Állami Garay János gimnázium, Szekszárd, 1911

Miről írjunk? A középiskolai tanítás tervei a magyar írásbeli dolgozatok fő cél­jául a kezdő fokon a nyelvtan és a helyesírás gyakorlását jelölik meg s csak a III. osztálytól kezdve engednek szélesebb teret a tanuló önálló fogalmazásának. Kétségtelen, hogy a nyelvtani dolgozatok — példamondatok kere­sése és szerkesztése — még ha sikerülnek is, gyakorlati haszonnal nem járnak és különösen a fogalmazás tanításánál jelentékeny eredménnyel nem biztatnak. Főleg olyan iskolában, ahol már a legalsó osztályokból tömegesen lépnek ki a tanulók gyakorlati életpályákra (reáliskoláink közt van ilyen sok), könnyelműség volna, ha az iskola a tanulók idejét és képességét olyan munkára fecsérelné, amelynek az életben nem ve­hetik hasznát. Örömmel olvashatunk gyakorlati irányú törekvésekről egyik reál­iskolánk Értesítőjében. A magyar nyelv tanára, maga is jó tollú író, már első osztályos növendékeit valóságos kis írókká neveli. Nála a a magyar írásbeli „rendesen vidám, mulatságos, kívánatos óra. A gyere­kek már tudják, hogy többnyire aktuális téma kerül kidolgozásra s itt is, amott is felbukkan egy hirtelen szájú buksi fej s próbálja kitalálni a heti tételt. Sokszor sikerül is, van úgy is, hogy eszmét adnak.“*) Az első osztályos tanulók ezeket a tételeket dolgozták ki: 1. Első nap az iskolában. 2. Lassan járj, tovább érsz. 3. Mi szeretnék lenni? 4. Leg­kedvesebb könyvem. 5. A vásár. 6. Karácsonyi ajándék. 7. Mivel töl­töttem a karácsonyt? 8. Miért mentek a görögök Trója alá? 9. Meg­halt az igazgatónk. 10. Kaptam egy hatost. 11. Az állomáson. 12. Első utazásom. 13. Levél haza. 14. Napi foglalatosságom. 15. Mit tanultunk az idén? Pompás tételek ezek és tanulságosak. A tanuló megkísérelheti és hozzászokhatik ahhoz, hogyan kell saját benyomásairól, élményeiről és tapasztalatairól önállóan számot adnia, és a tanár vezetésével, javí­tásaival megtanulhatja, hogyan kell gondolatait világosan és szabatosan kifejezni. Az említettekhez még igen sokat lehetne sorolni, amelyek ki­dolgozását a kezdő fokon megpróbálhatnék. Az Utasítások szelleme nem *) A kecskeméti áll. főreáliskola 1908/909. évi Értesítője. 39. 1.

Next