Állami Garay János gimnázium, Szekszárd, 1930

szárdi Diákszövetség elnöke, kedves „Jákó bátyánknak“ legrégibb tanítványa és jóbarátja végezte a megható gyásszertartást, utána Faludi Ferenc, fiatalabb tanítványa s egyben kartársa tartott mindenkit megindító búcsúztatót. „Elért Téged is — mondotta többek között — a tanári sors, az immatura mors, korai halál. Megrendülve állunk kihűlt tested mellett s vigasztalást csupán az Úr szavaiban találunk: In memoria aeterna erit iustus: Az igaz embernek örök emlékezete lesz. Te jó harcot harcoltál, a futást becsülettel elvégezted s az apostol szavaival hisszük, hogy számodra is eltétetett az örök élet koronája. Ez a hitünk a mi egyedüli vígasztalásunk. Egy emberéletre terjedő pályafutá­sodon nemcsak a szakismeretek közlésére szorítkozott tevékenységed, hanem ami ezeknél sokkal maradandóbb erkölcsi érték: a fenntartás nélkül való kötelességteljesítésre neveltél bennünket. Ez a Te tanári működésednek azon ter­mése, amelynek virágai el nem fognak hervadni soha, mert a Te példaadásodon nevelődött tanítványok plántálják azt tovább nemzedékről-nemzedékre . ..“ Valóban, Pataki Jákó hosszú tanári működésének jelentősége abban tetőz­kődik, hogy nem az iskola, hanem az élet számára nevelte az ifjúságot. Ő maga vasszorgalommal, tehetségének fáradhatatlan felhasználásával küzdötte fel magát nemcsak a tudás magaslataira, hanem a társadalmi élet vezető egyéniségei közé. Tanításában az volt a fő célja, hogy így cselekedjenek tanít­ványai is. Jellemének alapvonása volt az erkölcsi értékek becsülése, a munka és kitartó szorgalom magas polcra való helyezése. Viszont teljesen tagadó állás­pontra helyezkedett minden renyheséggel, lazasággal, munka és kötelesség alól való kibújással szemben. Ez az álláspontja őt némely esetben természetszerűleg ridegnek mutatta, holott az egyenes és igazságos eljárás mélységesen ember­szerető aranyszívet takart. Becézte a kicsinyeket, serényebb, öntudatos kötelesség­teljesítésre fogta fokozatosan a nagyobbakat, azt akarta, hogy az életben mindegyik tanuló különb ember legyen az apjánál, vagy akár a tanáránál. Semmi sem mutatja jobban az ő Pestalozzihoz emelkedő tanári lelkületét, mint az, hogy a végzett növendékeknek életpályája és további sorsa iránt is állandóan érdeklődött, aminthogy a végzett növendékek is valósággal körül­rajongták őt a „Diákszövetség“ összejövetelei alkalmával. Halálakor írja nekünk egyik volt tanítványa: „Pataki Jákó egyike volt azon legkedvesebb tanáraink­nak, akik nemcsak az iskola falai között érdeklődtek és viseltettek szeretettel tanítványaik iránt, hanem akkor is, mikor ezek már az életbe léptek; s Ő, aki az iskolában tiszteletet tudott szerezni a tanári tekintélynek, az életbe kikerült tanítványainak tudott igazi, melegszívű jóbarátja is lenni.“ Ilyen lelkületű volt embertársaival szemben is általában, kartársaival szem­ben pedig a megtestesült szeretetreméltóság. Neki, a szigorú életrendű és aranyszívű embernek komoly összeütközése nem is lehetett senkivel. Ellenkező­leg, a hosszú időközben elhunyt fiatalabb kartársak hátramaradt ügyeinek el­intézését, a messze távolban levő hozzátartozókkal való levelezést, sírjuk gondo­zását, emlékük méltó fenntartását önzetlen kartársi kegyelettel ő szokta intézni. Intézetünk tanári testülete és ifjúsága magamagát tiszteli meg, ha az ő emlékét hasonló kegyelettel fogja megőrizni. Mert ember volt a javából s tanár a leg­javából. R. i. p. —

Next