Székely Tanügy, 1907 (9. évfolyam, 1-20. szám)

1907-01-01 / 1. szám

4-ik oldal. napokban amúgy sem akad elfog­laltságuk, az iskola termében min­den héten kétszer, háromszor szíve­sen meghallgatják a jóakaratú taná­csainkat és szakmunkák utasításait A földmivelésügyi minisztérium nép­könyvtárakat ajándékoz minden köz­ségnek, ha ez iránt kérést nyújta­nak be s miután e könyvtár felerész­ben gazdasági könyvekből áll, mun­kánkat ezek is sokban megkönnyí­tik. E könyvek olvasásra és tanul­mányozásra való kiosztása is járhat némi eredménnyel, de sokkal nagyobb az érdeklődés irántuk, ha azt ösz­­szejöveteleink alkalmával ismertet­jük, azokból felolvassuk és helyen­ként eszmecserét folytatunk. Ilyen gazdasági felolvasások ke­retében szépen rávezethetjük a gaz­dakörök fontosságára is népünket, sohasem tenném azt pl, hogy egye­nesen felhívjam embereimet arra, hogy alakítsunk gazdakört, hanem ez összejöveteleken az egyes gaz­dasági dolgok megbeszélgetése köz­ben mutatnék rá az egyesülés nagy horderejére s előnyeire. A negyedik vagy ötödik összejövetel már gazda­köri gyűlés lenne, amelyen a kész alapszabály-tervezetet ismertetni s alakulni kellene csak. Ha ezt elértük, ráléptünk arra az útra, mely anyagi helyzetük javítá­sát célozza. De a gazdasági felolvasások még másképpen is előmozdítják jó ügyün­ket. Keretében ismerhetők a mező­­gazdasági háziipar oly ágai, a me­lyek községeinkben meghonosíthatók s a melyeket aztán űzve, nemcsak saját szükségletünket elégíthetik ki, de kisebb-nagyobb mennyiséget ér­tékesíthetnek is. A mezőgazdasági háziipar fejlesztésére a földmivelés­ügyi minisztérium már néhány éve nagyobb szabású akciót indított s hat betűs tanfolyamok rendezését en­gedélyezi és segélyezi. E tanfolya­mokon a mezőgazdasági háziipar egyes ágaiban kiképzést nyernek a résztvevők. Ilyen tanfolyamok min­den évben rendeltetnek az ország külömböző részein s végzett mun­kásai bizony szép téli keresethez jut­nak az ott tanultak felhasználása után. A szalma és gyékényfonás, a fűz­vessző felhasználása szőlő és gyü­mölcs szállító kosaraknak, különböző gazdasági eszközök előállítása, mo­gyorófa vesszőből kerti székek és padok készítése, cirok seprű csiná­­lása, mind-mind olyan dolgok, a­melyeket székely községeinkben ered­ménnyel folytathatnak. Ilyen házi­ipari tanfolyamok ren­dezéséért folyamodjunk hát s ha en­nek bármely ágát a néppel sikerült megkedveltetni, célunkhoz egy lé­péssel megint közelebb jutottunk Közelebb jutottunk azért, mert az a háziipari munkás megkedvelvén a szép keresetet biztosító foglalkozást, otthon családja körében folytatja s családjának tagjait is belevezeti és foglalkoztatja, így aztán idővel egész családok űzik e házi­ipart s akkor igazán kifizeti magát és válik a csa­lád egyik főjövedelmi forrásává. És még egyéb haszna is van az összejövetelnek. Elvonalnak általa a korcsmától s a helyett, hogy a mér­ges pálinkával tompítanák agyukat: nyernek felvilágosítást sok dolgaik­ban, tanulnak, okulnak. Ez össze­jövetelek szolgálhatnak a mértékle­tesség, józanság, takarékosság út­jának megismerésére; szolgálhatnak az egyház, haza, a felebarátunk iránti szeretet fejlesztésére. Ha