Szegedi Híradó, 1891. április-június (33. évfolyam, 90-177. szám)

1891-06-30 / 177. szám

Szeged, 1891. XXXIII. évfolyam. 177. szám. Kedd, junius 30. Előfizetési árak: Házhoz hordással vagy pos­tán küldve: egész évre . 14 frt — kr. félévre . . 7 » — » ^negyedévre . 3 » 50 » sígy hóra . . 1 » 20 » Egyes szám ára S­ZEGEDI Kiadóhivatal: Eradrényi Testvérek könyv­­kereskedése Szegeden, hová az előfizetések s a lap szétkül­désére vonatkozó fölszólam­­lások intézendők. POLITIKAI NAPILAP Megjelenik mindennap, hétfőn és ünnep után is. Szerkesztői iroda: Tisza Lajos­ körút 73- sz. Reitzer-féle ház, földszint, hová a lap szellemi részét il­lető minden közlemény in­tézendő. Bérmentetlen levelek nem fo­gadtatnak el. Kéziratok nem adatnak vissza. Hirdetéseket és nyílttéri közleménye­ket a kiadóhivatal mérsékelt áron vesz föl. Nőipar-kiállítás. Amit szalonban, dolgozó- és hálószo­bában szétszór a nő s vonzóbbá, kedve­sebbé igyekszik vele tenni férje urának is, másnak is az otthont, azokat, a magukban semmitmondó, tarka-barka csecsebecséket együtt, még «illetékes helyük» szerint sem elkülönítve, látni itt, a kiállításon, biz’ eleinte nagyon említésre sem méltó gondo­latokat támaszthat egy férfiban. Hanem ha a szemlélő elkezd distingválni és szétosztja az egyes dísztárgyakat oda, hová készül­tek : a hímes asztalfutókat dús ebéd alá ; a «herczig» kertyatartót, vésett bőrű fal­­diszt, albumot, selyem falnaptárt, dagadó párnákat s fauteille-takarókat a kis­ sza­­lonba; csipkével ékített patyolat fehérne­műt, az áttört «sláfrokk»-ot oda — no ahova szintén valók ; igazán­ érzéktelen az a férfi, akinek eszébe nem jut «fészket alapí­tani». A nőkről nem szólok. Hogy tapogat­ják, keresztülnézik a legapróbb öltésig a töméntelen hímzett, «drukkolt» apróságo­kat ; hogy szeretnék ezt is, azt a csipkét a’ Iour-munkát is otthon látni; s egyik­másikuk mennyire bánja, hogy ilyenekkel csak pénzért lepheti meg az urát és rém saját keze után, ami becsesebb volna ! Hanem a családapák, a lányos apák arczait vizsgálom, akik, ha ezt a kiállítást végig­nézik, bizonyos, hogy erős fogadalmat tesz­nek : ide küldöm minden lányom tanulni. Ez a lehető legnagyobb dicséret a nőipariskolára. De kívánatos, hogy a fo­gadalom be is váltassák. Mert nem is te­kintve a kiállított tárgyak ízléses, csinos, sőt legtöbbnyire igazán szép voltát, a ki­állítás igazolja egyúttal azt a gyakran megkapó ügyességet, ami drága kincs gya­nánt legnagyobbrészt benn rejlik a női ka­csákban, csak ki kell fejleszteni. S ha ez megtörtént, adhatni-e manapság biztosabb, elpazarolhatlan h­oz­omány­t a menyasz­­szonyoknak ? Évről-évre fokozottabb figyelemmel kísérjük a szegedi nőipariskola fejlődését. Csak örömünkre szolgál konstatálni, hogy e fejlődés évről-évre nagyobb. Ma már ott áll az iskola, hogy­­- a most álló kiállí­tásból ítélve — nincs párja, a buda­pestit kivéve, az egész országban. Sőt láttunk kiállítva a növendékek munkái­ból oly darabokat, miket még Budapesten is hiába keresnénk. Oly aranyhímzést, bőr­­metszést és selyemfestéseket, minőket a szegedi iskola produkál, főleg pedig azt a filigrán ezüst