Székely Lapok, 1907. szeptember (47. évfolyam, 199-223. szám)

1907-09-01 / 199. szám

XXXVII. évfolyam, 199. szám. Maros-Vásárhely, 1907. szeptember hó 1 FÜGGETLEN POLITIKAI NAPILAP Kiadóhivatal: Benkő László kollégiumi nyomdá­jában, hirdetések és előfizetési pénzek ide küldendők Szerkesztőség: Kazinczy-utcza 1. szám, hová a szellemi részt illető küldemények küldendők. Kiadóhivatali telefon 161. Szerkesztőségi telefon 222 Felelős szerkesztő: SZEBENYES ERBIŐ Előfizetési árak vidékre: egy évre 16 kor., félévre 8 kor., negyedévre 4 kor., egy hóra 10 kor. 60 fill. Helyben, házhoz hordással: egy évre 12 kor., fél­évre 6 kor., negyedévre 3 kor., egyishora 1 kor. Egy idegen naplójából. Szép ország a magyarok országa. Festői elrendezettségében egy igazi Kánaán, de csakis kívülről. Koldus szegény egyébként ez az ország és élhetetlen. Ami pompa virít benn, az mind mesterkélt és ami fényűzés ra­gyog, az mind oktalan és egyáltalán nem kiadós hivalkodás. Pedig a ter­mészet két kézzel szórta a maga szépségeit s teleakgatta ennek a he­­gyes-völgyes országnak földjét drága értékekkel. A föld mélye csak úgy ontja az erőt, mi azután parlagon megy tönkre, bányák kohója, hegyek méhe mind dúsan termő forrása a pénznek, ami pedig okos célra mégis olyan vékonyan akad ebben az or­szágban. A robogó vonatról látam, ahogy ezernyi szorgos kéz kötötte kévékbe a lábáról ledöntött búzakalászt. Az aranyos fejű, napégéstől sárga élet úgy feküdt ott a messzi földeken, mint valami virító eleven csoda. Az életnek — ennek a szürke prózának — van hát romantikája is. De csak a vona­ton, az ablakon keresztül. Természe­­tesen egészen más a kép, mint pél­dául amilyet Németország vagy Ang­lia mutat, kevesebb a falu és a város, s­­ elenyészően csekély a kiemelkedő füs­töt okádó gyárkéményeknek a száma, de az összbenyomás szép és teljes, joggal arra lehet következtetni, hogy ez az ország a fejlődésre képes és alkalmas.­­ Kevés lehet a tőkések száma, eb­ben kereshető az oka annak, hogy az­­ ország javarésze a földműveléssel fog­­­­lalkozik és nem az ipar és kereske­­­­delemmel. Ezt a véleményemet azon­ban megcáfolta egy előkelő magyar­­ úr, kivel véletlenül a vasúton kerültem j­együvé. Nem a tőkés kevés, hanem a­­ tőkések vállalkozási kedve csappant meg, inkább kamatoztatja a pénzét 3—4 százalékra bankban, hol pénze biztos, mint­sem hogy teljesen reális­­ vállalkozásokba fektesse, hol alig van I kockázat és hol pénze jó üzletév ese­­­­tén esetleg 10—12 százalékot is hoz- I hat Az én szempontomból ez rendkí­­­­vül kicsinyes gazdasági érzékre mutat. A munkásviszonyok is rendezetle­nek, napirenden vannak a sztrájkok , és most már ott tart az ország, hogy nincs munkaerő s valósággal csoda­számba vehető, hogy az aratás min­den fennakadás nélkül folyhatott le eddig. Mi mindent lehetne ennek az or­szágnak nyers terményeiből előállí­tani, milyen exportot lehetne terem­teni, hogy egyebet ne mondjak, csak a hegyaljai bornak, ha állami keze­lésbe venné az ország? A szőlősgaz­dák úgy is folyton panaszkodnak, hogy nincsen a bornak ára, megfertőzte a magyar borkereskedelmet a sok for­galomba hozott hamisított, vagy meg­javított kiadásban eladásra kerülő pa­lack borok. Ebből az egy üzletágból világcikket lehetne csinálni és annyi tiszta jövedelmet biztosítani, hogy a­­ termelő, a vevő és az állam is na­­­­gyon jó üzletet kötne.