Szegedi Uj Nemzedék, 1924. augusztus (6. évfolyam, 176-200. szám)
1924-08-01 / 176. szám
SZEGEDI ÚJ NEMZEDÉK Oláhország újból orosz támadástól retteg Az oláh követség belpolitikai okokkal magyarázza az ostromállapotot Kolozsvár, július 31. Már jelentettük, hogy Románia egyetemi városaiban kihirdették a szigorított ostromállapotot. A múlt évben ennek oka az volt, hogy meg akarták akadályozni az ellenzék szervezkedését, a mostani rendelet kiadásának azonban sokkal nehezebb és súlyosabb okai vannak. A kormány érzi azt a nagy kellemetlenséget, melyet a besszarábiai kérdés okoz neki. A vezető körök állandóan értesülnek arról, hogy Oroszország nagy csapatösszevonásokat eszközöl a besszarábiai határon. Természetes, hogy Románia sem nézheti tétlenül ezeket s ezért katonáinak nyári szabadságolását beszüntette, az összes tiszteket visszarendelték, sőt a tartalékosokat fegyvergyakorlatra hivták be. A szabadságolás megszüntetését a parasztság forradalmi hangulata tette szükségessé, amely miatt az ostromállapotot is kihirdették. A budapesti oláh követség Romániáról európaszerte megjelent riasztó hírekkel kapcsolatban közli, hogy az ostromállapotot csak Besszarábiában, Bukarestben és néhány határvidéken hirdették ki. Csupán óvintézkedésekről van szó, amelyeknek célja a közvéleményt emlékeztetni arra, hogy a kormány el van határozva a legerélyesebben fellépni azok ellen, akik az ország biztonságát és a köz nyugalmát állandóan, meggondolatlanul zavarni akarják. Véres incidens a görög—bolgár határon Szófia, július 31. Petracau prefektúráján jelentést tett 4 bolgár paraszt, hogy a görög határ mentén fekvő Karakói és Tirse falvakban július 26- 27-re viradó éjjel, a határszolgálatot teljesítő görög parancsnok utasítására letartóztattak 26 bolgár parasztot, akik között a kérdéses feljelentést tevők is jelen voltak. A foglyokat megkötözték és átadták egy görög tisztnek, akivel együtt 15 felfegyverzett egyén volt s a foglyokat a község másik oldalára vitték. Azután megparancsolták, hogy üljenek le a földre, mire a felfegyverzett kisázsiai görögök sortüzet adtak le a foglyokra. A foglyok közül 15 meghalt, 6 megszökött, ezek között volt a 4, akik a petracani prefektúrán jelentést tettek. A bolgár kormány sürgős és erélyes vizsgálatot kér a görög kormánytól, egyben a nemzetközi döntőbíróságot is megkereste, hogy a helyszínre bizottság szálljon ki és vizsgálja meg az ügyet. Itt történt a csüütörtöki tanácsülésen (Saját tudósitónktól) A tegnapi tanácsülést a határozatlanság jellemezte. A podeszta szabadságon van és így a tanácsbeliek csak a legritkább esetben mertek határozott állást foglalni. A legtöbb akta véleményezésre került, elodázva hetekre , hátha hazajön addig a podeszta. Mondja ki ő az utolsó szót olyan esetekben, amikor 100 milliók sorsa függ egy-egy igen szavaz által. Hát történt a tanácsülésen, hogy a Tábor utcai építkezés ügyében leérkezett a ház adómentességét szabályozó miniszteri leirat. Az állam 30 évi adómentességet ad a városnak, ha az az uj lakásokat csak olyanoknak adja át, kiknek régi lakásaik vannak. A tanács nem döntött a nagy fontosságú kérdésben. Várnak addig, mig Fodor tanácsnok bevonul szabadságáról s aztán ismét szőnyegre vetik a szimpatikus leiratot. Az uj tápai kompra kiírták az árlejtést, ötven köbméter vörös fenyőre van szükség s a legelőnyösebb pályázó 1,600 000 koronát számit köbméterenkint. A komphoz szükséges mellékes anyagok 22 millió koronába kerülnek s igy cirka 102 millió koronába kerül a komp. Az üzemigazgatóság a város tanácsával egyetértőleg már régen megállapította, hogy a Körös—Maros Ármentesítő Társulat programjából kifelejtette a tápai rét ármentesítését, milliós károkat okozva ezzel a városnak. A tanács egy tagot delegál a Társulat legközelebbi közgyűlésére, hogy ott szóval is előadják a város panaszát. A Gazdasági Egyesület augusztus 15., 16. és 17-én lóversenyt rendez. A lósport felvirágoztatása érdekében a város összesen négy millió korona díjat tűz ki a versenyre. Az új tűzoltó autólétra félórás vitát provokált. A győri gyárban meg is jelent a kiküldött szegedi bizottság. Az autólétrát megfelelőnek találta, az alváz kivételével, amelynek átalakítása még 