Szentesi Napló, 1940. augusztus (22. évfolyam, 173-197. szám)

1940-08-01 / 173. szám

4. oldal. SZENTESI NAPLÓ • Csütörtök, 1940 augusztus 1­ Hogyan tölti meg a vidék naponként Budapest gyomrát ? Az elmúlt évben 20.000 vasúti kocsi, 800 hajó, 20.000 autó és 85.000 rovartkocs­i 2 és fél millió mázsa élelmiszert szállított vidékről a főváros milliós közönségének Az ország gazdasági életének vezető té­nyezői egyre behatóbban foglalkoznak a piac­szervezés kérdéseivel, hiszen úgy az őstermelő, mint a kereskedő, épúgy, mint a fogyasztó el­sőrangú érdeke, hogy az élelmiszerek keres­lete és kínálata között a helyes egyensúly meg­teremtessék s ezáltal ne legyen mód arra, hogy néhány tucat nagy tőkeerejű nagykereskedő túlhajtott spekulációjától függjön az egész piac. A Magyar Vidéki Sajtótudósító budapesti jelentése szerint a vidéki termelőknek és a Budapest felé tendáló vidéki kereskedőknek rendkívüli érdekei fűződnek a főváros élelmi­szer ellátásához, hiszen e tekintetben Budapest az egész ország legállandóbb és legkitűnőbb felvevő piaca. Budapest élelmiszer ellátásának pedig legfontosabb tényezője és egyben góc­pontja az immár nyolc év óta fennáló élelmi­­szernagyvásártelep s e kiváló intézmény egy­formán szolgálja úgy a termelő gazdaközönség, mint a mezőgazdasági terményekkel foglalkozó vidéki kereskedelem érdekeit. Az élelmiszernagyvásártelepet, ezt a hi­permodern épületkolosszust, nyolc éve építet­ték a IX. kerületi Soroksári út végén mintegy 60 katasztrális hold területen. Az áruk elhe­lyezésére tágas földszinti, emeleti és alagsori raktárak, az árusítás céljára pedig mintegy 12.000 négyzetméter alapterületű csarnoképü­let, valamint 1000 kocsira, vagy autóra alkal­mas kocsiálláshely áll rendelkezésre. A telep vasúti vágányzata 10.000 folyóméter. A telep­nek külön önálló vasúti és hajóállomása van Budapest-Nagyvásártelep címen s ez állomá­sokra majdnem minden élelmicikk kedvezmé­nyes szállítási díjtétel mellett adható fel. A nagyvásártelepen leginkább forgalomba kerülő cikkek hazai és déligyümölcs, zöldség, főzelékfélék, burgonya, tejtermék, élő- és vá­gott baromfi, lőtt vad és tojás. A nagyvásár-telepre az áru­beszállítás és azok berakása és elhelyezése éjjel-nappal megszakítás nélkül történik, az adás-vétel ideje pedig hétköznapo­kon és ünepnapokon nyáron reggel 4 órától, télen reggel 5 órától déli 12 óráig, ünnep előtt és szombati napokon délután 5 óráig tart. Az intézmény áruforgalmát szinte csak csillagászati számokkal lehet kifejezni. Az el­múlt évben például összesen 2.526.272 mázsa különböző élelmiszer jutott a budapesti fo­gyasztóhoz s ebből a rengeteg áruból 1.370.838 mázsa 20.253 vasúti kocsin, 71.262 mázsa 800 hajón, 683.000 mázsa 84.752 lovaskocsin, 391.000 ezer mázsa közel 20.000 autón került a telep­re. Ezenkívül 20.664 környékbeli kistermelő kézikosarakban majdnem 10.000 mázsa árut szállított sajátkezűleg. Az élelmiszernagyvásártelep igénybevéte­léről, árusítóhely elnyeréséről, az áruk eladá­sának lehetőségeiről és az árusítás szabályai­ról minden irányban