Szegedi Híradó, 1872. január-június (14. évfolyam, 1-78. szám)

1872-06-30 / 78. szám

Kár. (n.­atádi k.) — Komár­o­mm­egye: Milkovits Zsigm. (n.-igmándi), Zámori Kálmán (ócsai k.) — Bihar megye: Nagy György (székelyhídi k.), Beöthy Algernon (hosszupályi kér.), Gáspár Endre (bihari k.), Móric Pál (bárándi k.), b. Simonyi Lajos (n.-szalontai k.), Baranyi Ágost (margittai k.) — Bácsmegye: Vukovits Sebő (bácsi k.) — Szathmárme­­g­y­e : Dom­ahidi István (n.-károlyi k.), Doma­­hidy Fer. (csengeri k.), Galgóczy S. (krassói ker.), Csaba Gyula (ar.- medgyesi k.), Péchy Jenő (m. szálkai k.) —Cs­o­n­gr­ád m­egy­e: Majthényi Dezső (tápéi k.), Bogyó S. (szeg­vári kerület). — Békés megye: Eördögh Frigyes (gyomai k.), Karassay István (oros­házi kerület). Szélsőbaloldaliak: Somogy me­­gye: Körmendy Sánd. (kaposvári k.), Med­­nyánszky Sándor (szigetvári kerület), Sréter Lajos (csurgói k.) — Ar­ad m­egy­e: Mocso­­nyi Antal (világosi k.) — Szathmárme­­gye: Vályi János (gyarmat­i k.) — Vesz­prém me­gy­e: Matkovits Tivadar (enyingi ker.) — Bács megye: Tóth József (a ka­nizsai k.) _________ A választások eredménye jan. 27-ig: Összesen megválasztatott: 299 ; ebből deák­párti: 198 ezek közt 3 reformpárti ;­b a 1 k­ö­­zé­p: 75; szélsőbal s nemzetiségi: 26. A deákpárt nyert: 50, vesztett 17 karilletet ; eddigi többsége: 97. Választási gyöngyvirágok. Ezek is gyöngyvirágok ám , amik itt következnek; nem kell hozzájuk kommentár, anélkül is rettentő tanulságosak. * Zalában, a letenyei kerületben, a balol­dal izgatói következő ígéretekkel tisztelték meg a nép józan eszét: Ha a balpárt győz, semmi más adót nem fizettek, csupán csak holdanként 80 krt. bé­­lyeg-monopólium , fogyasztási adó , örökösö­dési százalék eltöröltetnek ; nem lesz főispán, stb., hanem önmagunkat fogjuk igazgatni a papi jószágok jövedelméből, azaz a katholikus vagyonból. Ellenben, ha a Deák-párt győz, akkor a nép vállalta a következő terhek rovatnak minden fönnálló adón kívül: a papok a kereszteléstől, fiú vagy leány legyen az, kapnak 10 frtot; ha a gazda meg­hal, a pap lovat kap, ha a gazdasszony hal meg, ha gyermek, akkor egy disznót. Ezen bujtogatásokat, gonosz életű embe­rek, kiket a balpárt kortesekül fölhasznál, szórják a nép közé, s akadnak olyanok a vá­lasztók között, akik elhiszik s aztán a bal­pártra térnek. Aztán fenyegetőznek, hogy a szolgabiró házát porrá döntik , hogy a jobb­párti községbirákat és elöljáróságot a köz­ségházból kidobják s ők maguk fognak res­taurálni.« Szluha Benedek Szegszárdon meg­választott baloldali képviselő nagyszerű kö­szönetet szavalt választóinak , úgy, hogy az számos tanú jegyzetei és bemondása alapján beadatott a kir. ügyészséghez. íme a sza­valm­ány:. . TÁRCA. A nők divatvág­ya. (Vége.) Amint a nő a szokásokban és viseletben a hagyomány korlátait áttöri, s nemének természetes konzervatív szellemét megtagadja, sokkal féktelenebb, rombolóbb, nyitáshajhá­­szóbb lesz, mint a férfi. A nagyanya unokái­nak hívebben és teljesebben átszolgáltatja régi történetkéit, szólamait, mint a nagyapa, ellenben némi megrovástól nem kímélhetők meg a nők a nyelv tisztán megőrzésében, amennyiben — mint köztudomású — igen szeretik beszédjüket idegen szavakkal — hogy úgy mondjam — fölcicomázni. Itt mutatkozik kiválólag, hogy a szigorú szokások uralma a nő természetszüksége; megfeledkezik magáról, mihelyt ezen uralmon túl ad. Azért mély értelme van a köznép azon ismert szigorú ítéletének, melyet azon nő fejére szokott kimondani, ki körében él­vén viseletében uraskodni kezd. Azt hinné az ember, hogy a városi nők divatvágya egyenes ellentétet képez a