Székely Hírmondó, 2001. július-szeptember (6. évfolyam, 27-39. szám)

2001-07-06 / 27. szám

Emberközelben Ma­rthi Attila plébános Az út Istenhez vezet Névtesvkártya 1948. december 21-én született Kézdivásárhelyett. Tanulmá­nyait a céhes városban végezte, 1966-ban érettségizett az akkori egyetlen elméleti líceumban. Ugyanabban az évben beiratkozott a Gyulafehérvári Hittudományi Főiskolára, mint mondja érdekes felvételi volt, mert 1965-től, amikor Ceauşescu hatalomra lépett, a magyarellenesség és az ateizmus ereje teljében volt. Az intézmény­ben végig problémái voltak, nem volt biztos a belső világában, a hi­vatást illetően, így négy évig távol volt, elvégezte a katonaságot, majd a kézdivásárhelyi keményítőgyárban dolgozott. 1975-ben visszairatkozott a Hittudományi Főiskolába, 1976. június 20-án a székesegyházban Márton Áron és Jakab Antal pappá szentelte. Je­len pillanatban a Zsil-völgyében, Lupényban tevékenykedik. M­ arthi Attila plébános a múlt héten tartotta ezüstmiséjét a kantai katolikus templomban, amire 25 év papi munkája után ke­rülhetett sor. Jelen interjú ezt követően készült. Beszélgeté­sünk alatt kiderült, hogy a plé­bános életét az egyik helyről a másikra való rohanás jelle­mezte. Annak ellenére, hogy elég sok településen lelkipász­torkodott és rengeteg nehéz­ségbe ütközött, nem vesztette el energiáját, pedig sokan - így a Securitate emberei is - min­dent megtettek, hogy munká­ját megnehezítsék. Hol kezdte pályáját? - Több településen tevékeny­kedtem lelkipásztorként. Gyer­­gyószárhegy­ és Gelence után Magyarszarvaskend következett, ahol 78 katolikus mellett 30 re­formátus és 200 ortodox hívő is volt. Az egész település szörnyű állapotban volt, a disznópajta, szemétdomb és a ház között nem lehetett különbséget tenni. Itt rendet kellett teremteni, ami egy embernek óriási feladatot jelen­tett, de végül is sikerült Érdekes, hogy a polgármesteri hivatallal kitűnő kapcsolatom volt, segítet­tek munkámban. Magyarszar­vaskend után Magyarláposon (Maros megye), majd Zágonban dolgoztam öt évet. Pusztaka­­lánon 10 évet töltöttem, 3 évig Hátszegen is tevékenykedtem. A lupényi plébánián 1998 ok­tóberétől dolgozom. Önt Márton Áron szentelte pappá. Milyen embernek is­merte a püspököt? - Teológus koromban, mikor kihallgatást kértem tőle, mély benyomást tett rám. Valószínűleg figyelemmel követett, észrevette belső vívódásomat Döntés elé állított: maradok a papi pálya mellett, vagy távozom a főisk­oláról. A távozás mellett dön­töttem, akkor a kezembe adott egy papírt amire beszélgetésünk közben jegyzetelt Az elbocsátó levelem volt Úgy vélem, a püs­pök nagyon jó emberismerő volt ami csak az igazán nagy embe­rek adottsága. Mikor találkozott a Securi­­tatéval? - A magyarláposi plébánia megürült, elődöm betegsége miatt, így Jakab Antal püspök 1981 februárjában oda helyezett át. Akkor kezdődött a Securita­­téval a cirkusz. Azt is mond­hatom, hogy nem volt semmi rendkívüli dolog, habár egész papi életemet végigkísérte. Véle­ményem szerint az akkori hely­zet kialakulását az eredményez­te, hogy a mérgezett bizantiniz­­mussal befecskendezett tömeg nem nézte jó szemmel azt, aki a sorból kilép, nem akar a szürke­ségben élni. Ilyen volt a Securita­te is, amelynek valószínűleg az sem tetszett, hogy a város köz­pontjában plébániát sikerült fel­építenem. Szarvaskenden külföl­di vendéget fogadtam, a bécsi OMC könyvkiadó igazgatóját, dr. Török Jenőt Persze, ez sem volt „helyes”, minden lépésünket kö­vették. Egy idő után a vendégem is észrevette, hogy mi történik, és úgy döntött, elmegy, így kerül­tem reflektorfénybe, be is