Székely Nép, 1942. október-december (60. évfolyam, 222-295. szám)

1942-11-04 / 249. szám

1942 NCVII.ÍBER 4 ELSŐ REPÜL Képek, pillanatok, élmények a székely repülő-újonc életéből... SZÉCHENYI FILMSZÍNHÁZ NOVEMBER 4-5-én szerdán és csütörtök­ön fél 7 és 7 órai küzdettel Nagy könyvsikerből nagy filmsiker lett. Georg C. Neil regénye nyomán INTERMEZZO Szépség, szerelem, színjátszás, zene leg­művészibb találkozása ez a film. Főszerepekben: INGRID BERGMAN és LESLIE HOWARD ___ Pótműsor: MAGYAR HU A J J | Vlahol Magyarországon ... Úgy kezdődött ez a nap is, mint a töb­bi. Tavasz volt, feszült a­ természet a földben, fákban, virágokban fel­­­­gyülemlett friss erőktől. A gyümölcs­­fák selyem­szirmai nedvesen csil­logtak a harmatcseppektől, amikor a társasgépkocsi gurult a város ha­tárában fekvő repülőtér felé. Kiértünk és sóvergó szemekkel néztük a felállítási vonalon komo­ran nyugvó repülőgépóriásokat. De hiába vagyunk „öreg katonák“, itt a repülőtéren még újoncnak számí­tunk. Először elmélet, könnyv, füzet, csak azután következik a régen áhí­tott gyakorlat. ÖLTÖZZ BE! Mint minden más napon, odaha­­joltam az íróasztalom felé és próbál­tam nem hallani a csábító motor­dörgést. S mikor legjobban nem szá­mítottam rá, egyszer csak nyílik az ajtó és parancsnokom bőrruhába öltözötten beszól hozzám: — Öltözz be, vételezd fel az ej­tőernyőd, s 15 perc múlva jelent­kezz a hangár előtt! Akkorát dobbant a szivem, mint egy nagydob, felugrottam és rohan­tam a szekrényemhez. — Repülni fogok . . . repülni fo­gok! ... — lobogott bennem az öröm. Alig tudtam magamra húzni a bélelt bőrruhát. Miklós bácsi, jó öreg barátom segített bele s mosoly­gó szemmel-szivel húzogatta fel a ruhámon a zipp-zárakat. Összekap­kodtam a repsapkám­, szemüvegem, térképem­, rohantam az ejtőernyőért. Megsimogattam a vászonboritást, mikor megkaptam. Hevederek a vál­lamra, derekamra, s a nagy boldog­ságban odaszédültem parancsnokom elé: — Százados úr, alázatosan jelen­tem, parancsára megjelentem! .. . A motortík már dörögtek-bömböl­­tek. Mint a jóvérű parádés ló, ami­kor rángatja az indulás-lázban a gyeplőt, lökdöste a gép is a kerekei elé rakott támasztó bakokat . . . Aztán vezényszavak, h­a ép személy­zete jelentkezik a repülést vezető tisztnél, s végre elhangzik a pa­rancs: — Gépre! ! MINTHA FOLYÓVÍZBEN ÚSZNÉK . . . Beszállunk. A még mindig mo­­torpróbázó gép lassú rengése az el­ső érzésem. Majd lecsendesedik a motordörej, elkerülnek a futók elől a támasztóbakok, s a repülőgép las­san gurulni kezd az indulási vonal­ra. Beáll a vonalba, az indító tisztes zászlója előrelendül, s lassan indul gépünk. Egyszerre ezer helyre aka­rok figyelni: mit csinál a pilóta, a szerelő, mit látok kinn,? Kapkodom ide-oda a fejem, az arcom örömláz­­ban ég. Az öreg repülők mosolyog­nak rajtam . . . Aztán egyre job­ban dörög a motor, gyorsul a gép, a lassú egyenletes rengésből rázás, majd székelés lesz. Feszülten figye­lek . . ,­s egyszerre megszűnik mind­ez ■ ■ , mintha csendes folyó­vízben úsznék az árral ... Emelkedünk. Gyorsan kinézek jobbra, a földre. A fűszálak összefolynak, a reptér szé­lén a fák elfutnak nagy ir­amban hátrafelé. Egyszerre olyan az érzé­sem, mintha háztetőről, majd torony­ból látnék mindent. „Meghúzzák­ a gépet, emelkedünk . . . emelkedünk. Nézem a magasságmérő műszert: 150-200-300 méter. És ekkor, ahogy lenézek a földre, balra magam alatt látom a várost, rengeteg piros ház­tetejével, tornyaival, parkjaival, hát elszorul a szívem a boldog büszke­ségtől. Repülök . ■ ■ ! — muzsikál bennem az öröm­ Második gondola­tom: Hej, ha most kis menyasszo­nyom ide látna onnan a gyergyó­­szentmiklósi fehér templom aljá­­ból! Vőlegényt elmélkedésem köz­ben kinézek jobbra, hát csupa felhő csak, meg kék ég. Mi az — révede­zem — egyik oldalon felhők között repül a gép? S