Székely Nemzet, 1883 (1. évfolyam, 1-198. szám)

1883-01-13 / 7. szám

I. évfolyam. Sepsi-Szentgyörgy, 1883. szombat, január 13. szám. --------------------------GSS& S Szerkesztőségi iroda: ^ Sepsi-Szentgyörgy, Csiki-utcza Matveovics-féle tűz, hová a lap szellemi részét illető közlemények küldendők. Kiadóhivatal: Jókai - nyomda- részvény - társulat SZÉKELY NEMZET POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDÁSZ­ATI LAP. Megjelenik hetenként négyszer: vasárnap, kedden, csütörtökön és szombaton. Előfizetési ár &­ helyben házhoz hordva vagy­­ vidékre postán küldve . 1 Egész évre . lőírt — kr. 1 Félévre . . 5 írt — kr. 1 Negyedévre . 2 írt 50 kr.­­ Hirdetmények dija: 4 hasábos petit-sorért, vagy annak helyéért 6 kr. Bélyegükért külön 30 kr. Nyilttér sora 15 kr. A hirdetmények s nyiltterek dija előre fizetendő. Kt’3- hová az előfizetési pénzek és hirdetések s bérmentesen küldendők. |) ELŐFIZETÉSI FELHÍVÁS aSZÉKELY NEMZET czimű politikai és társadalmi lapra. Midőn a „Székely Nemzet“ szerkesztésére Malik József urat, a „Nemerédnek éveken át közelismerésben részesült szerkesztőjét volt sze­rencsénk megnyerni, szélesebb körű vállalatun­kat a t. közönség jóindulatú pártfogásába ajánljuk. A „Székely Nemzet“ megjelenik heten­ként négyszer: kedden, csütörtökön, szombaton és vasárnap reggel egy nagy ivén, szükség ese­tén melléklettel. Előfizetési ára: egész évre . 10 frt. félévre ... 5 frt. negyedévre . 2 frt. 50 kr. Az előfizetéseket legczélszerűbb postai utal­ványokkal küldeni. Mutatványszám kívánatra ingyen. Gyűjtőknek 5 előfizetés után tiszteletpéldány­­nyal szolgálunk. Kérjük az előfizetéseket minél előbb meg­tenni, mivel felesleges példányokat nem nyomat­­tathatunk. Helybeliek Mélik János úr kereskedésében fizethetnek elő. A JÓKAI-NYOMDA-RÉSZVÉNY-TÁRSULAT mint a „Székely Nemzet“ kiadótulajdonosa.­ ­ A magyar nemesség. — jan. 12. A „Budapesti Hírlap“ ezen a czimen figyelemre méltó czikket hoz lapja élén Visszautasítja egy német lapnak, a­melyik Budapesten jelenik meg , azon állításait mintha a magyar nemesség többé nem volna hivatva az országban vezérszerepre. Ama lap, melyet a B. H. megjegyzései­vel kisér, elfogultságának már több ízben adta tanujelét, fő­kép oly kérdéseknél, me­lyek a valódi nemzetiesség fentartása avagy megmentése czéljából kerültek fel­színre. Igen helyesen tette a B. H., hogy a magyar nemesség ellen felhozott alaptalan állításokat, itt-ott valóban meggondolatlan gú­nyolódásokat, méltó visszatorlás nélkül nem hagyta. A­mit a nemességről (a középbirtokosot lealázót, szégyenletest bizonyos faj-ambicziót izgatása szempontjából kigondolhatott ama német lap, annak mind hangot adott a nél­kül, hogy bár egyetlen számbavehető argu­mentummal előállhatott volna a magyar ne­messég gyalázására. Mi e kérdéshez nem szóltunk volna, ha lapunk egyik első czikke épen az agrariusz mellett nem foglalt volna álláspontot. Ez vitás ügy adta tolla alá a magyar gentry ellenségeinek azon meg nem állható követ­keztetéseket, hogy a magyar nemesség úgy számarányban mint befolyásban, úgy va­gyoni tekintetben, mint szellemi előhaladá­sunk terén napról-napra fogy és meg nem állja többé azon helyet, a­mit számára fejlődöttebb állami viszonyok kijelöltek. A magyar hírlapírók egyik nagy tanu­mányú publicistája megemlékezett részlete­sebben a magyar