hívat­tak. Két és fél órán keresztül gyomroztak, a beszédükből­ szá­momra csak az vált nyilvánva­lóvá, hogy a rendszer omlik össze. Próbáltak zaklatni, de én másnap kiprédikáltam a temp­lomban. Egy kollégámnál ordí­toztak is, hogy megmutatják majd nekem... A kihallgatások mellett követték minden lépé­semet, fényképeztek, egyszóval szem előtt tartottak. Négy hó­napig itthon voltam, ami besúgó volt a környéken, mindegyik a házunkat járta, ideológiai szö­veggel próbáltak „megtéríteni“, siker nélkül. Milyen a kapcsolata más egyházakkal? - Az élet nehézségei, a nyo­morúság és a szétszórtság sok mindenre megtanítják az em­bert, összetartásra buzdítanak. Nagyon jó kapcsolatom van a más egyházakkal, olyan is tör­tént, hogy házszentelni két refor­mátus lelkésszel mentem, akik­ről senki sem akarta elhinni, hogy ők valóban a református egyházat képviselik. Az ortodox egyházzal ugyanez a helyzet. Én mindig azon voltam, hogy más vallású emberekhez is szólni kell, így a temetéseken románul is beszéltem, hogy a más nem­zetiségű is értsen meg valamit a szertartásból. Olyan helyeken is tevé­kenykedett, ahol a magyarság és a katolikusok kisebbségben vannak. Milyen papnak lenni egy ilyen vidéken? - Nem könnyű feladat. Több­ször kerültem konfliktushely­zetbe, amelyeket mesterségesen provokáltak. Pusztakalánban egy kisebb botrány kerekedett, melyet a német sajtó teljes ere­jével táplált. A Német Demokra­ta Fórum elnökét uszították el­lenem, magyar-német ellensé­geskedést akartak kirobbantani. Később Lupényban tudtam meg, hogy az elnököt rákényszerítet­­ték erre a dologra. Érdekesnek tartom, hogy ebben a „játékban“ a román közvélemény mellém állt. Lupényban is nehéz hely­zetbe kerültem. Minden romlik, az egyházat lenézik, az emberek­ben még dolgozik a beléjük tá­plált kommunista ideológia. A sarat nehéz megállni. Fel kellett karolni az iskola ügyét is, hisz a gyerekek beolvasztása egy ál­landó probléma. A balkáni ma­lom ugyanis, a rövid kiesések el­lenére, működésben van. Az em­bereket tanítani, nevelni kell. Sosem felejtem el az egyik te­metést,­­amikor a halottat ki­hozták egy rettenetesen lerom­lott tömbházból és feltették egy frissiben lesöpört teherautóra. Közben az emberek cigarettáz­nak és isznak. Ezeket az em­bereket a közöny, az egymásnak megadandó tisztelet hiánya jelle­mezte. Hosszú évek munkájával azonban lehet rajtuk segíteni. Miben különbözik egy szór­ványban élő magyar hívő egy ittenitől? - Vannak pozitívumok és negatívumok is. Ha az itteni ma­gyar ember a szórványban élő magyar lelkületével élne, cso­dákat lehetne művelni. A szór­ványban élő sokkal jobban fel­csatlakozik szívvel-lélekkel az egyházhoz. Mélyebb kapcsola­tok alakulnak ki, közelebb van­nak egymáshoz az emberek. A tömbben élők hajlamosak, hogy felületesen kezeljék a dolgokat. A kisebbségben élők a lelkese­déssel, a hozzáállással pótolják a számbeli hiányt. Mit jelent papnak lenni a XXI. században? - Véleményem szerint ugyan­azt jelenti, mint eddig. Szép le­gendákat lehet mesélni­ az elmúlt időszakok erőfeszítéseiről. Hogy igaz ember legyen valaki, annak keresnie kell a gyökereit, a kez­detet és a véget. A mai em­beriség útja az Istenhez fog visszavezetni, másképp pusz­tulásra van ítélve. Persze, a tar­talom minden időben más, mert fejlődik a társadalom, a gondo­lkodásmód állandó változásban van. A technika vívmányai segí­tenek, de óvatosan kell velük bánni, mert könnyen az ember ellenségévé válhatnak. Az elmúlt 25 év alatt ho­gyan alakult a hívők viszo­nyulása az egyházhoz? - A kommunizmus alatt a ka­tolikus egyház különös helyzet­ben volt Nem hódolt be a ha­talomnak. Morális tekintély volt annak ellenére, hogy nem volt elismerve. Az egyházhoz me­nekültek az emberek lelki táp­lálékért, feltöltődésért... Ehhez nagymértékben hozzájárult az információ beszűkítése minden területen, így ha valaki igaz dol­got akart hallani, az egyházhoz fordult. 