akkor érzem, hogy visszailendül a gép egy erősen és mesterien bedöntött bal fordulóból. Hát ezért láttam én ,felhőkben a fél­világot. ÉRDEMES EZ­éRT A PERC­ÉRT DOLGOZNI... A magasság 1000 méter. Kristály­­tiszta, ragyogó, gyönyörű minden. Nem érzi ezt más, csak aki kikerül a föld szennyéből és úszik a ragyo­gó tavaszi napsütésben. Higyjétek el, háromszéki, gyergyói, udvarhe­lyi fiatal székely testvéreim, ezért a pompás, felemelő percért érdemes dolgozni, verejtékezni a magyar re­pülésért, amely tárt karokkal vár mindnyájatokat. Pereg a légcsavar, dörög a mo­tor, s a gép üveggondolájával fúrja magát előre a kék levegő­ égben. 1400 méter. Lenézek. Fehér pántlika­utók, tarka szántóföld-ruhák, piros­­tetős tanya-ékszerek az öreg Föld testén. Balra lenn egy kicsi vona­tocska halad, cigarettafüstnyi lehel­letet dohog a kéménye. Az után egy lovaskocsi üget, enyhe kis porfelleg kísérőjét is kivehetem, olyan tiszta a levegő. M. N., a megfigyelő tiszt hátra­kiabál valamit felém. A nagy dö­rejben ennyit hallok: - — Figyeld . . . felhők • • ■ / Kinézek, hát eláll a szívverésem a gyönyörűségtől. Áttörtük a felhő­padot. Olyan az egész táj alattunk, mintha frissen esett vakítóan, sely­mesen fehér, vastag hótakaró borí­tana mindent. Ezt az érzést lehetet­len papírra vetni. , Vissza a felhők alá. Percről-perc­­re új képek, élmények tömkelege. Könyvet lehetne írni egyetlen re­pülésről. ÚJBÓL GURULUNK Azután egy-két szépen ivett sor­­forduló, s lassan­­közeledünk a föld felé. Elhúzunk még a repülőtér fe­lett, a hangárok még apró házikó­nak láts­anak, előttük a repgépek játékszereinek, úgy nagy kör, s készülődés a leszálláshoz. A futók és a fékszárny előbújnak rejtekhe­lyükből, a motorok lassabban dol­goznak, a sebesség érezhetően csök­ken a kilebegésnél. Centiméterekre húzunk el a reptér mellett futó or­szágút fái felett, kinézek a földre, s most észlelem csak a hatalmas se­bességet. Egyszeresen érzem, hogy ugrál ütemesen a gép, azután gurul­ni kezd, lelassít, majd újra feldö­rögnek mégegyszer a motorok is ha­­gurulunk a hangárok elé a feláll­­í­tási vonalra. Úgy szállok ki a gépből, olyan büszkén dagadó mellel, mintha az óceánt repültem volna át. Cs. J. és M. P. két jó cimbora azonnal fel­avat az első repülés után. Törzshaj­­lítás előre, s ahol csücsülni szoktam, két csattanást érzek. Azóta a repülőórák már megsoka­sodtak, de sohasem fogom elfelej­teni első repülésem izgalmas, él­­ménydús óráját. (GERGŐ) n­üllisdl­r vagon an­got építettek le a szerettára—fl€üai vasútvonalba A 48 kilométeres szakaszon 181 átvezető hidat kellett építeni — Közel egy kilométer az ország leghosszabb alagútja Budapest, nov. 3. Megírtuk, hogy az új szere­tfalva—dédai vasútvonal épitési munkálatai annyira előrehalad­tak, hogy összekapcsolták a vágányo­kat. Ezzel a Székelyföldnek az anya­ország gazdasági életébe való belekap­csolta lényegileg megtörtént. Az új vonalon egyelőre építési anyagokat szállító vonatok közlekednek. A­­ sze­mélyvonatok menetrendszerű közleked­ éjjel-nappal folyt a Az azóta eltelt két eszt­­ndő alatt éjjel-nappal folyt az a hatalmas mun­ka, amely Magyarországon egyike a legnagyobb közmunkának. Az új va­sútvonal Szeretfalva állomáson kiin­dulva Sajónagyfalun, Nagysajón, Mo­­norfalván és Alsórépán áthaladva Dé­­dán keresztül torkollik be a marosvá­­sárhelyi vaslat vonalba. A vi­m tv­ornai alkotóinak hősies küzdelmet kellett folytatniuk a terepviszonyokkal, az időjárással, a szállítási és rendkívüli műszaki nehézségekkel kidolgozták, hogyan lehet legyűrni a­ vasútépítés két legnagyobb ellenségét: a vizet és dése az idei év folyamán indul meg. Erdélyi visszacsatolása után, 1940. őszén azonnal meg kellett teremteni a Székelyföld közvetlen vasúti összeköt­tetést a magyar vasúthálózattal. Az összeköttetét közvetlenül a