Pákh Albert (szerk.): Szépirodalmi Lapok, 1853 (1. évfolyam, 1-51. szám)

1853-01-29 / 9. szám

9. szám.­­ SZÉPIRODALMI LAPOK. SZÉPIRODALMI LAPOK. ESZMÉK A REGÉNY ÉS DRÁMA KÖRÜL. IV. Azokról, kik szépirodalmi elméleteket olvasnak, sokkal több m­iveltséget és fel­fogást kell feltennünk, hogysem szüksé­­gesnek vélhessük, midőn elmondott esz­méinkből következtetéseket akarunk vonni, még előbb recapitulatiokra térni vissza. Egyenesen említjük tehát: miként ko­runk regényei az alapeszmék megválasz­tásától kezdve a szervezés törvényeiig és a jellemek megválasztásától kezdve a jel­­lemfestés s az indokolások részleteiig, több­nyire a drámáktól mindenben különbözők lévén, ennélfogva semmi csoda, ha úgy találjuk, hogy a híres színművek írói rend­szerint nem azok, kik híres regényeket ír­nak. Főként pedig, a­ki a regényekben szer­zett előbb magának nagy nevet, s csak azután kezd Thalia babérjaiért versenyez­ni, igen hihetőleg, merészsége által dicső­ségének és a drámairodalomnak kevés szol­gálatot teend. Mert arra sok öntagadás, sok lemon­dás , sok fékezése a szellemnek a hideg ítészet által, és sok tárgyilagosság kell, melly a megszokások bilincseit könnyen le tudja rázni s az ellenkező művészeti for­mákba játszva besimuljon, s arra az ala­kiló tehetség erős fegyelmezése kell, hogy olly hre, ki mindig széles conceptiókat vá­lasztott , s azok keresztülvitelére korlátlan jogokat használt; ki drámai érdekkel nem bíró jellemek és szöveg nélkül óriás hatást idézett elő; ki művei szervezésében az egy­ség szigorú törvényeit nem tartotta szem előtt; ki körülményességhez szokott; ki a külviszonyokat és érzéseinket úgyszólván mikroskoppal vizsgálta; ki a détaillok által festett és indokolt, s ki a külső, az idegen hatásoknak gyakran engedett a cselekvény fejlesztésében tért, — szóval arra ritka lélekerő és műértés kell, hogy egy ünne­pelt regényíró, ha a színművészet terére lép át, minden irányban alá tudja vetni magát azon szoros és tiszta formáknak, mellyek nélkül a színművek utján senki hervadhatatlan koszorút nem tűzött halánté­­kaira, vagy legalább nem a színpad se­gítségével. Ezért láttunk Bulwertől, Sáridtól, Bal­­sactól és Sue Jenőtől kezdve annyi sze­rencsétlen d­e bu­ti­­oz­ás­t a drámákban, még olly regényírók által is , kik a szép­­irodalmi elméletekben jártasok voltak, s kik a leküzdendő nehézségeket érezvén, többnyire szerény és a dráma rámái közé beférhető anyagot választottak; de óvatos­ságuk daczára sem bírtak multjuknak meg­szokásaiból egy sokkal formakedvelőbb, sokkal szigoruabb törvényű művészi világ­­rendtartásához simulni. Sorsuk azon Croesusokéhoz hasonlított, kik temérdek kincseikkel a nagyszerű ház­tartást tudták elegantiával párosítani, s a könnyelmű gondatlanságot nemes ízléssel, de akkor már többé ki nem tüntethették magukat, midőn kevesebb eszközökkel és több számítással kellett volna egy szerény igényű de öszhangzó háztartást, kénye­lemmel, diszszel, széparányusággal, kői- 131

Next