Székelyhon, 2022. november (4. évfolyam, 208-228. szám)

2022-11-21 / 222. szám

2 ^ AKTUÁLIS 2022. november 21., hétfő tisztrájk #mentőszolgálatok #útakadály Országos szintű tiltakozás • Sztrájkra készül a mentőszolgálatok országos szakszervezete Több mint ezer mentőszolgálati al­kalmazottat várnak kedden Bukarestbe, a mentőszolgálatok országos szakszer­vezetének (FNSAR) sztrájkjára. A tünteté­sen Hargita megyéből is részt vesznek, hi­szen Székelyföldön is saját bőrükön érzik az egyre élesedő konflik­tust a belügyminisz­tériumhoz tartozó Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (CSU) és az egészségügyi minisztérium között. BARABÁS HAJNAL G­heorghe Chis, a Mentős Szakszervezetek Országos Szövetségének (FNSAR) elnöke tiltakozásra hívja a men­tőszolgálatok dolgozóit kedden 16 órára Bukarestbe, a kormányhi­vatal épülete elé, hogy kifejezzék elégedetlenségüket a mentősök, a mentőszolgálatok egyre inkább hát­térbe szoruló helyzetével kapcsolat­ban. Több pontba foglalták össze követeléseiket, melyekről részlete­sen Részeg Attila, a Hargita Megyei Mentőszolgálat Ambusan nevű szakszervezetének elnöke számolt be a Székelyhonnak. A szakszerve­zeti vezető elmondta, Hargita me­gyéből 50-en vesznek részt a tün­tetésen, azonban országos szinten mintegy 1000 mentős jelenlétére számítanak. Ugyanakkor a szolgá­latot teljesítő mentőautókra is kihe­lyeznek jelzésként egy országos til­takozás (protest national) feliratot. Figyelni a mentősök problémáira A legnagyobb probléma abból adó­dik, hogy a mentőszolgálatokat két irányból vezetik: a költségvetésüket az egészségügyi minisztérium bizto­sítja, azonban sok működési döntés a belügyminisztériumhoz tartozó Katasztrófavédelmi Főigazgatóság­tól (CSU) is függ. Létrehoztak ugyan az érintett minisztériumok egy kö­zös bizottságot (CIMST) az átlátható és konszenzuson alapuló döntések meghozatalának érdekében, azon­ban ennek a bizottságnak az ülései rendre elmaradtak. A bizottság elnö­ke, Raed Arafat belügyi államtitkár ugyanis április óta nem hívta össze az ülést, így a mentőszolgálatok szá­mára létfontosságú döntések nem születtek meg. „Egyebek közt ez is lehetett az oka annak, hogy közel 400 új mentőautó beszerzése elma­radt, holott a mentőszolgálatoknak nagy szükségük lett volna, hogy felújítsák az elavult járműparkju­kat” - jegyezte meg a szakszervezeti vezető. A mentőszolgálatok alkal­mazottai azt szeretnék elérni, hogy csak az egészségügyi minisztérium hatáskörébe tartozzanak minden vo­nalon - ezt egyébként áprilisban egy aláírásgyűjtés során szinte minden­ki támogatta. Ugyanakkor a mentő­sök alkalmazotti státusának besoro­lása miatt is tiltakoznak. A 2021-ből származó 5-ös számú törvény szabá­lyozná jogilag az alkalmazotti státu­sukat, jogokkal és felelősségekkel, de ezt is felfüggesztette a kormány egy sürgősségi rendelete év végéig, a belügyi államtitkár javaslatára. „Szeretnénk, ha életbe lépne, mivel a törvény azt is szabályozza, hogy január elsejétől a terepen dolgozók lehetőséget kapnának arra, hogy hamarabb nyugdíjba vonulhassa­nak. Hiszen például egy 60 év felet­ti, idős mentős már nehezen tudja a tömbházemeletről lecipelni a páci­enst, és mivel nehéz, adott esetben veszélyes munkát végeznek, ezért járna a korai nyugdíjazás. Továbbá így lehetőséget kapnának a fiatalok is az alkalmazásra” - magyarázta. Hozzátette, az emberhiány is nehezí­ti a mentőszolgálatok működését, év végéig pedig nem alkalmazhatnak új kollégákat, így sokszor ha valaki betegség, nyugdíjazás miatt kiesik a csapatból, akkor egy másik csapat­ból kell pótolniuk a hiányát, ami az állomány