20 millió koronába kerülne. A létrát ugyanis még 1922. évben rendelte meg a város egy millió korona értékben. A gyár most 163 milliót kér a létráért azzal az indokolással, hogy a rendeléstől a szállításig eltelt két esztendő alatt az anyag és a munkabérek oly óriási léptekkel drágultak, hogy az új 163 milliós ár teljesen megfelel az előállítási árnak. A város tanácsa, mielőtt érdemileg határozott volna ez ügyben, megkérdezi Papp Ferenc, állásától felfüggesztett tűzoltóparancsnokot, az autó alvázának használhatósága ügyében. A lóverseny után következett az embersport. A derék Kitartás Egyetemi Atlétikai Klub tiszteletdíjat kért a tanácstól bajnoki tennisz-versenyére. Csak 360 ezer koronát kértek egy előre kiszemelt tiszteletdíj megvásárlására. A város tanácsa eddigi tradícióihoz híven egyhangúlag elutasította a kérelmet. Az „Isten nevében“ vett temetéseket ismét drágítani akarta a vállalkozó. Beadványában 10 arany koronát kért egy gyermek és 13 az egy felnőtt temetéséért. A tanács elhatározta, hogy ugyan felemeli a temetési díjakat, de csak arányosan s az ügyet véleményezés végett kiadja egy másik Papp Ferencnek, aki üzemigazgató szakértő ez ügyben. Egy belügyminiszteri leirat közli, hogy a város ezentúl a pénzintézeti központtól kap kölcsön előleget tisztviselőinek fizetésére. A 75 milliárd előirányzott kölcsönből Szeged városának két milliárd jutott, amelynek visszafizetési feltételei a közgyűlés elé kerülnek jóváhagyás végett. Azután egy nagy csomó apró cseprő ügy letárgyalása után véget ért a tanácsülés. Szegeden több a munkanélküli, mint Budapesten (Saját tudósítónktól.) A Magyar Királyi Állami Munkaközvetítő Hivatal 1923. évi munkásságáról szóló hivatalos statisztikai kimutatása sajtó útján most került nyilvánosságra, amelyben igen érdekes adatok találhatók országos viszonylatban, a háborút követő nehéz gazdasági viszonyokkal kapcsolatos katasztrófális munkahiányról, mely már napjainkban a szanálás folytán majdnem megkétszereződött. Az elmúlt évben összesen 104 579 munkanélküli szerepelt az Állami Munkaközvetítő Hivatal nyilvántartásában, akiknek legnagyobb része a gyári munkásság közül került ki, össszesen 15 885 gyári munkás volt munka nélkül, akik közül csak 8748-at sikerült elhelyezni. Nagy részük tehát kereset nélkül maradt. Létszám szerinti sorrendben a statisztikai kimutatásban a vasmunkások következnek, az ő sorsuk mostohább a többi munkaágakhoz viszonyítva. A 10.172 munkanélküli vas- és fémipari munkás közül csupán 3553 tudott elhelyezkedni, míg a többiek nagy része kénytelen volt gazdasági munkákra elszerződni, vagy más foglalkozás után nézni. Női munkások közül legtömegesebben a háztartásbeli alkalmazottak és cselédleányok vették igénybe a munkaközvetítőt, ahol mindannyiukat sikerült is elhelyezni. A szegedi munkanélküliek száma a múlt évben 11.900 volt. Ugyanakkor 2991 debreceni, 4203 győri, 5131 miskolci, 3694 pécsi, 1864 soproni és 1641 szombathelyi munkanélkülit jelentettek be a hatósági munkaközvetítőknél. A budapesti jelentés 73.105 munkanélküliről számol be. Tehát, ha egy kis összehasonlítást teszünk Budapest és Szeged között, számításba véve, hogy Budapest lakossága körülbelül a tízszerese a Szeged lakosságának, akkor kitűnik, hogy a szegedi munkanélküliség mintegy 50 százalékkal túlszárnyalja a budapestit. Szeged még ezen a téren is vezet. Szeptember közepe tól... megindulnak a sinautójáratok Haidh Károly vezérigazgató a sinautójáratok bevezetéséről Az Acsev. híd építkezések Megkezdték a betonpillérek lerakását. Vasutas üdülőtelep épül a Marosparton Amióta a megszállás révén kettészakadt Acsev. magyar részen maradt üzletvezetősége a Győr—Sopron—Ebenfurti vasút vezérigazgatójában Haidh Károly udvari tanácsos, vezérigazgató személyében új vezetőt kapott, a magyarnak megmaradt Acsev, minden vonalán, nagyarányú beruházások alapján hatalmas lendületű fejlődés mutatkozik. Az új vezető kezdeményezésére rövid idő alatt az Acsev. érdekeltségébe tartozó területeken egész csomó új épület emelkedett, most pedig a nagyarányú Acsev. vashíd munkálatai folynak teljes erővel. A vasúti hídépítés megtekintése, valamint egyéb fontos ügyek elintézése céljából Haich Károly