Székelyhon, 2022. november (4. évfolyam, 208-228. szám)
2022-11-21 / 222. szám
2 ^ AKTUÁLIS 2022. november 21., hétfő tisztrájk #mentőszolgálatok #útakadály Országos szintű tiltakozás • Sztrájkra készül a mentőszolgálatok országos szakszervezete Több mint ezer mentőszolgálati alkalmazottat várnak kedden Bukarestbe, a mentőszolgálatok országos szakszervezetének (FNSAR) sztrájkjára. A tüntetésen Hargita megyéből is részt vesznek, hiszen Székelyföldön is saját bőrükön érzik az egyre élesedő konfliktust a belügyminisztériumhoz tartozó Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (CSU) és az egészségügyi minisztérium között. BARABÁS HAJNAL Gheorghe Chis, a Mentős Szakszervezetek Országos Szövetségének (FNSAR) elnöke tiltakozásra hívja a mentőszolgálatok dolgozóit kedden 16 órára Bukarestbe, a kormányhivatal épülete elé, hogy kifejezzék elégedetlenségüket a mentősök, a mentőszolgálatok egyre inkább háttérbe szoruló helyzetével kapcsolatban. Több pontba foglalták össze követeléseiket, melyekről részletesen Részeg Attila, a Hargita Megyei Mentőszolgálat Ambusan nevű szakszervezetének elnöke számolt be a Székelyhonnak. A szakszervezeti vezető elmondta, Hargita megyéből 50-en vesznek részt a tüntetésen, azonban országos szinten mintegy 1000 mentős jelenlétére számítanak. Ugyanakkor a szolgálatot teljesítő mentőautókra is kihelyeznek jelzésként egy országos tiltakozás (protest national) feliratot. Figyelni a mentősök problémáira A legnagyobb probléma abból adódik, hogy a mentőszolgálatokat két irányból vezetik: a költségvetésüket az egészségügyi minisztérium biztosítja, azonban sok működési döntés a belügyminisztériumhoz tartozó Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól (CSU) is függ. Létrehoztak ugyan az érintett minisztériumok egy közös bizottságot (CIMST) az átlátható és konszenzuson alapuló döntések meghozatalának érdekében, azonban ennek a bizottságnak az ülései rendre elmaradtak. A bizottság elnöke, Raed Arafat belügyi államtitkár ugyanis április óta nem hívta össze az ülést, így a mentőszolgálatok számára létfontosságú döntések nem születtek meg. „Egyebek közt ez is lehetett az oka annak, hogy közel 400 új mentőautó beszerzése elmaradt, holott a mentőszolgálatoknak nagy szükségük lett volna, hogy felújítsák az elavult járműparkjukat” - jegyezte meg a szakszervezeti vezető. A mentőszolgálatok alkalmazottai azt szeretnék elérni, hogy csak az egészségügyi minisztérium hatáskörébe tartozzanak minden vonalon - ezt egyébként áprilisban egy aláírásgyűjtés során szinte mindenki támogatta. Ugyanakkor a mentősök alkalmazotti státusának besorolása miatt is tiltakoznak. A 2021-ből származó 5-ös számú törvény szabályozná jogilag az alkalmazotti státusukat, jogokkal és felelősségekkel, de ezt is felfüggesztette a kormány egy sürgősségi rendelete év végéig, a belügyi államtitkár javaslatára. „Szeretnénk, ha életbe lépne, mivel a törvény azt is szabályozza, hogy január elsejétől a terepen dolgozók lehetőséget kapnának arra, hogy hamarabb nyugdíjba vonulhassanak. Hiszen például egy 60 év feletti, idős mentős már nehezen tudja a tömbházemeletről lecipelni a pácienst, és mivel nehéz, adott esetben veszélyes munkát végeznek, ezért járna a korai nyugdíjazás. Továbbá így lehetőséget kapnának a fiatalok is az alkalmazásra” - magyarázta. Hozzátette, az emberhiány is nehezíti a mentőszolgálatok működését, év végéig pedig nem alkalmazhatnak új kollégákat, így sokszor ha valaki betegség, nyugdíjazás miatt kiesik a csapatból, akkor egy másik csapatból kell pótolniuk a hiányát, ami az