Katolikus gimnázium, Szentgyörgy, 1894

A modern nevelés. A szellemi és testi képességek fejlesztésének első és elkerül­hetetlen kifolyása a vallásosság, szeretet, barátság, igazságszeretet és munkásság, melyek által az ember a társadalom hasznos tagjává válik, egyenes úton haladva, a rosszat gyűlölni fogja és a műveltség terén lépéseket teend. A szellemi és testi tulajdonságok csak akkor nyerhetnek biztos alapot, csakis akkor érvényesülhetnek, ha a gyermek zsenge korában első­sorban az anyja által, másod­sorban pedig környezete által — nevelő, tanító és rokonai által — mindenre, a­mi nemes, jó és szép, vezettetik, egy szóval, hajlamát oda fejlesztik, hogy, ha majd az életbe lép, minden eléje gördülő akadályt legyőzhessen. Csakhogy fájdalom, éppen az ellenkezőjét tapasztaljuk. Az anya megfeledkezik legnemesebb feladatáról, nem gondol gyerme­keire, hanem azokat a dajkára bizza, a ki nagyobbára szegény és az alsóbb rétegből való s mivel csakis a fizetés és élete fen tartása lebeg szemei előtt, a kis, gyenge gyermekre nem sokat ügyel, hanem míg a nagyságos asszony a bálokban, sétahelyeken tölti el a napnak nagyobb részét, vagy a hódolók csalogató kifejezésekbe foglalt beszédeiben leli örömét és úgyszólván hiába­való tétlenség közt engedi múlni a drága időt, a cselédre bízott gyermek sír, rí és esetleg rossz bánásmódban részesül. Mert bizony hiába takargatjuk emberi gyarlóságunkat, egyformák vagyunk mi mindnyájan, ha csak szerét tehetjük, a munka könnyebb oldalára pártolunk. Nagyon sokszor, hogy a kicsike ne nyugtalankodjék, vagy a szolgálat magánteendőiben ne háborgassa, holmi kábító­szerekkel csitítják , elaltatják, s mi ennek a következménye? Az, hogy a kis­gyermek szellemi tevékenysége csíráit elfojtják

Next