Székely Tanügy, 1904 (5. évfolyam, 1-19. szám)

1904-01-01 / 1. szám

Marosvásárhely, 1904. január 1. a tanítói tekintélyt kivívtuk, a meg­­tartartás nehéz munkája a fiatal tanító gárda kötelessége. Igen Kedves Barátom ! most is azt mondom, hogy mi, akik kivív­tuk, hogy a tanítóság közmegbe­csülésben részesül, mi akik azért kü­zdtünk, hogy a tanító társa­dalmi tényező legyen, pár év óta szomorúan tapasztaljuk, hogy az újabb nemzedék pompásan bele­illeszkedett az általunk kivívott helyzetbe s mint a tékozló fiú az örökségből lakmároz, veri a mellét, hogy honmentő, nemzetnapszámos, követeli a tiszteletet, tekintélyt, de a közért nem dolgozik, mert — az a véleménye — az iskolai munkája sincs megfizetve, önkép­zésre nem törekszik, mert azt hiszi, arra a rongyos fizetésre most is igen sokat tud. Azért a zászlót lobogtasd to­vábbra is, sőt ily viszonyok mel­lett erkölcsi kötelesség; a politi­kai, fizetésrendezési zavaros viszo­nyok sok tanító társunknak meg­zavarta fejét és szívét, de be kell következzék a csendes, zajtalan munka. Sokszor küzködtem magam is, hogy félre állok, élek csak az in­tézetnek, mely reggeli 5 órától, esti 8 óráig rogyásig kifáraszt; azonban ha baj van, — mint a kimustrált huszár ló a trombita szóra sorakozik — magam is 30 évi terhes szolgálat után is beál­lok a hivó szóra, a küzdők tábo­rába. * * * magunkról magunknak mondunk el egyet-mást csupán, mert hiszen az még­sem lehet, hogy annyi szív és oly szent akarat, hiában sorvadozza­­nak abban a munkában, melynek mindnyájunk erejének latba vetésével di­a­dalát ünnepelhetnek ! (Folyt, köv.) Nem túlozunk, nem szitkozódunk, járás. Mire oda értünk, már a szom­szédos Fröbel intézet is tüzet fogott, de mi azzal nem törődtünk, hanem rohantunk hátra az udvaron be a la­kásba, 5—6-an felkaptuk a zongorát, mások mást s még csak a cipő­keféit is megmentettük épen és el­helyeztük biztos helyre. Úgy szerettük. Könnyekig menő meghatottsággal mondott köszönetet, így ballagtunk át rendre a képezdei éveken. Az a humánus bánásmód, az a lelkünkre való beszélés, az a meleg szeretet, a­mely mindnyáját egymás­hoz egymást a tanártestülethez kötött, velünk azt az intézetet annyira meg­szerettette, hogy annyi év múltán is legkedvesebb emlékeim közzé tartoz­nak az ott eltöltött évek. 1877. év június végén fejeztük be pályánkat és oszlottunk el a haza minden részébe. Szomorúan szállottunk el ! Vaj ki tudja hol és merre fogunk még talál­kozni. Emlék­ gyanánt lefotográfi­oztattuk magunkat, velünk van Paál Ferencz igazgató is. 26-an voltunk (egy azon­ban Fosztó Pál) már azelőtt pár hó­nappal meghalt és én nézem ezt a 26 embert és fáj bevallani, hogy azóta csaknem felével soha nem találkoztam, tudtommal eddig 10-en haltak el. És most neki a nagy világnak ! Neki a nagy Óceánnak, a­hová oly szivepedéssel vágytunk és ahol annyi rúgást, annyi harapást kellett tűrni ! Székely Tanügy: Szépírástanítás az elő­iskolában. Irta: Kis Lajos zágoni áll. tanitó. Nagyon egyszerű a tétel, miről szólanom kell. Amit mondok, nem is új dolog nekünk, mert hiszen az ok­tatás körébe eső minden mozzanat ismeretes a tanügy embere előtt. Újabb vívmányokat sem mutathatok fel a szépirástanitás terén, mert — a mik vannak — most már nem birnak az újság izével s hogy mégis ilyen kö­zönséges dologgal hozakodom elé s azt is a legegyszerűbb köntösben állítom a tisztelt olvasó elé : egyszerű oka abban található fel, hogy isme­rem a mai kornak semmivel nem­törődését ; látom, hogy a legszebben összekomponált felolvasások, új esz­méket hintegető értekezések, hatalmas vitákat provokáló előadások, nagy emberek szava ép úgy semmivé lesz­nek, ép úgy elpusztulnak, ép úgy pusztába hangzó szavak, mint az ilyen egyszerű közlemények, kis em­berek eget ostromló kiabálása. Ez azonban csak egyik és kevésbbé számbavehető oka e czikk megszüle­tésének. Fontosabb ennél az, hogy én sze­retem a mesterségemet. Előttem ép oly kedves és fontos a szépírás, mint nyelvtanításunk vagy a földrajz avagy a természeti tudományok. Mi is, miként a jó mesterember minden izében tökéletest akarunk produkálni. S ezt csak úgy tehetjük, ha gyermekeinknek minden érzék­szervét egyaránt fejlesztjük ; ha eszét, szivét, kezét, lábát s minden porci­­káját a szépre, jóra, nemesre, igazra egyformán igyekszünk fogékonnyá tenni. Miután azonban egész iskolai ok­tatásunk, nevelésünk a gyakorlati életre kell, hogy készítse növendéke­inket, kérdem, van-e az iskola tár­gyai között falusi embereknek (mi a mi iskolásaink nagyobb százaléka) szükségesebb és az életben is mara­dandóbb tudomány az olvasásnál, számolásnál és írásnál . . .? Nincs! Tehát, ha csak ilyen egyszerű do­logról szólok is, jogosultságot talál annak fontosságában. Ezeknek előrebocsátása után most már hozzá is kezdek a tulajdonképeni tárgyhoz. Hogy hiba van e tárgy tanításánál, bizonyos. S hogy nagy részben mi vagyunk — tanítók — a hibások, az is bizonyos. És hogy segítnünk kell e bajon, az valóban szükséges. Mindnyájan tudjuk, hogy a szép­írás tanításához nem szükséges fel­tétlenül, hogy mi magunk szépen is tudjunk írni. Olyan tanító is tudhat igen szépen tanítani Írást, ki maga csúful ir és megfordítva: olyan tanító növendéket is írhatnak nagyon csuful, kinek kü­lönben szép az írása. Az elsőnél hiányzik ugyan e tárgy tanításához az isteni adomány, de megvan az akarat, a lelkiismeretesség, van benne önérzet, büszkeség. A másodiknál van tehetség, de a­mi egy jó tanító egyéniségéhez meg­­kívántatik — hiányzik úgy az akarat, mint a lelkiismeretesség és nincs benne e tárgy iránt szeretet, lelke­sedés, nincs benne ambíció. Az ilyen másodikok a leghibásab­­bak abban, hogy szépírás tanításunk nem felel meg azoknak az igényeknek, melyeket manapság a népiskolával szemben támaszt a mindennapi élet. De igen nagy hibát követünk el az által is, hogy e tárgy tanítására nem fektetünk kellő súlyt. Tanügyi lapok­ban is vajmi keveset olvashatunk a szépírás tanításról, gyűléseken meg jóformán szóba se jö. Minden iskola. 3-ik oldali

Next