Székelyhon, 2022. január (4. évfolyam, 1-19. szám)

2022-01-05 / 2. szám

8 ^ AKTUÁLIS 2022. j­a­n­u­á­r 5., s­z­e­r­d­a ^magántanár ^magánóra #Petőfi Sándor Trend és szükséglet között? Van, amikor szükség van rá, de a szülők is befolyásolják a magánóra iránti igényt Nem kevés pénzbe, időbe és energiabefektetésbe kerül az iskolán kívüli magán­óra, mégis számos szülő hajlandó gyerekének magántanárt fizetni, főként a zá­róvizsgák előtti időszakban a túlzsúfolt órarend mellett is, azzal érvelve, hogy az iskolában nincs idő és lehetőség mindent megtanulni. Szülői félelem ez, vagy valóban ennyire hiányos és megterhelő a közoktatás, és minden esetben szükséges a magánúton történő felzárkóztatás? HAJNAL CSILLA A tanárok nem szívesen beszél­nek magánóráikról a sajtóban, hiszen ezek nem a közoktatás részei. Egy általunk megkérdezett szé­kelyföldi pedagógus szerint nagyon sok diák jár magánórára, főleg a vizs­gatantárgyakból, de sokszor a tren­dek is közrejátszanak abban, ha egy gyereket magánórára küldenek szülei - fogalmazott az irodalomtanár, aki úgy tapasztalja, olyan is jár, aki az iskolában lelkiismeretes, jó tanuló, de a szülők tartanak attól, hogy a gye­reket nem készítik fel kellőképpen az iskolában. „Van olyan tanuló, akinek nehezen megy az egyedül való felké­szülés, nem rendszerezett, vagy akár nem sikerül felfognia órán a tananya­got, mert könnyen elterelődik a figyel­me. Ilyen esetekben jól fog, hasznos lehet a magánóra, mert ott kénytelen dolgozni, odafigyelni” - fejtette ki a pedagógus. Nem garancia? Egy marosvásárhelyi diák édesany­ja lapunknak elmondta, azért keres érettségi előtt álló fiának magán­tanárt románból, mert a magánta­nárral kidolgoznak standard szöve­geket olyan témákban, amelyeket kérnek a záróvizsgára, így felké­szülhet erre a tanuló. „Az iskolában viszont nem igazán van idő min­dent ilyen aprólékosan végigven­ni, de szerintem ez sem garancia a sikeres érettségire. Mint mondja, nem új számukra a helyzet, fia járt már román és matek korrepetálás­ra hetedik és nyolcadik osztályban is. A kihívást most a magánóra ára jelenti számukra, az édesanya re­méli, hogy alkalmanként ötven lej fejében kap majd tanárt a fiának. Az órák ára egyébként változó, függ a tanár képesítésétől, a tanulóktól - kisebbeknek olcsóbb, érettségire készülőknek valamivel drágább -, a tantárgytól, a várostól, illetve a tanár saját elképzelésétől is. Szé­kelyföldön ötven és száz lej között mozog egy magánóra ára. A szülői igény is közrejátszik Molnár Zoltán, a Tanügyi Szabad Szakszervezetek Szövetségének Maros megyei elnöke kérdésünkre, hogy minek tudható be a magánórák népszerűsége, a szülői félelmeknek és trendeknek, avagy a közoktatás hiányosságainak és terhének, kifej­tette, valahol középúton kell keresni az igazságot. „Úgy vélem, van egy hatalmas szülői trend is azzal kap­csolatban, hogy a gyerek nehogy le­maradjon, tehát nincs akkora szük­ség magánórákra, mint amennyire igénylik a szülők. Több olyan diákot is tudok, akik bármilyen külső se­gítség nélkül sikeresen felvételiztek, és nem feltétlenül a legjobbak közül kerültek ki. Persze a legjobbak köré­ben még nagyobb a szülői igény, de nyilván azt is figyelembe kell venni, hogy nagy a megterhelés a diákok irányába. Ez az online-os időszak az elmúlt két évben rányomta a bélye­gét az oktatásra, és jobban oda kell figyelni a következő generációra. Ha esetleg egy ötödik hullámmal ismét online tanrendbe helyeznék az is­kolákat, akkor megtörténik, hogy a jövő nyolcadik osztályai majdnem teljes egészében online járnak isko­lába” - világított rá a marosvásárhe­lyi földrajz szakos tanár, aki szerint az iskolák szintjén is meg lehetne ol­dani a felzárkóztatást. „Minden diák más, nem egyforma ütemben fejlőd­nek. Szép, hogy elmondjuk, a