leterheléséhez is vezet. Korrekt bérezést követelnek A mentőszolgálatok továbbá utcá­ra vonulnak azért is, hogy korrekt bérezést követeljenek. A jelenlegi bértörvény előírásai miatt - és mi­vel a teljes béralapot az állam biz­tosítja számukra - egyrészt arány­talanság áll fenn az alkalmazottak fizetése között, másrészt hátrányos helyzetbe hozza őket a hasonló be­osztásban, de más egészségügyi egységben dolgozó alkalmazot­takkal szemben is. „Ugyancsak szükséges volna hangsúlyt fektetni a munkaruhák minőségére és az alkalmazottak szakmai képzésére, programokat kidolgozni, ezzel is a betegellátás minőségét növelni, hisz ez a végső cél ” - hangsúlyoz­ta a szakszervezet hargitai elnöke. Követeléseiknek Bukarestben a kor­mányhivatal épülete előtt kedden adnak hangot. Hargita megyében éves szinten közel húszezer hívás érkezik be a mentőszolgálathoz; a mentőszolgálat nemcsak sürgősségi esetekhez vonul ki, hanem sürgősségi betegszállítást is végez, akár megyén kívül is. Románia Tüntetést szerveznek a mentősök. Kedden vonulnak fel Bukarestben ▲ FOTÓ:VERES NÁNDOR Nem várt útakadályok Székely­pálfalva és Én­laka között Több helyszínen zajlik a Hargita Megye Tanácsa által finanszírozott útépítés Székelypálfalva és Énlaka között, ám érdemes tudni, hogy időszakosan táblákon előre nem jelzett teljes útlezárásokra kell számítani az útvonalon. Pénteken Firtosváralján voltak ilyen gondok. FÜLÖP-SZÉKELY BOTOND N­oha először külsős forrásokat szerettek volna bevonni, végül saját költségvetését felhasználva vágott bele Hargita Megye Tanácsa a 136B jelzésű megyei út Székelypál­falva és Énlaka közötti 8,1 kilomé­teres szakaszának újjáépítésébe. Az előzetesen 29 millió lej értékűre becsült projekt részeként két, már leaszfaltozott útszakaszt kötnek ös­­­sze a kivitelezők. Tavaly kezdődött el a munka az útszakaszon, amikor két, talajmozgás okozta útleszakadást javítottak ki a felújítással megbízott cégek, ugyanakkor támfalakat és vízelvezető sáncokat építettek. Idén már az út kiszélesítése mellett az alapozási és kövezési munkálatok is elkezdődtek, ezek jelenleg is folya­matban vannak. Nincsenek táblák Énlakára szerettünk volna eljutni pénteken délelőtt a 136B jelzésű me­gyei úton Farkaslaka irányából köze­ledve, ám Firtosváralján kellemetlen meglepetésben volt részünk. Bár ezt korábban semmilyen tábla nem jelezte (és a forgalmat sem terelték el), az építkezési cég munkatársai teljesen felásták az utat, így nem haladhattunk tovább. A helyszínen lévő munkagép kezelője biztatott ugyan, hogy menjünk rá a földkupa­cokra, de felelősséget ő sem vállalt volna járművünk épségéért, így hát némi várakozás után, kénytelenek voltunk visszafordulni, hiszen itt legjobb esetben is csak egy terepjá­róval folytathattuk volna az utun­kat. A Nyikó mentén haladva végül a 135-ös megyei útra térve igyekeztünk megközelíteni Énlakát. Itt sem volt sokkal jobb a helyzet, hiszen szinte mindenhol le volt szakadva, ki volt gödrösödve, fel volt marva vagy meg volt süllyedve az aszfaltréteg, ame­lyet csupán néhány éve terítettek le. Miután elértük úti célunkat, úgy döntöttünk, hogy hazafelé is­mét megpróbálunk átjutni Firtosváralján. Ebből az irányból közelítve sem lát­tunk az útlezárásra figyel­meztető táblákat kihelyez­ve, azonban a helyszínre érve ismét kénytelenek vol­tunk megállni. Ez esetben már más munkásokkal találkoztunk, akik kis türelmet kértek tőlünk, majd néhány perc alatt munkagépjeikkel annyira rendbe hozták az utat, hogy áthalad­hattunk az érintett szakaszon. Nem figyelmeztettek táblák a feltúrt útszakaszra ! FOTÓ: ERDÉLY BÁLINT ELŐD

Next