állomány leterheléséhez is vezet. Korrekt bérezést követelnek A mentőszolgálatok továbbá utcára vonulnak azért is, hogy korrekt bérezést követeljenek. A jelenlegi bértörvény előírásai miatt - és mivel a teljes béralapot az állam biztosítja számukra - egyrészt aránytalanság áll fenn az alkalmazottak fizetése között, másrészt hátrányos helyzetbe hozza őket a hasonló beosztásban, de más egészségügyi egységben dolgozó alkalmazottakkal szemben is. „Ugyancsak szükséges volna hangsúlyt fektetni a munkaruhák minőségére és az alkalmazottak szakmai képzésére, programokat kidolgozni, ezzel is a betegellátás minőségét növelni, hisz ez a végső cél ” - hangsúlyozta a szakszervezet hargitai elnöke. Követeléseiknek Bukarestben a kormányhivatal épülete előtt kedden adnak hangot. Hargita megyében éves szinten közel húszezer hívás érkezik be a mentőszolgálathoz; a mentőszolgálat nemcsak sürgősségi esetekhez vonul ki, hanem sürgősségi betegszállítást is végez, akár megyén kívül is. Románia Tüntetést szerveznek a mentősök. Kedden vonulnak fel Bukarestben ▲ FOTÓ:VERES NÁNDOR Nem várt útakadályok Székelypálfalva és Énlaka között Több helyszínen zajlik a Hargita Megye Tanácsa által finanszírozott útépítés Székelypálfalva és Énlaka között, ám érdemes tudni, hogy időszakosan táblákon előre nem jelzett teljes útlezárásokra kell számítani az útvonalon. Pénteken Firtosváralján voltak ilyen gondok. FÜLÖP-SZÉKELY BOTOND Noha először külsős forrásokat szerettek volna bevonni, végül saját költségvetését felhasználva vágott bele Hargita Megye Tanácsa a 136B jelzésű megyei út Székelypálfalva és Énlaka közötti 8,1 kilométeres szakaszának újjáépítésébe. Az előzetesen 29 millió lej értékűre becsült projekt részeként két, már leaszfaltozott útszakaszt kötnek össze a kivitelezők. Tavaly kezdődött el a munka az útszakaszon, amikor két, talajmozgás okozta útleszakadást javítottak ki a felújítással megbízott cégek, ugyanakkor támfalakat és vízelvezető sáncokat építettek. Idén már az út kiszélesítése mellett az alapozási és kövezési munkálatok is elkezdődtek, ezek jelenleg is folyamatban vannak. Nincsenek táblák Énlakára szerettünk volna eljutni pénteken délelőtt a 136B jelzésű megyei úton Farkaslaka irányából közeledve, ám Firtosváralján kellemetlen meglepetésben volt részünk. Bár ezt korábban semmilyen tábla nem jelezte (és a forgalmat sem terelték el), az építkezési cég munkatársai teljesen felásták az utat, így nem haladhattunk tovább. A helyszínen lévő munkagép kezelője biztatott ugyan, hogy menjünk rá a földkupacokra, de felelősséget ő sem vállalt volna járművünk épségéért, így hát némi várakozás után, kénytelenek voltunk visszafordulni, hiszen itt legjobb esetben is csak egy terepjáróval folytathattuk volna az utunkat. A Nyikó mentén haladva végül a 135-ös megyei útra térve igyekeztünk megközelíteni Énlakát. Itt sem volt sokkal jobb a helyzet, hiszen szinte mindenhol le volt szakadva, ki volt gödrösödve, fel volt marva vagy meg volt süllyedve az aszfaltréteg, amelyet csupán néhány éve terítettek le. Miután elértük úti célunkat, úgy döntöttünk, hogy hazafelé ismét megpróbálunk átjutni Firtosváralján. Ebből az irányból közelítve sem láttunk az útlezárásra figyelmeztető táblákat kihelyezve, azonban a helyszínre érve ismét kénytelenek voltunk megállni. Ez esetben már más munkásokkal találkoztunk, akik kis türelmet kértek tőlünk, majd néhány perc alatt munkagépjeikkel annyira rendbe hozták az utat, hogy áthaladhattunk az érintett szakaszon. Nem figyelmeztettek táblák a feltúrt útszakaszra ! FOTÓ: ERDÉLY BÁLINT ELŐD