Székely Lapok, 1905. július (45. évfolyam, 139-160. szám)

1905-07-01 / 139. szám

XXXV. évfolyam. Megjelenik: a sora délutáni órákban. Szerkesztőség: Ev. ret. kell. nyonsás. (Bankó L.), hova a lap szellemi részét illető közlemények küldendők. p­omrikAi i„­i* Előfizetést és hirdetéseket felvesz Benkö L. (ev. ref. kell. nyomda.) gaerkesalöi telefon­számok 137. és 173. Kl&ddhhr&tan­ telefon­szám 161. Előfizetési érák vidékre : egy évre 16 kor., félévre 8 kor., negyed évre 4 kor., egy hóra 1 kor. 60 fill. Helyben, házhoz hordással: egy évre 12 kor., fél évre 6 kor., negyed évre 3 kor., egy hóra 1 kor 139. szám. Maros-Vásárhely, 1905. Julius hó 1. Békehangok.­­ (Dsk.) Nézzünk farkas­szemet a je­ j­lenlegi politikai helyzettel. Szem­pill­án­­kat ne rándítsa meg se a harag, se­­ a gyűlölködés, se a mámoros vágy.­­ Mindenik rossz tanácsadó. Végletekbe­­ visz, igazságtalanná tesz Pedig mikor­­ volt nagyobb szüksége a magyarnak­­ higgadtságra, igazságra, mint a mos­­­­tani súlyos időkben? . . . Mindenekelőtt lássuk tisztán azt,­­ hogy a Fehérváry kormány maga is f­elismeri helyzetének abszurd voltát.­­ Nem parlamentáris, mert nincs több­­­­sége, sőt úgy a nemzet, mint a kép­viselő- és főrendiház kifejezett bizal­matlansága fogadta. Alkotmányos vol­tát egyedül a királynak az a joga fedezi valamikép, hogy a kormány­­ kinevezés az elvitathatlan felség­jogok­­ közzé tartozik. De közfelfogás szerint e jognak is megvan a maga parlamen­táris korlátja,­­ az, hogy a kormány-­­ nak többsége legyen. Különben min­den egyes cselekvényénél ő­felsége kormánya szavaztatik le. Ez pedig a királyi tekintély csorbulása, a­mire sem mint nemzetnek, sem mint nagy-­­ hatalomnak, semmi szükségünk nincs, kivált a mai időkben. Hogy a Fehérváry-kormány az or­­­­szággyűlést elnapolván, ezektől az ’ i eshetőségektől egy időre mentve van, s az bizonyos. Sovány vigasztalás azon-­­­ban a nemzeti létérdek, a nemzeti jogos követelések biztosítása szem­­­­­pontjából. Kilátás nélküli is ebben a­­ formában.­­ Aggódó, hazafias lelkünknek jól­­ esik hát hallani a békehangokat, mik | fönn, a középen megcsendülnek s | lenn, a nemzet kormányzott, de élő­ I lélekkel biró rétegeiben is kedves, s biztató visszhangokra találnak.­­ Olvassuk, hogy a király közeledik­­ ismét a nemzet szivéhez, melyet el­­­ akartak fordítani tőle, odafönn, olya­nok, kikben az avitikus fölfogások nem engedtek a világegyetemet any­­nyira átható nemzeti aspirác­ióknak. Hiteles helyről halljuk, hogy az­­ ügyvezető kormány (föl is tételezzük­­ róla, hiszen magyar emberekből áll!), tisztán csak az állami és kormányzati szükségletek kereteiben gyakorolja a­­ hatalmat, de semmi olyan ténykedésre, rendelkezésre nem ragadtatja magát, mely bár egy hajszálnyira alkotmány­­ellenes volna. Kormányoz, mert el­végre kormányzás nélkül nincs ország,­­ — de nem hajt be adókat, nem ujon­■ ezoztat, mert erre törvényes, alkot­­­­mányos felhatalmazása nincs. Az egyik­­ állami szükség, az alkotmány meg- s sértése pedig hazaárulás volna. A nemzetre vár most a föladat, s hogy e fölülről turbékoló békehango­kat szívesen fogadja,­­ és várja tü­relemmel, békén be, hogy mikor öl­tenek testet. Addig, a­míg nincs el­lenség, csak a puskaporunkat tartsuk szárazon, de ne puffogtassuk el vak­­­ töltésekkel. Vajha e békehangok-------ne vol­nának szirén-dallamok! Reméljünk, bizzunk . . . , de néz­­­­zünk farkasszemet! Istvánffy Gyula képei és tempera festés. Irta: S. Pál­fi Béla. I. A festészetben használatos „tempera“*) kifejezés a latin „temperare“**) ból ered s az enyves festésnél ama tökéletesebb tech­nikát jelenti, melyben a festékanyagot: tojással, fügésével, tejjel vagy ammóniák­kal elszappanosított kopaiva balzsammal stb. hígítják és így rakják fel. E festőmód megtalálható a legrégibb