visszacsa­tolás után elhatározták és pedig a Sze­retfalva és Déda között 48 km. hosszú­ságban építendő új vasútvonallal. munka két éver­ át a csúszós agyagot Elkeseredett küz­delem folyt az egyre málló és a leg­kisebb megterhelésre is csúszó hegy­oldal megállításáért A csúszó hegyol­dal megállítására úgynevezett szivár­gókat építettek. A 48 km-es vasútvonal építésénél 27 ezer munkás dolgozott, akik közül 8500 kubikos végezte a földmunkálato­kat 3600 szakmunkást iparost és bá­nyászt 12­200 napszámost és 2700 mun­kaszolgálatost foglalkoztattak az egyéb építési teendők. A munkát 200 mér­nök és műszaki tisztviselő irányította, miféle út nem volt, vagy csak földút, amely a legkisebb zápor alkalmával is járhatalan, feneketlen sártengerré vál­tozott. Mielőtt tehát hozzákezdhettek volna a munkálatokhoz, előbb 30.008 ember nekifeküdt, hogy megépítse azt az utat, amelyen lehetővé vált a vidék megközelítése. Egyedül ennek az út­nak a megépítéséhez 60 kisebb-na­gyobb hídra volt szükség patakok és a vízmosások fölé. Az út 4 hónap alatt készült el és azóta tehergépkocsik ez­­rei és szekerek tömege járja nap-nap után. A mezőségen át tehát, amely egy évvel ezelőtt még járhatatlan volt, az év végén megindult az első teher­vonat, az Alföld felől gabonát vive a székelységnek, visszafelé pedig fával megrakodva. Beláthatatlan gazdasági jelentősége van ennek az új útvonalnak. Megol­ a­dódnak az Alföld és Erdély szállítói kérdései, az erdélyi hegyek ásványi kincsei, fái akadály nélkül kerülnek most már az anyaországba, amely ugyancsak akadály nélkül juttathatja ipari és mezőgazdasági termékeit a tá­voli Erdélybe. 930 méter a monorfalvi alagút Monorfalva közelében építették meg az ország leghosszabb alagútját is, amelynek hossza 930 méter. Az alagút fúrási munkálatai közel egy évig tar­tottak, 1940. végén kezdték meg a fú­rási munkálatokat a hegység két ol­daláról és 1942. év elején találkoztak a fúrógépek. Ugyanekkor a pálya má­sik részén elkészült a 486 méter hosz­­szú úgynevezett kisalagút is. Az építkezési adatok jellemzően vi­lágítják meg, hogy a mai nyersanyag­viszonyok mellett milyen nehézségek­kel kellett megküzdeniök az építőknek: 2500 vagon cementet, 152 vagon vasat, 45 vagon bitument, 22.700 vágón be­tonkavicsot, 2500 vágón téglát, 1200 vágón gömbfát, 1100 vágón épületfát, 15.300 vágón terméskövet, 108.000 da­rab faragott követ, 165.000 darab mű­követ, 16.700 vágón zúzott kavicsot, 980 vágón talpfát és 500 vágón sínt kellett ide szállítani a hidak, alagutak, szivárgók és vaspályák megépítéséhez. A szállításhoz kereken 65.000 darab 10 tonnás vagonra lett volna szükség. A 48 kilométeres vonaton 181 darab különféle átvezető hidat építettek. A 181 híd között 4 viadukt és 6 na­gyobb szerkezetű vashíd is van. Ezen­kívül a vonal különböző szakaszain valóságos falvak, barakkok épültek, kórházakkal irodákkal, csendőrlakta­nyákkal, betonraktárakkal és egyéb más épületekkel és helyiségekkel. Az állomások már mind elkészültek, két­szobás családi lakással, erdélyi villa­szerű stílusban. A munkáshadsereg számára külön élelmiszerjegyeket ad­tak ki és ellátásukról külön szervezet gondoskodott. Az építkezések céljaira külön műutat kellett építeni. A mezőségnek ezen a részein ugyanis vagy egyáltalán sem­ Körösi Csorna Sándor nevét viseli az újvidéki Diákotthon Sepsiszentgyörgy, nov. 3- tóleső érzést., vált ki a Székelyföldem, hogy az Újvidéken létesített Keleti Ke­reskedelmi Főiskolával kapcsolatos Diákotthont a székely keleti utazó és ázsiai kutató Körösi Csorna Sán­dorról nevezték el. Az elnevezés találó és megtisztelő. A vallás- és közoktatásügyi mi­niszter az Otthon első igazgatójává Kádár László dr. főiskolai rendes tanár egyetemi magántanárt, titká­rává Várady György, a budapesti Gömbös Gyula Diákotthon­ felügye­lőjét nevezte ki.

Next