Székely Nemzet, 1885 (3. évfolyam, 1-202. szám)

1885-11-21 / 180. szám

III. évfolyam. ft „ . . .!> Szerkesztőségi iroda: ? Sopsi-Szemgyörgyön: Csiki-mcza Nagy Elek-iple ház. nova a lap szellemi részét illető közlemények­ Icliblomlo­ U Kiadóhivatal: Jókai-n­ym­i­rta-részvény-társu­lat hová az előfizetési pénztk­ét hirdetésik ^ bérmentesen küldendők. ttfcL«)------------------------------------QAK Blől­x utcNi dr helyben házhoz hordva vagy vidékre postán küldve. Egész évre­ . 1Ofrt — kr. Félévre . . 5 frt — kr. Negyedévre . 2 frt 50 kr. Sepsi-Szentgyörgy, 1szombat, 1885. november 21. SZÉKELY NEMZET POLITIK­AI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDÁSZ­ATI LAP. Megjelenik hetenként, négyszer, vasárnap, kedden, csütö­rtökö­n­ és szombaton. Hirdetmények <l­ jíj : 4 hasábos petit-sorért, vagy annak helyéért 6 kr. Bélyegdijért külön 30 kr. 180. szám. — ----------------------------a>r*>K­ft * '9 Csikmegye részére: «­szerkesztőség s kiadóhivatal Csik-Szeredában T. Vistky Imre társ­szerkesztő lakásán (kedd-utcza, saját ház) hová Csikmegyéből a lap szellemi részét illető közlemények, valamint előfizetési pénzek és hirdetések bérmentesen küldendők. SMK ®­Nyilttér sora 15 kr. A hirdetmények s nyilt terek díja előre fizetendő ELŐFIZETÉSI FELHÍVÁS a „SZÉKELY NEMZET“ czim­ű politikai és társadalmi lapra. A „Székely Nemzet“ megjelenik hetenként négyszer: kedden, csütörtökön, szombaton és vasárnap reggel egy nagy íven, szükség esetén melléklettel. Előfizetési ára: egész évre. . . 10 frt félévre . . . . 5 frt negyedévre . 2 frt 50 kr. Az előfizetéseket legczélszerűbb postai utal­ványokkal küldeni. Mutatványszám kívánatra ingyen. Gyűjtőknek 5 előfizetés után tiszteletpéldány­­nyal szolgálunk. Kérjük az előfizetéseket minél előbb meg­tenni, mivel felesleges példányokat nem nyomat­­tathatunk. A JÓKAI-NYOMDA-RÉSZVÉNY-TÁRSULAT mint a „Székely Nemzet“ kiadó tulajdonosa. Ausztria-Magyarország és a szerb­­bolgár halom. Budapest, nov. 19. Magyarország felfogása, illetve az osz­trák-magyar monarchia politikája semmi­képpen sem szenved változást a rég előre látott szerb-bolgár háború es­hetősége miatt. Egy magyar államférfi, ki­állása folytán a diplomácziai helyzetről leghelyesebb tudo­m­­á­s­s­a­l b­í­r, e­felől a következő nyilat­kozatot tette : „Szerbia hadüzenete, mely a szerb had­sereg előnyomulásával egyidejűleg követke­zett be, sajnálatos tény ugyan mindazokra nézve, kik a kelet-ruméliai bonyodalmak vérnélküli megoldását óhajtották, el kell azonban más részről is­merni, hogy Milán szerb királyt, a­ki az európai szerződéseket mindig a leglojáli­­sabb módon tiszteletben tartotta, a török kormány tétlensége s a bolgár részről való provokácziók kényszer­helyzetbe hozták. Bármennyire sajnálatos is tehát, hogy Szerbia és Bulgária közt megegyezés nem jöhetett létre, a­mint azt Magyarország­ban régóta ajánlottam, nem tartom lehetet­lennek, hogy Európa még köszö­nettel fog adózni Szerbiának, a­miért ez a hadüzenet által több világossá­got derített a helyzetre. A nagyhatalmak, különösen pedig Ausztria-Magyar­ország és Né­metország elhatározták, hogy egyes bal­káni népek hasonló viszályai esetén sem maguk közvetlenül beavatkoz­ni, sem egy másik hatalom be­avatkozását megengedni nem fogj­á­k. Gondoskodtak tehát már arról, hogy a jelen háború a két balkáni szláv ország közt lokalizálva maradjon. Szerbia jo­gosan cselekszik, ha erélyesen védi érdekeit s anyagi garancziákat is szerez magának az iránt, hogy ez érdekek biz­tossága s a balkáni államrendszer állandósága nem fog holmi for­radalmi vállalatok erélyétől függ­n­i. Másrészt abban sem kétkedem, hogy Milán király, valamint első tanácsosa, Garasanin