időkben: az emberi civilisáció mai bölcső­jénél, az egyptomiaknál. A régi egyptomi festők: földből, halból (pl. saepia) nyert festékeiket: tojásba, vagy fügelébe kever­ték, helyesebben beletörték, s úgy ékítet­tek falat, fát stb. Pompeii oly remek szín­­pompájú, ékes falfestményei is hasonlóan készültek. —­­ a tempera használatba marad a középkor végéig. A nagy meste­reknél Peruggino, Rafael, Tizian, Lionardo da Vincai stb. — sőt az egész olasz re­naissance-on is feltalálni, ha máskép nem, de legalább mint alapozást, u­n. aláfes­*) Az olaszok ezalatt: falra, fára, vászonra stb. festett nem „olaj festésű“ képeket értenek. '*) Annyit tesz, mint tartóssá, állandóvá tenni. . test, bár egyesek teljesen is használják ! (pl. Perrugino.*)­­ De midőn a XV. században Van Eyck I Németalföldön a festőanyagot olajba kezdi­k törni -- azaz feltalálja az olajfestéket, a­­ tempera kezd kimenni a divatból, lassan­­ absoléttá lesz, s mind általánosabb lesz­­ az a hit, hogy az olajfesték állandóbb,­­ tartósabb. Midőn azonban az absolut állandó fes­tékeket — földfestékek — a vegytan stb. haladásával de főleg az „anilin“ stb. szín­anyagok beható tanulmányozásával a kü­lönböző színpompájú vegyileg készült szer­ves festékek lassan leszorítják : — a velük készült képek rohamosan elbarnulnak, el­repedeztek, egyszóval tönkremennek**) E pusztulás, romlás nem egy gondolkodó művész, de számos h­eraikus és laikus agyát kezdi foglalkoztatni. Kitűzik a meg­oldásra váró feladatot: mit kell tenni a képek állandósítására, conserválására?­­ *) Hogy mi volt a „médum“-uk (­ a festékköté­­s anyaga) nem tudni (tojás? gummi ?) **) Éppen ilyen pusztulásra szomorú példa Mun­­kácsynak a Magyar Nemzeti Múzeum képtárában látható „Vihar“ cz. képe — mely ma egy rom ! — Vagy elég felhozni: Magyart gyönyörű női ad­lait, melyek ma úgy néznek ki, mintha „fekete himlőbe* estek volna ! Maros-Torda vármegye központi és já­rási tisztikara csaknem teljes számban összejött ma Farkas Albert alispán elnök­lete alatt, s határozott állást foglalt az al­kotmány védői sorában. Az értekezlet (melynek megtörténtét jól értesült laptársunk, a ,Szagu még a hét első felében megírta, holott csak ma volt meg) egyhangúlag, példátlan lelkese­déssel fogadta el azt a hazafiasságtól duz­zadó, ékes szavú határozati javaslatot, mely Erősdy Sándor, derék főjegyző tollából került ki s melyet ő is terjesztett elő. Minden szószaporitásnál szebben beszél a határozati, mely egész terjedelmében igy hangzik: Maros-Torda vármegye tisztikara hazafias aggodalommal szemléli szeretett magyar Münchenban Lenbach: Pettenkoffer, Keim j stb. közreműködésével egy társulatot — • Gesellschaft d. rationalen Malverfahren“ j — alapít, mely czélul tűzi ki tudományos­­ alapon fejleszteni a festészetet, s elkerülni­­ a képek pusztulását. A vizsgálatok hosszú sora alatt rájöttek, hogy a gyárilag készült szerves stb. festék s az a számos mindenféle fajta: vegyes olajtartalmú „medium“ a küllevegő physi­­kai és chemiai behatására: megváltozik, romlik, így jöttek aztán rá arra, hogy a színek s a médiumok lehető legegyszerűbb s legtermészetesebb alkalmazása — az igazi egyedül, vagyis előkerültek a föld­­festékek. E vizsgálatok közben a híres orvos, Ludvigh, régi mesterek festék re­cipéire akadt, melyeket a társulat „Tech­nische Mittheilungen etc.“ cz. szaklapjában további tudományos megvitatás és kipró­bálás végett közzétett. E reczipék nyomán megindult komoly tanulmányok a legelő­kelőbb művészeket — Lier, Lenbach, Wenglein, Whistler etc. — rávezették az elfelejtett temperára !*) *) A temperát legbehatóbban tanulmányozta: ba­rom A. von Pereira, s róla számos czikket és brochure-t tett közé. (pl. Leitfaden d. Tempera ma­terei Stuttgart 1894.. ) Megyei tisztviselőink az alko­tmányért

Next