készséggel ad szakszerű és részletes felvilágosítást, útbaigazítást a szé­kesfővárosi vásárok és vásárcsarnokok igazga­tósága, továbbá a nagyvásártelep felügyelősé­ge. Mindkét hivatal az élelmiszernagyvásár­­telep épületében van elhelyezve. Épúgy szí­vesen szolgál útbaigazítással a Duna-Tiszaközi Mezőgazdasági Kamarának (Kecskemét) a nagyvásártelepen állandóan működő gazdaság­tanácsadó irodája. (Telefon 131-956.) A vidéki termelők és kereskedők kényel­mét és biztonságát szolgálják a nagyvásártele­pen működő egyéb kirendeltségek : az állomási raktárfőnökség, postahivatal, pénzügyigazgató­­ság kirendeltsége, a székesfővárosi fogyasztási adóhivatal kirendeltsége, a földművelésügyi minisztérium Növénytermelési Hivatalának ki­­rendeltsége, valamint a Budapest burgonya­­ellátásának irányításával megbízott Belföldi Burgonyakereskedelmi Egyesülés irodája, Szombathelyen. Ezeken kívül előkészítés alatt áll a diákszálló Esztergomban, Szegeden és Beregszá­szon. A szálló épületét rendszerint a városok bocsátják a diákok rendelkezésére, míg azoknak belső berendezéséről az OMIH gondoskodik. Ezek a komfortos kis szállodák csak a diák­ság által vehetők igénybe és pedig napi egy pengős vagy ötven filléres áron. A diákvándorló útvonalat három szakasz­ban építik ki a jövő esztendőre. Ezek a követ­kezők: I. Budapest—Velencei tó—Székesfehér­vár—balatoni körút —Bakony—nyugatmagyar­országi hegyvidék—Sopron. II. Budapest—Gyöngyös—Mátra—Bükk —Aggtelek - Rozsnyó—Krasznahorka—Kassa— Sátoralj­aú­j­hely—Tokaj. III. Az előző kassai vonalba belekapcso­lódva: Ungvár—Munkács—Volóc— Ökörmező —Huszt—Rahó—Kőrösmező—Szinevér. Reméljük, hogy a terv jövő esztendei meg­valósulása esetén már a mi diákjaink is a diák­vándorló útvonalak tanulmányozásával töltik vakációjukat. -----□— Topogóban nagy aratási árleszállítás­­ 1 I. aratási pálinka 2*50 P, 46 fokos rum 2'60 P, 44 fokos törköly 2 80 P, 48 fokos epsz, söprű, cseresznye kisüsti pálinka 3 P, 52 fokos kisüsti szilva, v. barack 3*30 P, édes kevert 2’80 P, I 1. D-rizling bor 60 f -töl 2 d. Ó-bor 121. Kitűnő KaSSa I-S 6­r 2 d. világos 17 f. 16 fokos szt. FLÓRIÁN édeskés Barna-sör 2 deci 20 f. Szentesi tanár elgondolása alapján oldják meg a diákifjúság nyaraltatási akcióit A szentesi gimnázium kiváló pedagógusá­nak, dr Tóth László tanárnak érdekes elképze­lését valósítja meg a közeljövőben az Országos Magyar Idegenforgalmi Hivatal a diáknyaral­­tatásokkal kapcsolatban. Dr Tóth László elképzelése az, hogy a diákságot nyaranta pihenés, valamint földrajzi ismereteik gyarapítása céljából „diákvonato­­kon“ nyaralni vigyék az ország különböző vá­rosaiba. Ennek a diáknyaraltatási akciónak természetesen olyan árakat kell kalkulálni, hogy a legszűkebb zsebű diákszülők is ki tud­ják fizetni. Felbecsülhetetlen értékű akció volna ez. Képzeljük el, hogy a diák szeme előtt a föld­rajzkönyv sorai és képei megelevenednének, egy-egy történelmi nevezetességű helyen pedig saját szemeivel látná azokat az emlékeket, me­lyekről az elmúlt iskolai évben tanult. Termé­szetes, hogy ez a