Állami Ybl gimnázium, Székesfehérvár, 1927

2 I. Módszeres képek az összefoglaló ismétlések és évvégi összefoglalások köréből. A nm. VK Min. úr által 1927. évi 70.640 V. sz. rendeletével a középiskolák Tantervéhez kiadott Utasítások 25. §-ában a követke­zőket olvassuk: „Az 1924. évi XI. törvénycikk az évvégi vizsgálatok helyébe a nyilvános összefoglalásokat rendelte el, melyeken az egyes osztályok számot adnak az oktatás eredményéről. Ezeknek az össze­foglalásoknak a régi vizsgálatokkal szemben inkább didaktikai jelentő­ségük van. A tanár összefoglaltatja a tanulókkal az évközben tanultak fogalmi eredményeit. Az utolsó tanítási órán egységes képben foglalja össze az évi tanítási anyag főbb mozzanatait. Az ismétléseknél már hozzá­szoktattuk a tanulókat ahhoz, hogy új szempontok szerint tekintsék át nagyobb körben a végzett anyagot, ezt a munkát tetőzi be az évvégi összefoglalás. A tanulók tehát nem a könyv egyes fejezeteit mondják fel, hanem a szellemi munka fonalát a tanár tartja a kezében, ő tűzi ki az összefoglalás szempontjait s irányítja a tanulók feleleteit. Ilyen módon a tanuló tanúságot tehet nemcsak a végzett anyagban való jártasságáról, hanem az anyag felhasználásában való önnállóságáról is. “ Ezen szempontok gyümölcsözővé tétele érdekében az 1927. évi 85.913. V. sz. rendeletével ismét felhívta a főigazgatóság útján az egyes testületeket illetőleg szaktanárokat ily ismétlési és évvégi összefoglalási tervezetek kidolgozására. Intézetünk valamennyi tantárgyáról készültek ily ismétlési és összefoglaló vázlatok, melyek sok érdekes adatot szolgáltattak a kérdés módszeres megoldásához. A tanév végén három osztályban arra vállalkozó tanárokkal próbaösszefoglalásokat is tar­tottunk, amelyeken az intézet többi tanárai is megjelentek. Az aláb­biakban a tanítás ezen módszeres műhelyéből mutatunk be három vázlatot. Összefoglaló ismétlés a magyar nyelvből a VI. osztóban. Összefoglaló ismétlés célja bemutatni: 1. A nemzeti érzést mint a magyarság létfenntartásának alapját az irodalomban. 2. Az irodalmi műfajok genesisét szemmel tartva művelődési tényezőként való tovább­fejlődésüket megfigyelni. 3. Az olvasott művek alapján Vörösmarty, Arany és Petőfi költői egyéniségét megrajzoltatni és végül; 4. a drámán .»шжв-> е ж*»: @ © »жж«<ч © ■«■як 111

Next