Szegedi Kis Ujság, 1947. január-május (2. évfolyam, 1-105. szám)

1947-01-01 / 1. szám

BOLDOG ÚJÉVET KÍVÁNOK kedves vtmdészeimnek Párád! vendéglás VoUá»^sdá«Titca 201 sz. 93 BOLDOG ÚJÉVET KH'­ANOK kedves vavöiimek és ismerőseimnek B. Vinexe Mária női kalanüzlete TISZA LAJOS-KÖRUT 42/a, 94 B. U. É K. LUCZa^heimminö (5,5? vesrytisztitó vállalat. Rákóczi tér, Kazinczi-utca és Gróf Klebelsberg* tér. 91 B. U. É K. tisztelt vendégeinknek. Férfi fod­rászatunk ismét megnyílt 89 Fan­gxné n. r. É. K vevőinek és jóbarátainak TÜSKE 'MTHALY szabómester. BOLDOG UJÉV­ ET KIVAN kedves rendelőinek és ismerőseinek Sólymossal­­'■zerelő. ImretitSa 2/d.­­ 71 BOLDOG ÚJÉVET KIVAN t. vendék­einek, jóbarátainak, isme­­rő­seinek 73 TULLIUSZ korcsifláros B. u. É. K. meszrer­delőinek Slefandol Ferencfié fehérnem­­tkészítő, Bocskai-utca 6. BOLDOG ÚJÉVET KIVAN kedves vevőinek és ismerőseinek KISZNER ' bentesára-búscsarma: A JELEGETTUVAL SZEMBEN. BOLDOG ÚJÉVET KÍVÁN kedves vevőinek és barátainak­­ Pintér és Pákáski úri­ úridivatkereskedő KÖLCSEY-U­TCA 3, 7« BOLDOG ÚJÉVET KIVÁN kedves vendé­reinek és barátainak Katona Mihály vendészlőe .\]név:irr»j Pásztor-utca 66, 78 BOLDOG UJÉ\^T KIVAN Vedres vevőinek a Fillére« fivérc é« fiáx»«riá«i bor Takaréktár utca 8. 79 BOLDOG ÚJÉVET KIV­ANOK tisztelt vem­léfjeimnek Turos István kőHismáros, Kálmán­ utca 2/b. 82 B. U. É. K. kedves vevőimnek és barátaimnak Kalmár György úri divatkereskedő Széchenyi-tér H Városi b­érház. 81 B. U. É. K. tisztelt vevőimnek és vendégeimnek Jingl János bornagykereskedő. Rudolf-tér. Telefon 102. SS B. ü. É. K. tisztelt vendészeinek Illés Ferencné kocsma­ros HUNYADI TÉR 14. B. ü. É. K. tisztelt vendégeinek és ismerőseinek Sséll 36x3ef és ttále­afodérlős. TÖRÖK-uTCA 1., $5 SZCGSDZK 1STZJSAG 1£U7, január 1. Közigazgatásunk írta:­ Martonyi János, egyetemi tanár I. A vesztett háború és az összeom­ló után a országot ismét az élet út­ján elindító magyar demokrácia erő­feszítései a végéhez ért 1946 os esz­tendőben főleg két feladat megoldá­sára összpontosultak. Az egyik a dolgozókat elviselhető életszínvonal­hoz segítő gazdasági stabilizáció biztosítása, a másik sokat szenvedett nemzetünknek igazságos és becsületes béke kieszközlése. A két kérdés közül az elsőnek a megoldása terén a legfon­tosabb lépés az értékálló pénz beve­zetése volt; a békeszerződés súlyos rendelkezéseinek enyhítése érdeké­ben diplomatáink kemény har­cot vívtak a­ vila stélőszéke előtt, amely küzdelem bizony nem annyira sikerekkel, mint inkább erkölcsi ta­nulságokkal járt. Bíznunk kell min­denesetre abban, hogy a gazdasági konszolidáció és javulás egyfelől, a végleges békeállapot bekövetkezése másfól — az esetleges zökkenők elle­nére is — meg fogják teremteni a nyugodt munkának és termelésünk növelésének előfeltételeit s lehetővé fogják tenni a lelkek oly kívánatos megbékélését is. A­­kiegyensúlyozott közélethez azonban a most vázolt két általános felételen kívül mel­őzhetetlenül szükség van közigazga­tásunk rendezésére, közelebbről egy­részt valódi népi alapokra helyezé­sére, másrészt s­zakszerű reformjára, egyszerűsítésére is. A közigazgatás népi gyökereinek erősítését megköveteli a magyar nem­zet igazságér­zete, amelyet