nemességről, s bár ő maga is elismerte, hogy az intellektuális elemei szaporodása bizonyos tekintetben a vagyon­nak, az úgynevezett „ősi birtok“ épségének közvetlenül nem használ,­­ a­mi nagyon természetes is; ámde oly vesszőpa­ripát hegyezni abból, hogy annálfogva most élő nemesség lejárta magát hogy ennek helyét tőkepénzesek, bankrész­­vényesek, nagykereskedők s több ilyen reális állapotú „polgárok“ vannak hivatva betö­teni, — sem nem illik, sem nem felel meg a tényállásnak. Igaz, hogy ma már az ármálisok kora lejárt; való, hogy az ólmos botok funktiója nem tartozik többé az i­r­á­n­y­adó argu­­mentácziók közé, de végül nem ezekben kell keresnünk egy tekintélyes birtokososz­tály hivatását. Változott idők átalakítják a nemzeti törekvések irányát. Más idők más embereket teremtenek. De a magyar nemzet hagyományos politikai életében nem szabad fejlődést szakítással kezdeni. A ma­gyar nemességnek hagyományos politikai múltja van, és ma kivenni kezéből a me­gyei közigazgatásra, a megyei élet új orga­­nizatiójára irányuló befolyásukat s odaadni azt a pénz hatalmának, gyárosoknak, pénztőzséreknek és nagykereskedőknek, any­­nyi volna, mint egy tollvonással megsemmi­síteni magának a magyar nemzetnek ősi jo­gait, nemzeti hagyományait. Mikor birtokrendezésről lesz szó, a kö­zépbirtokosságra való eme szempontok semmi esetre nem fognak figyelem nélkül maradni. Hogy a szellemi befolyás mindig maga­sabb helyet foglal el az államkormányzatban vagy a társadalomban, mint a születés, az nagyon természetes. Mikor már odáig tudtunk eljutni, hogy a közigazgatási erők a képe­sítési törvény kívánalmainak lesznek alá­vetve , akkor már nagyot haladtunk az állam­rendezés tökéletesítésében. Ámde épen ezek az igények szólnak leghathatósabban a bir­tokos osztály emelése mellett, melynek ér­dekei azonban soha sem fogják a társadalom többi osztályait elnyeléssel fenyegetni. Épen az a kötelessége az államnak, hogy ha van menteni való, mentse meg őket a történeti múlt számára a társadalomban. Jól esik azonban konstatálnunk, hogy a vészharangot idő előtt húzták meg a magyar nemesség ellenségei. Nincs itt akkora vesze­delem még, hogy őket olyan sürgősen kel­lene megmenteni. Itt-ott szomorú tények merülnek ugyan fel, mikor az ősi birtok idegen kézre kerül s az embert csakugyan gondolkozóba ejtik az új magyar neme­sek feltűnő számarányai. Hanem a magyar példabeszéd azt mondja: „kaparj, s neked is lesz.“ Egészen más utón gondolkodik a törvényhozás azok ellen, kik a jogegyenlő­séget annyi különféle utón szerzett birtok­vásárlásra, szóval a mások kárán történő vagyonosodásra használják fel. Nyugodt lehet a német lap: évről-évre apadni fog ezeknek a számuk. Lám, az erdélyi nemest, vagy még in­kább a székely középbirtokost ilyen esetek­től nem kell félteni. Itt is megtörténik, mint mindenütt a világon, hogy középbirto­kok kisbirtokokká apróztatnak fel a mostoha időjárás, elemi csapások, szóval a gazdaság­gal járó miseriák folytán ; de az nem tör­tént meg a székely földön sehol, hogy egy ősi nemes kúriájába „új magyar nemes“ ült volna be. Ha tehát a középbirtokosok létszámban általában véve megfogytak, annak nem az a logikája, hogy tehát annálfogva tehetetle­nek, a közigazgatási vagy politikai élet gyakorlati mezején szerepelni képtelenek, vagy hogy a rossz kormányzat áldozatait