Székely Hírmondó, 2015. szeptember (20. évfolyam, 167-188. szám)
2015-09-16 / 178. szám
SZÉKELY Hírmondó 2015. SZEPTEMBER 16., SZERDA Erdélyt rabló országnagyok Lévén, hogy összegyűjtöttem jó néhány esztendőt, viszszatekintettem a múltba, hány országvezetőt éltem meg. Majdnem úgy sikeredett, hogy egy tengernagytól egy matrózig, de ahogy tovább fonogattam életem fonalát, most már beúszott a képbe egy fizikatanár is. Nem tudom, milyen bűnt követtünk el mi, erdélyi magyarok, de Bethlen Gábor óta nem tudtunk összeszedni egy valamirevaló transzilván vezért. Így aztán Erdőelvétől lélekben teljesen idegen emberek kormányozták az országot, mindannyiszor elvive Erdély kincseit, s helyébe nem adva semmit. S tették ezt Mihály király alatt is éppen úgy, mint a kommunista vezetők uralkodása idején. De mindig élt a remény, hogy az új elnök alatt szebb lesz az élet. Kiderült, hogy az ország első elnöke, az a bizonyos suszterinas, a köznép elszegényítésének volt mestere, de naivitás volt azt gondolni, hogy majd utána jövő országnagyok a választópolgároknak is löknek valamicskét. Valamilyen átok ülhet azon a népen, amely mellé a történelmi sors lökött, mert olyan emberek kezébe tették mindig a vezérpálcát, akik vagy nem tudtak bánni vele, vagy csak lopásra használták azt. Előbb a kommunista gondolkodástól elszakadni nem tudó Iliescu jött, akinek idején csak tengődött az ország, majd a bágyadt, de Európa e szegletének vezéreként tetszelgő Constantinescu Emil érkezett, amikor az éppen éledező demokráciát tették taccsra. Később az ügyeskedő fiúkkal, lányokkal szereplő Traian Basescu úszott be a képbe, majd sok reménnyel megérkezett egy erdélyi, a szászként indult, de románként befutott Klaus Johannis, aki - és ez az igazi „balszerencse"-, mint kiderült, a régi lopós gárdával szeretne új országot építeni. De ezek is néhány dologban mind egyetértettek: Erdélyből az értékeket a régi Regátba kell exportálni. És hogy az elnöknek teljhatalmat kell élveznie. A transzilván magyarok pedig maradjanak csak másodrendű polgárok, akiknek sem autonómia, sem a saját szülőföldjükön való kellemes élet nem dukál, amíg nem válnak ők is magyar származású románokká. Sapientia-évnyitó Sepsiszentgyörgyön Megállítani az elvándorlást Agrármérnöki karral bővítette oktatási kínálatát a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Sepsiszentgyörgyön. Antal Árpád polgármester szerint abból is látszik, hogy ez egy fontos nemzetpolitikai intézmény, hogy „még ki sem nyitottuk a kapukat, s már piszkálódnak a román ellenőrző hivatalok". Erdély András éhány évvel ezelőtt aligha tudtuk volna elképzelni, hogy ebben az épületben, ahol a „kommunizmus rabszolgáit” képezték, agrármérnöki képzést indítunk - mondta hétfői köszöntőbeszédében Kató Béla, a Sapientia Alapítvány elnöke. - A rendszerváltás után visszakapott földterületek nem maradhatnak parlagon, nem adhatjuk el olyanoknak, akik nem kötődnek ehhez a vidékhez, hanem meg kell művelnünk. A református püspök szerint arra készülnek, hogy termőföldet vásárolnak, amit kedvezményesen adnak majd bérbe a leendő mérnököknek, hogy azon mintagazdaságokat hozzanak létre. Köszönetét fejezte ki a megye és a város elöljáróinak a támogatásért, mert „ha mindig csak a magyar kormány segítségét várjuk”, abból nem lehet hosszú távon megélni. Dr. Dávid László rektor kijelentette: „Sepsiszentgyörgy ezzel igazi egyetemi várossá vált”, és úgy vélte: a helyben maradás záloga a tudás kihelyezése. A Sapientia-egyetemnek van egy hosszú távú célja, hogy Székelyföldet valami módon élhetővé tegye. Ehhez meg kell állítani az elvándorlást, amely azzal kezdődik, hogy elmennek a fiatalok egyetemre, és nagy részük nem jön haza. Ha itt van egyetem, itt van tudás, akkor nem innen mennek el, hanem ide fognak jönni - szögezte le a rektor. Grezsa István miniszteri biztos azt mondta: az egyetem létrehozását egymillió euróval segítette a magyar állam, mert komolyan gondolja, hogy „minden magyar számít”, és azt szeretnék elérni, hogy a trianoni döntés századik évfordulóját emelkedő, gyarapodó nemzetként éljük meg. Tamás Sándor szerint az elmúlt 25 évben 500 ezer hektár erdő- és ugyanennyi legelő- és szántóterület került