Székely Tanügy, 1901 (2. évfolyam, 1-19. szám)

1901-01-01 / 1. szám

Marosvásárhely, 1900. január 1. Székely Tanügy, elég biztos fogantyú a szegénységgel áll­­landóan küzdő, kitartóan dolgozni nem tudó, nyomor lejtőjére engedett nép­nek a vallásos és erkölcsös életben való megtartására­ Nem, mert az éhező gyomor esetről-esetre vas kér­zekkel tépi szét a hitélet, legszebb alkotásait. A népnek támpontokat, alapot kell biztosítanunk, a melyen létesét fel­építheti s vallásos élete kialakulhat. Kimutattam a gyakorlati élet próba­kövén beigazolva, hogy a kivándor­lás megakadályozására nem elégsé­gesek a hazafias dalok, költemények beemléztetése. A hazafias irányú nevelés talaj nélkül áll ott, hol a nép fiai kellő tudás szorgalom és munkásságra való nevelés hiányában helytelen életelve­ket követve n­em tudnak megbirkózni a lét feltételeivel. Nevelési eljárásunk iróniája az, hogy székely honfi­tár­sunk a Szózatot, a Himnuszt dúdolva utógondolat nélkül hagyja el azt a hazát, melynek minden göröngyét egykor honfival öntöző Fájdalom azonban tanítóságunk régi tradícióihoz hű­ maradt. Úgy neveljük, úgy oktatjuk a nép fiait ma is, mint azon nyugati államok iskolái, hol a nép között a helyes életelveket, a létfeltételeivel való megbirkózást, a múlt tradíciói ki­fejlesztették ; hol ha az iskola írni, olvasni tanít s az általános ismere­tekhez juttatja azokat, kötelességé­nek meg­felelt, mert a többit a fiú az apjától tanulja meg. Népoktatá­sunk idők hosszú során nem vette tekintetbe a magyar faj képességeit látjuk — legalább képzeletben — őket összeseregleni a jótékony kezek által megalkotott „tanitóárvák karácsony­fája“ körül s elfeledve árvaságukat, vidáman csevegnek a jó meleg otthon­ban És ma nemcsak az árvaság keserű kenyerétől van meg­mentve a tanítók árvája, de jövője is van. Képzeletem az, hogy pár évtized alatt, ha gyermekeink jó tanulók, nem fog ólomsúlylyal nehezedni vállainkra a taníttatás fontos kérdése, mert ott van a magyar tanítóságnak fényes al­kotása a „Ferencz József Tanítók Háza, mely utat nyitott a társadalom­ban, hogy szorgalma utján, bármely állásra eljuthasson a tanító gyermeke. Hála legyen érte áldott lelkű minisz­terünknek, ki párját ritkító állam­bölcsességével oda emelte a tanító­ságot minden tekintetben, hogy nyu­godtan, kevés aggodalommal tekint a jövőbe s nyugodtan ünnepli az áldott karácsony éjjelét — nappalát, mint nemes munkát végző apostol. Erese Sándor, itt is, ott is más és más a helyi vi­szonyokhoz mért létfeltételeit. Általános sablonokhoz köti magát ott is, hol a helyi speciális megélhe­­tési viszonyai, rátermettsége, életszük­séglete a népnek hangosan kiáltja: vedd már egyszer figyelembe fogyat­kozásaimat, élet­igényeimet, s a meg­levő alapokon biztosítsad lételemet!!! Tény, hogy 27 év alatt, mióta testületté alakultunk az iskolai nevelés köve­telményei egyes tantárgyak korsze­rűbb tanítása s önművelődésünk elő­mozdítása érdekében,­­ nem egy ta­nulságos kérdéssel foglalkoztunk , de az is tény, hogy alapszabályainkban körvonalazott céljaink kereteit még­sem töltöttük ki. Akár a múltra, jelenre avagy a jövőre, akár önmagunkra avagy is­koláinkra, vagy magára a népre essék tekintetünk, mindenütt azt látjuk, minden jel azt súgja, többet tegyünk s eljárásunknak mind a téren igye­kezzünk gyakorlatibb értéket bizto­sítani. A jó népiskola az első óvszer arra nézve, hogy a népet legmosto­hább viszonyok közt is teljes anyagi és erkölcsi erejében önmagának és a