Székely Nemzet, 1889 (7. évfolyam, 1-202. szám)

1889-12-03 / 187. szám

187. szám. VII. évfolyam. Sepsi-Szentgyörgy, kedd, 1889. deczember 3. 14Kén . Szerkesztőségi iroda: Sepsi-Szentgyörgy­ön: Alsó-sétatér 535. szám, n­ova a lap szellemi részét illető közlemények küldendők. Kiadóhivatal: Jókai-nyomd­a-részvény-társulat nova at tributu­l prazik­it hirdetetik ^ bérmentesen küldendők. ^ 7^y^3-------------------------­SZÉKELY , POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS KÖZGAZDÁSZATI LAP. Megjelenik hetenként négyszer: vasárnap, kedden, csütörtökön és szombaton. Előfizetési ár: helyben házhoz hordva vagy vidékre postán küldve: Egész évre . 10 frt — kr. Félévre . 6 frt — kr. Negyedévre 2 frt 60 kr. Hirdetmények dija.: 1 hasábos petit-sorért, vagy annak helyéért 11 kr. Bélyegükért külön 30 kr. Nyilttér sora 15 kr. A hirdetmények s nyiltterek dija előre fizetendő.­­Síp­ti Csikmegye részére: szerkesztőség s kiadóhivatal Csik-Szeredában T. Imre társ­szerkesző- 1.,kásán (kedd-utcza, sgáz) hová Csíkmegyéből a lap szellemi részét illető közlemények, vala­mint előfizetési pénzek és hirde­tések bérmentesen küldendők. szivar­hely megye rtsztn: társszerkesztő Szent-Királlyi Árpád Szombatfalva u. p. Sz.-Udvar- w hely) hová Udvarhelymegyéből a lapot érdeklő közrem, küldendők. ^ ------------------------­ ELŐFIZETÉSI FELHÍVÁS A „SZÉKELY NEMZET“ czimű politikai és társadalmi lapra. A „Székely Nemzet" megjelenik hetenkint négyszer: kedden, csütörtökön, szombaton és vasárnap reggel egy nagy ivén, szükség esetén melléklettel. Előfizetési éra­: egész évre• 10 frt félévre .... 5 frt negyedévre 2 frt 50 fr Az előfizetéseket legczélszerűbb postai utal­ványokkal küldeni. Mutatványszám kivonatra ingyen. Gyűjtőknek 5 előfizetés után tiszteletpéldány­­nyal szolgálunk. Kérjük az előfizetéseket minél előbb meg­tenni, mivel felesleges példányokat nem nyoraat­­tathatunk. A J­ÓKAI-M­OMM-RÉSZ­V­ÉN­Y­TÁRSULAT, mint a „Székely Nemzet“ kiadótulajdonosa Állami életünk. Budapest, nov. 30. no. A most lefolyt költségvetési vita az ellenzéknek valóságos élet-halál harcza volt Tisza kormányon maradása ellen. A nagytehetségü­s ambicziója gr. Apponyi el­érkezettnek véli idejét Tisza örökének átvé­telére s igényét avval okolja meg, hogy Ti­sza alatt a nemzet kulturális és közgazda­­sági érdekei stagnáltak, közjogi vívmányai pe­dig fejlődés helyett összezsugorodtak. E vádakra feleljenek a tények, melyek a fúzió óta lefolyt időszakot jelzik. Mindjárt a Tisza kormányzása elején az Ausztriával először megújított közgazdasági kiegyezés Magyarországot évi négy millió javuláshoz juttatta s a bankügy a magyar kormány teljes befolyásának biztosítása mel­lett a teljes paritás alapján oldatott meg. A rövid lejáratú uzsora­kölcsön a Kerkápoly­­féle 153 milliós nem törlesztendő s olcsó já­­radékkölcsön kibocsátásával, Európa előtt ha­zánk hiteléről tanúskodva beváltatott. Ekkor a pénzügyi rendezkedést meg­akasztotta s megzavarta ugyan az orosz-tö­rök háború hatása s a bosnyák foglalás, de azért ma tiz év múlva minden rendkívüli s hitelünket rontó segédeszköz igénybevétele nélkül