Állami Garay János gimnázium, Szekszárd, 1911
Miről írjunk? A középiskolai tanítás tervei a magyar írásbeli dolgozatok fő céljául a kezdő fokon a nyelvtan és a helyesírás gyakorlását jelölik meg s csak a III. osztálytól kezdve engednek szélesebb teret a tanuló önálló fogalmazásának. Kétségtelen, hogy a nyelvtani dolgozatok — példamondatok keresése és szerkesztése — még ha sikerülnek is, gyakorlati haszonnal nem járnak és különösen a fogalmazás tanításánál jelentékeny eredménnyel nem biztatnak. Főleg olyan iskolában, ahol már a legalsó osztályokból tömegesen lépnek ki a tanulók gyakorlati életpályákra (reáliskoláink közt van ilyen sok), könnyelműség volna, ha az iskola a tanulók idejét és képességét olyan munkára fecsérelné, amelynek az életben nem vehetik hasznát. Örömmel olvashatunk gyakorlati irányú törekvésekről egyik reáliskolánk Értesítőjében. A magyar nyelv tanára, maga is jó tollú író, már első osztályos növendékeit valóságos kis írókká neveli. Nála a a magyar írásbeli „rendesen vidám, mulatságos, kívánatos óra. A gyerekek már tudják, hogy többnyire aktuális téma kerül kidolgozásra s itt is, amott is felbukkan egy hirtelen szájú buksi fej s próbálja kitalálni a heti tételt. Sokszor sikerül is, van úgy is, hogy eszmét adnak.“*) Az első osztályos tanulók ezeket a tételeket dolgozták ki: 1. Első nap az iskolában. 2. Lassan járj, tovább érsz. 3. Mi szeretnék lenni? 4. Legkedvesebb könyvem. 5. A vásár. 6. Karácsonyi ajándék. 7. Mivel töltöttem a karácsonyt? 8. Miért mentek a görögök Trója alá? 9. Meghalt az igazgatónk. 10. Kaptam egy hatost. 11. Az állomáson. 12. Első utazásom. 13. Levél haza. 14. Napi foglalatosságom. 15. Mit tanultunk az idén? Pompás tételek ezek és tanulságosak. A tanuló megkísérelheti és hozzászokhatik ahhoz, hogyan kell saját benyomásairól, élményeiről és tapasztalatairól önállóan számot adnia, és a tanár vezetésével, javításaival megtanulhatja, hogyan kell gondolatait világosan és szabatosan kifejezni. Az említettekhez még igen sokat lehetne sorolni, amelyek kidolgozását a kezdő fokon megpróbálhatnék. Az Utasítások szelleme nem *) A kecskeméti áll. főreáliskola 1908/909. évi Értesítője. 39. 1.