Katolikus főgimnázium, Székelyudvarhely, 1857

Az önmunkásságról. Magna pars profectus est velle proficere. Seneca. Epist. 71. Ha a programmok — a tökéletesített tanrendszerek ezen fontos v­ánánya — képezik a ne­velési közszellem társadalmának egyik nevezetesebb alkotó részét, úgy gymnasiumunk ezen most először megjelenő programmja által látja magát szorosabban bekebelezve azon társadalom tisztes tagjai közé. Az ember új és ismeretlen helyeken mindjárt megállapodása után tájékozni szereti magát; legyen tehát megengedve nekem is — értekezési tárgyamnak rövid mellőzésével — széttekinteni egy pillanatig új álláspontomról. Hisz valamint az imádkozást főleg a lelkiszemeknek Istenhezi — mint az erkölcsi tökélyek eszményéhezi fölemelése teszi valódi imádkozássá, úgy a tanügy körüli munkálkodá­sokat is, a nevelésnek nagyjelentőségű fogalmára irányzott beható pillanatok tehetik lanka­tlan rugé­­konyságunkká. Mily szép, mily lélekemelő látmány az emberi szellemnek gondviselésileg megalkotott pályá­ja a tökéletesedés felé! Az emberben rejlő azon parány, mely őt az Istenséggel rokonositja, mindjárt létrejövése után fölébredt magas eredetének lélekemelő önérzetére. Mindjárt eleinte a minden kételyt messze elűző ős ki­nyilatkoztatás tiszta fényében fedezte fel a vezércsillagot rendeltetésének magasba vivő pályáján. E pá­lyán az útbaigazító szavakat ama magasztos önérzetre lelkesítő isteni szavak adták: „Legyetek tökélete­sek miként a ti mennyei Atyátok“! így jön, hogy az anyagnak és szellemnek oly bámulatos vegyüle­­te — az ember, miként delejtti észak sarkát —, habár el- és lehajlások között is — kútfejének esz­ményi tökélyét vette irányul, és igy az emberiség ősfolyama — a szerint, a­mint fényében hol az anyag gátló tárlatai, hol a szellem előretörő ereje volt a túlnyomó: vagy tört előre nagy czélja felé, vagy csa­pongóit félre czéltévesztő mellékutakon. De mennyiben tartoznak mindezek említett álláspontomnak látkörébe — ? kérdhetné valaki. E kérdés azonos lenne egy ilyen szervvel: Minő viszony létezik az emberi rendeltetés és a nevelés kö­zött—? E viszony kijelölése az, mi a nevelés fogalmára a legragyogóbb fényt árasztja. A nevelés nem egyéb mint egy — a tökéle­tesedési rendeltetésnek megvalósítására czélzott törekedés és igy e viszonynak észszerű felfogása, kellő méltánylása és teljes ér­­vényítése teszi a helyes nevelésnek ideálját. Az emberi rendeltetésnek valamely kor általi felfogottsága a nevelés méltányoltságának mérvében nyilatkozik, mert „ugyan mi más végsőleg is a ne­velés“ — mond hazánk egy első rendű bölcsésze — „ha nem oly szándékolt működés, mely az embert saját rendeltetésének bármily viszonyok közötti megvalósíthatására képesíti“? A köznevelés-ügy ha­ladása az emberiségnek rendeltetés­éhezi közeledése, mert a nevelés czélirányossága egyik fö feltételének tekinti mindig, a saját álláspontja­­ és a kor valódi előhaladása közötti helyes arányt.

Next