Székely Hírmondó, 2020. január (25. évfolyam, 1-20. szám)

2020-01-13 / 7. szám

AKTUÁLIS A vallásszabadság napja és a migránsok Tiszteld a másikat! A vallásszabadság nem azt jelenti, hogy mindenki azt tesz, amit akar, hogy adjuk fel saját gyökereinket, hogy a kultúrák szabadon keveredhetnek, nem jelent hittérítést, és nem vezethet a szimbólumok harcához! A vallásszabadság azt jelenti, hogy nyitottan és türe­lemmel elfogadom, hogy a mellettem élő embert egy másik értékrend teszi boldoggá - összegezte Kovács István, a Magyar Unitárius Egyház közügyigazgatója a mai naphoz köthető legfontosabb tudnivalókat. Erdély András A sepsiszentgyörgyi unitárius lelkészt arról kérdeztük, hogy az 1568. január 13-án, a világon elsőként a tordai ország­gyűlésen meghirdetett szabad val­lásgyakorlást engedélyező törvény értelmében miként kellene viszo­nyulnia Európának az egyre nö­vekvő számú iszlámhívő migráns vallási igényeihez, „belefér-e” a val­lási szabadságba az, hogy például betiltják a csador viselését.­­ A szabad vallásgyakorlást en­gedélyező törvényt, amit a világon először az unitáriusok fogalmaztak meg a 16. században, olyan idők­ben, amikor - ne feledjük - a vallá­si identitás fontosabb volt, mint a nemzeti vagy politikai identitás, ar­ra a világra hirdették meg, amit ak­kor ismertek Ez azt mondta, hogy a dogmákon túl mindenki szaba­don nyúlhat vissza a krisztusi gyö­kerekhez. Itt, bár nyilván vannak különbségek az egyes felekezetek között, gyakorlatilag ugyanarról a kultúráról, hagyományról, érték­rendről beszélünk, a vallásszabad­ság biztosította a kereszténység kü­lönböző árnyalatainak szabad ki­bontakozását, és hogy békében megférjenek egymás mellett. Ami ma történik, az merőben más. Most egymástól erősen eltérő kultúrák keverednek, a szokások, hagyományok, értékrendek és - természetesen - a vallások közötti radikális különbségekkel, véli Ko­vács István. Itt más léptékre van szükség!­­ Nincsen szó arról, hogy egy iszlámhívő nem gyakorolhatja sza­badon a vallását, de ez nem válhat agresszívvá, és nem zavarhat máso­kat abban, hogy saját vallásukat gyakorolják. És ide tartoznak az együttélést zavaró külsőségek, kezdve attól, hogy szerintem nem költheti egy európai város lakossá­gát a mecset tornyára szerelt több tízezer wattos hangszóróból a mü­­ezzin hajnali imára hívó éneke, vagy nem hordhatnak arcot takaró ruhadarabokat a nők. Csak mielőtt elfogultsággal vádolnának, jegy­zem meg, hogy hasonlóképpen el­lenzem például azt is, hogy minden osztályterembe kitegyék a feszüle­tet - mondja az unitárius lelkész. Meglátása szerint a vallás meg­élése nem mehet át külsőségek harcába.­­ A vallásszabadság azt jelenti, hogy mindenkinek meg kell adni a lehetőséget, hogy a maga világán belül önmaga lehessen. Hangsú­lyozom: a maga világán belül! Ezért fontos, hogy megvédjük - ha másképp nem lehet, akkor kerítés­sel - a magunk világát. Ezért volna fontos, hogy Európa, amely a világ többi részének kirablásával került gazdasági fölénybe, s így vonzóvá az elmaradt régiókban élők számá­ra, ne ide hívja a muzulmánokat, csak azért, hogy saját impotenciá­ját, reprodukciós képességét, mun­kaerőhiányát pótolja, hanem, akár kompenzációként is, ott segítsen rajtuk, ahol élnek, ahhoz adjon tá­mogatást, hogy őseik földjén tud­janak méltóképpen élni - mondja az unitárius egyház közügyigazga­tója.­­ Tavaly ősz óta Sepsi­­szentgyör­­gyön is szobor őrzi és hirdeti Dávid Ferenc (1520 k.- 1579), az egyetlen ma­gyar alapítású egyház létre­hozója és első püspöke em­lékét Elhunyt Gidófalva elöljárója Berde József (1953-2020) Szombat délután, vélhetően szív­­infarktus következtében elhunyt Gidófalva polgármestere, Berde József, aki 2004 óta a község elöl­járója. Bár az elöljáróhoz mentőt hívtak, életét már nem tudták megmenteni. Berde József 1953. augusztus 13-án született. Villanyszerelőként végezte a szakiskolát, azután Sep­­siszentgyörgy építőtelepein dolgo­zott, majd a gidófalvi kollektív gaz­daságban vállalt munkát, ahol ké­sőbb csoportfelelős lett, végül a rendszerváltás előtt a kollektív al­­elnöke is volt egy rövid ideig. 1989 után részvénytársaságot alapított, a tsz hagyatékára alapozva, majd 2000 után lépett be a politikába a Zöld (Ökologista) Párt színiben. Első mandátumát e párt jelöltje­ként nyerte el 2004-ben, a követ­kező hármat már RMDSZ-esként. A nyáron esedékes helyhatósági választásokig tisztségének felada­tait valószínűleg Jancsó Ernő al­polgármester látja el. Határozott személyiségű veze­tőnek ismerte mindenki, tevékeny­ségét az RMDSZ-en belül és a fa­luban is nagyra becsülték. 