Szegedi Napló, 1890. december (13. évfolyam, 329-357. szám)

1890-12-03 / 331. szám

Szerda, Deczember 3 i Sfie. Egyes szám ára 5 kr. XIII. évfolyam. 331. szám. POLITIKAI, KÖZGAZDASÁGI és IRODALMI KAPILAP. ELŐFIZETÉSI ÁR: SZERKESZTŐI IRODA ÉS KIADÓHIVATAL. HIRDETÉSEKET ®f rész évre fr* — kr. ! Íf no­ví'r lévrn .S frt ^0 kr. i Sskol K-m viCJC­., iK’ l)!­!’?: !I. T. ■ éa N­ y i 1 í t­ó­i !; ü 2 i­e r.i é !l y e !c e t .a kiadók­iv.it.i! félévre ■ 7 fri — | Egy hóra . 1 frt 20 kr. | Bérmen­tetlen levelek csak ismert kéztől fogadt­atn­ak el. |_________mérsékelt árjegyzék szerint számit. Igazságügyi költségvetés. Szeged, decz. 2. Az igazságügyi tárcza költségveté­sének tárgyalása azon kezdődik, hogy tulajdonképen várakozó álláspontot fog­lal el még az ellenzék is, mert Szilá­gyi Dezső programmjának java része még hátra van és annak megvalósítá­­sától függ, milyen ítéletet alkossanak az igazságügyi politikáról, melynek terén tévedést tévedésre halmoztak az előbbi kormányzatok. De ha a kritikára nem igen van is még most sok anyag, nincs arra sem, hogy megfuvassék a dicsőség harso­nája. Szilágyi Dezső régen bebizonyí­totta, hogy nagy szónok, de arr­ól még egyelőre nem győzte meg az or­szágot, hogy nagy igazságügymniszter és e tekintetben be kell várni alko­tásait. Legföljebb ha a várakozás jóaka­­rata, amiben újra meg újra nyilatko­zik a magyar képviselőháznak az a páratlan lovagiassága, hogy időt en­ged a minisztereknek terveik kidombo­­rítására és valósítására, gyakran még a kísérletezésre is, mielőtt ítéletet mon­dana valamely államférfiú értékéről és működésének eredményeiről. Az Biár is kétségtelen, hogy Szi­lágyi Dezsőnek nagymérvű bizalmat előlegez a törvényhozás. Nem tette ugyanezt Fabinyival, aki pedig hiva­tásának egyik felét, a jó egészség­­ügyi adminisztrácziót erősen a kezébe vette és ezen a téren kétségtelen ered­ményeket is ért el. Személyesen fog­lalkozott a jogszolgáltatás menetének ellenőrzésével és nem lehetett kicsi­nyelni azt a páratlan szorgalmat, me­lyet kifejtett egyenesen a gyakorlat­ban, ahova ritkán vetnek szemügyet az úgynevezett nagy miniszterek. Nem egészen közönyös, hogy már most is némi visszaesés mutatkozik ez irányban Szilágyi alatt, aki pedig nem tartott elégnek az igazságügyminiszté­­riumban egy államtitkárt és ezzel mint­egy azt a várakozást keltette, hogy az egyik államtitkárnak épen a tény­leges ellenőrzésben lesz a főhivatása megjelölve. Mert bármit mondjanak is a Fabinyi rövid kormányzásáról, nem lehet elvitatni, hogy meglepő vizsgá­latai egy-egy elhanyagolt bíróság ügy­menetét jobb nyomokba terelték. Ami pedig a Szilágyinak a jogszol­gáltatás gyökeres javítására c­élzó ter­veit illeti, azok között nem szabad meg­feledkezni a jó bírói szervezetről, mely­nek fontosságát az igazságügyi költség­­vetés fölött tegnap megindult vitában, a függetlenségi párt részéről erőtelje­sen hangsúlyozta Eötvös Károly. Még mindig sok a teendő arra, hogy végig az összes bíróságoknál kellőleg képzett és jellemes bírák kezében le­gyen az igazságszolgáltatás az összes fokozatokban. Még máig is sok alkal­matlan elem van hivatalban a régi szervezés idejéből, részint pedig a ke­­gyencz-világból, amikor a bírói kine­vezésekben is nem annyira a szakmi­niszter döntött, mint a kortes-miniszté­­rium. Aztán nagyon lényeges az is, hogy végre tisztességes javadalmazásban ré­szesüljön a bírói kar, mert gyakori a tapasztalás, hogy a különben legjobb bírói személyzet fölött is összecsapnak az anyagi bajok és a botrányosan fizetett bírák függetlenségét megtámad­ják a kénytelenül elfogadott szívessé­gek, kölcsönök és váltóaláírások, me­lyek fejében, mint utóbb is volt rá példa, az igazság rovására szoktak vi­szontszolgálatokat tenni. A fönálló katonai perjog meg épen szégyenletes, és annak kicseré­lése kellett volna, hogy egyik legelső feladata legyen Szilágyi