Szegedi Híradó, 1879. január-június (21. évfolyam, 7-78. szám)

1879-01-15 / 7. szám

A rendőrség és katonák közt kifejlődött dula­kodásban a hadfiak egyike egy rendőr revol­­verét akarta kicsavarni az illető kezéből , eköz­ben egy töltény elsült, azonban a küzdők semmi sérülést nem szenvedtek. Kisvártatva a csata színhelyére érkezett V­i­r­á­g­h biztos egypár rendőrrel s föllépése döntő fordulatot adott a küzdelemnek ; három hadfi azonnal megveferált, a helyszínen maradt öt vitéz is lassan-lassan leolvadt) egymásután illanván el, a­ki egérutat nyerhetett. V­i­r­á­g­h biztos ur a hősök egyikét, a legvitézebbet, a revolvercsavarót elfogta és illetékes helyére bekísértette. Kíváncsian várjuk, vájjon minő büntetést kapnak a garázda kato­nák, a­kik a rend hivatalos közegeinek is oly sértő tettlegességgel ellenszegültek. ■f A farsangi évad első élite-bálja a jót, nőegylet táncvigalma lesz a jövő szombaton. Mint halljuk, sokan készülnek reá s lesznek vendégei a vidékről is; a rendezőség is mindent elkövet a bál sikeréért s igy bizton jósolhatjuk, hogy ez a bál a nőegyleti bálok régi jóhírnevét ez idén is igazolni fogja. — A farsang beköszöntésével a társa­dalomban a bálok veszik át az uralkodó szere­pet, a­mikre köztudomás szerint készülni is kell, főkép a nőnembelieknek. Jó szolgálatot vélünk tenni olvasónőinknek, ha figyelmeztet­jük őket Schriffert J. női divatáru üzletére a meghosszabbított Kárászi­ utcában, a­mely — mint erről saját tapasztalásunkból meggyőződ­tünk — a legizlésesebb báli pipere — s külö­nösen szép műkertészeti — cikkek gaz­­dag választékával rendelkezik.­­ A fonográf látogatói az utóbbi há­rom nap alatt rendkívül megszaporodtak ; mond­hatni, hogy a közönség csak akkor kezdett iga­zán érdeklődni ez érdekes találmány iránt, mi­dőn tulajdonosai­­már távozni készültek vele. Piukovits urat és társát, a fonográf bemu­tatóit, számosan fölkérték a látogatók közül, hogy hosszabbítanák meg néhány nappal itt­­időzésüket; az illetők tehát itteni látogatásukat megtoldották három nappal; s így a fonográf még ma és holnap, vagyis f. hó 16 ig látható s illetőleg hallható lesz a Hungária 5. sz. szo­bájában. Szívesen fölhivjuk erre mindazok figyelmét, a kik még nem látták. — A fono­gráf tulajdonosai itt időzésük alatt többfelé kap­tak meghívást, s innen valószínűleg Makóra mennek.­­ A kik a francia és angol nyel­­v­e­t elsajátítani akarják, azoknak ajánlhatunk egy művelt hölgyet, ki már is több családban szép sikerrel ad oktatást ezekben a nyelvek­ben. Lakása: fehérkereszt-utca, Eisler-féle 1503. sz. házban. — Színház. D’Ennery és Cormon, „A két árva“ szerzői, szombaton ismét látogatást tettek a mi, irántuk oly hálásnak mutatkozott, színpadunkon az ő „cause célébre“-jökkel, mely­nek a magyar fordító „Egy katona története“ címet adott. Aradi úr ezt minden reklám nélkül bocsá­totta a színpadra, mindamellett és annak da­cára, hogy közönségünk az elmúlt hét folyamán ugyancsak igénybe volt véve, a színház szépen megtelt. S a közönség jól fogadta a darabot, az idegrázó és szívreható jelenetek megtették hatásukat s volt dolga — kivált a női résznél — a zsebkendőknek. De mivel a rablógyilkos, a­ki annyi szenvedést okozott gaztettével má­soknak, végre is, amint dukál, horogra került s az ártatlanokra kisütött az igazság napja, min­denki elégülten hagyta el a színházat. A darabot helyi rovatunkban már előzőleg röviden jellemeztük, s minthogy bővebb ismer­tetése igen nagy tért venne igénybe, a­mely­­lyel most nem rendelkezünk, csak