Székely Lapok, 1899. július (39. évfolyam, 53-61. szám)

1899-07-02 / 53. szám

2-ik oldal. Székely Lapok csak azt említem fel az alapszabá­lyokból, hogy ki fogadását be nem tartó, először megintetett, aztán az egyleti tagok névsorából kitörölte­­tett. Az egylet ügyeinek kormány­zatát vezette­: az elnök, alelnök, jegyző, pénztárnok és a választ­mányi tagok, kiknek hivataloskodási idejök egyik közgyűléstől a másikig tartott. A 40-es évbeli lapok gyakran em­lékeztek meg ez egyletről jóakaró­­lag, mégis erősödött volna az er­délyi részekben, kizárólag Erdélyre terjeszté ki áldásos működését,­­ de a közbejött szabadság­harcában fel­oszlott az egylet, s nem is alakult Erdélyben többé ily egylet. Én azon­ban azt hiszem, itt az ideje ily egy­letet megint létre­hozni, s tekintve, hogy a pálinka­ivás a székelyek közt nagyban el van terjedve, Maros- Vásárhelyen kéne a központi egyletnek megalakulnia. Kis buzgalommal a kérdés meg­oldható ! . . . És meg is kell olda­nunk, mert a székelység megmen­téséről van szó. A székely igaz, hogy kocsmába nem jár oly sűrűn, mint az oláh, hanem házi s különösen vallásos ünnepeit fűszerezi nagy ivással. El­veszettnek tartaná a bucsus napot, ha azt józan fővel kellene megülni; pálinka indítja a lakadalmakat, keresz­teléseket, többnyire mindenütt a le­­részegedésig: hát az úgynevezett Hej! de minek hozná A csillagos eget, Azt is annak adnám — A ki már nem szeret­­i kalákák! Hol az apa gyermekével, s gazda cselédjével pálinkán kezdi, s a részegségen végzi a napot! Egy­­ angol utazó mondta néhány évvel­­ ezelőtt városunkban Kolozsvárit,­­ hogy Székelyföldön utaztában nem­­ látott oly házat, hol a pálinkát ne itták volna. Magam is laktam egy éven át a székelyek közt, beutaz­tam egy részét és így az angol nyi­latkozatát megerősíthetem. A székelyt a pálinkaivástól csak tappintatos eljárással lehet leszoktatni. Ez pedig állana abból, miu­tán a székelyföldön a búcsúk, tározások, keresztelések, kalákák és vásárok főbb tényezői a része­geskedésnek, a négy elsők, mint vallásos és erkölcsi czélzatú ünne­pélyes összejövetelek, egyesittesse­­nek a józansági egylet czéljaival, úgy hogy, ki az említett ünnep s más összejöveteleken fölfogadja, hogy semmiféle pálinkával, illetve semmi­féle szeszes itallal nem él, az való­­s­­ágos tagja a józansági egyletnek.­­ Ha e nevezetes összejövetelekből kimarad a pálinkaivás, a nemzet, (tehát nemcsak a székely nép) rövid időn fölgyógyuland. Adjunk még nagyobb ünnepélyes­séget a dolognak. Minden búcsún olvastassanak föl a helybeli egyle­tek tagjainak nevei, fogadásuk tel­jesítése dicsérőleg említtessék­­ honi s külföldi példák elősorolása, a ter­mészet és a vallásból merített okok által mindannyiszor szilárdságra a tagok, mások pedig ezen áldást ter­­jesztő egyesületnek megkedvelésére­­ buzdíttassanak Nagy nyomatékot adna ez ügynek egy rövid, de lelkes könyörgés, melynek szivemelő sorai­­­­ban áldás kéretnék a józansági egy­­­­let tagjaira, isteni kegyelem a ki­­­­vüliekre, hogy a jót, a hasznost, mint mások, átlássák ők is és kövessék , és ez minden búcsú napon az egy­házakban felszóval elmondandó.­­­ A keresztelésekben minden cse­­l csemő keresztény is, egyszersmind józansági egyleti tag is, hol szent­­ fogadással ígérjék a szülők, hogy­­ mindentől, mi benne részegségi haj­­­­lamot ébresztene, gondosan megóv­­­­ják; e szerint elmarad a szeszes­­ italokba mártott kenyér, mit kisde­deinek, mint valami kedves cseme­gét, nyújt a jó székely anya. Itt kezdődnék egy jobb reményű nem­zedéknek korszaka. Valahányszor józansági egyleti tagot tervezend a lel­kész ne feledje ezt, mint kitűnő ér­demet fölhozni, a mennyire fogadását teljesítette, meg is dicsérni. Szó­val mindent használjon föl, mit a czél megközelítésére hasznosnak ítélend. Szigorú törvényekkel és politikával meg nem akadályozhatni. Példa rá Oroszország. Hiában emelték fel a pálinka árát s kezdtek más óvóintézkedéseket a nép iszákossága korlátozására, mind nem ért semmit Nálunk sincs másként. Tappintattal Barthos Gyula. Volt egy leány. Volt egy leány . . . egyszerű történet, Milyenről a nóták is beszélnek ? Hűtlenné vált a szeretőjéhez . . . Mit ér a szív, ha a rang szegényes? Feltalálta, mi­után sóvárgott A hűtlen lány a fényt, gazdagságot. Egy parányi kis baja van éppen. Hogy gyakorta könny­ül a szemében... S a kicsiny lett, a megvetett kedves Most is hű a régi hütelenhez... A magasban dúló vihart nézve Szegény leány gyakran jut eszébe ... Nagy Lajos Odadnám én . . . Odadnám én a szivemet Kis gilicze madárnak, Vágj az erdők sirva-siró Kicsiny vadgalambjának. Párja, vesztett kis gilicze Úgyse élne egyedül, A vadgalamb elzokogná Bamat, mi szivemen ül. Kertész József: Virág fakad . . . Virág fakad, virág nyílik az ágon, Nekem mégis köny rezeg két pillámon . Azt hittem, hogy nem is tudnék sírni tán S­im, könyben áll, könyben úszik az orczám. Fájó keserv! Mért hogy akkor nem jöttél, Mikor sárgult, hulldogált a falevél; Mért jöttél te, mikor lelkem nem vára, Mért jöttél meg piros rózsa nyilasra! Még se... még se ... nem panaszlom sorsomat, Miért van igy, a jó Isten tudja csak; Csak ö tudja, milyen a lány szerelme, Csak ö tudja, mért vert meg a két szeme! B. Albert. Mit érdekel a költő, hogy ha él ? Ember az is ! — gyarlóbb a többinél... Ő is egy olyan énekes madár, Mely sötét lomb alatt bujkálva jár, Félve a zajtól, messzi elvonul, S a némaságtól — dalolni tanul. Ha egy-egy dalnál szivetek dobog, Mért kérdeznétek, hogy „boldog vagyok ?! A dal úgy is csak kölcsön adva van, ... Boldognak írja — a boldogtalan .. . Mért érdekelne sorsom ? életem ? Elég, ha mindazt én átszenvedem! Hisszen a fájdalmat és örömet Mással megosztni amúgy sem lehet! Péterfi Tamás: A költő. Ha felketekhez szól egy-egy dalom, Ne kérdezzétek, hogy kitől vagyon? Marosvásárhely, 1899. julius hó 2. Emlékezés, Erdő szélén, bokor mellett. Kicsiny csermely folydogál, Körülre a játszi légben Lenge lepke száldogál. Bokor alatt, a fű között Kék nefelejts oly szelid, Hej!­de mégis szebbek voltak Kedves kis­lány szemeid! Erőss József.

Next