tehát, szé­kely népünk sorsát szivünkön visel­jük , ne rettentsen visza a nagy aka­dály, mi utunkat állja, győzzük le kitartással, ernyedetlen munkával az élőnkbe tornyosuló nehézségeket s akkor bizonyosak lehetünk abban, hogy siker koronázza fáradozásainkat. A közjónak, emberiségnek barátai ekkor lesznek igazán nagyok, mikor küzdelmüket, fáradozásaikat, melyek­kel embertársai javát igyekszenek előmozdítani, önzetlenül, jutalom­­várás nélkül cselekszik. És még na­gyobbak akkor, ha nemes szándéku­kat rosszakarat, tudatlanság, vagy irigység ki is nevelt sárral dobálja is meg; nem esnek kétségbe, a megindult jó útról nem riadnak visz­sza, mert tudják, hogy a köz érde­kében tett jó, nemes és becsületes munka jutalmát megtalálják saját lelkükben ! Bizonyos, hogy mi is találunk aka­dályokra, bizonyos, hogy lesznek tudatlanok, rosszakarók, kik kine­vetik a törekvéseink, vagy sár­ral dobálnak ránk, de mi ne ügyel­jünk rájuk, gáncsolkodó munkáikat, kerüljük ki, győzzük le. Vezetésre hivattunk, vezessünk hát ! Vezényszavunk legyen e két szócska: munkára fel ! Somosd ADORJÁN ZOLTÁN: Székely Tanügy Maros-Vásárhelyt, 1907 január 1. Gazdakör alakítás. A gazdakörök száma szépen sza­porodik a Kézdi járás községeiben is. A mult hónapban alakult meg Felsőcsernátonban néhai Bod Péter a köznép nagy szülötte nevéről s már Alsócsernátonban is megpendül az eszme ily kör alakítása tárgyában. A gazdák közelebb tartanak érte­kezletet, melyen képviselteti ma­gát a Kézdivásárhely és Vidéke gaz­dasági egyesület is. A mai értekez­let határoz a végleges megalakulás fölött is. Soron van több maros­­torda megyei község is. Ebből is látjuk, hogy a gazdák tömörülésének ügye örvendetes módon halad előre, a­mi igazi életszükség is a mai nehéz időkben. Alsócsernátont — mint érte­sülünk nyomon követi Albis községe, Kis Jakab derzsi tanító folyamodott a keresk. miniszterhez, hogy a nép háziipari foglalkozásra tanítása céljából neki egy kötőgépet adományozzon, mert ő, aki e foglal­kozásban jártas, hajlandó különösen nagyobb tanítványokat itt e jövedelme­zőnek ígérkező foglalkozásra megta­nítani. Kis Jakabnak a kérését meg­hallgatta a kereső.­miniszter és neki a kitűzött cél megvalósítását előmoz­dítandó, egy kötőgépet adományozott. Íme mi mindenre való a tanító, ha népének javát szívén viseli, mint Kis Jakab. Elismeréssel említjük fel ezt az esetet és ajánljuk kartársaink figyelmébe. A mihez szó fér. Az erdélyrészi tanító egyesületek szövetsége november 1- én tartott közgyűlésén a tanítók fizetésrende­­zése ügyében hozott határozatainak végeredménye sem hordja magán az őszinte kollegialitás és a tanítók egyetemének együtt érzését. Igyeke­zik az állami és nem állami tanítók közt a válaszfalat ugyancsak építeni s noha minden határozatát a „taní­tók“ szóval kezdi, de a végén csak az állami tanítók érdekeit óhajtja szolgálni. Már pedig a megalakulás­kor egy szó sem esett arról, hogy ez a szövetség valaha a tanítóság egy kis töredékének szolgálatára sze­gődjön, hanem az — egy mindnyá­jáért és mindnyája egyért — szálló ige képezte a testvéries egyesülés központját, kapcsát. Csalétek volt-e hát az alapszabály ?

Next