annyit emlí­tünk föl, hogy az egésznek francia ügyességgel szőtt érdekes meséje egy rablógyilkosságból in­dul ki, a­melyért egy ártatlan katonát, Renó Jánost (a darab hősét), ítélik el s pedig saját ötéves leánykája vallomására; ebből folyik az­tán a bonyodalom, mely az igazi bűnös kiderí­tésére vezet. Az első előadással általában meg lehetünk elégedve; a főbb szerepek mind jó kezekben voltak, s ha a hatás nem mindig volt teljes, ezt a kellő előkészület hiányának róhatjuk föl, a­mi különösen az első fölvonásban érezhető volt. Dicsérettel kell kiemelnünk P r i­e 11 e (Renó János) és Somogyiné érzelemteljes játékát s mindjárt velük Rónaszékit, a ki a darab legsikerültebb genre-alakját, Somborán őrmestert, gazdag kedélylyel s találó humorral személyesítő. A többi szereplők is mind beillet­tek a keretbe. Ma ismétlik a darabot s hiszszük, hogy ha­tása teljesebb lesz. F­ölhívás a hazai hegyközönségh­ez. A f. évben május hóban Székesfejérvárott megnyitandó országos ipar-, termény-, állat- és műkiállításon a székesfej­érvári „Jótékony Nő­egylet“ a hölgyek foglalkozási körének produk­tumaiból gyűjteményes­ kiállítás alakjában óhajt­ván résztvenni, hogy ezáltal a magyar női mun­kának a kiállításon való versenye minél inkább lehetővé tétessék s illetőleg, hogy a női munka­körnek minél szélesebb mérvben elismerés sze­reztessék, azon hazafias és tisztetteljes kérelem­mel fordul az ország összes nőiskolái, nőképez­­déi, zárdái, nőegyletei, gazdasági egyesületei, valamint érdemteljes gazdasszonyai s általában az egész haza hölgyvilágához, miszerint őt ne­mes feladatának kivitelében erélyesen támogatni s illetőleg készséges közvetítésével a kiállításon résztvenni szíveskedjenek. A kiállításon résztvehet minden honleány különbség nélkül. A kiállítandó tárgyakra nézve pedig a következők szolgáljanak irányadóul: 1. Kiállítható minden tárgy, mely az álta­lános női tevékenység eredményeként jelentkezik, tehát a varrás összes nemei: a mű­varrás, fehérvarrás, továbbá szabásminták, hím­zés, kötés, horgolás, gyöngyfűzés, hálózás, va­lamint szövés, fonás, a­mennyiben az házilag kezeltetnek, szóval: mindazon női cselekvények produktumai, melyek a „női m­u­k­a“ nevezet fogalma és köre alá vonandók. ■ és 2. Kiállítható minden tárgy, mely a nő házi tevékenységének eredményét ké­pezi, melyek tehát a háztartáshoz s illetőleg a nőnek mint gazdasszonynak cselekvési köréhez tartoznak, mint pl. befőzöttek, asztalgyümölcsök, házi szappan s egyáltalában minden itt elő nem sorolható házi szer és gazdasszonyi cikk, a meny­nyiben házilag készíttetnek s külön kiállítási csoporthoz utasítva nincsenek. — A székesfe­­jérvári „Játék, Nőegylet“ kiállítási bizottsága rendszeresen szervezve lévén, egyenes össze­köttetésben áll a kiállítás végrehajtó bizottságá­val s igy fölöslegessé tesz minden más irány­ban teendő kérdezősködést, a mennyiben a hoz­záforduló egyeseknek úgy mint társulatoknak a legnagyobb készséggel a kivánt bejelentési íveket haladéktalanul kiszolgáltatja , bővebb fölvilágosításokkal szolgál, a jelentkezőknek a kiállításon legjobb belátása s meggyőződése sze­rint előnyös helyeket biztosít, szóval , mindent elkövet, hogy a női munkaversenynek a kiállí­táson méltó s előkelő hely szereztessék. Székesfejérvárott, 1878. nov. 19-én. Szőgyény Marich Lászlón­é, a székesfejérvári „Jóték. Nőegylet“ védnöke, mint kiál­lítási bizottsági elnök. Hollán Ernőn­é, Gebhard Ignácné, biz. tag. biz. tag. Báró Pythonné, bis. tag. Dr. Neumann Arminné, biz. tag. Forinyák