pérnök­­nek a régi viselethez való ragaszkodásával. Ez azonban tévedés volna. A városi nőnél a divatvágynak indoka koránsem azon egyen­lő s­­­t­és­i vágyból keletkezik, mely a pol­gárral állapotát jellemző öltönyét fölcserél­­teti a miveit osztálynak alaktalan , színtelen s egyúttal általános öltönyével. Előkelősdi­­ségböl, azaz , hogy minél magasb rangúnak látszassák, nem pedig szabadelvüségböl haj­­hász a nő minden uj divatot , s a pornó öröklött viseletéhez valódi ragaszkodásból ragaszkodik. — Azért amily régi viseletünk, époly régi a panasz is, hogy a szolgálók is­­ Horváth Mihály orsz. képvise­lőnk olaj­festésű arcképe, melyet, mint tudjuk , a közgyűlés rendelt meg saját terme számára , már megérkezett s mint halljuk, julius hó 14-én tartandó közgyűlés­ben fog ünnepélyesen lelepleztetni. Ugyane nap estéjén banquette is rendeztetik a sza­badelvű­ körben nagynevű képviselőnk tiszte­letére , ki ez alkalomra meghivatott, s mint biztosan értesülünk, le is fog jönni közénk. Ez lesz a szerencsésen megejtett választás­nak utóünnepe.­­ A szabadelvű­­kör választmánya pénteken este ülést tartott, melyben a vá­lasztások miatt elmaradt t­i­s­z­t­új­­­t­ó köz­gyűlés napja­i­u 1. 14-dikén délután 3 órára tűzetett ki a kör helyiségében. — Tömeges áttérés a protes­táns egyházba. Mi legyen oka, nem tud­juk, de bizonyára nem csekély okból történ­hetett azon feltűnő eset , hog Kun Ágotán (Csanád megyében), épen a köznép köréből 68 család, köztük a biró egész tanácsával lefátyolozva járnak már s fölpiperélik ma­gukat, mint valamely előkelő hölgy. A tanultaknak azon sajátságszerü gőgje, mely a rang külseleinek megvetéséből lehető igénytelen s hanyag öltözékben nyilvánul, a nőknél sohasem fog gyökeret verni. Salamon király férfi vala , azért kérkedik azon kol­­dusgőggel, mely midőn folyton ezt hangoz­tatja: „Minden hiúság“, épen azzal árulja el a legnagyobb hiúságot. A nő jól tudja, hogy a külrang — egé­szen a főranguak értelmében — nála sokkal szigorúbban számításba vétetik, mint a fér­fi­nél. Valamely kiváló férfi előtt föltárulnak az előkelő társaságok termei , társaságké­­képessé válik egyedül szelleme által.­­ Ellenbenben a legszellemdúsabb nő sohasem lesz társaságképes (hoffähig) azért, mert szel­lemdús. Megmarad a veleszületett vagy férje által nyert rangban, melyből saját ereje ál­tal ki nem emelkedhetik. Azért annál félté­kenyebben őrködik rangja fölött s iparkodik legalább divatöltönye által egy időre magasb rangba beálmodni magát. A férfi maga választhatja hivatását, tet­szése szerint meg is változtathatja azt, sőt éltebb korában is uj foglalkozást teremthet magának. A nővel veleszületik hivatása, s ebben kénytelen meg is maradni. Már ez maga ad a nőnek főrangú , konzervatív jel­lemet. A 48-diki viharos napokban sok magyar nő leghatározottabb szabadelvűségről ten ta­núságot. Azonban sehol sem jártak úgy el, mint némely előkelő , demokratáskodó urak, kik pitykés dolmányba, boujju ingbe i­s duhajkalapba öltöztek, hogy népemberek le­gyenek. Ezen álnépbarátok aként akartak társadalmi egyenlőséget létrehozni, hogy min­den társadalmi csoportot a legéretlenebb, legalsóbb néposztályhoz akartak alászállítani. „Üdvözlöm önöket, tisztelt választóim, hogy elvükhöz hívek maradtak , dacára an­nak, mit azon párt, azon élhetetlen bitang nép elkövetett, hogy azon hazaáruló jogtip­­rók az élhetetlen főbíró közreműködésével a leggyalázatosabb eszközök fölhasználása mel­lett sem voltak képesek többségre vergődni. Bár volna hangom, hogy azt egész haza hallaná ; akarom, hogy azok is hallják , kik most el­lenségeim voltak. Különösen akarom, hogy