Szegedi Uj Nemzedék, 1924. augusztus (6. évfolyam, 176-200. szám)

1924-08-01 / 176. szám

SZEGEDI ÚJ NEMZEDÉK Oláhország újból orosz támadástól retteg Az oláh követség belpolitikai okokkal magyarázza az ostromállapotot Kolozsvár, július 31. Már jelentettük, hogy Románia egyetemi városaiban ki­hirdették a szigorított ostromállapotot. A múlt évben ennek oka az volt, hogy m­eg akarták akadályozni az ellenzék szervezkedését, a mostani rendelet ki­adásának azonban sokkal nehezebb és súlyosabb okai vannak. A kormány érzi azt a nagy kellemetlenséget, me­lyet a besszarábiai kérdés okoz neki. A vezető körök állandóan értesülnek arról, hogy Oroszország nagy csapat­összevonásokat eszközöl a besszarábiai határon. Természetes, hogy Románia sem nézheti tétlenül ezeket s ezért ka­tonáinak nyári szabadságolását beszün­tette, az összes tiszteket visszarendel­ték, sőt a tartalékosokat fegyvergya­korlatra hivták be. A szabadságolás megszüntetését a parasztság forradalmi hangulata tette szükségessé, amely miatt az ostromállapotot is kihirdették. A budapesti oláh követség Romániáról európaszerte megjelent riasztó hírekkel kapcsolatban közli, hogy az ostromál­lapotot csak Besszarábiában, Bukarest­ben és néhány határvidéken hirdették ki. Csupán óvintézkedésekről van szó, amelyeknek célja a közvéleményt em­lékeztetni arra, hogy a kormány el van határozva a legerélyesebben fellépni azok ellen, akik az ország biztonságát és a köz nyugalmát állandóan, meg­gondolatlanul zavarni akarják. Véres incidens a görög—bolgár határon Szófia, július 31. Petracau prefek­­túráján jelentést tett 4 bolgár paraszt, hogy a görög határ mentén fekvő Karakói és Tirse falvakban július 26- 27-re viradó éjjel, a határszolgálatot teljesítő görög parancsnok utasítására letartóztattak 26 bolgár parasztot, akik között a kérdéses feljelentést tevők is jelen voltak. A foglyokat megkötözték és átadták egy görög tisztnek, akivel együtt 15 felfegyverzett egyén volt s a foglyokat a község másik oldalára vit­ték. Azután megparancsolták, hogy ül­jenek le a földre, mire a felfegyverzett kisázsiai görögök sortüzet adtak le a foglyokra. A foglyok közül 15 meghalt, 6 megszökött, ezek között volt a 4, akik a petracani prefektúrán jelentést tettek. A bolgár kormány sürgős és erélyes vizsgálatot kér a görög kor­mánytól, egyben a nemzetközi döntő­bíróságot is megkereste, hogy a hely­színre bizottság szálljon ki és vizsgálja meg az ügyet. Itt történt a csüütörtöki tanácsü­lésen (Saját tudósitónktól) A tegnapi tanács­ülést a határozatlanság jellemezte. A po­­deszta szabadságon van és így a tanács­beliek csak a legritkább esetben mertek határozott állást foglalni. A legtöbb akta véleményezésre került, elodázva hetekre , hátha hazajön addig a podeszta. Mondja­­ ki ő az utolsó szót olyan esetekben, ami­kor 100 milliók sorsa függ egy-egy igen szavaz által. Hát történt a tanácsülésen, hogy a Tábor­ utcai építkezés ügyében leérkezett a ház adómentességét szabályozó minisz­teri leirat. Az állam 30 évi adómentes­séget ad a városnak, ha az az uj lakáso­kat csak olyanoknak adja át, kiknek régi lakásaik vannak. A tanács nem döntött a nagy fontosságú kérdésben. Várnak addig, mig