Gyulán­é, biz. tag. Flatt Gaston, a „Jót. Nőegylet“ titkára, mint jegyző. Fölhívás: A szegedi torna-egylet választmánya f. évi január hó 12 én tartott ülé­sében a f. é. jan. hó 20-tól ápril 20-ig terjedő négy havi időtartamra kebelében szakértő tanár vezetése alatt vívási tanfolyamot szervezvén, minthogy a választmányilag megál­lapított tanfolyam szervezeti szabályok értelmé­ben a tanfolyamban nem egyleti tagok is részt vehetnek, tisztelettel fölhivatnak mindazok, kik a tanfolyamban részt venni szándékoznak, mi­szerint bejegyeztetésük céljából vagy alulírthoz, vagy Pálfy Sándor és Fáry István ügyvéd és Molnár Elemér törvényszéki jegyző urak­hoz, kik a kibocsátott aláírási íveket kezelik, fordulni szíveskedjenek, hol a tanfolyamban való részvétel közelebbi fölvételei iránt is fölvilágo­­sítást nyerhetnek. A tanfolyam 1. évi január hó 2- án mul­­hatlanul kezdetét veszi, s a gyakorlatok heten­ként hétfőn, szerdán és pénteken mindenkor esti 6 órától 7-ig fognak tartatni. Szegeden, 1879. január 12-én. A választmány megbízásából: Dr. Lázár György tornaegyleti elnök. Vegyes. * Joachim és a cigányok. A múlt heti kedden este, mikor Joachim Bécsből Buda­pestre megérkezett , Brahmsszal a Hungáriába szállt, a bpesti jelesebb prímások, mint Rác Pali, Horváth Marci, Kovács Bandi, Bungó, Farkas Miska és mások a szálló éttermébe gyűltek, hol pár nap óta Erdélyi Náci szegedi bandája játszott. Joachim este 10 óra után le­jött barátjával vacsoráig. Erdélyi bandája rá­húzta legott a Rákóczy-indulót. Joachim meg­­hajta magát s asztalához sietett, állva hallgatta a zenét s csak akkor ült le, mikor a tüzes in­duló utolsó ütemei elhangzottak. Vacsora után magához kérette a prímást, megnézte hegedűjét és sokáig társalgott vele; azután odajött a többi prímás, bemutatták magukat valamennyien a hegedű királyának, ki mindegyikkel váltott pár nyájas szót. Végül örömét fejezte ki, hogy a magyar népzenészek legjelesbjeivel megismer­kedett, s aztán eltávozott. * Az ázsiai pestis, mely most Orosz­országban dúl, borzasztóbb minden járványnál, minden csapásnál és háborúnál. I. Napóleon összes csatái nem ragadtak el annyi áldozatot, mint a közép és az újabb kor egy egy pestise. Az újabb tudomány a pestist ragályos, vérmér­gező kórnak tartja, míg egyesek a „symphatikus készülék betegségének“ mondják. A pestis föl­lépése oly jellegzetes és oly borzasztó mellék­körülményekkel jár, hogy fölfogható az iszony, melyet minden időben keltett. A pestist vagy a betegekkel való érintkezés, vagy oly tárgyak érintése okozza, melyek a betegek kezében vol­tak. Gyapot-, selyem- és ruhadarab jó pestis vezetők, úgy tetszik, mintha valóságos szabály­­lyá vált volna, hogy a pestises tárgy érintése után egy hét múlva üt ki a baj. A beteg elő­ször roszul érzi magát, aggódó érzés fogja el, helyét nem találja, majd aléltság vesz rajta erőt, s csak azután jelentkezik a maga valósá­gában a betegség. A nyakon, a lágyakon éb hónaljon gümők támadnak Majd két, majd négy ily gümő támad; némelyik olyan nagyra nő, mint a lúdtojás. Ezután foltok, vörös-kék pecsétek látszanak a testen; a foltokon hólya­­gocskák támadnak, a melyek megüstösödnek s a bőrt és izmokat elpusztítják. Azt is tapasz­talták azonban, hogy a betegeknél, a kiken sok üszkösödés támadt, a gümők kevésbé voltak veszedelmesek s gyakran fölépültek. Sokakra a halál valósággal kegyelem. — A ragályok * idejében a közönséges pestis mellett említették KÖZGAZDASÁGI ROVAT. Földiparunk és annak érdekei. (Fölolvastatott