egyedül a nemzet áldozatkészsége felhasználásával pénzügyi egyensúlyunk helyre van állítva, mint a most letárgyalt költség­­vetés bizonyítja. Mily egyéb sikerek töltötték be e tizenöt éves időszakot ? A magyar állameszmétől ide­genkedő ellenséges Horvátország helyett most nyugodt, hivatását jól felfogó Horvátország van , a határőrvidék bekeblezésével Magyar­­ország területi integritását visszanyerte. Fiu­­ménk világkikötővé emelkedett, a tizenöt év előtti huszonnégy gőzhajó­járat helyett ma tízezer hajójárata van Magyarország termé­nyeit s iparczikkeit a külföldéivel közvetí­teni, a gyáriparnak kedvező törvények hoza­tala folytán a régi gyárak diadalmasan ver­senyeznek a külföldiekkel s uj gyárak szá­zai gazdagítják az országot, vasutaink háló­zatát kiegészítettük s a zónatarifa behozatala által egész közéletünknek uj pezsgést adtunk s világvárossá feljesztett fővárosunkhoz az idegen nemzetiségű vidékeket közelebb hoz­tuk, földmivelésünk, kézműiparunk előhaladá­­sát szakiskolák fölállításával mozdítottuk elő s ez előhaladást az 1885-ki kiállításon már egész Európa megbámulta, létre­hoztuk a büntető­jogot, előkészítettük a bíráskodás gyökeres reformját. Megszüntettük a fényűzési adót, mely rövid kísérletképen hozatott be, de eltörlöt­­tük a legszegényebb osztályokat terhelő adót, melyet már itt találtunk. Megváltottuk az úrbériség utolsó maradványait a szőlődézs­­mát és a regálét s azoknak birtokosait kár­pótoltuk s az utóbbival kapcsolatban behoz­tuk az italmérési adót, melyet az ellenzék leginkább sürgetett. Az egész országban a közbiztonságot a csendőrség szervezése által helyreállítottuk, a népoktatást az uj elemi iskoláknak ezrei­vel előmozdítottuk s a magyar nyelv köte­lező tanításával nemzeti irányba igazítottuk, a felsőbb oktatást uj tanintézetek felállításá­val gyarapítottuk, a művészetet és maga­sabb tudományosságot észrevehető fokozódásra emeltük. Az ország tehát ha fokról fokra lassan is, de folytonosan haladt a pénzügyi javulás, a nemzetgazdasági és kulturális fejlődés te­rén. Honvédségünket tiszteletet parancsoló haderő színvonalára emeltük, ennek új fegy­verekkel ellátására saját gyárt alapítottunk, a háború esetében megőrzendő belbéke ér­dekében a népfölkelést szerveztük ; erőssé tettük az országot s vele a monarchiát s ez által hatalmas szövetségeket biztosítot­tunk érdekeink számára, úgy, hogy Magyar­­ország Mátyás király óta ismeretlen nagy sulylyal bir most a külügyek terén. Gr. Apponyi ékesszólása bármily nagy hatalom, de ez eredményeket el nem vitat­hatja. Hiányt felsorolhat, de mulasztást nem ; a hiányt pótolni a jövő fejlődés folyamának feladata. S nincs arra sem anyagi, sem erkölcsi indok, hogy e jövő fejlődést ne Tisza ve­zesse tovább, míg erői engedik, az ő bölcs, körültekintő vezérlete biztosíték arra, hogy a magyar állam s benne a nemzet bátran nézzen a jövőbe s ennek esélyei ellen erő­ket gyüjthessen.