miniszterelnök, államférfiúl­eszélye elég biztosítékot képez arra nézve, miszerint a szerb állami érdekek megóvása a Bulgá­riával folyó háborúban legjobban az által érhető el, ha mihelyt lehet, köz­vetlen Szerbia és Bulgária közti meg­egyezésre törekesznek. A harcztéren való mérkőzés után talán könnyebb is lesz az érdekek amaz egyenközü vonalainak megha­tározása, melyek közt, megfelelő határ­­igazitás után Szerbia és Bulgária békésen meglehetnek egymás mellett. Minthogy Törökország ragasz­kodik a teljes tétlenség mód­szer­é­h­­e­z s a tények logikája ily állami alakulásoknál mindig a távollevők s a sem­mittevés politikájának rovására szokott ki­ütni. Szerbiának később bizonyára sikerülni fog Törökországgal oly e­g­y­es­ség­r­e lépni, mely a nagyobb bonyodal­makat meggátolja. Ez ép annyira áll Törökország, mint általán Eu­rópa érdekében. A­mi a politikai tényállást illeti, a mel­lékkörülményektől eltekintve, Szerbia saját­képen azt a hálátlan és nehéz fel­adatot vállalta önkényt magára, hogy a Balkán-félszigeten az európai jogrendet nem puszta szavakkal és diplomácziai jegyzékek­kel, hanem a tettnek keleten egye­dül hathatós bizonyító erejé­­v­e­l védi meg. Ez persze Törökország feladata lett volna, de a török államférfiak, mint rendesen, mit sem láttak előre és azután sem tettek semmit. Minthogy az életben úgy mint a politi­kában mindenkinek magának kell munkáját végeznie és kötelességét teljesítnie. Törökor­szág mulasztásainak is az a logikai és természetes következménye, hogy Szerbia, mely a más által elmu­lasztott kötelességet magára vállalta, ezen pénzbe és vérbe kerülő akcziót arra is föl­használja, hogy a szuverén és független szerb állam érdekeit jövőre is biztosítsa. Én az európai jogrend visszaállítása alatt a Balkán-félszigeten korántsem a mecha­nikai eszközökkel végrehajtott visszatérést értem ama sokáig úgy sem tartható állapo­tokhoz, melyek nem felelnek meg a nép akaratának s lehetetlenné teszik az egyes Balkán-államok független békés fennállha­­tását. Kétségtelennek tartom, hogy a jól be­gyakorolt és kitűnően szervezett szerb had­sereg Milán király és a nagy háborúban ta­pasztalatokat szerzett tábornokok vezénylete alatt a Bulgária elleni háború straté­giai czélját csakhamar el fogja érni, annál is inkább, mert a szerb had­sereget egy harczias nemzet dicsteljes tradi­­cziói lelkesítik, mely nemzet a maga szabad­ságát és függetlenségét szám­talan csatamezőn vívta ki magának. De bármennyire legyen is kétségtelen e lokalizált háború eredménye, Szerbia minden barátjának azt kell kívánnia, hogy a háború csak igen rövid ideig tartson s csupán esz­köz legyen a czél elérésére: az állan­dóság feltételeit magában fog­laló megegyezést és kibékülést hozni létre a Balkán-félsziget ezen két országa közt. Ha minden hábom czélja a tartós béke, úgy itt különösen áll ez. Mihelyt a fegyve­rek ereje bizonyos eredményeket hoz létre, a szerb királyság bizonyára telje­síteni fogja a mérsékletnek az erő­sebbet illető kötelességét. Mindkét hadviselő félnek szem előtt kell tartania, mihelyt elérkezik a kölcsönös tár­gyalások ideje, hogy az a régi közmondás : „Inter duos litigantes tertius gaudet“ seh­ol sem alkalmazható inkább, mint ebben a há­borúban. A sokáig tartó háború mindkettőnek ár­tana s csak Oroszországnak használna, s megszerezné neki azt az örömet, melyet min­dig egy harmadik érez, ha más kettő öntu­datlanul és önkénytelenül nagyon is sokáig fáradozik ! „pour travailler pour le Czar de Russie“ , hogy az orosz czár érdekében dolgozzon.­­ Új helyi érdekű vasutak megnyitása. Még ezen hóban vagy a jövő hó elején a következő helyi érdekű vasutak fognak a forgalomnak átadatni: 1. A zagorai (Csáktornya-Varasd-Zapresic) vasutak zapresic-zabok-krapinai 40 kilométer hosszú részvonala, a zapresic-zágrábi déli vasúti vonalrészre nézve kötött penge-szerződés egyidejű életbelépte­tésével. 