az „alsóvárosi társalgó-egylet“-ben.) Az összes iparok között legrégibb múltja van a földiparnak. Az első, mit az ember istentől megtanult, a munka volt, s ezzel kárpótolva lett az em­beriség az elvesztett paradicsomért, a melyből a velünk született gyöngeség kiűzte ugyan az első emberpárt, de magával hozta onnan azt a hatalmas erőt, mely őt a világ urává váló te­endő, a­­ munka szeretetét. Találhatott volna-e az ember munkálkodá­sának méltóbb és kötelesebb tért, mint az anya­­földet ? Bizonyára nem. S valóban, a földmive­­lésre adva magát, fordult a természethez, hogy előteremtse magának azt, a­mivel létföntartását biztosíthatja vala. A nehéz verítékcseppekben, a­melyeket szorgalom és kitartás teremtettek, ott ragyogott az emberiség jövő boldogulásának örökfényű csillaga: a boldog megelégedés, mely egy-egy nap munkája fölött kelt a lélekben, fölkelté, megszilárdítá a hitet azon uralom iránt, melyet az emberiség a föld fölött betölteni hivatva lett. A földipar tehát a legrégibb minden ipar közt,­­ mert a földipar, földmivelés körül föl­merült szükségletek kielégítése teremté meg fo­konként a többi iparokat is s később ez adott életet — a termények értékesítésére törekedvén — a kereskedelemnek is; bátran el­mondhatjuk, hogy a földmivelők a világ legrégibb, legközvetlenebb ipa­rosai. Azt azonban, hogy a földipar lett az em­ber első foglalkozása, azon perctől kezdve, ahogy tudatára jutott annak, miszerint önfönn­tartását önnönmagának kell biztosítania, nagyon is természetesnek találjuk. A föld ősterményeiből az ember csakhamar választott ki magának olyanokat, a­melyek élet­­fönntartása anyagául szolgálandottak. Bizonyára addig, míg a jóságos föld önmagától meghozott ezen terményei elegendők voltak a fönntartási szükségletek kielégítésére, a földmivelés, — ha megteremtve volt is még — nem volt ama rend­szeres foglalkozásnak tekinthető, a melynek sza­kadatlan egymásutánja a napról-napra élő em­ber lételét állandóan biztosítja; azonban azzá lett tüstént, mihelyt a fokozottabb szükségletek — az emberiség szaporodása — ama meggyő­ződésre juttatá az egyeseket, hogy kevés az, a­mit a természet önmagától ad nekik, s versenyt kell munkálkodniok az örök természettel, hogy önfenntartási szükségleteiket egészben kielégít­hessék. Mikor ez a tudat általánossá lett az em­beriségben, akkor a földmivelés, mint köz­ipar, ünnepélyes fölavatását ülte meg. A hosszú évszázadok menetén át aztán megszülettek egyenként a többi iparosok is ab­ban az arányban, a­mely arányban az embe­rek igényei fejlődtek volt. Az önfenntartás mellé sorakozott a mutat­kozó szükségletek egész sora, az ebből tápot nyert igények egész végtelensége, s így a földi­ipar mellett előtűnt a ruházat, lakhatás, önvé­delem, idővel a vadászat, halászat, sat. által megkívánt szerek készítésének ipara, majd utóbb a kényelmi szempontból szükségeseknek tartott gyártmányok előállítása, de mindezek közt legelső, legáltalánosabb és a többiek fönt­­maradását illetőleg abszolút nélkülözhetlen a f­ö­l­d­i­p­a­r maradt, ugyannyira, hogy minden iparos közt egyedül a földmivelő az, a­ki jog­gal elmondhatja magáról, hogy isten után egye­dül ő az, a­ki megtaníta az emberiséget a munka hatalmának ismeretére, határtalan nagy erejének tiszteletére. Szóval, a földmivelés leg­­elsőbb tett tanúbizonyságot arról, hogy az em­beriség a földön való uralmát csakis munkája által biztosíthatja. Hogy pedig a földmivelésnek az emberi­ség jövőjére való roppant befolyásáról különö­sen azok, kik