­­ Sepsi-Szentgyörgy és Eötvös Károly. Az ismeretes eszlári védő a képviselőház nov. hó 20-iki ülésén e képen szólott: „Sepsi-Szentgyörgyön,­­ ha Beksics Gusztáv képviselőtársunkat megkérdezik, azt fogja mondani, hogy a hivatalnokok voksa épen 48-czal több, mint a nem hivatalnokoké“ (A gyorsírói zárjelek között pedig is ezek vannak följegyezve: „Derültség a szélsőbaloldalon. Egy hang balfelől. Hivatalos liberálizmaus !“) Köztudomású dolog lévén, hogy Eötvös Ká­rolyt politikai kérdésekben nem szokták komolyan venni, tehát a szélsőbaloldali mustra nagymondás benn a Házban megérdemelt agyon­hallgatással fut­­tatott. Künn azonban valaki elhitte az Eötvös Károly mókáját, s ennélfogva Sepsi-Szentgyörgy város orsz.­gyűlési képviselője a Nemzet másnapi számában a következő nyilatkozatot tette közzé : Budapest, nov. 28. (Nyilatkozat.) Eötvös Károly a parlamentben tartott mai beszédében Sepsi- Szentgyörgyre vonatkozólag azt állította, hogy ott az állami hivatalnok­ választók száma 48-czal túlha­ladja a nem hivatalnok választók számát. Ez állí­tása, valamint beszédének legnagyobb része annyira nélkülözte a komolyságot, hogy a parlamentben min­denki igen helyesen tréfának tartotta , így ott nem volt szükséges vele szemben nyilatkoznom. Különben is a szélső ellenzéknek szokása a szabadelvű párt tagjait személyes nyilatkozatokra provokálni, s a nyilatkozatot azután legálisan nagy zajjal agyonzúgni. Mivel azonban a parlamenten kívül némelyeket sike­rült Eötvös Károlynál: felültetnie, szükségesnek tar­tom utólagosan és sajtó útján kijelenteni, hogy Sepsi- Szentgyörgy választóinak csak kis részét képezik ál­lami hivatalnokok. Azt mondanom sem kell, hogy ha bár az állami hivatalnokok valóban többséget képez­nének, senkinek, legkevésbbé Eötvös Károlynak volna jogában ezen, vagy akármely más választókerület politikai függetlenségére hátrányos következtetést vonni. Beksics Gusztáv, Sepsi-Szentgyörgy orsz. képviselője. Nincs mit hozzátennünk a Beksics úr nyi­latkozatához. Legfeljebb kiegészítjük a tiszta szám­adattal. Sepsi-Szentgyörgyön tudniillik olyan állami hivatalnok, a­ki pusztán ezen a czímen vá­lasztó, van összesen 29, a­ki vagyoni minő­sítése szerint választó, olyan van összesen 499. Ilyen igazat beszélnek arról az oldalról,­­ Új ezredtulajdonosok. Hir szerint legköze­lebb a következő magasrangú katonákat nevezik ki ezredtulajdonosokká és pedig: Croy Lipót herczeget a 94-ik számú, Krieghammer altábornagyot az 55-ik számú, Braumüller altábornagyot a 86-ik számú gya­logezred tulajdonosává. Ezenkívül még a Rudolf trón­örökös ezredeihez is új tulajdonosokat fognak kine­vezni. Az 5-ik számú gyalogezrednek Don Carlos portugál király lesz a tulajdonosa. Közigazgatási adminisztrácziónk a múltban, most és a jövőben, — nov. 30. Hl. Midőn most következő közleményem tárgyául a "megyei közigazgatás rendezésének mikéntjét veszem, egyátalában nem akarok „törvényjavas­latot“ adni. Czikkemnek igényei nem emelkednek oly magasra. Az alábbi bekezdések egyszerű, igény­telen nézeteket foglalnak magukban ; olyan néze­teket, melyeket nem a külföld adminisztrác­ió­­jának tanulmányozása, hanem csak az ott­hon viszonyainak megfigyelése s a főjegyzői és főszolgabírói székekben gyűjtött tapasztalatok szültek. Tolakodni sincs szándékomban. De midőn az mondatott, hogy a „nagy reform