Székely Nép, 1939 (57. évfolyam, 1-53. szám)
1939-01-01 / 1. szám
MHHH MUTES játékosai nagyárada újabban a következő nagy nyereményeket nyerték: 245.430 számú sorsjegy Lei 1,000.000'- 192.547 , 18.700 , 56.214' * „ „ 32.825, 21.781, 48.524 Lei 61.519, 37.613, 9.151, 10.696, 33.093, 39.493, 44.334, 41.761 62.091, 115.529, 119.174 Lei 1,000.000'- 400.000'- 400.000'- 200.000'-100.000'-és a fentieken kívül sok más fontosabb nyeremény „Dfí€i&” főelárusító Révész Ernő Tg.-Mureş „CULTURA" könyvkereskedés R. T. „CASSA” helyi képviselete és árusítása : KLEIN & mummm Sft. Gheorglie Rémes vasúti szerencsétlenségek. A karácsony ünnepét, megelőző napokon két borzalmas erejű vasúti szerencsétlenség történt Romániában, melynek részleteit az alábbiakban közöljük: A karácsonyfáéi vasúti szerencsétlenség. A Rador távirati iroda a következő hivatalos jelentést adta ki a Balázafalva közelében lejátszódott vasúti szerencsétlenségről . December 23 án este a Balázsfalva és Tövis között fekvő Románcsesztve állomásra 17 40 perckor futott be a 301- as számú személyvonat, amelynek ezen az állomáson fel kellett vennie még négy vagyont, amelyben szabadságos katonák utaztak. Az állomás forgalmistájának jelentése szerint, a 3 ik vágányról kellett a kérdéses kocsikat felvenni s hogy a befutó 301-es bucuresti gyors számbra felszabaduljon a 2 számú vágány, az egész személyvonatnak a hármas számú vonalra kellett volna hajtani. Addig is azonban, amíg a személyvonat elvégezte volna az áttolatást, a forgalmista az állomás bejárójánál lévő védjelzőt tilosra állitotta be, de mint utólag kiderült, annak lámpája nem égett s igy a gyorsvonat mozdonyvezetője nem is láthatta meg, hogy a védtahőnek piros oldala áll feléje fordulva. A személyvonatnak a gyors 70 kilométeres sebességgel nekiszaladt. Az összeütközésnek három halottja, név szerint: Dublesi Gheorgha nagyszebeni közjegyző, Stefanescu Ncolae orvos főhadnaev és Pana Petre, a gyorsvonat egyik mozdonyának fűtője. A sebesültek száma haz. A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a szerencsétlenségért Oliga Gheorghet, a balázsfalvi állomás forgalmistáját terheli a felelősség, aki nem adta át a gyorsvonat vezetőjének azt a menetlevelet, amelyben a vonat megváltozott menetidejét tüntették fel. Bűnösnek találták továbbá Cotoiuleant, a Románcaesztve állomás forgalmistáját, a gyorsvonat mechanikusát és Stanciu váltóőrt, akinek kötelessége volt a védjelző készülék szerkezeteinek és lámpásának jókarban létére is vigyázni. Valamennyiüket letartóztatták. A megrongált vonalat helyreállították. Szörnyű vasúti szerencsétlenség Galaţi közelében. A Rador távirati iroda jelentése szerint, karácsony szombatján 6 órakor borzalmas vasúti katasztrófa történt a Galaţ — Basarabeasca vasútvonalon. A 700- es számú Crisina— Gheţi személyvonat Frecatei és Eu'ia délbesszarábiai állomások között belerohant a szembejövő 8121 es számú személyvonatba. Az összeütközés olyan irtózatos erejű volt hogy mindkét szerelvény mozdonya, valamint többi kocája tejese összetört. Az első megállapítások szerint a szörnyű karambolnak mintegy 105 halálos és 142 sebesült áldozata van. A galli hatóságok intézkedésére a szerencsétlenség után azonnal segélyvonatokat indítottak a katasztrófa színhelyére. A főváromból is segítséget kértek. A katonai és polgári orvosok két különvonattal siettek a sebesültek megmentésére. A sebesültek egy részét Gilajra szállították, míg többet közülök a közeli belgrádi kórházban helyeztek el. A romok eltakarítása után a halottakat mind Galaćira szállították. A szerencsétlenség következtében lehetetlenné vált a közlekedés és a forgalmat négy kerülővel bonyolítják le. A galai hatóságok a bucureşi griviţa műhelyekből kértek emelődarukat, amozdonyok és a vasúti kocsik romjainak a polyateetről való eltávolítására. A katasztrófa hírének vétele után Ghelmegeanu közlekedésügyi és Marinescu egészségügyi miniszterek különvonattal a helyszínére utaztak és személyesen vettek részt a mentési munkánok irányításában. A vizsgálat eddigi megállapításaiból kitűnik, hogy láncú Cot.standn gall helyettes a romás főnök írásbelileg rendelte el, hogy a 812- es számú vonatnak a 700- es számú vonattal Freestei állomás helyett Elulia állomáson kell találkoznia. Ez az intézkedés azért történt irásbelileg, mert az utóbbi napok esőzései miatt használhatatlanná vált a táviró és távbeszélő vonal, hagy ezzel hibát követett el, mert neki csupán Reni állomásig volt hatásköre a vonatok találkozásáról intézkedni. Nem ismerte pontosan a menetrendszerinti találkozási helyet sem. Innenn kívül hibáztatják Fracatei állomásfőnökét, Várnává Grigorét és Rumeac nevű hivatalnokát. Ők ugyanis a 8121-es számú vonattal sráros rendeletet kaptak, amely szerint a két vonat találkozásának Frecatesen kell megtörténnie. Ehelyett azonban az illetéktelen galat utasítást vették figyelembe. Kártérítést kapnak az áldozatok. A CFR