Székelyhon, 2019. február (1. évfolyam, 21-40. szám)
2019-02-26 / 38. szám
2 ^ AKTUÁLIS 2019 . február 26 ., kedd |________________ ^beruházás #üzlet fsparkoló Csíki Pláza helyett Csíki Fészek Kiskereskedelmi park készül a volt traktorgyár helyén Nemsokára elkezdődik Csíkszeredában az egykori traktorgyár helyén elképzelt pláza utódjának építése. A Nest (magyarul Fészek) nevet viselő üzletközpont a kereskedelmi felületek mellett több száz parkolóhelyet is kínál, az övezeti rendezési tervnek megfelelően körforgalom és bekötőút is épül a helyszínen. KOVÁCS ATTILA Továbbra is eladóként van feltüntetve a foszladozó reklámfelületeken a Csíki Pláza néven elképzelt, félkész létesítmény a Csíkszeredai Hunyadi János utcában, ahol a Csíkszeredai traktorgyár megnevezést is olvashatjuk egy korabeli táblán. Ezek nemsokára eltűnnek, gyár, illetve pláza helyett egy szaknyelven integrált kiskereskedelmi parknak nevezett bevásárlóközpont épül. Áprilisban kezdenek építeni Azt már egy évvel ezelőtt lehetett tudni, hogy az izraeli beruházó, a Plaza Centers N. V. által birtokolt North Gate Plaza cég eladja a 2008- ban elkezdett, de félbehagyott, Csíki Plázának elnevezett létesítményt, amelynek legnagyobb részben az emeletes parkolója készült el. A Hargita Megyei Környezetvédelmi Ügynökséghez tavaly februárban benyújtott dokumentáció szerint, amelyet a meglévő épület átalakításához szükséges környezetvédelmi beleegyezés megszerzése érdekében készítettek, a North Gate Plaza már az RC Europe Development Kft. képviseletében járt el. Azóta megtörtént a tulajdonosváltás, a Csehországban alapított és Közép- és Kelet-Európában több hasonló beruházást is megvalósító ingatlanfejlesztő cég pedig a Csíkszeredai létesítmény építése előkészítésének lépéseit is megtette. Mint az RC Europe romániai menedzsere, Andrei Rati tájékoztatott, beszerezték az építési engedélyt, illetve a szükséges szakhatósági jóváhagyásokat, és áprilisban szeretnék elkezdeni az építkezést a területen. Az integrált kiskereskedelmi parkként (retail park) meghatározott új bevásárlóAz integrált kiskereskedelmi parkként (retail park) meghatározott új bevásárlóközpont 12 000 négyzetméternyi bérelhető felületet kínál. központ 12 000 négyzetméternyi bérelhető felületet kínál különböző üzletek számára, a tájékoztatás szerint nemzetközi márkák ruházati-, lakberendezési- és cipőboltjai kapnak ott helyet. Kérdésünkre a cég részéről azt mondták, még nem szeretnék megnevezni az üzleteket, mivel folyamatban vannak a tárgyalások, tavaly viszont a környezetvédelmi beleegyezés érdekében benyújtott dokumentációban már szerepeltek a Jysk, a CCC, a C81A, a DM, a Takko, a Deichmann, a KIK, a Pepco, a TXM vagy a Sportisimo márkák nevei. Jövőben nyitják meg Az új üzletközpont építését jövőben szeretnék befejezni, a kivitelezés idejét 12 hónapban határozzák meg. A cég saját, Nest márkanevét (magyarul Fészek) viselő kiskereskedelmi parkhoz hasonlókat különböző méretekben már Csehországban, Szerbiában, illetve Romániában is építettek, és újabbak létesítését is tervezik. A Csíkszeredai Nest összesen 600 parkolóhellyel is rendelkezik majd, ezekből 140 az U alakú épület előtt, a Hunyadi János utca felőli bejárathoz közeli parkolóban lesz, a többi az épület mögött, a már nagyrészt elkészült kétszintes parkolóban. A beruházás tartalmazza a felszíni üzletfelületek mellett az alagsori szint kialakítását is - ott kap helyet egy élelmiszer-áruház. Az üzletközpont keleti oldalán található már nagyrészt elkészült parkolóhoz a Kalász lakótelepi temető melletti bekötőúton lehet majd eljutni, amelyet a körforgalommal együtt a rendezési tervnek megfelelően a beruházónak kell megépítenie. Mivel az U alakúra tervezett épület számára nem felel meg a meglévő szerkezet, ennek egy részét le kell bontani, a beavatkozás minden bizonnyal ezzel kezdődik majd. Szertefosztott elképzelés. A tervezett pláza nem készült el FOTÓ: GÁBOS ALBIN U alakú épület készül, középen parkolókkal / FORRÁS: RC EUROPE A kiskereskedelmi parkokról Az integrált kiskereskedelmi parkok az elmúlt tíz évben terjedtek el Közép- és Kelet-Európában, a kiskereskedelmi piac szerkezeti átalakulásának eredményeként. Amíg korábban az adott területen egymás mellett felépült, önálló kiskereskedelmi szakáruházak csoportja volt jellemző, addig a szaknyelven retail parknak nevezett koncepció szerint az adott ingatlanon több, nagy alapterületű szakáruház kap helyet. Ma már a különböző márkanevű kiskereskedelmi parkok is üzletláncként működnek, több tízezer fős vonzáskörzetű helyszíneken nyitnak regionális bevásárlóközpontokat, vonzó márkaneveket, elegendő parkolóhelyet és könnyű megközelítést kínálva.