nem elé­gíthet ki az, ha csak az államhatalom legfőbb szervei ny­ugodnak a népaka­rat megnyilvánulásán, helyi vonatko­zásban pedig az ügyintézés igazi nép­­épviselet nélkül, a végrehajtó hata­lomnak talán jóakaratú és jóhiszemű, de maradi, önkényes vagy­ nem elég­gé hozzáértő keltelésével történik. A Magyarország államformáját megál­lapító 1946. k törvénycikk ünnepélye­sen leszögezi azt, hogy az államhata­lomnak nemcsak kizárólagos forrása, de egy,bedüli birtokosa is a magyar nép. A népnek az­ államhatalom gya­korlásában való részvétele tehát nem merülhet ki a nemzetgyűlési válasz­tások alkalmával a szavazatok leadá­sában, hanem az államélet minden te­rén érvényesíteni kell a népuralom el­vét; biztosítani kell nevezetesen a polgároknak a törvények vég­rehajtásában való tevőleges részvé­telt. A nép számára a közigazgatás munkájának irányítására leginkább a területi és foglalkozási önkormány­zatok keretében nyílik mód; az ön­kormányzatok erőteljes kiépítésére van ezért — a lehetőségig lecsökken­­tett állami felügyelet biztosítása mellett — szükség, mert, amint egyik jeles tudósunk a közelmúltban talá­­lóan írta „az önkormányzat tulajdon­kép a közigazgatás demokráciája" és m­int ilyen, a leghelyesebben egészíti ki a tisztán parlamentáris, közvetett demokráciát a közvetlen vagy népi demokrácia módszereivel. Az alulról, a nép akaratára felé­pülő és egyszersmind hatékony köz­­igazgatáshoz — amint ezt politikai és szakkörökben egyaránt felismerték­­— két úton lehet eljutni: az egyik vo­nalon az önkormányzati választások m­egtartásával, a másik vonalon az adminisztráció területi és szervezeti egy­ségeit teljesen átalakító közigaz­gatási reform tető alá hozásával. Az előbbi e­szköz fogja közigazgatásun­­kat igazi népi talajra állítani, az utóbbi viszont az ügyintézés egysze­rűsítésének és gy­orsításának előfel­tételét teremti meg. A kettő egymás­tól nem vonatkoztatható el és meg­valósításukon párhuzamosan kell dolgozni. A koalíciós pártok között még a nyár folyamán egyhangú meg­­állapodás is jött létre mind a köz­­ségi v­ikriasztásoknak még 1946 ban való m­igtartására, mind a demokra­tikus közigazgatási reform sürgős előkészítésére nézve. A megállapodás értelmezése és végrehajtása körül azonban erős ellentétek merültek fel, elsősorban a községi választások kö­zelebbi időpontja és az alapjukul szolgáló választójog tekintetében, másfelől abban a kérdésben, hogy az önkormányzati választásokra, avagy a közigazgatási reform megalkotásá­ra kerüljön-e előbb a sor. A sok vi­tának emelőre az volt az eredménye, hogy mindkettő a jövő esztendőre ma­radt,­­amelytől kell most már várnunk azt, hogy “meghozza majd számunkra a személyi­ összetételében egész felépítésében demokratikus magyar közigazgatást. II. A ránk váró reformmunka során az első teendőnek szerintem az ön­­korm­ányzati választásokról szóló tör­vény megalkotásának kell lennie. Mondja ki ez a törvény bevezetőben, hogy minden vármegye, város, és község közgyűlései, illetőleg képvise­lőtestület a választóközönség köz­­vetlenül, ugyanazon a napon választ­ja. Ez egyrészt jól kifejezné azt, hogy a különböző területi önkormányzatok jellege között a jövőben semmiféle különbség nem fog