az itt átellenben lakó gazember (az uradalmi számtartói lakra mutat), mint már ott lenn is mondottam — (a választás folyama alatt a választó­téren), —­ Horváth Ede számtartó meghallja, nyíltan mondom a nép előtt, ez egy élhetetlen, alávaló gazember, ki a nép vérén és a közadóból éledik (általános éljen és helyeslés), kiről azt sem tudjuk , hol bi­tangolt azelőtt ? (Éljen.) Ez a gazember, ki a szegszárdi választók közül 107-et kirekla­mált. (Zúgás, éljen, helyeslés.) És akarom, hogy meghallja az a hitvány, bitang, gaz­ember Jezerniczky Ferenc állammérnök (él­jen), ki szintén az ország véréből élősködik, kiről szintén nem tudjuk, honnan jött ide? és aki 105 becsületes polgárt megfosztott leg­szentebb jogától. Fölhívom a népet, hozzon ítéletet azon jogtipró gazemberek fölött, kik oly sokakat választási joguktól megfosztottak. Ha bekövetkezik a népnek ítélete , akkor majd meglátjuk, lesznek-e oly bátrak ezek­ a gazemberek, mint amily vakmerők most!“ (Ekkor a bősz tömeg rögtön meg is hozza a „nép ítéletét“, ordítván : „három nap alatt fölakasztjuk őket!“ — „Nem három nap alatt, mindjárt föl kell akasztani!“) „Ne hivatkoz­zanak azok tanukra, hivatkozza­­k rám, én az egész felelősséget, magamra vállalom, ha 100.000 életem volna is.“ — (Hosszú szünet után, melyet éljenek , tánc — képviselő úr is táncolt — és zene töltöttek be , — és melyek alatt a számtartót gúnyolták és fe­nyegették .) — „Most oszoljanak szét bará­taim, hanem ne felejtsétek el, hogy az a gazember, az egyik, itt lakik !“ (Öklével fe­nyegetve a számtartó lakra mutat.) Helybeli újdonságok, és a képviselő-testület, mindazon családta­gokkal, kikkel a törvény szerint lehetett, a reformált keresztyén egyházba áttért. Az áttérteknek fölvétele a nevezett egyház kebelébe­n. évi jun. 23-án ünnepé­lyesen ment végbe, mely alkalommal a bé­kés-bánáti ref. egyházmegye esperese Hajnal Ábel prédikált és az uj híveknek az úrva­csoráját a reform, hitelvek és szertartás sze­rint kiosztotta. Dr. A száraz-ér szabályozása tárgyában Ürményi kir. biztos ur elnöklete alatt f. hó 26-án tartott ülésen az egész szá­raz-ér vidéki érdekeltek nagy számmal kép­viselve voltak. — Olvastatott Boros Frigyes mérnök urnak terjedelmes emlékirat alakjá­ban bemutatott előterjesztése, mely szerint az eddigi lejtmérések folytán összesen 77.852 h. 558 □ el van érdekelve, s miután az ala­kulás mellett 43.959 hold nyilatkozott, elnök által a szabályozási társulat megalakultnak kijelentetett, s .Érkövy Adolf társulati elnök­nek, Hammer Sándor alelnöknek megválasz­tattak. Megalakult még a 11 tagban megál­lapított választmány is, melynek tagjai közt Szeged város egy küldötte is van. A további lejtmérések ezután fognak eszközöltetni, va­lamint az eddigi előleges tervek és kiszámí­tások az egyes érdekeltek által felülvizsgál­tatni , nemkülönben a szabályozási vonal és a kiviteli módozat s annak megállapítása, ha váljon a csatorna a vízlevezetésen kívül hajó­zási s öntözési célokra használtassék-e föl. Természetes, hogy az érdekeltek holdszámai azon arányban viselendik az előállítási költ­ségeket , amely arányban élvezik a hasznot.