Szentesi Napló, 1940. augusztus (22. évfolyam, 173-197. szám)
1940-08-01 / 173. szám
4. oldal. SZENTESI NAPLÓ • Csütörtök, 1940 augusztus 1 Hogyan tölti meg a vidék naponként Budapest gyomrát ? Az elmúlt évben 20.000 vasúti kocsi, 800 hajó, 20.000 autó és 85.000 rovartkocsi 2 és fél millió mázsa élelmiszert szállított vidékről a főváros milliós közönségének Az ország gazdasági életének vezető tényezői egyre behatóbban foglalkoznak a piacszervezés kérdéseivel, hiszen úgy az őstermelő, mint a kereskedő, épúgy, mint a fogyasztó elsőrangú érdeke, hogy az élelmiszerek kereslete és kínálata között a helyes egyensúly megteremtessék s ezáltal ne legyen mód arra, hogy néhány tucat nagy tőkeerejű nagykereskedő túlhajtott spekulációjától függjön az egész piac. A Magyar Vidéki Sajtótudósító budapesti jelentése szerint a vidéki termelőknek és a Budapest felé tendáló vidéki kereskedőknek rendkívüli érdekei fűződnek a főváros élelmiszer ellátásához, hiszen e tekintetben Budapest az egész ország legállandóbb és legkitűnőbb felvevő piaca. Budapest élelmiszer ellátásának pedig legfontosabb tényezője és egyben gócpontja az immár nyolc év óta fennáló élelmiszernagyvásártelep s e kiváló intézmény egyformán szolgálja úgy a termelő gazdaközönség, mint a mezőgazdasági terményekkel foglalkozó vidéki kereskedelem érdekeit. Az élelmiszernagyvásártelepet, ezt a hipermodern épületkolosszust, nyolc éve építették a IX. kerületi Soroksári út végén mintegy 60 katasztrális hold területen. Az áruk elhelyezésére tágas földszinti, emeleti és alagsori raktárak, az árusítás céljára pedig mintegy 12.000 négyzetméter alapterületű csarnoképület, valamint 1000 kocsira, vagy autóra alkalmas kocsiálláshely áll rendelkezésre. A telep vasúti vágányzata 10.000 folyóméter. A telepnek külön önálló vasúti és hajóállomása van Budapest-Nagyvásártelep címen s ez állomásokra majdnem minden élelmicikk kedvezményes szállítási díjtétel mellett adható fel. A nagyvásártelepen leginkább forgalomba kerülő cikkek hazai és déligyümölcs, zöldség, főzelékfélék, burgonya, tejtermék, élő- és vágott baromfi, lőtt vad és tojás. A nagyvásár-telepre az árubeszállítás és azok berakása és elhelyezése éjjel-nappal megszakítás nélkül történik, az adás-vétel ideje pedig hétköznapokon és ünepnapokon nyáron reggel 4 órától, télen reggel 5 órától déli 12 óráig, ünnep előtt és szombati napokon délután 5 óráig tart. Az intézmény áruforgalmát szinte csak csillagászati számokkal lehet kifejezni. Az elmúlt évben például összesen 2.526.272 mázsa különböző élelmiszer jutott a budapesti fogyasztóhoz s ebből a rengeteg áruból 1.370.838 mázsa 20.253 vasúti kocsin, 71.262 mázsa 800 hajón, 683.000 mázsa 84.752 lovaskocsin, 391.000 ezer mázsa közel 20.000 autón került a telepre. Ezenkívül 20.664 környékbeli kistermelő kézikosarakban majdnem 10.000 mázsa árut szállított sajátkezűleg. Az élelmiszernagyvásártelep igénybevételéről, árusítóhely elnyeréséről, az áruk eladásának lehetőségeiről és az árusítás szabályairól minden irányban készséggel ad szakszerű és részletes felvilágosítást, útbaigazítást a székesfővárosi vásárok és vásárcsarnokok igazgatósága, továbbá a nagyvásártelep felügyelősége. Mindkét hivatal az élelmiszernagyvásártelep épületében van elhelyezve. Épúgy szívesen szolgál útbaigazítással a Duna-Tiszaközi Mezőgazdasági Kamarának (Kecskemét) a nagyvásártelepen állandóan működő gazdaságtanácsadó irodája. (Telefon 131-956.) A vidéki termelők és kereskedők kényelmét és biztonságát szolgálják a nagyvásártelepen működő egyéb kirendeltségek : az állomási raktárfőnökség, postahivatal, pénzügyigazgatóság kirendeltsége, a székesfővárosi fogyasztási adóhivatal kirendeltsége, a földművelésügyi minisztérium Növénytermelési Hivatalának kirendeltsége, valamint a Budapest burgonyaellátásának irányításával megbízott Belföldi Burgonyakereskedelmi Egyesülés irodája, Szombathelyen. Ezeken kívül előkészítés alatt áll a diákszálló Esztergomban, Szegeden és Beregszászon. A szálló épületét rendszerint a városok bocsátják a diákok rendelkezésére, míg azoknak belső berendezéséről az OMIH gondoskodik. Ezek a komfortos kis szállodák csak a diákság által vehetők igénybe és pedig napi egy pengős vagy ötven filléres áron. A diákvándorló útvonalat három szakaszban építik ki a jövő esztendőre. Ezek a következők: I. Budapest—Velencei tó—Székesfehérvár—balatoni körút —Bakony—nyugatmagyarországi hegyvidék—Sopron. II. Budapest—Gyöngyös—Mátra—Bükk —Aggtelek - Rozsnyó—Krasznahorka—Kassa— Sátoraljaújhely—Tokaj. III. Az előző