munkát, éa hiába keresnénk bárhol is az ország e fajta intézeteiben. A nőipar százoldalú, szebbnél-szebb fajaiban is teljesen kielégítő darabokat lát­tunk. Nincs az a női kézimunka-faj, me­lyekből a tárlaton kifogástalan darabokat föl ne mutatnának a szegedi iskola tanítvá­nyai. Egyéb elismerést nem tudunk mondani dr. Arany Károlyné igazgatónő, Kosz­to­l­e­c­z­k­y Józsa s Mila s Fóliák Rita tanítónőknek, az iskola vezetőinek. A kiállítást különben ez a kép írja le : A kiállítást a nőipariskola kiskörúti földszintes helyiségében vasárnap, június hó 29-én reggel 9 órakor nyitotta meg T­e­r­­g­i­n­a Gyula dr. kir tanfelügyelő és özv. Erőskö­vy Antalné, az iskolát fentartó «szegedi nőiparegylet» elnöknője. A meg­nyitáson jelen volt még Tóth Antal nép­iskolai felügyelő, elegáns publikum s a nő­­egylet tagjai közül dr. T­e­r­g­i­n­a Gyuláné, P­á­l­m­a­y Istvánné, T­r­i­s­c­h­­­e­r Péterné, R­o­z­i­n­s­z­k­y­ Béláné szbi úrnők. Azóta állandóan nagy s előkelő közönség keresi föl a 3 teremben ügyesen csoportosított kiállítást, mely még ma lesz nyitva. A több, mint félezer darab kiállí­tott munka közül csaknem lehetetlen föl­sorolni mindazokat, amik vagy finomság, vagy műgond, vagy szépségüknél fogva különös említést érdemelnének. Elég legyen minden csoportból egy-két, első tekintetre is feltűnőbb munkát fölsorolni. _ Hímzések. Az egész kiállításon legna­gyobb a számuk s mindjárt hozzá tehetjük, hogy a legsikerütebbek is. Arany­­hímzéstől le az egyszerű vászonra himzé­sig, ennek a specziális női tudománynak minden faja szebbnél-szebb drbokkal képviselve. Fe­hér és színes hímzés, a’jour-, Holbein-munkák, kalotaszegi varrotások, peluche-himzés. Van itt egymásba öltéssel, ó-német száröltés­sel, egyszerű átöltéssel hímzett egész sereg csecse-becse. Finom batiszt- és selyem fá­tyolszövet hímzések, peluch-re lehelt kere­tek, elegáns asztal-, szék-teritök, futó-abro­­­szok, párnácskák, keztyü-, kefe-tartók s különféle szalondiszek a legtarkább válto­zatosságban. Csaknem művészi tökélyivel van kiállítva két selyem-függő fali naptár, az egyik, természetesen a tökéletesebb, Kosztelecky Józsa munkavezetőnőé, a másik, szintén feltűnő gonddal készült, Varga Juliska munkája.­­• Mindkettő arany hi­mzéssel van áttörve. Kivá­lóbb darabokat Koszteleczky kisasszony kongré - asztalterítőjén, párnáján, selyem­­himzésű «Pompadour»-ján kívül a növen­dékek közül : Heinmann Katalin (zsebkendő tartó, hintaszék terítő), Kele­men Margit (párna), Weiner Gizike (hintaszék terítő), O­n­­­t­­­u Mariska (a’jour­­himzésü asztalterítő), Bor­csók Etelka, Paray Mariska, Rott Anna (párnák és asztalterítők), stb. állították ki.