Állami Garay János gimnázium, Szekszárd, 1921

. Tudományát lelkiismeretes gonddal művelte, ismereteinek tárházát mind­halálig állandóan gazdagította, sokoldalú műveltségével kiemelkedett nemcsak a művelt nagyközönség köréből, hanem túlszárnyalta pályatársait is. Nevelői munkájában a tudomány mindenkori színvonalán állt s a nyugati államok neveléselméleteit éber figyelemmel követte s átültette a megfelelő módon a magyar talajba. Tanító-nevelő gyakorlati munkájában az ember­­formálás nélkülözhetetlen alapfeltétele: a szeretet központi helyet foglalt el. Ez ragyogja be aranysugaraival tanári és igazgatói tevékenységét. Báró Eötvös József nemes liberalizmusában és fenkölt szellemű eszme­világában gyökeredzett tanítói munkásságának politico-socialis tartalma. Mo­dern sociális érzékkel az iskolában eltünteti az osztálykülönbségeket, kiegyenlíti a származási ellentéteket, minden tanulót egyenlőképen ítél meg. A negyedszázéves szekszárdi főgimnázium első igazgatójáról tudja és büszkén vallja, hogy a vármegye utolsó évtizedének kulturális fejlődésében megmérhetetlen, de el nem évülő értékeket tett közkincsekké. Szelleme, gon­dolkodása, szeretete a Pantheonba emelte, ahonnan büszke öntudattal tekint­het le a lüktető életre, a fejlődő kultúrára és elmondhatja: et quorum r­agna pars fui ... Adatok az intézet 1921—22. évi történetéhez. Az intézeti épület karbantartására a V. K. M. 1919. óta 140.000 K­át költött. A háborús évek alatt megrongálódott szerkezeti részeket már pótol­tatták s gondoskodás történt az iskolai épület további tervszerű helyreállítá­sáról. Míg magának az épületnek fenntartására a megfelelő gond és áldozat fordíttatik, addig az intézeti szűk udvar kibővítésére irányuló régi törekvésünk süket fülekre talál Az iskolát környező közalapítványi területnek átengedé­sével egycsapásra megszüntethetők volnának azok a köztisztaság, közegészség, városszépítés szempontjából is joggal kifogásolható állapotok, amelyek a főgimnáziumi épület környékén hatalmas felkiáltó jelként meredhetnek az ille­tékes tényezők szeme elé. Az intézet helyiségei közül mindmáig 8 szolgál szükséglakásul. Ennélfogva az igazgatói iroda még mindig egy kis, ideiglenes helyiségben szorong, a szülőket a folyosókon kell fogadnunk és a leánymagán­tanulók számára nem lehet fűthető óraközi tartózkodási helyet kijelölni. Az a remény kecsegtet, hogy a városi kislakások elsősorban közintézményekben elhelyezett lakóknak fognak kiutaltatni. Az iskolának elsőrendű érdeke, hogy összes helyiségei rendeltetésüknek mihamarább átadassanak. A tanév lefolyását nem zavarta meg szénhiány vagy járványszünet. Az I. oszt. tanulók felvételi vizsgálatai augusztus 27-én, a javító , felvételi- és magán­­vizsgálatok augusztus 30—31 én, a behratások szeptember 1 —­­ ig tartottak. A tanév ünnepélyes megnyitása szeptember 4-én volt s ezen időtől kezdve a törvényesen megállapított szüneteket leszámítva fennakadás nélkül folyt a taní­tás junius 17-ig. Az évvégi összefoglalások junius 19—27 ig tartottak. A bizo­nyitványok a junius 29 én, az évzáró ünnepély után osztottak ki. Az intézet tanári karából a tanév kezdetén Gábor Áron és Zsámboki Lajos r. tanárok váltak ki. Béres Benő r. tanár a kaposvári áll. főgimnázium­tól ide nyert beosztást. Göde Lajos és dr. Taksonyi János helyébe az egyházi főhatóságok Bálint Ambrus és dr. Vértesi Frigyest alkalmazták hitoktatókul. Faludi Ferenc szakvizsgás, tanárjelölt gyakorló tanári évét intézetünkben töl-

Next