­­ Az aradi deleg. törvényszék. A választási mozgalmak eddig annyira igénybe vették lapunkat és időnket , hogy egyébre alig terjedhetett ki figyelmünk ; most azon­ban már túllévén rajta, illő , hogy megemlé­kezzünk az aradi törvényszék deleg­ osztá­lyának itteni működéséről is. Nem szándé­kozunk itt kritikailag is elemezni működését, ezt azokra hagyván, kik a várbeli ügyekben nálunknál óvatottabbak; mi csak munkás­sága eredményét illetőleg szólhatunk, s e te­­kintetben örömmel jegyezhetjük föl, hogy az relatíve nemcsak kielégítő, hanem , tekintve az eddig rendelkezésre állott erők csekély számát, valóban dicséretreméltó. Hetek óta — mint a lapunkban folyton közölt jegyzékek tanúsítják — majd mindennapra esik 2—3, sőt 5—6 tárgyalás és ugyanannyi ítélethoza­tal. Ha már most , mint hírlik , a működő személyzet , különösen a segédszemélyzet, melyben nagy hiány van, megszaporíttatik, akkor az eddigi eredmény folytán alapos re­ményünk lehet, hogy a várbeli összes ügyek lebonyolítása nem fog évekig elhúzódni.­­ Nem értjük azonban , miért pihentetik oly végtelenül sokáig a kecskeméti nagy b­űi a p­e­r­t, melynek írásbeli tárgyalása még a volt bél­ törvényszék alatt már a vádira­tok beigtatásáig haladt. Azt mondják, hogy e sajnos dolognak egy védő­ügyvéd hanyag­sága az oka, aki vádiratát még mai napig sem írta be. De ezt az okot már hónapok előtt hallottuk, s hogy még ma is ezt kell hallanunk, afölött csak sajnálatunkat jelent­hetjük ki. A törvényszéknek ezen már ré­­gesrégen segíteni kellett volna, mert az ilyesmi egy nőnek sem jutott eszébe. Egy előkelő­ nő sem kötött maga elé kony­­hakötőt, hogy népszerűnek tűnjék elő.­­ A 60-as évek elején fölkapott zsuzsi ken­dők csak a múlt század fodros kendőinek megőrzött másai valának a pórnöknél. A radikál nők csak oly módon akartak egyenlőséget, hogy örömest minden osztályt előkelővé szerettek volna tenni. A fér­fiak minden osztályt egyenlő alacsonynyá akar­tak tenni. Ez a különbség férfi és nő között. Midőn a népszerűsködő hölgyek egyen­lő előkelőkké akarták tenni az alsóbb társadalmi csoportokat, csak egyet feledtek el, t. i. az ,e­gy­e a löv­és ,előkelős szók közti ellentétet. Azonban hasonló ellenmon­dást jelez azon szólam is, hogy a nők merő főrangoskodásból radikálok, újítók. Tehát egy s ugyanazon ál­la­n­dós­í­­tási szellem az, mely a falusi nőknél a szokások egyeduralma, mint valamely vál­­tozhatlan hatalom alá, a városi nőknél pedig a divat uralma, a változatosság jogara alá hajolni kényszerít. A szabadon mozgó önelhatározás itt épúgy hiányzik, mint amott. A nő divathajlama fogalmában fekszik már az újítási vágy főrangoskodásból. A férfi általán közönyösebb a divat iránt rájut a nő, mert ugyanaz a szokások irányá­ban is. A szokások uralma alól való függet­lenségi törekvés azt jelenti itt, mit a pol­gári osztályoknál a forradalmi hajlam. Azért nőiesnek nevezzük, midőn piper­­köcök a divat változatait utánozzák , mig másrészt a teljesen ki nem fejlett nemi el­lentétre mutat, midőn egyes elszigetelt köz­ségekben a férfiak és nők egyarán­t ragasz­kodnak régi viseletökhöz. Különben , amely férfiak minden divat után kapkodnak, tapasztalásként legtöbbnyire csakugyan különös, hogy egy ember hanyag­sága hónapokra (vagy talán évekre?) meg­akaszszon egy oly pört, melyben annyia várják sorsuk eldülését.­­ A szegedi törvényszék első nyári táncvigalma a fv. makkoser­dőben határozottan és fényesen kivívta az egri nevet. Láttunk már Szegeden sok népe és ennél fényesebb vigalmat a zöldben is de egészben véve ily nagyszerűt még nem A közönséget, mely városunknak csaknem összes müveit elemeiből s számos vidéki ven­dégekből állott, itt nem százával, hanem ez­rével kell számítanunk, mely nagyszerű hul­lámzásával nemcsak a vigalom színhelyét és közvetlen környékét, hanem jóformán az egész erdőt megelevenítő a többhelyi nap­pali fényt árasztott lámpák százai közt. Kő magas s ragyogóan kivilágított kapun át, és két oldalt sűrű­ lámpasorok közt vezetet­­tunk az erdő jobboldali részében fölállított óriási sátorhoz, mely alatt mintegy 200 pár táncolhatott