kereteinek megállapításában a nemzet összes szellemi ere­jével kell, hogy részt vegyen“ , és midőn a mai felfogás szerint már a „Hoch“ kiáltás is szel­lemi működés , talán igénytelen soraim is el­térhetnek a hasonló szellemi termékek között. A jó közigazgatás fő feltétele, hogy a tör­vények jól és részrehajlatlanul végrehajtassanak, az ide vonatkozó intézkedések pedig minden kon­krét esetben gyorsan végeztessenek. Ez csak úgy tör­ténhetik, ha a működő elemek egyfelől beválnak, másfelől nincsenek feszélyezve alulról, de függ­nek és ellenőrizve vannak felülről. És ha meg­adatott a kellő munkaerő s ennek helyes be­osztása. A fönálló viszonyok között jó közigazgatást — a­mint ezt, megelőző két közleményemben, kifejteni megkísérlettem — csak annak államo­sításától várhatunk s ha nem akarjuk ezt to­vábbi hat évre elodázni, már most, a megyei tisztújítások előtt meg kellene tenni a legelső átmeneti intézkedést: törvényhozásilag ki kel­lene mondani, hogy a most következő tisztújítá­sok által nyújtandó mandátumok csak addig érvényesek, míg a közigazgatás államosítása be­következik. Vagy pedig itt is érvényre lehetne emelni azon jogelvet, hogy „lex posterior derogat priorit és ennek alapján a meghozandó rende­zési törvényben ki kellene mondani, hogy a tör­vény életbeléptetésével a megelőző tisztújításokon nyert mandátumok — a netalán megszerzett nyug­díj igények épségben hagyásával — érvényüket vesztik. Azon, sokak által hangoztatott, közvetítő, hogy a jelen év végén bekövetkező tisztújításokon alkalmazandó tisztviselők a rendezés után is tart­sák meg hivatalukat s a kinevezések, a hat éves mandátum tartama alatt, csak az ürességbe jövő állásoknál vezettessenek be : ezen közvetítő eszme teljesen tarthatlan, mert kizárná a radikális rendezést s csak a mostani rendszer foltozgatá­­sát engedné meg. A rendezés ügyében a sürgősség első helyén áll a gyakorlati közigazgatási vizsgák életbe lép­tetése és az 1883. évi I. t. sz. 27-ik §-ában feltételül kitűzött két évi gyakorlati szolgálat módjának rendeleti úton történő preczizírozása. Az előbbi azért sürgős, hogy az átmeneti idő­szak alatt a kisebb állomásokra is megfelelő nö­­vedék állhasson elő. A második azért, mert a törvényhozás és az osztatlan közvélemény által mellőzhetlennek ítélt előleges gyakorlatnak sok helyen alkalmazott módja, mai adminisztrácziónk­­nak szégyenfoltját képezi, mely nagy mértékben befolyt arra, hogy a megyi adminisztrácziót nép­szerűtlenné, sőt tarthatlanná tegye, hogy elide­­genítsen tőle mindenkit, ki a klikk uralmat, nepotizmust és a demokratikus elvek arczul csa­pását nem tűrheti. Nem szükséges bizonyítgatnom. Elég rámu­­mutatnom azon körülményre, hogy a tisztelet­beli aljegyzői kinevezést sok megyében a kualifikáczió megnyerésének s az előírt gyakor­lat igazolt voltának tekintették, még akkor is, ha az illető kegyencz nem két évet, de két he­tet sem töltött is gyakorlatban. És elég rámu­tatnom azon körülményre, hogy az ilyen tiszte­letbeli aljegyzőket bizony nem olyan emberek fiaiból szokták válogatni, kiknek a megye kori­feusaival nincs rokoni vagy baráti