Székely Hirlap, 1874 (6. évfolyam, 52-104. szám)

1874-07-15 / 56. szám

VI. évfolyam 56 87­3.V­ásárhelytt, szerda, julius 15. 1874. SZÉKELY HIRLAP. Politikai és társadalmi lap s a „Jogász-Egylet“ közlönye. Szerkesztői szállás: Szent-Miklós-utcza 791.. sz. hová a lap szellemi részét illető czikkek küldendők. Kiadói hivatal: A ref. főtanoda könyvnyomdája, hova az előfizetési pén­zek és reclamatiók küldendők. Hirdetési díj : Egy háromszor hasábozott garmond sor ára 6 kr. bélyegilleték miden hirdetés után külön 30 kr. Hirdetéseket elfogad, helyben a kiadó­hivatal; Pesten: Lang Leopold, Erzsébet tér, 9. sz.) Bécsben Hausenstein és Vogler (Neu-Markt 14. sz.) Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton egy egész íven. ELŐFIZETÉSI ÁR: Félévre..........................................3 írt. Negyedévre................................ . 1 , 50 kr. Előfizetési felhívás: a „Székely Hírlap“ politikai, társadalmi és a maros-vásárhelyi „Jogász-Egylet“ közlönye. 1874. évi második félévi folyamára. Előfizetési­­k­.i . Jul.—dlecz. hat hóra 3 frt — kr. Jul. -sept. három hóra 1 „ 50 „ JHF"» Az előfizetési pénzeket kérjük pos­tán tát­ványnyal Maros-Vásárhely­re az ev. ref. fütanodai könyvnyomdába, a ,,Székely Hírlap*' kiadóhivatalának küldeni. A lap kiadását f. évi július 1-én kezdve, helyi ref. fő­tanodai könyvnyomdász Imreh Sándor vette át, kihez az előfizetési pén­zeken kívül a felszólamlások és a lapba beiktatandó hirdetmények is küldendők.­ ­ Felhívás! A maros-vásárhelyi jogász-egylet ig. vá­lasztmányának f. évi jul. 15., azaz a jövő szerdán d. u. 4 órakor a kir. táblai épület nagytermében gyűlése leend. Tisztelettel kéretnek föl a t. választmá­nyi tag urak e gyűlésen való szives meg­jelenésre. Maros-Vásárhelytt, 1874. jul. 14. Báró Apor Károly, egyleti elnök. Kuti Albert, titkár. M.-Vásár­y, 1874. jul. 14-én. Igen elterjedt nézet, miként igazságszolgál­tatásunk jeleni állapota nem csak rosz, hanem szerfölött drága is. E nézet első részét vitatnunk nem lehet, nem áll hatalmunkban; a­mi azonban a drága­ság kérdését illeti, ellene mondunk e nézet ala­posságának. Az tény, hogy az államgépezetnek több más szervei is vannak, melyek igen sokba ke­rülnek, s ilyen, főleg a pénzügy, melynek keze­lése a közjövedelmek nagy részét fölemészti; való továbbá, hogy a kormányzati eljárás az eszkö­zöktől lényegesen van feltételezve azon kiadások mennyisége, melyek a kormányra fordítandók és pedig a­nélkül, hogy a társadalmi eredmények, mely a kormányzat által előállítanak, jósága s tö­kélye kellő arányban állana a reáfordított költ­ségekkel. Látjuk Angliában, mily drága az igazság­szolgáltatás . Európa egy állama sem fordít annyit pénzt az igazságügyre, s még­sem dicsekedhetik azz­al, hogy a jog érvényesítése ott is valami nagy jelentőségű szerepet játszana. Ha a többi európai állam igazságügyi ada­tait használjuk, s államunk tényleges körülmé­nyeivel hasonlítjuk össze, azon tapasztalatra jö­vünk, miként igazságszolgáltatásunk valamennyi közt legelsőbb. Ezzel azonban koránt sem állítjuk azt, hogy ne találhatnánk nálunk is egyes pontokat, me­lyeknél költségkímélést eszközölhetnénk. Legtöbben a hivatalnokok tömege ellen intézik támadásaikat, s azok apasztásában látják a költségek megtakarítását. Mi azonban e nézethez nem csatlakozhatunk. A hivatalnoki személyzet legnagyobb con­­tingensét, ugyanis a bírói osztály állítja elő, s épen ez az, mihez legnehezebb hozzá­férhetni, mit nem szabad könnyedén megtámadni. A birói osztálynak államunkban a legkivé­­telesebb, legkiváltságosabb állást kell elfoglalni ; kezei közé van letéve a jog érvényesítése, mi az állam életfeltételét képezi, minek tehát állandó­nak, a véletlen és önkény változandóságain túl­­emelkedettnek kell lennie. A bírói személyzet apasztását csak azon eset­ben hisszük kivihetőnek, ha törvénykezési eljárá­sunk egyszerűsíttetik, s az írásbeli formalitások lehető legkissebb mértékre szoríttatnak. Ezen re­formra kellene egyik legnagyobb figyelmet for­dítani azoknak, kik ez idő szerint perrendtartá­sunk reformjavaslatával