vissza magyar magántulajdonba. Ez a kincs az elmúlt ezer évben is eltartotta Székelyföldet, ezután is eltartja, de csak akkor, ha megfelelően képzett, a hagyományokat tisztelő, de a modern technikát uraló szakembergárda kezelésébe kerül - mondta a megyetanácselnök. Antal Árpád polgármester „hétéves mandátumának legnagyobb megvalósításaként” értékelte a Sapientia megnyitását, és megjegyezte: az „illetékes elvtársak már hónapokkal ezelőtt piszkálni kezdték”, hogy milyen körülmények között adta át a tanács az épületet az egyetemnek. A Sapientia története az igazságtalanság története is, mert nincsen rendben az, hogy mi a román államnak fizetjük az adót, de ha bizonyos szakokat magyarul akarunk tanulni, azt csak a magyar adófizetők pénzén tehetjük meg - jelentette ki az elöljáró. Az egyetemen idéntől 25 ingyenes és öt költségtérítéses helyen 30 diák kezdi meg a tanulmányait, mintegy huszonöt, részben helyi, részben a marosvásárhelyi, kolozsvári és Csíkszeredai karokról betanító egyetemi oktató irányítása alatt.« ] Az egyetem létrehozásának két kulcsfigurája: Antal Árpád sepsiszentgyörgyi polgármester és Kató Béla református püspök, a Sapientia Alapítvány elnöke Gáztöltő-állomás létesül Baróton Helyben tankolhatnak Gázüzemű autók számára létesítenek mobil töltőállomást Baróton. Ez a város végén, a helyi szállítási vállalat, a Transloc Rt. udvarán kapna helyet, azt a bukaresti székhelyű Trans Gas Grup Kft. üzemeltetné. Böjte Ferenc Azt, hogy az üzemeltető cég számára a szállítási vállalat egy 400 négyzetméter felületű területet kiadjon, hétfőn hagyta jóvá a baróti tanács, a határozattervezet kezdeményezője Pál-Szilágyi Zoltán RMDSZ-es tanácsos volt. Mint kiderült, a cég már májustól jelen van Baróton, egy előszerződést is kötöttek már vele, elhangzott, hogy a későbbiekben talán még bővíthetné is tevékenységét. A tanácsosok mindössze annyit érdeklődtek meg a Transloc jelenlevő igazgatójától, Benedek Csabától, hogy mennyi pluszbevételt jelent majd a bérleti szerződés a vállalatnak: ő válaszában elmondta, a gázas cég a területért havi 800 lejt fog fizetni. A baróti szállítási vállalat az augusztusi tanácsülésen is terítéken szerepelt: akkor kölcsönfelvételi kérelmet hagytak jóvá számára, azért, hogy három használt autóbuszt vásárolhasson. A gázzal is üzemelő autók tulajdonosai ezután Baróton is tankolhatnak majd AKTUÁLIS 2 Kötelező fényvisszaverő háromszögek Bírság nyelvtől függetlenül A média tudósított egy kilyéni fiatalember esetéről, ahol a panaszosok állítása szerint a közúti rendőr (egy rutinellenőrzés során) azért bírságolt kirívó öszszegre, mivel a sofőr nem volt hajlandó románul beszélni vele, diszkriminatívnak tartották a hatóság hozzák való viszonyulását. Tinea Teddy Az említett bírság esetében a sofőr (mivel kettős állampolgár), a magyar állam által kiállított útlevelét mutatta fel ellenőrzéskor. A panaszosok kifogásolták, hogy a rendőr elsőre 230 lejes bírságot emlegetett, a büntetés azt követően nőtt 630 lejre, miután felszólításra a fiatal sofőr nem volt hajlandó román nyelven beszélni. Az ügyben a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom háromszéki vezetőit kereste meg a család, hogy a jogorvoslásban segítsenek. A jelenség nem egyedi, Hargita megyéből is számos sofőr töltött fel az internetre olyan filmeket, amelyen a kettős állampolgárságuk által megszerzett magyarországi útlevéllel igazolják magukat, nem hajlandóak románul beszélni, így „heccelik” a román rendőröket. Megyénkben eddig nem volt példa ilyesmire, ez egy elszigetelt eset, ám elképzelhetetlen, hogy a nyelvhasználat miatt bírságolt volna a rendőr - fogalmazott érdeklődésünkre Ion Popa megyei rendőrparancsnok, hangsúlyozva, hogy több személy jön hozzá is kihallgatásra, akik vagy nem tudnak, vagy egyszerűen nem akarnak románul beszélni, ám ilyenkor mindig magyar egyenruhás segítségét kérik. Érdeklődésünkre kiderült, számos sofőr nem tud arról, hogy járgányaikat két jelzőháromszöggel kell felszerelniük. Nicoleta Marin, a megyei rendőrség szóvivője elmondta, 420- 525 lejes bírsággal sújthatják a sofőröket, ha csupán egy vagy egyetlenegy fényvisszaverő háromszöggel sincs ellátva személygépkocsijuk.