Fodor tanácsnok bevonul szabadságáról s aztán ismét szőnyegre vetik a szimpatikus le­iratot. Az uj tápai kompra kiírták az árlejtést, ötven köbméter vörös fenyőre van szük­ség s a legelőnyösebb pályázó 1,600 000 koronát számit köbméterenkint. A komp­hoz szükséges mellékes anyagok 22 millió koronába kerülnek s igy cirka 102 millió koronába kerül a komp. Az üzemigazgatóság a város tanácsá­val egyetértőleg már régen megállapította, hogy a Körös—Maros Ármentesítő Társulat programjából kifelejtette a tápai rét ármen­­tesítését, milliós károkat okozva ezzel a városnak. A tanács egy tagot delegál a Társulat legközelebbi közgyűlésére, hogy ott szóval is előadják a város panaszát. A Gazdasági Egyesület augusztus 15., 16. és 17-én lóversenyt rendez. A lósport felvirágoztatása érdekében a város össze­sen négy millió korona díjat tűz ki a versenyre. Az új tűzoltó autólétra félórás vitát pro­vokált. A győri gyárban meg is jelent a kiküldött szegedi bizottság. Az autólétrát megfelelőnek találta, az alváz kivételével, amelynek átalakítása még 20 millió ko­ronába kerülne. A létrát ugyanis még 1922. évben rendelte meg a város egy millió korona értékben. A gyár most 163 milliót kér a létráért azzal az indokolás­sal, hogy a rendeléstől a szállításig eltelt két esztendő alatt az anyag és a munka­bérek oly óriási léptekkel drágultak, hogy az új 163 milliós ár teljesen megfelel az előállítási árnak. A város tanácsa, mielőtt érdemileg határozott volna ez ügyben, megkérdezi Papp Ferenc, állásától fel­függesztett tűzoltóparancsnokot, az autó alvázának használhatósága ügyében. A lóverseny után következett az ember­sport. A derék­ Kitartás Egyetemi Atlétikai Klub tiszteletdíjat kért a tanácstól bajnoki tennisz-versenyére. Csak 360 ezer koronát kértek egy előre kiszemelt tiszteletdíj meg­vásárlására. A város tanácsa eddigi tradí­cióihoz híven egyhangúlag elutasította a kérelmet. Az „Isten nevében“ vett temetéseket ismét drágítani akarta a vállalkozó. Bead­ványában 10 arany koronát kért egy gyer­mek és 13 az egy felnőtt temetéséért. A tanács elha­tározta, hogy ugyan felemeli a temetési díjakat, de csak arányosan s az ügyet véleményezés végett kiadja egy másik Papp Ferencnek, aki üzemigaz­gató szakértő ez ügyben. Egy belügyminiszteri leirat közli, hogy a város ezentúl a pénzintézeti központtól kap kölcsön előleget tisztviselőinek fize­tésére. A 75 milliárd előirányzott kölcsön­ből Szeged városának két milliárd jutott, amelynek visszafizetési feltételei a köz­gyűlés elé kerülnek jóváhagyás végett. Azután egy nagy csomó apró cseprő ügy letárgyalása után véget ért a tanácsülés. Szegeden több a munkanélküli, mint Budapesten (Saját tudósítónktól.) A Magyar Királyi Állami Munkaközvetítő Hivatal 1923. évi munkásságáról szóló hivata­los statisztikai kimutatása sajtó útján most került nyilvánosságra, amelyben igen érdekes adatok találhatók orszá­gos viszonylatban, a háborút követő nehéz gazdasági viszonyokkal kap­csolatos katasztrófális munkahiányról, mely már napjainkban a szanálás foly­tán majdnem megkétszereződött. Az elmúlt évben összesen 104 579 munkanélküli szerepelt az Állami Munka­közvetítő Hivatal nyilvántartásában, akiknek