gyakorlati irányú tanítás nagyban megkönnyítené a tanárok munkáját is, hiszen a diáknak a szóban előadott tan­anyagról már elképzelései lennének. Dr Gál László, az OMIH új igazgatója ezt az életrevaló tervet akarja most megvalósítani, úgynevezett diákvándorló útvonalak létesí­tésével. Milyen lesz a diákvándorló útvonal? Intézményesen kiépített turistahálózat, melynek az ország nevezetesebb városaiban, valamint az egymástól messzebb fekvő váro­sok útvonalai mentén diákszálak lesznek 40— 50 ággyal, higénikus berendezéssel, hideg­meleg folyóvízzel, tussoló kamrákkal. Az első két diákszálló a múlt hét végén már megkezdte működését Debrecenben és Rózsa* és Gsilbaba vagontételben igényelni lehet a Bel-­­földi Burgonyakereskedelmi Egyesülés ___m szentesi főbizományosánál urgonyát g.kéntP io-45.^ . Szentesi Takarékpénztár-É, s ^ p^«-u i. Minden érdeklődőnek hasznos tanácsot nyújt a tudományos GRAFOLÓGUS MŰVÉSZNŐ Fogad mindennap este 8-ig. Sáfrány M.-H.44 a. BRETAGNE ELSZAKAD FRANCIAORSZÁGTÓL A Franciaország feletti német győzelem­nek egyik legsúlyosabb eredménye a bretonok mozgalma, mellyel szülőföldjüket, Bretagnét függetleníteni akarják Franciaországtól. Bre­tagne, vagy más néven Armorika egy kiválóan termékeny, de részben mocsaras tartomány, mely magas, sziklás partjaival merészen be­nyomul az Atlanti óceánba. Hozzátartozik a Loire folyó torkolatától délre fekvő Vendée te­rület is. Míg amaz részben dombos, részben síkság, Vendée eléggé mocsaras vidék. A neve is, mocsaras, vizes terepet jelent. Bretagne és Vendée két legkellemesebb éghajlatú tarto­mánya Franciaországnak, amit természetesen az Atlanti óceán okoz. Öt megyéből, illetve tartományból áll és lakossága, mely kelta ere­detű, nem több egy milliónál. Művelhető te­rülete rendkívül gazdag, különösen a főváros, Rennas vidéke, melyet Bretagne „arany kertje” néven emlegetnek. Sok gabonát, főzeléket, gyümölcsöt, lent termelnek. A csatornázott részeken igen fejlett szarvasmarha tenyésztés folyik. A Párizsban levágott hízott marha legnagyobb része Vendée vizenyős rétjeiről­ származik. A hajózás, halászat a partvidéki lakosságnak főfoglalkozása. A kelta bretonok régi idők óta kiváló hajósok hírében állanak s a francia tengerészet elite legénysége ma is a bretonokból kerül ki. Százötven év óta tartoz­nak a francia uralom alá, de nyelvüket máig is megtartották s most ismét szabadok és függet­lenek lesznek, mivel már is külön főkormány­zójuk van s a Pontivyben tartott népgyűlésen breton nemzeti tanács alakult. A mozgalom központja a főváros, Rennes, bár ennél na­gyobb és forgalmasabb a Loire mellett Nantes, mely élénk kikötőjéről híres. A breton büszke kelta nép s hogy eddig tűrte a franciák elnyomását, azt kevés számuk magyarázza meg. Most, Franciaország össze­omlása nyomán számukra is ütött a felszaba­dulás órája. TENTA KULIBÓL, márkás töltőtollakból nagy választék, s mindezekhez pótalkatrészek állandóan kaphatók . KULTÚRA és UNTERMÜLLER TESTVÉREK köpy'kereskedőknél. Tökéletesen főző szakácsnői kerekek. — Cím a k­ad^HtVaLlban,

Next