hazának megtartsa. Tehát, hogy jó n­épiskoláink legyenek s azok hivatá­sok magaslatára emelkedjenek köz­gyűléseinkben jövőben is munkálni fontos feladatunk. (Folyt, kör ) Az iskoláról és a tanítóról. (Részlet a Deák Lajos tanfelügyelő, királyi tanácsos által, Nyárádszeradában az állami iskolának 1900. decz. 17-én történt ünnepélyes megnyitása alkalmával elmondott beszédéből.) Templomhoz hasonló szenthely le­gyen ezen iskola, a­hová soha senki profán lábakkal be ne lépjen. A szülök teljes bizalommal vezes­sék és küldjék ide gyermekeiket, hogy itt lelkük, testük épüljön, gyarapod­jék erkölcsi és szellemi kincsekkel, tehetségekkel. A tanulók gyermeki szeretettel, örömmel jöjjenek, mint második ott­honukba, sokak számára még a talán szomorú és késői­­ otthonnál is ked­vesebb helyre Az iskolának éltető lelkei a taní­tók pedig, midőn az ők magasztos munkásságának színhelyére belépnek , hagyják annak küszöbén kívül a bút, bánatot, magán- és közéleti keserű­séget, fájdalmat, izgatottságot, legyen elméjük elfoglalva azon tárgyakra vonatkozó eszmékkel, gondolatok­kal, a­melyekkel azon órák alatt foglalkozniuk kell , hogy teljes vilá­gossággal, szabatosságal közölhessék a tudásnak gyümölcseit tanítványaik­kal és legyen szivük telve gyöngéd­séggel, szeretettel, jóakarattal, miként az egy jó családapához illik nagy­számú családtagjaival szemben. Mindenféle eljárásaiban, de különös mértékben a fegyelmezésnél az alapul szolgáló szereteten kívül, legyen ve­­zérszövetnekük az igazságosság, mert a gyermeki, bár gyönge elme csodá­latos érzékenységgel és ítélő tehet­séggel bír arra nézve, hogy az ő cse­lekedetei igazságosan, túl szigorúan, avagy épen durván ítéltetnek meg és egy rosszul alkalmazott goromba ne­velői eljárást, a méltatlan büntetést szenvedő soha el nem felejt, hanem félszáz esztendő múltán is komoran ítéli azt el. Ezért kell az egyszerű tanítónak nemcsak mesternek, hanem valódi mű­vésznek lenni és nemcsak tanításai­ban, hanem mindenféle eljárásaiban, cselekedeteiben,­­sőt nemcsak az is­kola falain belül, hanem sok tekintet­ben azon kívül folytatott életében is. De nemcsak a tudás különböző ága­zataiban és a testi ügyességekben kell itt fejleszteni a tanulókat, hanem a szülők iránt való engedelmességben, embertársai megbecsülésében, szerete­­tében, a könyörületességben és a mi egyik legfőbb dolog: ezen földnek, a mindentudó drága hazának lángoló szeretetében, mely az Isten imádásá­­hoz hasonló legyen ; és azon kívül a magyar közjogot, állami életet ezer éven át fentartó egyik fő eszmére, a Király személyének hódoló szeretetére kell megtanítani már itt a gyermeket, hogy ezen eszmékkel, érzésekkel, meg­győződésekkel telve és megerősödve távozhassak e szent falak közül a mindennapi élet küzdelmeibe. Ám utoljára hagytam egy nagy fel­adatot, azt, hogy tanítsák meg a ta­nítók a kezeik között felnövő új nem­zedéket Isten legnagyobb kincsének az életnek szeretetére és oltsanak szí­vükbe derült világnéz­etet, erősítsék meg lelküket az élet tengerének hullá­maival való erélyes és csüggedni nem tudó megküzdésre, hogy ne essenek mindjárt kétségbe, ha nehézségekbe ütköznek, ha csalódás éri vágyaikban, ha próbára tétetik hitök, bizalmuk er­kölcsi erejök, hanem harczolják meg férfiasan az életnek harczát és ne dobják el könnyelműen maguktól az életet, Istennek legdrágább adományát, a mire fájdalom most oly gyakran lá­tunk megdöbbentő példákat, még az élet hajnalán viruló ifjaknál is ... 3 ik oldal.

Next