1989 után felszabadult az ország, a hírközlő eszközök özönével adják a híreket, megje­lent a szabadpiaci gazdálkodás, ami elvonja az emberek figyel­mét. Tájékozatlanok, elhódítja őket a pénz varázsa vagy nyomo­ra. Ez egy óriási nehézség, ill. ki­hívás, amit csak az Isten segít­ségével lehet megoldani. Ha társadalomban nincs egy közös lelki egység, akkor az mindent elveszít. Bartos Lóránt Murvai László a hazai oktatásról A helyi közösségeken múlik­ ­vel dr. Murvai László, a városunkba érkezett érettségiztető elnökök egyike egyben tanügy-minisztériumi képvi­selő is, nem hagyhattuk ki, hogy ebben a minőségében is ne intézzünk hozzá néhány tanügyi vonatkozású kérdést. Először is arról számolt be, hogy a Kovászna megyei prefektus meglátogatta az érettségi köz­pontokat, és eszmecserét folytatott az elnökökkel. - Beszélgetésünk során fölvetettem a prefektus úrnak, hogy a polgármesterekre való hatás során elérhető lenne az, hogy különböző juttatásokat biztosítsanak a tanügyi dolgozóknak, mert ha ezen komolyan elkezdenek gondolkodni, akkor biztos, hogy találnak rá megoldást Mindenkép­pen a helyi közösségen múlik az, hogy hogyan fo­gadja a tanárokat, s ezen keresztül az is, hogy négy év múlva, vagy egy ciklus vége után milye­nek lesznek a vizsgaeredmények. Mi a véleménye a státustörvény körül ki­alakult zűrzavarokról? - A státustörvény most egyfajta divattéma lett, és véleményem szerint nagyobb a füstje, mint a tüze. Hiszen olyan helyzet alakult ki, hogy amikor a román politikusok részéről elindult a nagy el­lenreakció, akkor nem is tudták, hogy tulajdon­képpen mi ellen tiltakoznak. Most azonban úgy tűnik, hogy az a nagy összecsapás, ami külön­böző nyilatkozatokban megnyilvánult, kezd meg­enyhülni, fokozatosan a tárgyalás kell hogy ezek­nek a helyét átvegye. Én személy szerint infom­á­cióhiányra gondolok, mintsem, hogy komoly el­lentétek adódjanak a két ország között. Ugyanis a törvényt magát Magyarországon hajtják végre, s a román fél nem szólhat bele abba, hogy mit haj­tanak ott végre, mint ahogy fordítva sem. Milyen hatása lesz a hazai tanügyre, ok­tatásra, ha érvénybe lép a törvény? - A magyar iskolába járó gyerekek számára előre jelzett pénzügyi juttatások következtében is mindenképpen pozitív hatása lesz. A legtöbbet talán abban fog segíteni, hogy a pillanatnyilag mereven ereszkedő grafikon, ami a magyarul ta­nuló gyerekek létszámát illeti, emelkedni fog.­­ Meg lehet-e akadályozni, hogy a törvény ál­tal biztosított továbbtanulási lehetőségek kö­vetkeztében ne maradjanak kint a fiatalok?­­ Ez elég nehéz kérdés, ugyanis ez nemcsak Románia és Magyarország esetében van így. Az amerikai fizetések pl. a német fiatalokat is elcsá­bítják hazájukból, tehát mi sem számíthatunk arra, hogy csak hazaszeretetből ezek a fiatalok itt maradjanak. Azt, hogy az erdélyi magyarság tény­leg Erdélyben maradjon, komolyabb és szervezet­­tebb belső juttatásokkal lehetne elérni. Ösztöndíj­­rendszer megváltoztatása, szórvány-kollégiumok működtetése, ezt azonban a román pénzügyi ke­retekben gondolkodva képtelenség megoldani, hiszen a tanügy ezután sem fog több pénzt kapni. Itt nagy szerepet kaphatna a különböző hazai ci­vilszervezetek szférája, az anyaország támogatása és mindenféle egyéb konkrét segítség. (folytatás a 5. oldalon) Koszti Ildikó :

Next