tanár a diákokra egyénileg koncentrálva ad­ja a feladatokat, de jól tudjuk, hogy egy harmincas létszámú osztályban matematikát, románt vagy más tan­tárgyat sem lehet tanítani külön-kü­­lön minden diáknak. Kissé unifor­mizált a mi oktatásunk, és nyilván ez a nagy létszámú osztályok miatt is így van, a diákok viszont nem egy­forma ütemben tudják elsajátítani az anyagot. Van, aki gyorsabban, van, aki lassabban, és ez utóbbihoz segítség kell” - fejtette ki álláspont­ját Molnár Zoltán. A szakszervezet vezetője szerint nagy a diákok meg­terhelése, nagy stresszel jár a vizsga is, főleg az online időszakban, de azt tapasztalja, hogy a szülők is nagy­mértékben befolyásolják ezt a hatal­mas igényt, hiszen mindenki rohan tanárt keresni. A trendek nem változtak Magyari Tivadar, az RMDSZ ok­tatásügyekért felelős osztályának vezetője úgy látja, a magánórákkal kapcsolatos trend nem változott az elmúlt jó néhány évben, évtizedek óta így működik Romániában. Álta­lában valóban azért választanak a szülők magántanárt gyereküknek, mert fel szeretnék zárkóztat­­­__­ni őt abból a tantárgyból, amiből le vannak maradva - fogalmazta meg Magyari Tivadar. „Mivel még mindig nem volt Romániában olyan tantárgyreform, amely csökkenti az információ mennyiségét, valószínű, hogy nincs elég idő a tananyag el­mélyítésére, annak ellenére, hogy a tanórák száma is magas, annak is le kéne csökkennie. A tanügyi törvény utoljára 2011-ben jelent meg, annak van sok módosítása, de tantervre­form utoljára akkor volt, amikor kez­dődött az előkészítő osztály, ezzel most tizedik osztályig jutottak el, a tizenegyedik és tizenkettedik a régi rendszer szerint tanul, a két rendszer között azonban nincs számottevő különbség” - fűzte hozzá az okta­tásügyekben jártas szakember.­­ A felzárkóztatás a magánórák fő célja, de nem mindig indokolt magántanárt fogadni ! FOTÓ: JAKAB MÓNIKA Petőfi-emlékév: alkotó diákokat várnak A magyar költészet egyik legkiemelkedő­bb és legismertebb alakja születésének 200. évfordulója alkalmából a magyar Országgyűlés Petőfi Sándor-emlékévvé nyilvánította a 2022. szeptember 1. és 2023. augusztus 31. közötti idő­szakot, a tanévhez igazodva. KISS JUDIT H­­­argita Megye Tanácsa és a Hargita Megyei Hagyo­mányőrzési Forrásközpont ennek jegyében több programmal is tiszteleg a költőóriás személye és munkássága előtt - ol­vasható a forrásközpont közleményében. Az intéz­mény Petőfi ma címmel felhívást hirdet középiskolások számára versmegzenésítés és egyéb verses produkciók témában. Mindkét felhívásra március 17-éig lehet jelentkezni Az első felhívás középiskolás osz­tályközösségeknek szól, a diákok Petőfi Sándor műveiből ihletődő, 15-20 perces verses-zenés produk­ciókkal jelentkezhetnek. A máso­dik felhívás olyan középiskolá­soknak és fiataloknak szól, akik Petőfi-verseket zenésítenek meg és mutatnak be. Mindkét felhívásra 2022. március 17-éig lehet jelent­kezni. A produkciókat az office@ hagyomany.ro e-mail-címre vár­juk. A beküldött anyagokat szak­mai zsűri értékeli. A nyertes pályá­zók alkotása 2022. április 11-én, a magyar költészet napján közönség előtt kerül bemutatásra. Minden produkció megtekinthető lesz a Hargita Megyei Hagyományőrzési Forrásközpont Facebook-oldalán. A nyertes pályázókat Petőfi-köte­tekkel, illetve Petőfi-tanulmány­­úton való részvétellel jutalmaz­zák. A program végső célja, hogy a nyertes pályamunkákból közös összművészeti produkció szüles­sen, amelyet a Hargitai Megyena­pok alkalmával és más intézményi programokon Hargita megye kü­lönböző településein is bemutat­nak a Petőfi Sándor-emlékévben. Születésének 200. évfordulója alkalmából a magyar Országgyűlés Petőfi Sándor-emlékévvé nyilvánította a 2022. szeptember 1. és 2023. augusztus 31. közötti időszakot FORRÁS: WIKIPÉDIA

Next