összekötte­tésük. Senki sem kívánja a főispánnak a tisztelet­beli jegyzőség adományozása iránti jogát csor­bítani. Maradjon. Esetleg a közügynek is hasz­nálhat vele, ha a kegyeletben fölébred az am­­bíczió. De a méltányosságnak, törvényességnek és a jó adminisztrácziónak minden barátja meg­­pretentálhatja azt, hogy a­ki a czímet csak pávatollként használta, de a két évi gyakorlatot tényleg nem szolgálta le, ne tekintessék qualifikáltnak és különösen, hogy ne szorítsa le a térről azokat, kiknek mind tehetségük, mind képesítettségük megvan, de nincs protekc­iójuk. Ezért vélem múlhatatlanul szükségesnek azt, hogy a két évi gyakorlati szolgálat módja ren­deletileg szabályoztassék és itt fölvetem a kér­dést, hogy a már magasabb elméleti kualifiká­­czióval bíró gyakornok uraknak vájjon derogál­na-e, hogy az előírt két gyakorló évből hat hó­napot valamely községi vagy közjegyzői irodában töltsenek . Az adminisztrácziónak —■ idővel — mindenesetre előnyére válnék, mert az egész köz­­igazgatásnak ha nem is alapját, de mindenesetre egyik sarkkövét a községi adminisztráczió, a tör­vényeknek és hatósági rendeleteknek a közsé­gekben történő végrehajtása képezi. Ezen adm­i­­nisztrác­ió, ezen végrehajtás pedig oly sok mi­­nucziózus részlettel bír, hogy fölöttük beható el­lenőrzést gyakorolni alig lesz képes olyan tiszt­viselő, ki azokat gyakorlatilag nem tanulmá­nyozta. A rendezés előkészítésénél a fenebbiek után következnék a törvényhatóságok kikerekítése és a szolgáék­ól járások beosztása. Amazok a most fönálló területbeli arányta­lanságoknak lehető kiegyenlítésével, (ma a leg­kisebb megye 1123 □ kim. 72000 lakossal, míg a legnagyobb 12604 Q kim. 98800 lakóval) még némely kisebb törvényhatóság megszüntetése árán is, olykép lennének kikerekítendők, hogy a föld­rajzi fekvés, a népesség, a törvényhatósági ma­gánvagyonok és a történelmi múlt lehetőleg fi­gyelembe vétessenek, de a törvényszékek és pénz­­ügyigazgatóságok székhelyei mindenesetre össze­essenek a vármegyék székhelyeivel. A szolgabirói járások területeinek beosztá­sánál és székhelyeik megállapításánál irányadó­nak kell lenni, hogy azok összeessenek a járás­bíróságokkal, a pénzügyőri biztosságokkal, a had­kiegészítő és képviselőválasztó-kerületekkel; e mellett a járás területe lehetőleg kerek, székhe­lye pedig központján s mindenesetre postai és távirdai állomáson legyen. Telefon összeköttetés­ről beszélni még most nem lehet. Ez olyan szük­ségesség, melyet csak a távol jövő fog életbe léptetni. A tiszti fizetéseket és utazási díjakat a kü­lönböző törvényhatóságokban egyenlősíteni kell. Feltétlenül megköveteli ezt az egyes tisztviselők áthelyezhetésének mellőzhetlen kimondása, hogy így kisegíthető legyen azon vármegye, melyben kevés a tisztviselőségre alkalmazható és megfe­lelő elem ; hogy elhelyezhetők legyenek azon jo­gos igénylők, kik saját megyéjükben nem kap­hatnak állomást; és végre, hogy a kiérdemelt előmenetel lehetősége biztosítva legyen. Az ötöd­éves fizetési pótlék rendszere itt is életbe lép­tetendő. Tovább menve, a jelen tapasztalatok iga­zolják annak szükséges voltát, hogy a megyei

Next