egyszerre. A sátorterem belseje lámpacsillárokkal gazdagon volt világítva oszlopai zöld gályákkal, s egyebütt zászlók­kal, sat. díszítve, hasonlókép környéke is Balra a fasorok közt két nagytérségű étkezi hely volt ellepve vendégekk­é, de bőven ju­tott közönség még az erdő másik részében levő vendéglősnek is, hol külön zenekar mű­­ködött. A vigalom zenéjét Erdélyi N. zene­kara szolgáltatta. A kép egészben valóban impozáns látványt nyújtott, s szemet és füle egyaránt igénybe vett. A mulatság folyama alatt tűzijáték is gyönyörködtette a közönsé­get, mely majdnem az egész éjen át tartott ennek, valamint a díszítésnek és világításnál fő-főmestere Kovács Mihály színházi felügyes volt, ki ezúttal valóban nagymérvű ügyessé­get fejtett ki. A legnagyobb dicséret azon­ban természetesen a rendezőséget illeti, mel terhes és sokoldalú föladatát teljes sikerrt oldá meg s ezzel egy oly élvezetes estét ké­szitett városunk műveit közönségének , mel bizonyára szívesen veszi, ha nevében őszint köszönetet mondunk neki. — Szeged hölgy koszorúját — amiről legelőbb kellett voln megemlékeznünk — ily nagy számban mi nem láttuk együtt, s jól esik regisztrálnunk hogy — a rendezők intenciójának engedv­e a legszebb egyszerűségben ragyogót mely önmagából fejté ki a lebilincselő ha­tást, nem pedig a külsőség idegen csillogá­sából. Maga a vigalom szelleme kitűnő vol­t csak egy hiányt fedöztünk föl, ami egyéb iránt már-már állandó baj : a férfi tánci arányra­ kevés volt. A tánc azonban enne dacára is reggeli fél 3 órakor ért véget s­­ utolsó vendége már világossal szállingó­tak haza. A vigalom népességéről elég foga­mat nyújt az is, hogy a magánosok fogatai kivül az összes bérkocsik és omnibuszok díj­i 4—5 órától hajnalig folyton igénybe volta véve. — Meg kell még említenünk , hogy vendéglői ellátást a „Próféta“ bérlői, Vasi és társa teljesítők , és pedig a roppant fo­gyasztási igényekhez képest elég kifogást!­iásul; kifogást csak a pincérek zsarolás ellen tehetünk, amik egyes esetekben a szer­telenségig mentek. Ajánljuk a vendéglős urak­nak, hogy máskor szigorúbb felügyeletet gy­koroljanak szolgáikon, oly foglalkozásúak , hogy teendőiket a n­­épúgy elvégezhetik, mint a férfiak, mint­­ a szabók, boltossegédek, színészek, stb. S ezzel e cikk föladatát e lap köréin mérten megoldottnak hiszszük; azonban i­gyen szabad azt még egypár eszmével meg­­oldanunk, melyek magyar állami éle­tünk tekintetéből talán nem leendőek id­utániak. A nő állandósító szellemek válólag föltűnik oly családban , melyben férfi nem egy nemzetiségű nejével. Ily család­ban tapasztalás szerint a nő által hozott szo­kások csakhamar uralomra vergődnek. Ellen­ben, ha valamely férfi idegen nép közt tel­pedik le, vele hozott szokásaiból az uj h­áz­ban alig lesz valami észlelhető , sőt e mag csakhamar megváltozik szokásaiban s égi szén házi neje szokásainak hódol meg. A kiván­dorolt férfi szokásait gyorsan idegenekké cseréli föl s ezáltal a népjellemek és kiválóságát segíti elő ; ellenben a nő szoká­saihoz való szívós ragaszkodásával épen népsajátságok egybeolvasztá­s­á­t mozdítja elő. Ok és következmény­i egész ellentétben mutatkoznak, de egy nag tanulság meríthető belőlük, t. i. a nők nem­zeti hivatása. Ők megőrzik a nép ösz­tönszerű kedélyi életét, mely a nemzeti szo­kásokban nyilatkozik, s épen ezzel válnak nép s­aj­át képi nemzete őreivé. E tény nekünk magyaroknak különöse nagy jelentőségű akkor , midőn nemzetisé­günk terjesztése­­s megszilárdításáról va szó. Vajha mindazok, kiknek erről gondos­kodni föladatuk, ezt komoly figyelemre i­s méltatnák ! S­z­é­k­h­a­l­m­i­­."

Next