2. A Maro­s-V­á­s­á­r­h­e­l­y szász-régeni 35 kilométer hosszú vonal Sáromberke és Gernyeszeg közbenső állomásokkal. 3. A N.-V­ára­d-b­e­l­é­n­y­e­s-v­a­s­k­o­h­i va­­vasutnak N.-V­ára­d-d­r­á­g-c­s­é­k­e­i 30 kilométer hosszú részvonala, közbenső három megálló­helylyel. Mindezen vasutak üzemét a r­. kir. államvas­utak igazgatósága veendi át, mely már az engedé­lyesekkel egyetértőleg a díjszabásokat és menetren­deket is megállapította. A­mi utóbbiakat illeti, arról értesülünk, hogy a M.-Vásárhely-szászrégeni vonalon naponként min­den irányban két, fent említett vonalakon pedig egyelőre csak egyes vonat fog közlekedni, t a köteléket két felé vágod, másképpen beszélhe­tünk mi is“. Ez az egyetlen kombináczió, mely a hely­zet megérthetésére vezet, különben azt kellene hinnünk, hogy az orosz lóvá tett és most az ő érdekeit hordjuk. Kezdetben nekünk is tetszés volt az a nagy igazságszeretet, melyet az orosz tanúsított, pláne az ellenzéki sajtó ama handabandája után, hogy ez a bolgár pucs a császári találkozás alkalmá­val készíttetett elő. Erre a feltevésre Oroszország magatartása volt a legtagadóbb válasz, melyben az ellenzéki­ sajtó gyanúsításai után egyúttal elégtételt is láttunk. Azért tetszett. Ámde amint szemünk később felnyílt, s láttuk hogy a czár a bolgár fejedelemre nagyon kezd haragudni : tapsoltunk Angliának, és így a vidéki sajtó ha­sábjain, mely hang Pétervárig nem jut el, tap­solunk neki ma is. Hanem Budapesten és Bécs­­ben adni kell az ártatlant, a ragaszkodást az alkalmatlanná vált berlini szerződéshez, és a hűséges barátságot a czár iránt. Na, mert hát a czár is adja. Bízik bennünk, akár csak mi ő benne. Biztosítanunk kell egymást egymással szemben, Szerbia meg hadd működjék .... Hanem a czár érdekében ki működik?.............. Még egy kis képmutatás, még egy kis ügyesség, és meg kell ásni a sirt, melybe az orosz befolyás a Balkánon temetve lészen. Tóvölgyi Titusz: Áldott képmutatás! — nov. 20. A skierneviczi és kremsieri találkozások nem a leghelyesebb időben lettek kitalálva, más részről még az is igaz, hogy nem lehetett kikerülni. A czár békülni akart, Vilmos császár, mint a czár atyjának volt jó barátja, közbejárt s igy a békejobbot visszautasítani éppen an­­­nyi lett volna, mint mind a kettőt megsérteni. Vilmos császár se gondolhatta akkor, hogy ez a találkozás mennyire meg fogja kötni a cselek­vés terén birodalmunk kezét, hogy a Balkánon meg fog nyilni a régen várt alkalom arra, hogy az orosz befolyásnak vége szakadjon. És ezt Anglia találta ki! Semmi kétségünk, hogy ez esetben, ha a bolgár államcsínyt a csá­szári találkozások meg nem előzik, most nyíltan Anglia mellett foglaltunk volna állást, mert Anglia akarja most azt, a­mit mi akartunk, t. i. az oroszt kiszorítani a Balkánról. Hogy helyes politika ez Angliára nézve ? Azt ő tudja. Hogy a Balkánról kiszorított oroszt egész erejével Ázsiába akarná terelni, az nem valószínű, de hogy a Balkánról ki akarja szorí­tani, annyi tény. Ázsiára nézve is tudja ő, hogy­ant csinál, a­mire most annál kiváncsiabbak va­gyunk, mert ezt a balkáni politikát látva, a hát­­térben hatalmas furfangot látunk mozogni az ázsiai politikát illetőleg is. Ezt a kombinácziót azonban korainak tartván, várunk vele. Szerbia a mi kezünkre is működik. Ezt bizton hisszük. Mi, a berlini szerződés és a csá­szári találkozások után kötözött kezekkel ülünk, vagy ültünk a konferencziában, míg Szerbia helyzete egészen más. itt (szegény farkast) Bul­gária annyira inzultálta, hogy már nem állhatta verekedés nélkül (!), de még tartott is a gyanú­pertől, hogy a hatalmak visszaállítják az ál­tala is annyira óhajtott (!) „status quo ante“-ét, és a terület nagyobbítási alkalom megszűnik. Aztán meg mi is (!) rettenetesen óhajtottuk vis­­­szaállítani azt a „status quo ante“-ét, legalább minden külső jel azt mutatta (hogy már majd elhittük), holott a status quo ante visszaállítása ugyanannyi lett volna, mint az orosz befolyás visszaállítása s a dolgok alakulását így észlelve, épeszű osztrák-magyar államférfiról nem téte­lezhetjük föl, hogy saját hozzájárulásával vágja a fát maga alatt. Hanem arra való volt Szerbia. „Te csak állj készen édes barátom, — súghattuk neki mi, — tartsd szárazon a puskaport, töltsd meg az ágyút s mikor majd intünk, süsd el. A mi ke­zünket Skierniviczében és Stremsirben megkö­tötték, de ha egyszer te a háború kardjával ezt Az erdélyrészi m. közm­. egylet. ír:____1__1 . 1 • I. Jövő decz. hó 12-én fogja az erdélyrészi köz­­művelődési egyesület igazgató-választmánya tárgyalni azt a munka­programmot, melynek bő kivonata alább következik. Akkora az egyesület iránt országszerte mutatkozó lelkesedés, hogy a teendők kivonata fe­lől e vázlat közlésével az áldozó magyar közönsé­get tájékoztatni kötelesség. A közlött kivonat termé­szetesen csak javaslat értékével bir s miután min­den alapitó tag az egyesület igazgató-választmányá­nak is tagja, joguk van az alapítóknak a programra irányzatára a nevezett ülésben bölcs belátásuk sze­rint folyniok. A kidolgozást egy 7 tagú bizottság eszközölte. * Az egylet munkálkodási tervének megállapítá­sánál véleményünk szerint a következő irányokban kell mozognunk: Először is a megállapítandó, melyek legyenek és minő módon valósíthatók meg a közművelődési, közgazdasági intézmények és rendszabályok, melyek egyletünk czélja érdekében szükségesek. Másodszor : minő módon hajtsa be a már alá­irt tagsági dijakat s minő módon szerezzen uj tago­kat s ezek dijain kívül egyéb jövedelmi forrásokat. Harmadszor : meghatározandó működése egész területén a közművelődési és közgazdasági intézmé­nyek tekintetében a szükséglet, mi végből a terü­letnek ily szempontból való térképe készítendő el. Negyedszer : miután az ekként megállapított szükséglet fedezésére az egylet csak korlátolt erő­vel rendelkezik, addig is, míg vagyoni erejét újabb tagok gyűjtése, újabb adományok s jövedelmi forrá­sok nyitása által a szükséglethez mérten fokozni bírja, meglevő anyagi erejéhez képest állapítandó meg a legsürgősebbb teendők sorozata. Ötödször: mely egyletekkel s mily módon kell­jen összeköttetésbe lépni ? Hatodszor : meghatározandó a fiókok teendője. Ezen főbb irányokon belül, a­mi az első pon­tot illeti, mily módon hozhatja létre, illetve segé­lyezheti ezen egylet az alapszabályaiban körülírt intézeteket? mindjárt ki kell fejeznünk abbeli meg­győződésünket, hogy a fő súlypontot a közművelő­dési intézmények létesítése, illetve, gyámolítására kell fordítani, és pedig azért, mert a műveltség eltekintve nemzeti és hazafias jelentőségétől, már magában gazdasági értékkel is bír, de még azért is, mert egyletünk nincsen nagyobb szabású közgazdasági intézmények létesítéséhez vagy segélyezéséhez szük­séges vállalkozási, üzleti ügyesség, tájékozottság bir­tokában, de oly szervezete, oly közegei sincsenek, a­melyek segélyével ilyenekre állandó befolyást, el­lenőrzést gyakorolhatna. Ugyanis tagjai a társada­­dalom legkülönbözőbb rétegeiből állanak, igazgatási szervezetének bonyolultnak kell lenni, másrészt pe­dig nagyjában csak ingyenes, tiszteletbeli közegekre szabad támaszkodnia, továbbá czélja emberbaráti, nemzeti, nem valamely osztály külön érdekén ala­puló, mint ilyen tehát közgazdasági vállalkozásra

Next