Érseki leányiskola, Szentendre, 1932

DIÁKTRAGÉDIÁK. Az iskolának évről-évre ismétlődő, sőt egyre súlyosbodó gondja és terhe a félévi és évvégi osztályozás. Az értesítők kiosztását követő napok újságjai állandó rovatot nyitottak az eltűnt diákok ügyének tárgyalására. — Minden év, azt lehetne mondani, minden hónap meghozza a maga kisebb, vagy na­gyobb diáktragédiáját. Az életuntak gyászos seregében növekedik az ifjúkor­nak, a tanulók száma! Nem túlzás tehát az az állításunk, hogy itt már szimfomatikus jelen­séggel állunk szemben, amelynek gyógyításához feltétlenül szükséges az egyéni indítóokokon kívül bizonyos univerzálisan ható okok ismerete. Nagyon jól ismerjük a felületen mozgó, vagy egyéni érdekből és érzéstől fűtött bírálatot, mely ezen szomorú jelenségek okát teljesen igazságtalanul az iskola és a tanár számlájára írja! Hiányos életismeret, antipáthia, tanári vaskalaposság az újságok hasábjairól nagyon is ismert sablonok. Hála Isten­nek, azon már minden tanár túl van, hogy az ily kritikát lelkiismeretében mér­vadónak elismerje. Az azonban nem tagadható, hogy a szülők táborában, — akiknek felfogása és érzületi állásfoglalása az iskolára nézve nem közönbös — az ilyen megállapításoknak sokszor igen nagy súlya van. — A mi feladatun­kat azonban egyáltalán nem képezheti, hogy ezen jogtalan és legtöbbször tu­datlanságból, vagy animozitásból származó váddal foglalkozzunk. A magyarázatoknak egy másik csoportja az emberi szervezetnek és ideg­­rendszernek a nehéz idők által okozott általános lerombolására támaszkodik. Az biztos, hogy a mai generáció más fizikai és lelki atmoszférában nevelke­dik fel, s így szervezete, idegrendszere magán viseli a hiányos táplálkozás, le­csökkent higiénia, kevesebb tiszta életöröm és állandó gond nyomait. Ebből a szempontból joggal állíthatjuk, hogy a mai gyermek, különbség nélkül, bi­zonyos fizikai és pszichikai terheltséggel születik a világra! A legújabb tudományos paedagogia nagyon is számol ezzel a körülmény­­nyel. A paedagógiának a testi és lelki rendellenességekkel foglalkozó mellék­ágai önálló nagy tudományokká fejlődtek. Az iskolák legújabb tantervei pe­dig, amellett, hogy az elmúlt évtizedek csődbejutott világnézete helyett ismét a természetfölötti hitből eredő erkölcsöt fogadták el a nevelés céljául, egyút­tal számoltak a legyengült tanulói szervezet kisebb teljesítőképességével is. Az a tény azonban, hogy az ifjúságban éppen az erkölcsi ellenálló és tel­jesítő erő fogyatkozott meg szinte katasztrofálisan, szükségessé teszi, hogy az iskola és az otthon nevelő munkáját éppen ezen szempontból tegyük objektív vizsgálat tárgyává. Ha pedig ezen vizsgálat azt állapítaná meg, hogy legújabb nevelési rendszerünk, beleértve az otthoni és az iskolai nevelést, nem nyújt elég vé­delmet az ifjú lelket fenyegető defetizmussal, lelki erőtlenséggel szemben, ak­kor fokozottabb mértékben kell törekednünk arra, hogy otthoni és iskolai ne­velésünket a több lelki erő termelésének szolgálatába állítsuk, illetve annak

Next