az élő nemzedék közt a vezér­szerepet játszották, mennyire meggyőződve vol­tak már az őskorban is, leginkább bizonyítja az, miszerint az őshajdan minden egyes kivá­lóbb alakja a földmi­veléssel is foglalkozott. Itt kell föltennünk ezt a kérdést: váljon tehát a földmivelésnek célja egyedül az élet­­fenntartás-e, vagy ezentúl még az is, hogy az embert, folyton munkában tartva, a társadalmi élet romlatlan anyagául azontúl is, mindvégig megőrizhesse ? A­mint általán véve a munkával, tehát min­den iparról s iparosi foglalkozásról el kell is­mernünk, hogy egyedül bennünk rejlik ama titkos erő, mely megóvja az emberiség fejlődé­sét a szenvedéstől, családi és társadalmi életét a romlottságtól, épp úgy nem lehet eltagadnunk azt sem, miszerint minden ipar közt éppen a földmivelés az, a­mely legtöbb erőt hord magá­ban arra nézve, hogy a társadalmi, s különö­sen pedig az egyeshez oly közel álló családi életet ős tisztaságában és romlatlanságában fönn­tartsa. A földipar a család minden egyes tagjának képes foglalkozást nyújtani, s ezzel megóvja azz egyenként és összesen attól, hogy ellustuljon, elpuhuljon s ezzel együtt elveszítse érzékét a munka emberének azon egyszerű, himeretlen, de annyira nemes örömei iránt, a miket egyedüli boldogságaként becsülve, elegendőnek tart arra, hogy a való élet határain belül maradva, ne kockáztassa a maga és övéi jövőjét hiú vágyak­ és reményekért, a boldogtalanság, az elpuhulás eme fattyú gyerekeiért. Azt, hogy még ma is, habár — fájdalom ! — már olyannyira ritkán és elvétve, találko­zunk szokásokkal, erkölcsökkel és erényekkel, a melyek őseinket egykor oly nagygyá­r hazán­kat oly boldoggá tették vala; s különösen azt, hogy széles e hazában s annyiféle népfajok közt éppen a magyarosság családi és társadalmi élete az, a mely legközelebb áll az elődök családi és társadalmi életének eszményéhez, s végül azt, hogy ez által még mindig kezünkben van az az erő, a mely egy nemzet létét — ha ugyan mihamarabb lehányja magáról eddigi csfrang­­jait s visszatér a régihez — minden időre biz­tosítani van hivatva, csakis a földmivelésnek, a földiparnak köszönhetjük. A földmivelés maga köré gyűjti a család minden egyes tagját. S ha igaz az, hogy a munka a legistenhezszólóbb imádság, hogy a lélek, együtt az anyagi erővel, ezen imában az emberhez legméltóbb módon magasul ki a föld minden egyéb teremtményei között. Mikor pe­dig a család minden egyes tagja munkában izzadva tölti idejét s a híven teljesített köteles­ség tudatával lelkében hajtja fejét nyugalomra , napközben az a tudat édesíti meg örömét s teszi nem mulóvá megelégedését: a munka iránti szeretettől eltelve kivágyhatik-e várjon a körből, mely neki ez örömeket, ezt a szent megelége­dést szerezte ? Találhat-e becsülnivalóbbat, mint ama szokást és erkölcsöket, a melyeket a szü­lőktől tanult el s gyermekeire hagyományozni vagy ? Lehet-e törekvése egyéb, mint hogy unokái is, az ő szokásai- és erkölcseiben fel­nőve, ugyanazon öröm és megelégedés közt él­hessenek, mint aminő igaz öröm és megelége­dés jutott neki osztályrészül ?......... Ez a gondolat, ez a törekvés, mint egy szent emlék, jutván hagyományba unokáról uno­kára, hozta át korunkig az ősi erkölcsök azon, fájdalom, csekély részét, a­melyet mégis elégnek vélünk arra, hogy jövőnk s ebbe családi és tár­sadalmi életünk régi erejét s romlatlanságát v­isszanyerhesse. S mindezeket tudva, nem magas örömmel tekinthetünk-e azon osztályra, mely a szent örökséget — habár részben is, megőrizte ne­künk és az emberiségnek ? (Folyt. köv.) az úgynevezett „peste foudoyante“-ot is, a mely­nek neve eléggé megmagyarázza minőségét. Látszólag egészséges emberek mint villámeuí­­tottak rogytak össze és vagy pár nap vagy pár óra múlva, hanem okvetlenül meghalnak.