kassai vonalba belekapcsolódva: Ungvár—Munkács—Volóc— Ökörmező —Huszt—Rahó—Kőrösmező—Szinevér. Reméljük, hogy a terv jövő esztendei megvalósulása esetén már a mi diákjaink is a diákvándorló útvonalak tanulmányozásával töltik vakációjukat. -----□— Topogóban nagy aratási árleszállítás 1 I. aratási pálinka 2*50 P, 46 fokos rum 2'60 P, 44 fokos törköly 2 80 P, 48 fokos epsz, söprű, cseresznye kisüsti pálinka 3 P, 52 fokos kisüsti szilva, v. barack 3*30 P, édes kevert 2’80 P, I 1. D-rizling bor 60 f -töl 2 d. Ó-bor 121. Kitűnő KaSSa I-S 6r 2 d. világos 17 f. 16 fokos szt. FLÓRIÁN édeskés Barna-sör 2 deci 20 f. Szentesi tanár elgondolása alapján oldják meg a diákifjúság nyaraltatási akcióit A szentesi gimnázium kiváló pedagógusának, dr Tóth László tanárnak érdekes elképzelését valósítja meg a közeljövőben az Országos Magyar Idegenforgalmi Hivatal a diáknyaraltatásokkal kapcsolatban. Dr Tóth László elképzelése az, hogy a diákságot nyaranta pihenés, valamint földrajzi ismereteik gyarapítása céljából „diákvonatokon“ nyaralni vigyék az ország különböző városaiba. Ennek a diáknyaraltatási akciónak természetesen olyan árakat kell kalkulálni, hogy a legszűkebb zsebű diákszülők is ki tudják fizetni. Felbecsülhetetlen értékű akció volna ez. Képzeljük el, hogy a diák szeme előtt a földrajzkönyv sorai és képei megelevenednének, egy-egy történelmi nevezetességű helyen pedig saját szemeivel látná azokat az emlékeket, melyekről az elmúlt iskolai évben tanult. Természetes, hogy ez a gyakorlati irányú tanítás nagyban megkönnyítené a tanárok munkáját is, hiszen a diáknak a szóban előadott tananyagról már elképzelései lennének. Dr Gál László, az OMIH új igazgatója ezt az életrevaló tervet akarja most megvalósítani, úgynevezett diákvándorló útvonalak létesítésével. Milyen lesz a diákvándorló útvonal? Intézményesen kiépített turistahálózat, melynek az ország nevezetesebb városaiban, valamint az egymástól messzebb fekvő városok útvonalai mentén diákszálak lesznek 40— 50 ággyal, higénikus berendezéssel, hidegmeleg folyóvízzel, tussoló kamrákkal. Az első két diákszálló a múlt hét végén már megkezdte működését Debrecenben és Rózsa* és Gsilbaba vagontételben igényelni lehet a Bel-földi Burgonyakereskedelmi Egyesülés ___m szentesi főbizományosánál urgonyát g.kéntP io-45.^ . Szentesi Takarékpénztár-É, s ^ p^«-u i. Minden érdeklődőnek hasznos tanácsot nyújt a tudományos GRAFOLÓGUS MŰVÉSZNŐ Fogad mindennap este 8-ig. Sáfrány M.-H.44 a. BRETAGNE ELSZAKAD FRANCIAORSZÁGTÓL A Franciaország feletti német győzelemnek egyik legsúlyosabb eredménye a bretonok mozgalma, mellyel szülőföldjüket, Bretagnét függetleníteni akarják Franciaországtól. Bretagne, vagy más néven Armorika egy kiválóan termékeny, de részben mocsaras tartomány, mely magas, sziklás partjaival merészen benyomul az Atlanti óceánba. Hozzátartozik a Loire folyó torkolatától délre fekvő Vendée terület is. Míg amaz részben dombos, részben síkság, Vendée eléggé mocsaras vidék. A neve is, mocsaras, vizes terepet jelent. Bretagne és Vendée két legkellemesebb éghajlatú tartománya Franciaországnak, amit természetesen az Atlanti óceán okoz. Öt megyéből, illetve tartományból áll és lakossága, mely kelta eredetű, nem több egy milliónál. Művelhető területe rendkívül gazdag, különösen a főváros, Rennas vidéke, melyet Bretagne „arany kertje” néven emlegetnek. Sok gabonát, főzeléket, gyümölcsöt, lent termelnek. A csatornázott részeken igen fejlett szarvasmarha tenyésztés folyik. A Párizsban levágott hízott marha legnagyobb része Vendée vizenyős rétjeiről származik. A hajózás, halászat a partvidéki lakosságnak főfoglalkozása. A kelta bretonok régi idők óta kiváló hajósok hírében állanak s a francia tengerészet elite legénysége ma is a bretonokból kerül ki. Százötven év óta tartoznak a francia uralom alá, de nyelvüket máig is megtartották s most ismét szabadok és függetlenek lesznek, mivel már is külön főkormányzójuk van s a Pontivyben tartott népgyűlésen breton nemzeti tanács alakult. A mozgalom központja a főváros, Rennes, bár ennél nagyobb és forgalmasabb a Loire mellett Nantes, mely élénk kikötőjéről híres. A breton büszke kelta nép s hogy eddig tűrte a franciák elnyomását, azt kevés számuk magyarázza meg. Most, Franciaország összeomlása nyomán számukra is ütött a felszabadulás órája. TENTA KULIBÓL, márkás töltőtollakból nagy választék, s mindezekhez pótalkatrészek állandóan kaphatók . KULTÚRA és UNTERMÜLLER TESTVÉREK köpy'kereskedőknél. Tökéletesen főző szakácsnői kerekek. — Cím a kad^HtVaLlban,