Székelyhon, 2022. január (4. évfolyam, 1-19. szám)
2022-01-05 / 2. szám
8 ^ AKTUÁLIS 2022. január 5., szerda ^magántanár ^magánóra #Petőfi Sándor Trend és szükséglet között? Van, amikor szükség van rá, de a szülők is befolyásolják a magánóra iránti igényt Nem kevés pénzbe, időbe és energiabefektetésbe kerül az iskolán kívüli magánóra, mégis számos szülő hajlandó gyerekének magántanárt fizetni, főként a záróvizsgák előtti időszakban a túlzsúfolt órarend mellett is, azzal érvelve, hogy az iskolában nincs idő és lehetőség mindent megtanulni. Szülői félelem ez, vagy valóban ennyire hiányos és megterhelő a közoktatás, és minden esetben szükséges a magánúton történő felzárkóztatás? HAJNAL CSILLA A tanárok nem szívesen beszélnek magánóráikról a sajtóban, hiszen ezek nem a közoktatás részei. Egy általunk megkérdezett székelyföldi pedagógus szerint nagyon sok diák jár magánórára, főleg a vizsgatantárgyakból, de sokszor a trendek is közrejátszanak abban, ha egy gyereket magánórára küldenek szülei - fogalmazott az irodalomtanár, aki úgy tapasztalja, olyan is jár, aki az iskolában lelkiismeretes, jó tanuló, de a szülők tartanak attól, hogy a gyereket nem készítik fel kellőképpen az iskolában. „Van olyan tanuló, akinek nehezen megy az egyedül való felkészülés, nem rendszerezett, vagy akár nem sikerül felfognia órán a tananyagot, mert könnyen elterelődik a figyelme. Ilyen esetekben jól fog, hasznos lehet a magánóra, mert ott kénytelen dolgozni, odafigyelni” - fejtette ki a pedagógus. Nem garancia? Egy marosvásárhelyi diák édesanyja lapunknak elmondta, azért keres érettségi előtt álló fiának magántanárt románból, mert a magántanárral kidolgoznak standard szövegeket olyan témákban, amelyeket kérnek a záróvizsgára, így felkészülhet erre a tanuló. „Az iskolában viszont nem igazán van idő mindent ilyen aprólékosan végigvenni, de szerintem ez sem garancia a sikeres érettségire. Mint mondja, nem új számukra a helyzet, fia járt már román és matek korrepetálásra hetedik és nyolcadik osztályban is. A kihívást most a magánóra ára jelenti számukra, az édesanya reméli, hogy alkalmanként ötven lej fejében kap majd tanárt a fiának. Az órák ára egyébként változó, függ a tanár képesítésétől, a tanulóktól - kisebbeknek olcsóbb, érettségire készülőknek valamivel drágább -, a tantárgytól, a várostól, illetve a tanár saját elképzelésétől is. Székelyföldön ötven és száz lej között mozog egy magánóra ára. A szülői igény is közrejátszik Molnár Zoltán, a Tanügyi Szabad Szakszervezetek Szövetségének Maros megyei elnöke kérdésünkre, hogy minek tudható be a magánórák népszerűsége, a szülői félelmeknek és trendeknek, avagy a közoktatás hiányosságainak és terhének, kifejtette, valahol középúton kell keresni az igazságot. „Úgy vélem, van egy hatalmas szülői trend is azzal kapcsolatban, hogy a gyerek nehogy lemaradjon, tehát nincs akkora szükség magánórákra, mint amennyire igénylik a szülők. Több olyan diákot is tudok, akik bármilyen külső segítség nélkül sikeresen felvételiztek, és nem feltétlenül a legjobbak közül kerültek ki. Persze a legjobbak körében még nagyobb a szülői igény, de nyilván azt is figyelembe kell venni, hogy nagy a megterhelés a diákok irányába. Ez az online-os időszak az elmúlt két évben rányomta a bélyegét az oktatásra, és jobban oda kell figyelni a következő generációra. Ha esetleg egy ötödik hullámmal ismét online tanrendbe helyeznék az iskolákat, akkor megtörténik, hogy a jövő nyolcadik osztályai majdnem teljes egészében online járnak iskolába” - világított rá a marosvásárhelyi földrajz szakos tanár, aki szerint az iskolák szintjén is meg lehetne oldani a felzárkóztatást. „Minden diák más, nem egyforma ütemben fejlődnek. Szép, hogy elmondjuk, a