­­ Állandóan hangzik a panasz, hogy nincsen már munkáskéz, a munkaadó nem képes már megfizetni a mun­kást, annyira túlkövetelő Fiuméba ér­kezve láttam, hogy a Gunard Line Kárpátia nevű hajója tömve volt jó­ Borszék. Irta: Kiss Menyhért dr. Most, mikor az emlékek csillogó fátyo­lon át is megittasodik lelkem a fenyőfák tengerzöld birodalmának költészetétől, — eszembe jut egy kedves szerkesztői jele­net az „Ellenzékitől. Mikor Márkus Emi­lia, vagy Pedák Sári játszottak Kolozsvárt, a szerkesztő úr bölcs előrelátással figyel­meztetett: „Vigyázzanak gyerekek,nehogy fölfedezzék itt Márkust !“ Én is rendre­­utasítom csapongó képzeletemet és komo­lyan figyelmeztetem arra a szerencsés kö­rülményre, ami — fájdalom — nem áll minden honi fürdőre, hogy Borszék már kellőképpen föl van fedezve az emberiség számára. Igen, föl van fedezve, csakhogy Ame­rika is a felfedezés után több század múl­tán lett — Amerika. Borszék is lehet a világ gyöngye, a fürdők Kleopátrája, a szárazföldnek Nápolya, ha a közönség el­kerüli, mint a ragályos beteget. Borszéken ugyan nyaralnak valahányan, de hiszen a LEGJOBB FESTEK világ e pazar szépségű pontján milliomo­soknak kellene tülekedniük a villahelye­­kért., zörgős, nyikorgós karócák helyett fojtó szagu automobiloknak kellene elgá­­zolással fenyegetünk a gyanútlanul ha­ladó tejesasszonyokat. A Kossuth-kút kö­rüli hely minden talpalatnyi rögje aranyat kellene hogy jelentsen, s a „Remény“ szálló villamos ívlámpái alatt a politika, irodalom, művészet és közgazdaság kel­lene, hogy szórakoztató találkát adjon egy­másnak. Hja, hogy ezek a „kellene, hogy“­­oknak szerepelniük kell a legpompásabb magyar fürdő felvirágzásának válságos tör­ténetében . . . Hanem, talán beválnak a fényes remé­nyek, melylyel a székelyföldi körvasutak kiépítését lessük. Milyen más a világ a Maros völgyén, hogy Bisztráig felpörög a kultúrát szállító kávédaráló. A m. kir. ál­lam vasútja ugyan, de Szászrégentől Bisz­tráig oly lassan cammog, mint egy agyon hízott hatvan éves asszonyság. De nem sokáig tart ez isteni álmosság, jön az el­sőrendű pálya s aztán Maroshévizig ,Bor­szék felé megnyílik a modern közlekedés a kényes kulturemberek számára is. Eddig azok mászták meg a hegyes tündérvárat, akik elutazásai előtt végrendeletet csináltak. Ami társaságunk vállalkozóbb szellemű volt, mert megkockáztatta a fürdőigazga­tóság automobilján való száguldást. A kö­zépkor keresztes lovagjai sem törtettek olyan lázzal Jeruzsálembe, a­hogyan mi indultunk a végzetes útnak. Az igazgató­ság uraságoktól levetett gépkocsiairól rém­regényeket költöttek, azonban ez a szer­telen híresztelés nem mindenben felel meg a valóságnak Igaz, hogy elreked s pö­fögve megáll a hegyek közepén, de nem minden félórában. Az is igaz, hogy egyenes után elgázol egy egy tórcét, de például ökrökön még nem robogott át. A mi chauffeurünk Bo­tos József, amíg berregett a gép, válasz­tékos humorral adott elő tarka története­ket, a gépkocsik életéből, ami Jeney Jó­zsefet arra csábította, hogy a közelgő lég­hajós jármű összehasonlíthatatlan előnyei­ről fessen szemléltető képet a társaság szemei elé. De a Bisztrótól Borszékig tartó kétórás TISCHLER JÓZSEF festékkereskedésében kapható Maro­s-V­ásárhely, Főtér, (Apolló-ház.)

Next