foglalkoznak; ez által a hivatalos teendők fogyaszttatnának, ez pedig a személyzet kevesbítését tenné lehetővé. Nagy befolyással lenne továbbá a bírósági illetőség, hatáskör összébb szorítása is, mit főleg a közjegyzőség mielőbbi behozatalával hiszünk leginkább elérhetőnek. Szintén jó hatású lenne a perlekedési törek­vés csökkenése is, mi a perek tömegét, s ebben a bíróságok munkakörét kevesbítené. Erre szol­gálhatnának azon intézmények és szervezetek, me­lyek a perlekedés, a perek megelőzése, s a vi­­szálkodó felek kibékítésére vezethetnének. Mindezen segélyeszközöknek útjában áll azon­ban a bíróság lényegéhez tartozó elmozdu­hat­­lanság, melyet nagy meggondolatanság volt tör­vényhozásunktól épen akkor proclaraálni, mikor magát az egész bírósági rendszert és szervezetet csak kísérlettül állította föl. Továbbá az igazságszolgáltatási é­s bírósági szervezet állandósítása egy oly elv, melyhez a jogbiztonság,­s jogrend vitális érdekei kapcsoljak. És ez okból nem lehet pártolnunk több javasla­tot sem, habár azok pénzügyi megtakarításokra vezethetnének is. Hosszabb idő óta reformjavaslatok és ta­­nácskozások tárgyát képezi a semmitőszék meg­szüntetése. Midőn ezen most oly nagy tekinté­lyű bíróságot létesítettük , emlékszünk mily nagy volt a vita, hogy államunk számára két legfőbb törvényszék miért állíttatik fel; most azonban igen veszedelmes experimentációnak tartanók el­törlését egy oly intézménynek, mely perrendsze­rünkkel egészen összeforva van, s mely joggya­korlatunk mindennapi szükségleteibe s alakulá­saiba oly mélyen benőtte magát. A királyi táblák felosztása szerintünk most még a szóbeliség behozataláig szintén kivihetet­len, de költséges is. Ezekből láthatjuk, hogy megtakarítások ez idő szerint, ha csak nem akarjuk, hogy igazság­szolgáltatásunk még silányabbá tétessék, igazság­ügyi adminisztrácziónknál alig­ha létesíthetők.­­ Minthogy előfordul, hogy némely bíróságok a telekkönyvi ügyekben megbízottak és ügyvédek által meg­bízóik nevében beadott folyamodványoknak az illető meg­hatalmazó levéllel leendő föl­szerelését nem követelik, minthogy továbbá a telekkönyvi rendtartás 119. és 120. § -ai értelmében csak az ott elősorolt esetekben vannak némely személyek arra jogosítva, hogy mások nevében különös megbizás nélkül kérvényt nyújthassanak be ; mint­hogy végre egyrészről a megbízás igazolása nélkül be­adott folyamodványokra hozott birói határozatból azon félre, kinek nevében, de meghatalmazása nélkül nyújta­­tik be a folyamodvány hátrány származhatik, más rész­ről pedig a megbízó levél hiányából az államra nézve a bélyegjövedék apadása által mindenkor kár származik , figyelmeztetk az első folyamodású kir. törvényszékek elnöke és a telekkönyvi hatósággal fölruházott járásbíróságok fő­nökei további intézkedés végett a telekkönyvi rendtartás­nak 129. §-ára, mely szerint, ha a telekkönyvi kérvény­ben oly hiányok fordulnak elő, melyek a kérelem meg­engedését nem gátolják, a kérelem érdeme iránt határo­zat hozandó ugyan, de egyúttal a hiány pótlása is elren­delendő ; valamint az 1874. 54. t. sz. 553. §-ára is, mely szerint a meghatalmazványnak, mely nem ügyvéd részére állittatik ki, hitelesitettnek kell lenni. A pénzügyi bírságoknak fogságbüntetésre való át­alakítása ügyében az igazságügyminiszter következő rendele­tet intézett az első folyó törvényszékekhez: Hivatalos uton nyert tudomás szerint, a pénzügyi bírságoknak behajt­at­­lanságuk esetében fogságbüntetésre való átalakítására néz­ve a kir. törvényszékek eltérő eljárást követnek. — Ennek megszüntetése végett, az 1873. XXXIX. t. ez. 3. §-a alapján figyelmeztetem a kir. törvényszéket, hogy azon szabályok között, melyek az imént idézett t. ez. 1-ső, illetve az 1868 XXI. t. ez. 108. §-a, és ezt megelőző­leg 1867. évi márczius hó 26-án 200. sz. a. kibocsátott pénz és igazságügymin­iszteri rendelet l-ső pontja által föntartattak, — azon rendelet is foglaltatik, mely a pénz­ügyi biságoknak behajthatlanságuk esetére fogságbönte­­tésre való átalakítására tárgyában a cs. kir. igazság- és

Next