látjuk a tönkrement birtokosokban minde­nütt , hanem igenis az következik abból, hogy a birtokszerzés módját kell a törvény­­hozásnak oly mederbe terelni vissza, hogy bizonyos lapok ne állhassanak a tőkepénze­sek pretenzióival elő s ne csinálhassanak osztálykérdést a birtokkérdésből. (?) A tengerparti szlávok Trieszt város közhatóságát az irredenta által felidézett zava­rok közepette hatalmukba szeretnék keríteni. A szlovén­ politikai „Edinost“ nevű egyesület utolsó közgyűlése a városi statútumok megvál­toztatását követeli s e czélból kérvényt intéz az osztrák kormányhoz. A határozat szerint a szlo­vének a szlovén városi képviselők számának megszaporítását, az iskolákban a szlovén nyelv tanítását, több szlovén tanintézet felállítását s a városi hatóságnál a szláv nyelv felvételét kíván­ják. És mindezt az olasz Triesztben. Béldi Gergely maros-tordai főispán le­mondását beadta. Béldi utódául emlegetik Bánffy Zoltánt, Kemény Kálmánt és S­z­e­n­­t­i­v­á­n­y­i Kálmánt. Kemény Kálmán kinevezte­­tésének legtöbb valószínűsége van. A szász egyetem közgyűlése meglehe­tősen viharos zárüléssel véget ért. Witttsock tag kifogásokat tett a múlt ülésjegyző könyve ellen, az elnököt a közgyűlés megsértésével vádolta s azt indítványozta, hogy az elnök a legutóbb törvényellenesen felfüggesztett közgyű­lés költségeiért felelőssé tétessék. Az indítványt a többség hamarjában elfogadta, mire Bacon tag az ily eljárás ellen tiltakozott. Az elnök a kifejlődött izgatott jelenetek közepette az ülést bezárta. Pulszky Ferencz­­ zel vagyunk. Csínján és bölcsen kell velünk bánni, mert a­ki aztán a szeretetünket meg­nyeri, azért meg élünk, halunk. Vagy megölünk valakit, vagy meghalunk érte, de a középutat nem igen ismerjük és szíveljük. Ez az igaz. És ezt nagyon jól tudták Bécsben mindig és nagyon jól tudják ma is, ámde a mai ural­kodói család egy-egy tagját kivéve, soha sem tudták eltalálni a magyarság véralkatához és őszinte jelleméhez mért politikát, noha mindig találgatták, de az is igaz, hogy a találgatás közben vagy hat forradalommal küzdöttek meg és minden forradalom után új találgatásra vol­tak utalva. Hát mondom, mikor egy Széchenyi, mikor egy Kossuth nem bírtak megegyezni a helyes irány felett, hogy lett volna az könnyű egy olyan uralkodóháznak, melynek a magyarság egy része kezdettől fogva halálos ellensége vala, és csinált légyen jót, csinált légyen roszat, az egyre ment. A jót néha még rosszabbra magyarázták, mint a jót. De hiszen itt van a mai kormány, melylyel szemben a magyarságnak ugyanazon töredéke áll, melynek kedvére a mindenható Isten sem tudna tenni. Már pedig ez a kormány magyar, ismeri a magyart, közte van, mégis ugyancsak eszén járjon, ha meg akar állni a talpán. Hát egy idegen uralkodó család, mely — a történe­lem szavai után mondom: mindent megkí­sértett már, de semmivel nem birt menni semmire......... És e szerint mindenki, a­ki a lélektant csak egy kissé is ismeri, be fogja látni, hogy a legtöbb félrelépés nem annyira rosz szán­dékból, mint folytonos kísérlettevésből, lapozga­tásból és tévedésből, néha pedig az ügynek mind­két részről való elmérgesítéséből történt. Vittek oda fel elég magyar embert tanács­adónak, s hogy olyat vittek, a­ki magát az uralkodói házhoz hűségesnek mutatta, az na­gyon természetes. Azért lehettek azok jó magya­rok is. Adtak