fennállani, nem lesznek tehát „úri“ vármegyék és „pa­­raszti" községek, mint egymással szem­behelyezhető tényezők, másrészt ezen a téren is egyszers mindenkorra lehetetlenné fogja tenni azokat az el­múlt évtizedekben ismételten tapasz­talt manővereket, hogy a kormány vágja a többségi párt vagy a belügy­­­miniszter által „me­gbízhatóbbnak" vélt önkom­ány­zatokban valamivel előbb­­ tartsák­ meg a választást és az ott mutatkozó eredmény befolyásol­ja a később sorra kerülő önkor­­mány­zati választások hangulatát. Az 1947-ben megválasztandó ön­­kormányzati testületek megbízásának tartamát négy évben kellene­ meggál­­lapítani, ami azzal a nézetem sze­rint nagyon szerencsés következ­­ménnyel járna, hogy mindenkor a nemzetgyűlési képviselői mandátumok érvényének fele idejére esnének az önkormányzati választások 1959- ben nemzetgyűlési, 19­11-ben önkor­mányzati választások lennének és ígyi tovább), más szóval minden két esz­tendőben sor kerülne vagy nemzet­­gyűlési vagy önkormányzati válasz­tásokra, ami kitűnő alkalmat ny­újta­­na a közvélemény változásának ál­landó ellenőrzésére és szinte lehetet­lenné tenné az arra való hivatkozást, hogy’ a választott testületek határo­zatai már nem fedik a választók né­zeteit és akaratát, vagyis feleslegessé válnék velük­­szemben a különböző tömegmegmozdulásokhoz való folya­modás. önkormányzati választójogot — esetleg lényegtelen, itt nem részletez­hető eltérésekkel — azok kapjanak, akiknek nemzetgyűlési választójoguk van. A demokratikus szempontból alaposan kifogásolható elemeknek a választójog gyakorlásából való kizá­rását nem annyira a nemzetgyűlési választásoknál megszabott­­ feltételek szigorítása, mint inkább a névjegyzék­be való jogosulatlan felvétel ellen bárki részéről történő felszó­lalás le­hetőségének megadása útján kell el­érni. Az önkormányzati választások feletti bíráskodást egyébként a Köz­­igazgatási Bíróságra bíznám, mégpe­dig a vál­asztójogosultság (a névjegy­zékbe való felvétel, illetőleg kiha­­gyá­s) és a megválaszthatóság kérdé­sében, valamint a választási eljárás szabályainak megsértése miatt be­­ny­ujtott panaszok felett egyaránt. III. A demokratikus M­agy­arország köz­igazgatását azonban az önkormány­zati választások megtartásán túl­menően területi és szervezeti szem­pontból is új alapokra kell helyezni. Jelenlegi vármezei beosztásunk lé­nyeges átalakításra szorul, mert a mai Magyarország 26 vármegyéje a kormány oldaláról nézve, a minisz­tériumoknak velük való érintkezése szempontjából túlságosan sok egysé­get jelent, a közönség oldaláról az egyes városok és községek szemszö­­géből tekintve viszont számuk túlsá­gosan kevés és központjuk az igaz­­gatottaktól rendszerint a kelleténél messzebb esik. A magam részéről helyesnek tartom tehát azokat a ja­vaslatokat, amelyek az országot a természetesen adódó tájegységeknek megfelelően hét kerületre kívánják felosztani; a kerületek székhely­ein­ véleményem szerint Budapestet, Mi­s­­kolcot, Debrecent, Szegedet, Pécset, Szombathelyt és Gy­őrt kellene vá­lasztani. A kerületeken belül foglal­nának helyet a vármegyék, amelynek számát azonban erősen szaporítanám, úgy hogy a mai vármegyével szem­ben összesen mintegy 50 várme­gye