legnagyobb része a gyári mun­kásság közül került ki, össszesen 15 885 gyári munkás volt munka nélkül, akik közül csak 8748-at sikerült el­helyezni. Nagy részük tehát kereset nélkül maradt. Létszám szerinti sorrendben a sta­tisztikai kimutatásban a vasmunkások következnek, az ő sorsuk mostohább a többi munkaágakhoz viszonyítva. A 10.172 munkanélküli vas- és fémipari munkás közül csupán 3553 tudott el­helyezkedni, míg a többiek nagy része kénytelen volt gazdasági munkákra elszerződni, vagy más foglalkozás után nézni. Női munkások közül legtömege­­sebben a háztartásbeli alkalmazottak és cselédleányok vették igénybe a munkaközvetítőt, ahol mindannyiukat sikerült is elhelyezni. A szegedi munkanélküliek száma a múlt évben 11.900 volt. Ugyanakkor 2991 debreceni, 4203 győri, 5131 mis­kolci, 3694 pécsi, 1864 soproni és 1641 szombathelyi munkanélkülit jelentettek be a hatósági munkaközvetítőknél. A budapesti jelentés 73.105 munkanélküli­ről számol be. Tehát, ha egy kis össze­hasonlítást teszünk Budapest és Sze­ged között, számításba véve, hogy Budapest lakossága körülbelül a tíz­szerese a Szeged lakosságának, akkor kitűnik, hogy a szegedi munkanélküli­ség mintegy 50 százalékkal túlszár­nyalja a budapestit. Szeged még ezen a téren is vezet. Szeptember közepe tól... megindulnak a sinautójáratok Haidh Károly vezérigazgató a sinautójáratok bevezetéséről Az Acsev. híd építkezése­k Megkezdték a betonpillérek lerakását. Vasutas üdülő­telep épül a Marosparton Amióta a megszállás révén kettésza­kadt Acsev. magyar részen maradt üzlet­vezetősége a Győr—Sopron—Ebenfurti vasút vezérigazgatójában Haidh Károly udvari tanácsos, vezérigazgató személyé­ben új vezetőt kapott, a magyarnak meg­maradt Acsev, minden vonalán, nagy­arányú beruházások alapján hatalmas len­dületű fejlődés mutatkozik. Az új vezető kezdeményezésére rövid idő alatt az Acsev. érdekeltségébe tartozó területe­ken egész csomó új épület emelkedett, most pedig a nagyarányú Acsev. vas­­híd munkálatai folynak teljes erővel. A vasúti hídépítés megtekintése, vala­mint egyéb fontos ügyek elintézése cél­jából Haich Károly vezérigazgató a Győr­­soproni üzletvezetője tegnapelőtt este Makóra érkezett. A sínautók ügyére vonatkozólag elmon­dotta Haich vezérigazgató, hogy az autók előreláthatólag szeptember közepe táján egyidőben a Győr—Soproni vonalakkal, bevezetést nyernek az Acsev­ vonalain is. Az autók minőségére vonatkozólag most folynak tárgyalások. Az igazgató­ság 8 személyes, fedett, télen fűthető, villanyvilágításos autókat óhajt, amelye­ken kisebb podgyászok is elhelyezhetők legyenek. Az üzletvezetőség egyik mér­nöke jelenleg kint is van Ausztriában, az autókat szállító gyárral való tárgyalások céljából. A sínautókra vonatkozó s az e körül támadt ellentétes verziókat végleg eloszla­tandó, autentikus helyről elhangzott meg­nyugtató nyilatkozat után Haich vezér­­igazgató engedélyt adott munkatársunk­­nak a Győr—Soproni vasút soproni mű­helyében készült igazgatósági szalonko­­csinak, mint elsőrangú magyar gyárt­mánynak megtekintésére. A pazar, minden komforttal berende­zett, ízléses szalonkocsi, remekmívű bú­torzatával, valamint praktikusságával nem­csak a soproni