is azok jó tanácsot elégszer, de ismerve nemzetünk természetét, nem csodálkoz­hatunk rajta, hogy a jó tanács is mindig roszul ütött ki. Mert hiszen az uralkodóház mindig meg akarta tartani az országot, és olyan rövid­látó csak nem volt, hogy készakarattal csinálja az elégedetlenséget és elszakadási vágyat. Ezer­szer nagyobb érdeke volt annak megnyerni a magyart, mint a magyarnak­ megtartani őt, s igy mindig valószínűbb, hogy az idegenkedést nem felülről, hanem alulról szították, s az elle­nünk alkalmazott erőszak a félelem kifolyása volt. Hát hogy ily körülmények közt melyik ta­nácsot ismerje el egy-egy ember jó tanácsnak, azt igazán nehéz meghatározni. Hiszen a füg­getlenségiek még ma is azt tartják, hogy az ural­kodónak rosz tanácsadói vannak, és hogy ma­gyarellenesen megy minden .. . sőt a régi állapo­tokat magasztalják!! És bizony akármint tagadják, de hiszen minden izgalomról láttuk,­­ hogy forradalmi irányt adtak volna neki csak lehetett volna. Sőt a török-orosz háború alatt sem rajtok múlt, hogy nem lett forradalom, hanem Tiszán. Ki tehát már most a jó hazafi, és mi az elfogadható jó tanács? Mi magyarok sem tudjuk meghatározni, hát csodálhatjuk az uralkodói há­zat? — Hátha pláne még most is forradalomba mennénk, mit kellene akkor annak az uralkodó háznak gondolnia? Na hát kérem, mikor másokat bírálunk, ma­gunkat is bíráljuk meg, mert okos következtetés­hez csakis ezen után lehet jutni. — jan. 12. Itol van a Pulszky Ferencz hires nagy esze? És mi az a következetesség? Mert mi épen az ellenkező véleményváltozást tartjuk ter­mészetesnek, és az olyanokat, — tehát nem az olyant, hanem az olyanokat, — a­milyene­ket ő cselekszik, természetelleneseknek. Mert a­míg fiatal ember valaki és a szélső radikálisok­kal tart, az a természetes fejlődésnek igen elfogadható egészséges tünete, hanem mikor va­laki fiatal korában szélső radikális volt, aztán a­hány párt Európában van, már valamennyi­nek hive volt, s végig menvén valamennyin, öreg korára ismét visszafelé a szélső rad­ikalismus felé veszi útját, azt egy oly nyughatatlan szel­lemnek tartjuk, kinek, mert helyes ítélő tehet­sége nincs , megállapodott meggyőződése sem lehet, s így véleményére sem lehet adni semmit, mert annak, a­mit ma mondott, holnap már az ellenkezőjét mondja. Épen Pulszky Ferenczczel történt meg, hogy ezelőtt nyolc­-kilenc­ évvel, mint Gyöngyös vá­rosának képviselőjelöltje, roppantul feltűnő erős beszédet mondott a Bethlenek, Bocskayak, Rá­­kóczyak és Kossuthok ellen, kimutatván, hogy ezek az ország előmenetelét mindig hátravetet­ték, hogy ezeknek köszönhetjük h­átramaradott­­ságunkat, mert a nemzet és az uralkodó ház közt a válaszfalat újra meg újra felállítván, min­dig újabb és újabb harczot kezdtek, hogy 300 éves történelmünk nem volt más, mint örökös harcz, pedig a nemzeteket a béke szokta emelni, és a harcz szokta tönkre tenni lar­­sat. És ugyan az a Pulszky Ferencz, ki 1873 ban, tehát 10 év előtt ezt beszélte, a ki már akkor európai pártjain keresztül a lojalitás ne­továbbjáig ért el, azóta visszafelé vevén útját bolygó üstökös ködképében ismét a radikális­­mus egén kezd mutatkozni, és még azokat az írókat is pecsovicsoknak mondja, kik az olyan emberek tetteit, kiket ő elitélt, kritika alá me­részelik venni, sőt többet mond: kárhoztati azon fejedelmeket, kik rész