legyen, a járások viszont megszün­­nének. A kisebb területű és lélekszá­mú vármegyék — határaiknak a cél­szerűség által indokolt kisebb kiiga­zítása mellett — továbbra is egy egy­séget alkothatnának, az aránytalanul nagy vármegy­éket ellenben két vagy három részre lehetne bontani. A cé az legyen, hogy az így elhatárolandó kisebb vármegyék természetes táj­­egy­ségeket alkossanak. A kerületek alá sorolnám a vármegyék mellett az eddigi törvényhatósági jogú városo­kat, mint úgynevezett szabad városo­kat; közülük a nagy­ hatá­rú alföldi vá­­ro­sok (Szeged, Ke­cskemét, S­íródmez­ő­­vásárhely, Debrecen) a közlekedé­si szempontból indokoltnak mutatkozó területi kikerekítések­től eltekintve, alapjában változatlanul maradnának meg középfokú közigazgatási egy­ségekként; a kisebb határú, de sűrűn lakott többi törvény­hatósági jogú vá­rosainkat pedig eddigi önkormány­zati kiváltságaik megőrzése mellett szervezeti kapcsolatba kellene hozni a környéküket alkotó vármegyével. Közigazgatásunk területi tagozódásá­nak ily­en­ módosítása elkerülné a túl­ságos uniformizálás hibájába esést, amelyben például a Nemzeti Paraszt­­pártnak a ny­áron közzétett javaslata (egyébkénti erényei mellett) az egy­forma „városmesék“ kicirkalmaz­á­­■sának erőltetése folytán szenved és az eddiginél jobban simulna a tényle­ges települési viszonyokhoz. A közigazgatási szervezet egyes tagozatai közül a kerületek önkor­­m­ányzattal nem rendelkező egységek legyenek, kettős feladatkörrel. Egy­­­részt hatáskörükbe tartozzék a konk­rét ügy­ek végső fokon való el­dönté­se, másrészt a vármegyék, városok é­s községek adminisztrációja feletti felügyelet gy­akorlása, vo is mind­két vonatkozásban a minisztériumok tehermentesítése, amelyek így a jö­vőben igazi hivatásuknak, a kor­­­mányzás és irányítás munkájának él­­­hetn­ének. A magasabbrendű önkor­mányzati élet színteréül a vármegyék és Szabad városok szolgáljanak, élükön négy évre választott első tisztviselő­vel, akinek állását nem kötném szak­­képzettséghez, helyettesének viszont egyetemet végzett közigazgatási szak­embernek kellene lennie. A várme­gyéken belül a mez­ei városok (ame­lyeket talán inkét mezővárosoknak lehetne nevezni), valamint a nagy- és kisközségek szervezete is módosítá­sokra szorul; kívánatosnak tartom különösen, hogy a község elsőfokú hatósági jogköre bővüljön, vagyis a községek a jelenleginél szélesebb kör­ben hozzanak­ elsőfokú döntést, eddig túlnyomórészt előkészítő és végrehaj­tó s repük hel­ett Nagyon fontos lenne végül az, ha a tehetséges falusi fiataloktól, a demokratikus művelő­déspolitika által nyújtott eszközök (parasztgimnáziumok, esti jogi tanfo­lyam) felhasználásával, minél több képzelt faluvezetőt tudnánk nevelni, akik a községi elöljáróságok és kép­viselőtestületek tagjaiként nagymér­tékben hozz­ájá­lhatnának majd a községi igazgatás színvonalának eme­léséhez. Ez a néhán­y nagy­ vonással vázolt reformpolitika indíthatja el és vezet­­h­eti végig az országot a nép érdekeit hiánytalanul szolgáló, demokratikus és szakszerű maffvai közigazgatás - megteresa-.ilyen állást Botáos* tt­ éves Idofinok kedves vevőim­nek és ismerőseimnek Kovács Béla (extilkereskedő Szer*etf, Tisza Lajos&kSnif Si.

Next