Dezsőnek, aki a mérsékelt ellenzék padjairól ugyancsak tudta ostorozni azt az ázsiai katona-bíráskodást. Sürgősebb ez a reform annyival, mert ma tényleg az egész társadalom, az egész ország ki van szolgáltatva a katonai bírásko­dásnak, melynek „megbízhatóságáról“ botrányos példát szolgáltatott a Joan­­novits önkénytes esete, akit Kossuth éltetéséért börtönre ítéltek és akit ezen, a nemzet kegyeletes érzületét arc­ul ütő ítélet alól még a kegyelmi kérvény sem tud megmenteni. És van még sok, nagyon sok baj az igazságügy terén, kezdve a fenyítő­­vizsgálatok vezetésétől, föl a börtön­­rendszerig, mely nem felelhet meg a törvénynek azért, mivel nincsen ele­gendő fogház és fegyház, mivel erre nem jut fedezet a fölszófalt állami költségvetésben. Mindenekfölött pedig sürgősen várja az ország Szilágyi Dezsőtől a válasz­tási visszaélésekről szóló törvényjavas­latot, mely évek óta be van jelentve, de amelyet választásról-választásra ha­­lasztanak. Íme, már az ötéves cziklus is lejár anélkül, hogy ez a kérdés meg­­hidatnék. És azt még értjük, hogy a Szapáry-kormány abban is nyomába lép elődjének, mikép a visszaélések által biztosítja a választások eredmé­nyét. De ha Szilágyi Dezső is csak olyan igazságügyminiszter, aki erre rááll, akkor nincs joga arra az erős bizalomra, melyre a nemzet és a tör­vényhozás részéről számít. Javítóintézet Szegeden. Czikk. II. A benyomás, mely egy javítóintézet meglátogatása közben az emberiség java iránt fogékony keblet érinti, kétségkívül szomorú, mert lehetetlen, hogy a gondolkodó és érző emberbarát kedélyére levetőleg ne hasson ily csoport romlott ifjúnak látása, kiket az igazságszolgáltatás hatalma vagy a szülök fájdalmas jóindulata kénytelen volt e helyre hozni s szabadságától, akaratától, hosszú időre megfosztani. De ha az ember az intézetet behatóan tanulmányozza, annak czélját és rendeltetését és a javulásnak ör­vendetes jeleit a növendékek majd mind­­egyikén észleli, lehetetlen, hogy a szomorú benyomás mellett örömet és megelégedést is ne érezzen. Hazánkban a társadalom a javítóintézeti nevelés iránt bizonyos előíté­lettel viseltetik és azt megbélyegzőnek te­kinti. Nem így áll ez Németországban. Igaz, hogy Németországban társadalmi egyesüle­tek vannak, kik őrködnek a fölött, hogy azon gyermekek, kiknek családjában bár­mely ok miatt neveltetésük veszélyeztetve van, nem várván be a bekövetkezendő romlást, ideje kor­­án gondoskodnak azoknak javítóintézetben való elhelyezéséről. Ismerek egy előkelő németországi úri­embert, ki a hamburgi Rauches Hausnak nyugalmazott igazgatója s jelenleg egy kül­földi vállalatnak magyarországi képviselője, ki midőn másodízben Aszódon meglátoga­tott, elhozta nejét is, s midőn bemutatta, hozzá tette, hogy a „Rauches Hausnak“ volt növendéke. Kiváncsi kérdéseimre megismertette velem a körülményeit. Atyja hamburgi ten­geri kereskedő volt s ő anyja halála után 11 éves volt; atyja hosszas távolléte alatt nem gondozhatta kellőleg, sem magával nem vihette ; elhelyezte őt a javítóintézetbe, hol 3 évig volt nevelésben és csak akkor jött onnan ki, midőn atyja meggazdagodva Amerikából visszatért és ismét megnősült. Hogy mikor fognak a mi javítóintéze­teink annyira fejlődni, hogy egyenlő érté­kűek lesznek egy nevelőintézettel, arra fe­leletet adni ez idő szerint nehéz volna. Tény azonban az, hogy bármennyire is fej­lődjenek idővel ezen intézetek, ha a társa­dalom nem fog óvóegyesületeket alakítani, a kormányintézkedés a kellő eredményt föl­mutatni nem lesz képes. Bemutatok az olvasó­közönségnek egy javítóintézetbe elhelyezett fiút, megismerte­tem röviden annak előéletét, intézeti visele­tét és intézetből való kihelyezése után a jelenlegi életét. P. L. egy vásárhelyi özvegy városi hi­­vatalnoknénak a fia, a vásárhelyi rendőrkapitányi hivatalnak a fölterjesztése folytán, mint közveszélyes elem fogadtatott

Next