tanácsadóikra hall­gattak. E szerint nemcsak a politikus, hanem psychológus vélemény szabadságának is neki megy s töri, zúzza a logikát meg a lélektani következtetést, s a kezébe vett nagy kalapácsot olyan határozottsággal forgatja, mintha előtte ismeretlen lenne minden tudomány s nem indulna más után, mint egy lázas fej gondolkozása után. Meg fogja tehát nekünk engedni Pulszky Ferencz, hogy mi őt semmi egyébnek, mint évről­­évre változó, átmeneti politikusnak tartván, vé­leményére semmit ne adjunk, azon állítást pedig, hogy várjon az, ki a rosz tanácsokra hallgat, roszszul cselekszik-e, a lélektan fegyvereivel vív­juk meg. Hát először is az a kérdés, hogy ki mily körben növekedett, ki mily körben forog, s ki­nek mennyi alkalma volt arra, hogy a jó avagy rósz tanácsok közt különbséget tehessen? Mert hogy a­ki rósz tanácsadók után indulva cselek­szik, hogy az nem cselekedhetik jól, az nagyon természetes, ámde hogy az illetőt, a­ki rósz ta­nácsok után indul és cselekszik, lélektanilag bű­nösnek ítélhessük, előbb mindig azzal a körül­­ményn­el kell tisztában lennünk: várjon volt-e alkalma arra, hogy a rosz tanácsot fel­ismerje, s hogy a jó és rosz tanácsadók közt különbséget tehessen? Mertha gyenge gyermeksége óta rosz tanácsnál egyebet nem hallott? Honnan tudhatja akkor, hogy mi a jó? Pláne a politikában, hol a jó meg a rész any­­nyira relatív fogalom, hogy hazája boldogításá­­nak módozatai felett egy Széchenyi és egy Kos­suth nem volt képes megegyezni. Aztán meg ne áltassuk magunkat azzal az önámítással-e vagy hízelgéssel, hogy mi nem va­gyunk forradalmi nemzet. Mert hát nagyon jól tudja azt a történelem, meg azok a kiket illet, meg a­kik a történelmet olvassák, hogy az va­gyunk, sőt úgy is vagyunk ismeretesek a kül­föld előtt. Nincs olyan századunk, a­melyikre két forradalom ne essék, de némelyikre esik itt is. Hát a­hol ennyi a forradalom, nevetséges ott azt állítani, hogy mi igen békés és csendes nem­zet vagyunk. Ezt az illetők képmutatásnak vehe­tik, és képmutatásra kényszerülnek ők is. Holott Csíkszereda, jan. 8. „Oly foglalkozásra tanítsanak meg, mely az improductiv bevezető erőket foglalkoztatva, jö­vőre a kenyérkeresetet mindnyájunkra nézve meg­könnyítené, ez a második kifogás a központi vá­lasztmány feletti szokásos jeremiádnak. Hiszen ép a kosárfonás és faragással akarnak munkát és ezzel kenyeret adni az improductiv heverő erőknek, mert azt nem hiszem, hogy lenne valaki, ki el ne ismerné, hogy hiában van meg a székely­ben a kézügyesség, ha nincs előismeret, ízlés, czirádás jármokkal kikarikázott kerek fejekkel bizony nem tud versenyre kelni a kézműipar­ te­rén. Nemcsak ama három ifjú existencziáját biz­tosította tehát a székely egylet akkor, mikor a kosárfonás- és műfaragászatban kiképeztette, ha­nem a székelység egy nagy részének, mert ezek lesznek hivatva beoktatni, bevezetni a népet ipar­ágaikba. „Kenderáztató tavat építettek, a földet kell kiszélesíteni előbb, hogy a szűk mindennapi mellett kendert is termeszthessünk, aztán tavat magunk majd csak építeni fogunk“, hangzik to­___­_____________________ _ válik a panasz. Látszik, hogy mennyire nem tet­az igazság az , hogy mi bizony forradalmi nem­ fék még csak felületes tanulmányok tárgyává is a 0.) A székely közművelődési egylet központi választmánya. — Befejező közlemény. —

Next