műhelynek, de mint ma­gyar gyártmány, elsősorban az alkotó magyar munkáskezeknek is méltó dicsé­retére válhat. Haich vezérigazgató megtekintette a Maros mindkét oldalán serényen folyó hídépítés előmunkálatait, amelyek tekin­tettel arra, hogy néhol nem várt akadá­lyok is közbeléptek, csak lassan, de bizo­­­tosan haladnak előre. A hídépítésnek egyébként tegnap kez­dődött el egyik legfontosabb munkálata , a betonpillér lerakás, amelyet elsősor­ban a szárazhíd felöl építendő pillérso­rozat egyikénél kezdtek meg. A munká­latok látszólag azért haladnak kissé las­san, mert még mindig az alapozás itt-ott kisebb-nagyobb akadályokba ütköző mun­kálatai folynak, így már hetek óta tart a régi fahíd jégtörő cölöpjeinek kiszedése, amely lassú és igen költséges munka. Közel 70 darab ember derékvastagságú hatalmas keményfa cölöp került már a felszínre, amelyek 40 esztendő óta vol­tak már a Marosban, 5—8 méternyire a folyó medrébe verve, míg a munkálatok­nál dolgozó kotrógép, a vízbe építendő kőrakások kikotrásán dolgozik­ teljes erővel. Közel 200 munkáskéz szorgoskodik a munkán, amely tulajdonképen csak a las­san haladó alapozási munkálatok befeje­zése után kezdődik el igazán. Ez a nagyarányú munka, amely foko­zatos előrehaladása után egyre több ma­kói és környékbeli munkaerőt fog igénybe venni, mint Haidh Károly vezérigazgató kijelentette, a vasútnak mintegy 8-9 milliárd magyar koronájába kerül. A mun­kálatoknál legnagyobb részt makói mun­kásokat alkalmaz a társaság, de mivel akad elég jelentkező, a környékbeli köz­ségekből is toboroztak munkásokat. A sinautójáratokra visszatérve megem­lítjük még, hogy Haich vezérigazgató ki­látásba helyezte, hogy addig is, amíg a rendes sínautójáratok bevezetést nyernek, rendkívüli esetekben a már ott levő s kizárólag a vasúti céljait szolgáló 6 sze­mélyes motorhajtány is a közönség ren­delkezésére állhasson. Megkezdődött a testnevelési oktató­tanfolyam. Július 30-án megkezdődött a júliusi oktatóképző tanfolyam. Szeged város testnevelési bizottságának elnök­helyettese a megnyitásnál meleg szavakkal üdvözölte a kiképzésre megjelent oktatókat, buzdítván őket kitartásra és szorgalomra. Szávits Miklós Szeged, város testnevelési felügye­lője rámutatott az oktatóképző tanfolyam fontosságára a tömegtestedzés keresztül­vitelére és felkérte a jelen volt hallgatókat, hogy félretéve minden politikát, vállvetve dolgozzanak a nemes célért. Juhász Aladár, Szeged város testnevelési felügyelő helyet­tese közölte a jelen volt oktatókkal az oktatóképző-tanfolyam célját, valamint az oktatók fe­ldatát. Ezután Böhrig Adolf, az oktatóképző-tanfolyam vezetője megkezdte a tanfolyam első óráját ( Címtáblák Jónásnál, Polgár­ utca 5) Telefon 17—32. Telefon: Pénztár 11—86. Korzó Mozi. Telefon: Pénztár 11—85 Augusztus 1., 2. és 3-án, pénteken, szombaton és vasárnap Orion-attrakció! Orion-attrakció! Iván Hossoukíne és Madame Lisenko legújabb parádés filmje Mindent egy asszonyért. Nagy társadalmi dráma 6 felvonásban. Ezt megelőzi: Álmok lovagja. 3 felvonásos amerikai burleszk „Skotta“-al. Egyidejűleg: Dicky a lovaspóló. Falrengető burleszk 2 felvonásban. Előadások kezdete 5, 7, 9, vasárnap 3, 5, 7 és órakor.

Next