tanár a diákokra egyénileg koncentrálva adja a feladatokat, de jól tudjuk, hogy egy harmincas létszámú osztályban matematikát, románt vagy más tantárgyat sem lehet tanítani külön-külön minden diáknak. Kissé uniformizált a mi oktatásunk, és nyilván ez a nagy létszámú osztályok miatt is így van, a diákok viszont nem egyforma ütemben tudják elsajátítani az anyagot. Van, aki gyorsabban, van, aki lassabban, és ez utóbbihoz segítség kell” - fejtette ki álláspontját Molnár Zoltán. A szakszervezet vezetője szerint nagy a diákok megterhelése, nagy stresszel jár a vizsga is, főleg az online időszakban, de azt tapasztalja, hogy a szülők is nagymértékben befolyásolják ezt a hatalmas igényt, hiszen mindenki rohan tanárt keresni. A trendek nem változtak Magyari Tivadar, az RMDSZ oktatásügyekért felelős osztályának vezetője úgy látja, a magánórákkal kapcsolatos trend nem változott az elmúlt jó néhány évben, évtizedek óta így működik Romániában. Általában valóban azért választanak a szülők magántanárt gyereküknek, mert fel szeretnék zárkóztat__ni őt abból a tantárgyból, amiből le vannak maradva - fogalmazta meg Magyari Tivadar. „Mivel még mindig nem volt Romániában olyan tantárgyreform, amely csökkenti az információ mennyiségét, valószínű, hogy nincs elég idő a tananyag elmélyítésére, annak ellenére, hogy a tanórák száma is magas, annak is le kéne csökkennie. A tanügyi törvény utoljára 2011-ben jelent meg, annak van sok módosítása, de tantervreform utoljára akkor volt, amikor kezdődött az előkészítő osztály, ezzel most tizedik osztályig jutottak el, a tizenegyedik és tizenkettedik a régi rendszer szerint tanul, a két rendszer között azonban nincs számottevő különbség” - fűzte hozzá az oktatásügyekben jártas szakember. A felzárkóztatás a magánórák fő célja, de nem mindig indokolt magántanárt fogadni ! FOTÓ: JAKAB MÓNIKA Petőfi-emlékév: alkotó diákokat várnak A magyar költészet egyik legkiemelkedőbb és legismertebb alakja születésének 200. évfordulója alkalmából a magyar Országgyűlés Petőfi Sándor-emlékévvé nyilvánította a 2022. szeptember 1. és 2023. augusztus 31. közötti időszakot, a tanévhez igazodva. KISS JUDIT Hargita Megye Tanácsa és a Hargita Megyei Hagyományőrzési Forrásközpont ennek jegyében több programmal is tiszteleg a költőóriás személye és munkássága előtt - olvasható a forrásközpont közleményében. Az intézmény Petőfi ma címmel felhívást hirdet középiskolások számára versmegzenésítés és egyéb verses produkciók témában. Mindkét felhívásra március 17-éig lehet jelentkezni Az első felhívás középiskolás osztályközösségeknek szól, a diákok Petőfi Sándor műveiből ihletődő, 15-20 perces verses-zenés produkciókkal jelentkezhetnek. A második felhívás olyan középiskolásoknak és fiataloknak szól, akik Petőfi-verseket zenésítenek meg és mutatnak be. Mindkét felhívásra 2022. március 17-éig lehet jelentkezni. A produkciókat az office@ hagyomany.ro e-mail-címre várjuk. A beküldött anyagokat szakmai zsűri értékeli. A nyertes pályázók alkotása 2022. április 11-én, a magyar költészet napján közönség előtt kerül bemutatásra. Minden produkció megtekinthető lesz a Hargita Megyei Hagyományőrzési Forrásközpont Facebook-oldalán. A nyertes pályázókat Petőfi-kötetekkel, illetve Petőfi-tanulmányúton való részvétellel jutalmazzák. A program végső célja, hogy a nyertes pályamunkákból közös összművészeti produkció szülessen, amelyet a Hargitai Megyenapok alkalmával és más intézményi programokon Hargita megye különböző településein is bemutatnak a Petőfi Sándor-emlékévben. Születésének 200. évfordulója alkalmából a magyar Országgyűlés Petőfi Sándor-emlékévvé nyilvánította a 2022. szeptember 1. és 2023. augusztus 31. közötti időszakot FORRÁS: WIKIPÉDIA