vezérigazgató a Győrsoproni üzletvezetője tegnapelőtt este Makóra érkezett. A sínautók ügyére vonatkozólag elmondotta Haich vezérigazgató, hogy az autók előreláthatólag szeptember közepe táján egyidőben a Győr—Soproni vonalakkal, bevezetést nyernek az Acsev vonalain is. Az autók minőségére vonatkozólag most folynak tárgyalások. Az igazgatóság 8 személyes, fedett, télen fűthető, villanyvilágításos autókat óhajt, amelyeken kisebb podgyászok is elhelyezhetők legyenek. Az üzletvezetőség egyik mérnöke jelenleg kint is van Ausztriában, az autókat szállító gyárral való tárgyalások céljából. A sínautókra vonatkozó s az e körül támadt ellentétes verziókat végleg eloszlatandó, autentikus helyről elhangzott megnyugtató nyilatkozat után Haich vezérigazgató engedélyt adott munkatársunknak a Győr—Soproni vasút soproni műhelyében készült igazgatósági szalonkocsinak, mint elsőrangú magyar gyártmánynak megtekintésére. A pazar, minden komforttal berendezett, ízléses szalonkocsi, remekmívű bútorzatával, valamint praktikusságával nemcsak a soproni műhelynek, de mint magyar gyártmány, elsősorban az alkotó magyar munkáskezeknek is méltó dicséretére válhat. Haich vezérigazgató megtekintette a Maros mindkét oldalán serényen folyó hídépítés előmunkálatait, amelyek tekintettel arra, hogy néhol nem várt akadályok is közbeléptek, csak lassan, de bizotosan haladnak előre. A hídépítésnek egyébként tegnap kezdődött el egyik legfontosabb munkálata , a betonpillér lerakás, amelyet elsősorban a szárazhíd felöl építendő pillérsorozat egyikénél kezdtek meg. A munkálatok látszólag azért haladnak kissé lassan, mert még mindig az alapozás itt-ott kisebb-nagyobb akadályokba ütköző munkálatai folynak, így már hetek óta tart a régi fahíd jégtörő cölöpjeinek kiszedése, amely lassú és igen költséges munka. Közel 70 darab ember derékvastagságú hatalmas keményfa cölöp került már a felszínre, amelyek 40 esztendő óta voltak már a Marosban, 5—8 méternyire a folyó medrébe verve, míg a munkálatoknál dolgozó kotrógép, a vízbe építendő kőrakások kikotrásán dolgozik teljes erővel. Közel 200 munkáskéz szorgoskodik a munkán, amely tulajdonképen csak a lassan haladó alapozási munkálatok befejezése után kezdődik el igazán. Ez a nagyarányú munka, amely fokozatos előrehaladása után egyre több makói és környékbeli munkaerőt fog igénybe venni, mint Haidh Károly vezérigazgató kijelentette, a vasútnak mintegy 8-9 milliárd magyar koronájába kerül. A munkálatoknál legnagyobb részt makói munkásokat alkalmaz a társaság, de mivel akad elég jelentkező, a környékbeli községekből is toboroztak munkásokat. A sinautójáratokra visszatérve megemlítjük még, hogy Haich vezérigazgató kilátásba helyezte, hogy addig is, amíg a rendes sínautójáratok bevezetést nyernek, rendkívüli esetekben a már ott levő s kizárólag a vasúti céljait szolgáló 6 személyes motorhajtány is a közönség rendelkezésére állhasson. Megkezdődött a testnevelési oktatótanfolyam. Július 30-án megkezdődött a júliusi oktatóképző tanfolyam. Szeged város testnevelési bizottságának elnökhelyettese a megnyitásnál meleg szavakkal üdvözölte a kiképzésre megjelent oktatókat, buzdítván őket kitartásra és szorgalomra. Szávits Miklós Szeged, város testnevelési felügyelője rámutatott az oktatóképző tanfolyam fontosságára a tömegtestedzés keresztülvitelére és felkérte a jelen volt hallgatókat, hogy félretéve minden politikát, vállvetve dolgozzanak a nemes célért. Juhász Aladár, Szeged város testnevelési felügyelő helyettese közölte a jelen volt oktatókkal az oktatóképző-tanfolyam célját, valamint az oktatók feldatát. Ezután Böhrig Adolf, az oktatóképző-tanfolyam vezetője megkezdte a tanfolyam első óráját ( Címtáblák Jónásnál, Polgár utca 5) Telefon 17—32. Telefon: Pénztár 11—86. Korzó Mozi. Telefon: Pénztár 11—85 Augusztus 1., 2. és 3-án, pénteken, szombaton és vasárnap Orion-attrakció! Orion-attrakció! Iván Hossoukíne és Madame Lisenko legújabb parádés filmje Mindent egy asszonyért. Nagy társadalmi dráma 6 felvonásban. Ezt megelőzi: Álmok lovagja. 3 felvonásos amerikai burleszk „Skotta“-al. Egyidejűleg: Dicky a lovaspóló. Falrengető burleszk 2 felvonásban. Előadások kezdete 5, 7, 9, vasárnap 3, 5, 7 és órakor.