­­ Az ázsiai pestis ellen még nem leltek orvos­ságot. Európai orvosok a pestis­betegek gümőit fölvágták, de nem használt. Ha a civilizált Európában föllépne a pes­is, itt bizonyára a khinát és digitálist is használnák (a lázas álla­pot alatt). A pestis ellen a határőrzés, a beteg községek és házak szoros elzárása képezi a to­vábbterjedés leghathatósb meggátlását. Egyes esetek fordulnak elő Európában is, de (Török­országot s talán Oroszországot kivéve) a ma rendelkezésre álló óvó­eszközök mellett, nagyobb mérveket a pestis nem ölthet. * Egy házasság története. A pá­risi Figaro 1875. aug. 1-én egy hirdetést kö­zölt, melyben egy „fiatal, 28 éves, csinos kül­sejű özvegy, ki több nyelvet beszél, nemesi gazdag családból származik, de maga egy sze­mélyét ért nagy szerencsétlenség következtében csak szerény anyagi viszonyok között, bár füg­getlenül él, egy magához illő jómódú, kedves modorú fiatal férjet keres.“ Ez a hirdetés szö­get ütött Delente Lajos, egy 16 éves gymna­­zista fejébe, ki egy igen keresett párisi orvos fia volt. A fiú csakhamar összeköttetésbe lépett a nővel, ki Mrozovicska Szerafin grófnő volt, három gyermek anyja, kinek férje a lengyel forradalomban elesett. A grófnő s a fiatal­em­ber között szerelmi viszony fejlődött ki, mely azzal végződött, hogy mindketten Páriába szök­tek s ott házasságra léptek. A fiú atyja elnézte a ballépést, sőt pénzt is küldött fiának. Az apa azonban 76-ban meghalt, a pénz elfogyott s a fiatal ember, ki sok tekintetben csalódott nejé­ben, kiábrándult. Visszatérvén Párisba, ott anyja rábeszélése folytán megindította felesége ellen a válópert, a­mi ellen annek sem volt kifogása. A párisi elsőfolyamodású törvényszék ezen ritka eset fölött az ítélethozatalt a jövő hétre halasz­totta. A nő csak azt kérte, hogy a bíróság is­merje el, hogy ő jóhiszeműleg kötötte a házas­ságot. — A székesfehérvári orsz. ki­állítás végrehajtó bizottságának megkeresése folytán figyelmeztetjük a kiállítani szándékozó­kat, hogy a helyek beosztásával foglalkozó bi­zottság működésének megkönnyítése céljából be­jelentéseiket február hó 15- ig eszközölni szíveskedjenek. A bejelentések megtételének határideje márc. hó elsejéig terjed, az ezen határidőn túl bejelentett tárgyak elfogadása iránt — a­mennyiben a tér engedi — a végrehajtó­ bizott­ság esetről esetre határoz. Egyúttal jelentjük, hogy újabb megállapodások szerint az állatkiál­­lítás nem a tárlat berekesztéséig, hanem június 2-tól ugyanezen hó­t­ig fog tartani. A Tisza vízállása. Szeged, jan. 12. 19' 5" 6"' = 6.15 m. 0 fölött Szeged, jan. 13. 19' 6" 0"' = 6.16 m. 0 fölött Szeged, jan. 14. 19' 7" 6"' = 6.20 m. 0 fölött Felelős szerkesztő: Nagy Sándor. Nyilttér. * * Köszönetnyilvánítás. Dr. Zápory Ferd­inánd orvostudor úr 15 órás fiamat, a ki szivhártya-, tüdő- és toroklábban megbete­­gedett, ezen veszélyes bajaiból öt hét alatt tökéletesen kigyógyitotta. Midőn ezt köztudomásra hozom, elmulaszt­­hatlan kötelességemnek tartom, nevezett orvos urnak si­keres fáradozása­ és tanúsított ügyességéért hálás köszö­­netemet nyilvánítani és őt a szenvedő emberiség figyel­mébe ajánlani. Szeged, 1879. január 15-én. __ 8 chleeinge r S alam on. * Az e rovatban költöttekért nem vállal felelőssé­­get a __________szerk.

Next