Székesfehérvár és Vidéke, 1913 (41. évfolyam, 13-243. szám)

1913-01-21 / 13. szám

Székesfehérvár, 1913. XLI. évfolyam, 13 szám. Szerkesztőség és kiadófén­tel bástya-utca 9. — Telefon­szám 09. — Wepstlenik péntek kivételével min­den hétköznap délután 2 órakor. POLITIKAI LAP. Felelős szerkesztő és laptulajdonos: HECKENAST KÁLMÁN. Kedd, január 21. Előfizetési árak­­ Egy évre________________________20 korona Fél évre___________________ 10 korona Negyed évre__________________ 5 korona Egyes szára ára_____________8 fillér. Az analfabéták. Székesfehérvár, jan. 2­ A választójogi törvényjavaslathoz mellékelt statisztikai táblázatok bevezetőjében egy nagyon szomorú mondat is található, amelynek kulturális jelentőségét maga a bevezető is teljesen tisztán látja. Azt mondja ugyanis ez a mondat, hogy a (24 éven felüli) magyar analfabéták száma szem­ben és ellentétben a nemzetiségi analfabétákkal, nem hanyatlott. Vagyis ez magyarra fordítva azt jelenti, hogy amíg az utolsó tíz esztendőben, de főképen az Andrássy-féle választói reform óta, amióta nyilvánvaló lett, hogy az írni-olvasni tu­dásnak fontos szerepe lesz a választói reformban, a nemzetiségek minden lehetőt elkövettek analfa­béták csökkentésére, addig a magyar anyanyelvű analfabéták száma egyáltalában nem fogyott. Ezzel a szomorú ténynyel szemben mindenek­előtt meg kell állapítanunk,hogy azért sem a magyar analfabéták,­sem más­ tényezők külön külön nem fe­­lelősek, hanem felelős azért mindenki, akinek némi köze van is a dologhoz, főleg pedig, aki­nek köze volt a dologhoz. A magyar analfabéták oktatásáért évtizede­ken keresztül semmi sem történt. Négy évvel ezelőtt gondoltak erre először, amikor — ezt is­­ csak társadalmi úton — megszervezték az Or­­­­szágos Közművelődési Tanácsot, amely — tisz­­t­­án a belső vezetés önkéntes elhatározására —­­ működésének súlypontját az analfabéták oktatá­sára helyezte. Ez az intézmény ma az egyetlen, amely a magyar analfabéták oktatásával foglal­kozik s három év alatt mintegy félszázezer anal­fabétát tanított meg írni-olvasni. Hogy nem töb­bet, annak egyedül a pénztelenség az oka. Csak a jelen kormányzatnak jutott eszébe a Közmű-­­ velődési Tanács céljairól költségvetésileg gon-­­­doskodni, egyben pedig­­ azzal is szolgálja­­ a Tanács céljait, hogy választójogi törvényterve­­­­zetben (51 §.) a Közművelődési Tanács által szervezett analfabétatanfolyamokon nyert bizo­nyítványokat az írni olvasni tudás bizonyítékának tekinti. Ez utóbbi intézkedés remélhetőleg nagy­­j­ban hozzá fog járulni ahhoz, hogy a magyar­­ analfabéták minél tömegesebben látogassák az­­ Országos Közművelődési Tanács teljesen ingye­­­­­­nes tanfolyamait. Mert sajnos ilyen külső bizta­­­­­­tásokra szerfölött nagy szükség van. A magyar­­ analfabéta rendkívül indolens és hihetetlenül­­ ubilitarisztikus. Nemcsak az nem csábítja a tan-­­ folyamok látogatására, hogy ott megtanul írni-­­ olvasni, hanem még az is hidegen hagyja, hogy­­ a tanfolyamokon mindent ingyen kap meg. Igen gyakori eset, hogy a tanfolyam látogatásáért kü­lön napidíjat kér, azzal érvelvén, hogy hiszen ha ő azalatt az idő alatt, amíg a tanfolyamon részt vesz, havat lapátol, vagy fát vág, megkeres néhány hatost, ki fogja tehát neki megtéríteni ezt a pénzbeli veszteséget ? Lehetetlen emiatt azonban teljesen a ma­­i gyár­parasztot okolni. Nálunk a közfelfogásból­­ abszolúte hiányzik — még a félig intelligens ré­­­­tegben is csak frázisként szerepel — az a tudat, hogy a tudás csakugyan ér valamit. (A legtöbb­­ esetben tényleg fölösleges is.) A nép körében pedig se nem tisztelt, se nem irigyelt a tanult ember. Összefügg ez a kérdés a magyar lateiner elem nyomorúságával, s összefügg a közélet nagy kulturátlanságával is. Érthető tehát, ha a paraszt analfabéta nem nagyon töri magát a tu­dás után. Azzal, hogy a választójogi törvénytervezet választói jogosultságot biztosít az analfabéta­­tanfolyamot sikerrel végzettek számára, nagy lé­pés történik ezen tanfolyamok népszerűsítése érdekében. Nem ideális állapot ugyan, mert csak a hasznosság szempontja fogja az analfabétát a tanfolyamokra bízni, de végeredményében ez nem is döntő. A fontos az, hogy mindenki tanuljon meg írni-olvasni. Hogy miért tanult meg a Sejt, tíz Ember és a Társadalomgazdaság. Szemelvények: dr. Kerekes Lajos. A társadalom­gazdaságtan azok közé a tudományok