Szép Szó 7. kötet (Budapest, 1938)

26. szám - Németh Andor: Tel qu'en lui-méme

Tel qu'en lui-méme . . . (Emléksorok Karinthyról) „A végtelen azzá vetíti, aki volt", véste Mallarmé Poe Edgar sír­kövére. Az élő a halálban válik magává. Amíg él, pillanatokra látunk be­léje csupán, amikor kiesik szokásaiból, életmegnyilvánulásainak automa­tizmusából. S ez vonatkozik az íróra is, aki ugyan ki tudja fejezni magát, de ugyanakkor át is alakul alkotásaiban. És nehéz megmondani, hogy a művészetben mi a fontosabb: a lélek, vagy a kötőanyag, a közös kultúr­örökség, a közvetített és tökéletesebbre csiszolt érték, az a szinte személy­telen szellemi erőfeszítés, mely az emberiség pillanatnyilag elérhető leg­magasabb öntudati állapotát fejezi ki. A nagy mű elkülönböződik alkotójá­tól, a nagy mű nem az, amit „csak ő írhatott", hanem az, amelyre az em­beriségnek szüksége volt, így értékelte a művészi alkotásokat Karinthy is. Minden olyan alkotástól idegenkedett, mely nem az általánosan emberit fejezte ki, hanem a bizarrt, a különlegest. S ez annál tiszteletreméltóbb, mivel ő maga, személy szerint, keveredő ősi vágyai ellenére, kivételes lény volt, egyszeri és bizarr. Ha szemébe mondták, persze, kézzel-lábbal tiltakozott. Kétségtelenül neki volt igaza. Minden írásának koncepcióján kimu­tatható, hogy kiindulópontja derűsen bizakodó, hogy az emberről magas véleménye van, hogy az emberi nem lehetőségeit határtalannak tartja és nem úgy, mint Wells, aki értelemmel okoskodj­a ki az utánunk következő századok társadalmi képleteit és azoknak anyagtechnikai feltételeit, hanem­ úgy, mint aki magas révületében tanúskodik és kezeskedik arról, ami előbb-utóbb bekövetkezik, mert az ő „jövője" nem a marxi értelemben működő anonim tényezők kifej­lése, kibontakozása, hanem hályog-lehullás, megújhodás. Nem véletlen, hogy imádta Gulliver utazásait és regényeit Swift eszközeivel igyekezett hitelesíteni. De csak a Capillaria szatirikusan allegorikus, a Faremido spirituális utópia, utolsóelőtti nagy alkotása, a Mennyei riport pedig himnikus hitvallás, haláltagadás. Lénye tehát harmonikus volt, derűs és bizakodó, noha írásai nem mindig azok. De hiszen lényegét is meghamisították átlag­ pillanatai, azok az apró kis megalkuvások, amelyekre a hivatás töri be a hajlamot, a kény­szerűség a kedvet, az alkat végzete a transzcendentális öntudatot, a sors a lelket, kiformálva az emberből azt a „kis urat", azt a nyűgös, sopán­kodó, fejfájásos „kis valakit", akiről egy kegyetlen versében Ady beszél. 3

Next