2006- ben, az SZNT felhívására az elsők között terjesztette a helyi testület elé a székelyföldi autonómia-refe­rendum megszervezésére vonatko­zó határozattervezetet. 2014-ben azzal került be az országos sajtóhí­rekbe, hogy a prefektus felszólítása elleni tiltakozásképpen fehér víz­hatlan vászonnal takartatta el a község két középületén a magyar feliratot. A volt polgármestert a község­házán, irodájában ravatalozták fel, az RMDSZ tisztségviselői, párttár­sai tegnap ott vettek tőle végső bú­csút. Temetése kedden 14 órától lesz a gidófalvi ravatalozóháztól, a református temetőben.­­ 2020. JANUÁR 13., HÉTFŐ SZÉKEZY­e­tt Hírmondó Átadták a szászfalusi kultúrotthont Meg kell tölteni élettel! Ha olyan kihasználtsága lesz a Kézdivásárhelyhez tartozó Szász­falu felújított kultúrotthonának, mint a pénteki ünnepségen, ak­kor nem hiába költöttek rá. A lé­tesítmény ugyanis­­ az elcsépelt, de valóságot tükröző szófordu­lattal élve - zsúfolásig megtelt. F. I. A helyiek közül nagyon sokan úgy vélték, ott a helyük az átadón, és nem is kellett csalódniuk: a jó érzék­kel összeállított műsorban (amiért Láng László Zsoltnak jár köszönet) a nevetés, szórakozás, az autentikus népzene és néptánc jól megfért egy­más mellett. György Botond humo­rista műsora sok-sok szívből jövő nevetést fakasztott, a Perkő Nép­táncegyüttes tagjai pedig a tőlük megszokott módon a lelküket is be­leadták a „figurákba”, ahogyan a ze­nészek, Petres Attila és barátai is. ,„Amikor májusban először jöt­tünk ide számba venni a tennivaló­kat, a plafon a földön volt” - vázol­ta Bokor Tibor polgármester az ak­kori állapotokat. Szerencsére ez nem szegte kedvüket, és csapatával (akik közül külön köszönetet mon­dott Molnár Zoltán falufelelősnek) végigvitték a tervet, aminek ered­ménye a mostani, felújított, kor­szerű fény- és hangtechnikával el­látott kultúrotthon. Az elöljáró felhívta a figyelmet arra is: mostantól a szászfalusiak fe­lelőssége is, hogy élet legyen a fa­lak között, ha igényük van kulturá­lis műsorok, előadások stb. vendé­gül látására, azt jelezniük kell. Ez a tér ugyanakkor közösségépítő sze­repet is betölthet, hiszen már van egy hely, ahová összegyűlhetnek közös ügyes-bajos dolgaikat meg­beszélni, a felmerülő gondokra együtt megoldást keresni, tette hozzá Bokor. Az épületen (amely az új víz- és csatornahálózatra van rákötve) külső javítást végeztek, meszeltek, felújították a színpadot, új parket­tát raktak, technikai felszerelést és bútorzatot vásároltak, az 53 ezer le­­jes összköltséghez 25 ezer lejjel a megyei tanács járult hozzá, a töb­bit a város büdzséjéből különítet­ték el. « A csendóra díja Január végétől jelentősen nő a bírság a csendháborítás miatt, ami a tömbházlakókat, magán­házban élőket, illetve vendéglá­tóipari egységeket illeti. Jó lesz vigyázni, ugyanis a kihágást a helyi rendőrség és az országos rendőrség egyaránt büntetheti. Bús Ildikó Az említett jogszabály január 26-án lép hatályba, és arról ren­delkezik, hogy a szabadtéren vagy lakónegyedekben lévő vendéglá­tóipari egységeknél, bároknál tör­ténő zajszennyezés esetén 2000 lejtől kezdődő pénzbírság szab­ható ki. Ugyanakkor, ha a kihágás 24 órán belül megismétlődik, a büntetés mértéke elérheti a 6000 lejt is. Szigorítottak emellett a la­­kónegyedi csendórákon is, a bün­tetés itt is 2000-től 6000 lejig ter­jedhet (egyébként 100-120 óra közösségi munkával kiváltható). A csendóra hivatalos ideje az 1991/61-es számú törvény értel­mében 22 és reggel 8, illetve dél­után 13-14 óra között van. Ezt minden lépcsőházba ki kell füg­geszteni jól látható helyre, hogy a lakók tudomására jusson. Amennyiben a szomszédok zajo­sak, vagy a közelben lévő lokálban hangosan szól a zene, jelezni le­het mind a helyi, mind a román rendőrségnek. Hadnagy István, a helyi rend­őrség vezetője megkeresésünkre elmondta: Sepsiszentgyörgyön is előfordulnak csendzavarások. Ki­fejtette: a különböző vendéglők, bárok zajáról kevesebb bejelentés érkezik, a tömbházak esetében gyakoribbak a bejelentések. A legtöbben a lakásfelújítási mun­kálatokkal járó zajokra panasz­kodnak, de előfordul hangos zene vagy veszekedés miatti bejelentés is. A helyi rendőrség azt j­avasolj­a, mindenki tartsa be a csendórát, amennyiben hangosabb partira készül az otthonában, vagy mun­kálatokat folytat, azt ne a csendó­ra alatt tegye, és előre jelezze szomszédjainak. « A csendórák idejét kötelező kifüggeszteni

Next