közé a tudományok közé tartozik, melyeknek tárgya az ember amint beláthatatlan múltba visszatekintő talán több százezer éves ős­fejlődés eredményeként itt áll saját maga a ku­tató emberi szellem előtt csodálatos testi és­ lelki életműködésével, ezekből kisugárzó bámulatosan merész és lendületes erőkifejtéseivel, ősidőktől szünetlenül vívott kemény küzdelemben kiedző­­dött egyediségével és alig áttekinthetően gazdag társadalmi szervezkedésével. És habár az emberi tudás különösen az utolsó 3 évszázad alatt az emberi élet jelenségei­nek megismerésében is rendkívül gazdagodott, ezeknek a tüneményes életjdenségeknek kapcso­lódásai végső alapokai ma is jórészben isme­retlenek. Ha az ember az élet nagy rejtélyein, meg­fejtetlen nagy problémáin tűnődik eszébe jut az a keserű megjegyzés, amelyet Göthe Faustnak szájába ad: Boldog, kinek hogy még felszínre tűnjék a tenger tévedésből hite van. Mit nem tudunk és arra volna szükség s amit tudunk, az mind haszontalan. Carlyle mondja valahol a Francia forradalom történetében: »Létünk cérnaszálon függ a végte­lenség ismeretlen mélységei fölött.« Száz meg száz alakban megújul s vissz­hangzik költők és gondolkodók ajkán a kérdés, amelyet egyik évszázad örökül hagy az utána jövőknek: Honnan jöttünk, hová megyünk. Mik v­gyünk. Száz meg száz hypothezist , alkotnak rá természettudósok, metafizikusok. És egyik­­ sem ér többet, mint a Szent János bogár nyár­­i éji villanása. Érezzük, hogy minden mozog s rohan kö­­­­rülöttünk. Körülöttünk örök levés, örök enyészés s­­ mi magunk is minden pillanatban változunk. Körülöttünk mindenütt nagyban és kicsi­ben a végtelenség ismeretlen távlatai s az egyet­­­­len pozitívum az Én is, ha tudatunkkal megfogni­­ akarjuk, elsiklik előlünk. Az életnek megfejtetlen kérdései tekinteté­ben ha magyarázatot nem is, de megnyugvást a hit ad, amely misztikus sejtésével lelkünket az Örök Teremtés lényével hiszi rokonnak s a lélek jövő sorsát az örökkévalósághoz köti. De a tudásig fokról fokra iparkodik az­­ emberen kívül s egyúttal élete belső titkos mü­­­helyében világot gyújtani s annak világánál felele­­­­tet keresni a tudvágya még rejtett kérdéseire.­­ Lassan, de lépésről-lépésre tágítja a tért maga körül. Bár nagy ez a tér mégis végtelen kis pont a körülötte levő ismeretlenhez képest,­­ A közelség épúgy a végtelenbe vész, mint a távolság. Két pont annyira távol eshet egy­mástól, hogy többé nincs a viszonyukra képzetem, de annyira közeledhet is egy­máshoz, hogy a viszony köztük szemléletemben­­ a végtelenbe vész. Ha magunkat a központban képzeljük a­­ kicsiny és nagy között itt is, ott is a végtelen­­­­ség áll elénk. A szorozhatóság és oszhatóságnak a határa nincs. Az égi testek távolságai elképzel-­­ hetetlen távlatok, de az élettelen dolgok vegyi Rjut.v.­ws­.rit.n­s parányai, a sejt élet­világának egyénei elképzelhe-­­­tetlen az emberhez mérve kicsinyek. Éles emberi szem a miliméternek 40 ed ré­szénél kissebbet nem vesz észre. És micsoda­­ csodálatosan változatos, bámulatosan gazdag a 40 ed miliméteren aluli élőlények világa. A mik­­roskop az emberi elmének egyik legnagyobb ta­lálmánya 3000-szeres nagyításával valamely felü­letet 9 milliószor akkorának mutat. És a mikros­­kop alatt örökké változó nyüzsgő, mozgó világa tárul fel előttünk a szerves lényeknek végtelenbe tűnő mennyiségben prolozóak sejtlények, bakté­riumok alakjában. És habár nem látjuk, egy né­mely jelenség ezt sejteti velünk, hogy olyan szer­ves lények is vannak, amelyek elképzelhetetlen­­ kicsiségükkel kicsúfolják a mikroskop 9 milliós felület nagyítását. És ezek a végtelen kis lények, az em­­­­berhez viszonyítva oly kicsinyek, hogy ha az embert tesszük a helyükbe, alig találunk a vi­­szonyításra nagyságot a földön. Egy jókora­­ csepp vízben sokszorta több él belőlük, mint ember van a föld kerekségén. Az ember folya­dék rendszerében tevékeny s küzdelmes életet folytató fehérsejtek számát 50 milliárdra teszik, holott az egész földön körülbelül 1500—1600 millió ember él. Számítás szerint a szükséglet kielégítés mai módjai mellett csak 6000 millió embernek tudna megélhetést nyújtani a mi föl­dünk. És a leggazdagabb szárnyalású képzelet is eltörpül a színek, formák és szerkezetnek, amel­­­­lett a csodálatos sokféle változata mellett, ame­lyet az egysejtű lények tárnak elénk__ Lapunk mai d­ám­a 4 oldal

Next