megjegyzéseinket csak előőrsökül kérjük tekinteni, mert a derék haddal csak ezután szándékozunk kirukkolni a „Szegediner Lloyd“ ellen, amint ígértük vala. Szándékosan nem siettünk vele , mert előbb alaposan ki akartuk ismerni a legkü­lönbözőbb körök véleményét , nehogy vala­mely újabb bősz Achilles ismét ellenünk zú­dítsa a vádat, hogy nézetünkre hamisan reág­ítjük a közvélemény bélyegét. Kathi, reformmozgalom. Lapunk legutóbbi számában elismerés­sel szóltunk ama kicsiny, de szívós csoport­ról, mely, élén Hatala Péter kath. pap- és egyetemi tanárral, gonddal szerkesztett közlönye, a „Szabad Egyház“ hasábjain jobb sorsra méltó kitartással küzd a szabadelvű egyházreformos mellett. Hatála nagy készültsége­ és hatalmas logikájával, melyek, jeles szónoki tehetsé­gével párosulva, őt korábban a kath. kon­gresszus szabadelvű kisebbségének legkitű­nőbb tagjai közé avaták, egyike azon kath. papoknak, kik nemcsak érzik az egyház­reformok szükségességét, hanem szóval és tettel buzgólkodnak azok létesítésén. Legutóbb a hajdú-dorogi gör. kath. egy­házközség alább közlött petíciója alkalmából a „Szabad Egyház“ egy meleg hangon írt cikket közöl Hatala tollából, mely oly hűen visszhangozza a magyar katholikusság érzel­meit, hogy aligha tehetnénk kedvesebb dol­got olvasóinknak, mintha e szép cikket egész terjedelmében közöljük. E cikk a következő : „Míg a magyarországi kath. egyház autonómiájának Magna Chartá­ja a mi­nisztérium irattárában pihen, addig az ügy iránti részvét, érdeklődés a katholikus kö­rökben folyton éber. Ez alkalommal csak Hajdu-Dorogh görög-katholikus községének petíciójára utalunk. Kilenc tagú küldöttséget menesztett e község főpásztorához Pankovics István püs­pökhöz, s a következőket kérelmezik : a) hogy a magyar nyelv olt­ári nyelvvé emeltessék; b) a kalendárium egyesíttessék; es a böjti diszciplína könnyebbíttessék ; d) a kisebb ünnepek eltöröltessenek, vagy legalább vasárnapra áttétessenek .) A magyarajkú görög s illetőleg ezen­túl magyar szertartású katholikusok számára egy önálló püspökség, vagy legalább egy, Doroghon székelő püspöki vikariátus ala­­pittassék. Üdvözöljük Hajdu-Dorog katholikusait! Üdvözöljük, mert a cselekvés terére léptek! Igaz, ha az egyházi kérdést meg akar­juk oldani, ha kárigényelte reformokat óhaj­tunk­­ tenni, cselekedni kell mindenfelé. . . . Sorakozzanak minden község katholiku­­sai, legyenek azok latin vagy görög szer­tartásnak , s mondják ki bátran, határozot­tan: ezt akarjuk! A katholikus egyház disciplináris ügyei emberi mű­, az emberek, a hívek számára lettek megállapítva egykoron, s következő­leg mai nap szintén megváltoztathatók a hívek szükségletei szerint. Saját szükségleteiket pedig a hívek legjobban tudják, közvetlen érzik, önmagukon tapasztalják azokat! A kath. közönség nem jog- és akarat­­nélküli nyáj, mely arra lenne kárhoztatva, hogy a felülről reá rótt terheket viselje! A kath. közönségnek e téren kívánnia, akarnia, tennie szabad, nincs isteni törvény, mely ettől eltiltaná! . . . Ez az emberi méltóságban gyökerező jog, melytől el nem éttettünk az által, hogy katholikusokká levőnk. Az apostolok maguk tiszteletben tartot­ták a hitközség e jogát. Ne várjuk a kor­mánytól azt, mit önmagunk is megtehetünk. Van alkotmányos szabadságunk s ennek egyik éltető eleme az öncselekvés. Mi magunk tegyünk, határozottan kife­jezett akaratunk nyilvánításai legyenek azon tények, melyek kényszerítsék a kormányt, az egyházit úgy , mint a világit, hogy meg­adják azt, amit akarunk. Ha a magyar nemzet közakarata nem követelte volna az alkotmány helyreállítását, maiglan is Bach és Schmerling rendelkeznének velünk, intéz­kednének rólunk, nélkülünk. Ha politikai szabadságunkat meg akar­juk őrizni, nem szabad az egyházi abszolu­tizmus előtt meghajolnunk; ki kell vívnunk egyházi téren is az önállóságot; ne enged­jük e­zért, hol a lelkiismereteket is megkö­tik , az abszolutizmusnak, mert itt fogja megtalálni azon archimedesi pontot, melyről a vallás pajzsa alatt sarkaiból kiemelendi a nemzeti szabadság épületét. Ellenkezőleg mi magunk építsünk erős várat az egyházi autonómiában a nemzeti sza­badság védelmére is, s hogy ha a haza kor­mányát reakcionárius kezek tartanák egy­koron , a vallás nimbusának sérthetetlensé­gében készítsünk a nemzeti szabadságnak szentelt menhelyet. Ne engedjük ezt át a reakciónak! Tegyünk, mozogjunk szünet nélkül, gön­gyölítsük ki, a haza érdekében is, a ma­gyar kath. egyház függetlenségének, szabad­ságának zászlaját!....“ Hazai ügyek. — Egy fontos püspöki kineve­zé­s. Fontosnan neveztük e kinevezést és va­lóban az is több oknál fogva; fontos és ne­vezetes először a személynél, másodszor az állomásnál fogva, s ami e kinevezés becsét még inkább emeli, az a közvélemény általá­nos helyeslése, mely a lapokból pártkülönb­ség nélkül egyformán nyilatkozik. A hivata­los lap szombati száma hozta az örvendetes tényt, mely szerint Ipolyi Arnold besz­tercebányai püspökké neveztetett ki. Ipolyi tagja az akadémiának, a Kisfaludy - társaságnak , tört. társulatnak , képzőművé­szeti és sz. István társulatnak ; nagytudományu férfiú és szenvedélyes barátja a művészetek­nek is, ki irodalmunkat becses történeti és régészeti művekkel gazdagitá, ki a művésze­tek gyámolitására évenként ezreket költ, s ki mindezeken kívül testtel , lélekkel m­a­­­gyar hazafi. És ebben fekszik aki neve-

Next