­­ Az e­g­y­­másba ölté­s­sel hímzett darabok közül kiválnak a Zs­bánovics Mariska és Csillag Piroska asztalfutói, Wolfner Hennin nyers vászonra hímzett asztalte­rítője, főleg pedig V­a­r­g­a Juliska asz­talterítője, mely valamennyi közt a leg­szebb és leggondosabb munka. — A H­o­l­b­e­i­n- m­u­n­k­á­k közt Ízléssel s csín­nal foglal első helyet H­a­v­­­i­c­s­e­k Mariska asztalterítője. — A fehérhím­zésben Pa­r­a­y Boriska, Stettner Gizike, Rott Anna, Bauer Rózsa s Wagner Sarolta ügyes kacsái versenyeznek egymá­ssal. Gyö­nyörű darab Wagner Sárikának egy két bóbiskáló ökörszemet mutató hímzése. — Az ó-német százöltésű munkák közt mind finom kidolgozásával, mind szellemes készítőjének pompás gondolatával kiválik egy nagyobb asztalkendő. Sanya­ró Ven­delt ábrázolja a megszólalásig hűen, amint egy piros-pozsgás lányka visz el előtte egy tálban — malaczpecsenyét. A sóvár diurnista ezzel a népdal-kezdettel re­zignál az Ínycsiklandó pecsenye után : «Néz­lek, nézlek, de hiába nézlek ...» Az eredeti ötlet ügyes kidolgozója Paray Boriska. — A csomózásban sikerült munkákat P­á­z­m­á­n Mariska, Stettner Gizike, Rié Juliska, a m­o­n­o­g­r­a­m­m­­ban Paray Boriska, Wollner Hermin, H­a­v­­­i­c­s­e­k Mariska, W­e­i­s­z Regina mutattak föl. — Végre a kalotaszegi V­arrottast meglepő ügyességgel utánozza többek közt a Wollner Hermina kat­­rinczája. Fehérneműek. A kiállítás egyik, bár szerény, de csinos, finom kivitelre nézve dicséretes részét képezi ez a csoport: diskrét pongyolák, könnyed hálókabátkák, kicsipkézett, hímzett in­gvallak. Sikerültebb munkák itt a K r i k k a­y Annuska, Adok Borisk é­s Paray Boriska fehérneműi. Bőrntetszések. E csoportban néhány oly ügyes munkát láttunk, ami méltó büsz­kesége lehet még ennek a százoldalú kiál­lításnak is. Méltó feltűnést keltett a B­a­­logh Margitka kesztyűtartója, H­a­v­­­i­­csek Mariska faldisze­s .4 d­ó­k Jusztina h­ómappája. Csipkék. A hímzések mellett kétség­kívül a csipkemunkákban mutat föl legna­gyobb eredményt a nőipariskola. Elég itt csak annyit mondanunk, hogy a kiállított darabok közt a fehelet-szerű brüsszeli csip­két is csaknem tökéletesen láttuk utá­nozva. A csipkeminták legjava Kelemen Margit, Kohn Irma, Onitia Mariska s Brukács Ferencznétől valók. A pe­­helynyi csipkekendőkből Paray Boriska (eleplizett­ csipke), Sn­eider Annuska s Kelemen Margit munkái a legsikerül­tebbek, Koszteleczky Józsa tanítónő darabjai mellett. Egy egé­szen kezdő növendék, W­e­i­s­z Regina csipkéi már­is ritka ügyes kezekre vallanak. Festések. Láttunk néhány selyem­festést is, többnyire japán modorban. Nincs az a finom nyomás, mely csak mel­léjük állítható is lenne. A növendékek kö­zül azonban mindössze Dobrovolni Mariska állított ki egy keretes, sárga se­lyem kályha-ellenzőt, tarka japán figurák­kal. Ez a­z egy darab azonban, bár min­den várakozást kielégíthet, nem elegendő arra, hogy a növendékek e téren­ képzett­sége felől áttekintést szerezhessünk. Ellen­ben dús választék kínálkozik a majolika­festésnél, ahol a növendékek dicséretes íz­lése s ritka, ügyes keze azonnal meglátszik. Antik s modern figurák sűrű változatosság­ban sorakoznak a különböző formájú ma­jolika-edényeken, mik közt mégis a tálak foglalják el a túlnyomó helyet. A festés ez ágában szép munkákat á­llítottak ki Varga Juliska, Onitia Mariska, Havlicsek Mariska, Dobrovolni Mariska, C­s­i­ll­l­ag Piroska, Zubánovics Mariska s P­á­z­m­á­n Mariska stb. Szaloómunkák. Egy mellékteremben vannak kiállítva P­o­rt­á­k Amália, Z­u­bá­no­vics Darinka, Brukács F­erenczné, Vidákovics Mariska, Sziráky Ida.

Next