vezérigazgatósága a galaţi vonalon történt borzalmas szerencsétlenséggel kapcsolatoosan hirdetményt bocsájtott ki, amelyben közli az érdekeltekkel, hogy a Frecatei E'u'ea vasúti állomások között történt vonatösszeütközés halálos áldozatainak törvényes örökösei, valamint azok az utasok, akik a vasúti katasztrófánál könnyebben-sávosabban megsebesültek, a legsürgősebben meg fogják kapni az őket törvénye3 jog szerint megillető kártérítési összegeket. A kártérítési igények bejelenthetők annál a bizottságnál, amely december 28 ától kezdve Belgrád és Gilati vasúti állomásokon működik és amely kártérítési bizottságok igazolt esetben azonnal folósítják is a halálos áldozatok törvényes örököseinek és a sebesültek hozzátartozóinak az őket megillető kárérítési összegeket. Azokat a sebesülteket, akiknek állapota kórházi kezelést tesz szükségessé, a bizottság tagjai a kórházakban keresik fel és itt folyósítják részükre az őket megillető kártérítési összeget. A király részvéte. II Károly király Őfelségét mélyen megrendítette a galii vonalon Euba vau i állomáson és a Tövis közelében történt borzalmas vasúti katasztrófák híre. A Főség részletes jelentést létettetett magának a foganatosított segélyintézkedésekről és elrendelte, hogy állandóan és a legrészletesebben tájékoztassák őt ennek a két megdöbbentő via úti szerencsétlenségnek minden további fejleményéről. Miron Cristea pátriárka-miniszterelnök tegnd este kihallgatáson fogadta Mihail Gheboegeanu közlekedésügyi minisztert, aki részletes jelentést tett a miniszterelöknek a besszarábiai vasútvonalon történt borzalmas vonzösszeütközésről adanak egymásnak a diplomácia tolvajnyelvén harminchat fontos gorombaságokat. De azért egyik fél sem égeti föl egészen maga mögött a kiegyezés hídját. A franciák már hajlandók Djibutit és az addis-abebai vasútvonalat, valamint a szuezi csatornában való részesedést Itáliának átengedni. Tuniszban pedig az olaszokat készek ,oltalmazott kisebbséggé* előléptetni, ennél pedig — köztudomás szerint — gyönyörűségesebb sas aligha képzelhető. Most már Mussolinin a sor, hogy Chamberlain római látogatásakor újabb alku feltételeivel előhozakodjék, biztos lévén Hitler Németországának teljes támogatásáról. * * * A spanyol polgárháborúban közel van a végkifejlés. A nemzetiek döntő támadása talán diadalra juttatja Francot és táborát, ámbár a köztársaságiakat Moszkva még mindig hadiszer és élelempatással biztatja. * * * Ciano gróf olasz külügyminiszter Stojadinovich szerb miniszterelnök meghívására a bélvei uradalomban a jövő héten vadászatra utazik. Látogatásának egyik célja kimélyíteni a jó viszonyt Magyarország és Jugoszlávia között. Külföld! A külpoltika nagyon elbetegesedett emberként zárta az ó évet Csaknem minden országnak vannak könnyen sebezhető pontjai, melyek a legkisebb idegen érintésre fájdalmasan sajognak. Az általános nyavalyáskodás eben minden állam szorgalmasan szedi a fegyverkezés méregdrága pluáit, melyek ideig-óráig szüntetik a lázt, de ez csak tünetkezelés, mely mögött aggasztóan hatalmasodnak el az alapbajok és ezek miatt inkább előbb, mint utóbb kitör a deliriumos járvány, minek önkivületében általános hajbakopás lészen. Leghangosabban az olaszok és franciák zavarognak és min t Háromszéki Gazdakör falu munkájának eredményei. A vármegyei Gazdakör 1937 őszén és 1938 ban gazdasági falumunkát végzett m kor is a Kör előadói fejtegetéseikkel a vármegye csaknem valamennyi községében a gazdálkodás fejlesztésére törekedek. Az előadások kiterjeszkedtek a helyes talajmunkálatokra, vetésforgók időszerű beállítására, a trágya gondos és helyes kezelésére az állatok szakszerű és gazdaságos takarmányozására. Az előadások magyar, vagy szükség szerint, román nyelven tartottak. Előadóik igyekeztek rávenni gazdatársainkat, hogy térjenek át a belterjesebb és jövedelmezőbb ipari növények (burgonya, cukorrépa, cikória) termesztésére, rámutatván, hogy a képás növények termesztése jóval jövedmezőbb voltuk mellett kedvezően elősegíti a nyomukba vetett kalászosok bővebb terméshozamát is. A falumunka már az első évben meghozta áldásos gyümölcseit, bebizonyítván, hogy néhány lelkes ember önzetlen munkája kevés anyagi befektetéssel milyen jelentős eredményt bír elérni gazdaközönségünk javára, mert a beérkezett pontos adatokból kitűnt, hogy 1938 évben vármegyénkben burgonyát 820 hoddal, cukorrépát pedig 1000 holddal termeltek többet, root 1937 évben, ami hozzávetőleg úgy a burgonyánál, mint a cukorrépánál 6—7, együttesen tehát 12 — 14 millió lej többletjövedelmet jelentett gazdáink javára, nem is számítva a répalevelek értékes takarmányhozamát, meg a földek jól megmunkált volta miatt remélhető és 2—3 millió lej e becsülhető kalászos terméstöbbletet. Ezen két tétel összege körülbelül 12—14 millió lej, amihez hozzáveendő az is, hogy ezeken az új kapásföldeken a jövő évben a kalászosok terméskülönbsége • 1 szám, székely nép 1939. január 1.