Szilágyság, 2016. július-december (26. évfolyam, 26-52. szám)

2016-07-15 / 28. szám

Gazdaság A romániai bérek vásárlóereje alig fele az uniós átlagnak Az Országos Statisztikai Intézet Románia az Európai Unióban - 2016 című tanulmányának adatai szerint (amelyek a 2014. évi helyzetet elemzik) Romániában a bérek vásárlóértéke az uniós átlagnak csupán az 55 százalékát éri el. Környezetünk Sötét felhő Európa fölött Az EU területén 280 szénnel működő hőerőmű létezik, ebből 257-ről volt adat. 2013-ban ezek összkibocsátása több mint 22900 korai halálesetet okozhatott, ugyanakkor több tízezren betegedtek meg szív- és légzőszervi problémák miatt. Előfizetés A Szilágyság hetilapra a szerkesztőségben is elő lehet fizetni. Vállaljuk, hogy ön helyett elmegyünk a postára és előfizetünk az ön nevében. Várjuk Zilahon a Kossuth utca 33. szám alatti szerkesz­tőségünkbe! Rendelje meg a Szilágyságot 2016-ban is! Aktuális 5. oldalon Közlemény Ettől az évtől kezdődően lehetőség van a levél általi szavazásra, amely előzetes regisztrációhoz kötött, és minden Magyarországon és külföldön élő román állampolgár számára elérhető. Bonyolult vizsgarendszer Rozs Rita (fotó), a Szilágy Megyei Tanfelügyelőség kisebbségi oktatásért felelős tanfelügyelője meglehetősen fáradtan nyilatkozott kedden délben. Nem csoda, hiszen a képességvizsga után közvetlenül az érettségi vizsga lebonyolítása járt rengeteg munkával, a valós értékelésre már nem maradt idő.­­A nyolcadikosok kisérettségi dolgozatait Kolozsváron javították. Szilágy megyébe a máramarosiak dolgozatát küldték, de itt nem volt mindenből szaktanár a bizottságban. Az ukrán anyanyelvű dolgozatok javításához Suceava megyéből kértünk szaktanárt. Magyar nyelven alig 80 dolgozat érkezett az egész megyéből, ez is jelzi a máramarosi magyarság helyzetét... Összességében majdnem 4.000 dolgozat érkezett, tehát nagyon leterhelték a matematika és romántanárokat. Mintegy 80 tanár javította a román, és ugyanennyi a matematika dolgozatokat. Meglehetősen feszült volt a légkör a javító bizottságban. Az óvásokat pedig szintén teljesen más megye javítóbizottságainak küldték. Szilágy megyében a Máramaros és Szatmár megyei óvásokat értékelték újra. Az óvások újraértékelése döntő többségében nem befolyásolja a végeredményt, hiszen a jegy csak akkor módosul, ha a különbség 0,5 jegy fölött van. Átlagban a 0,2-0,4 jegykülönbség még nem befolyásolja a végeredményt, de gyakran előfordul, hogy az óvást elbíráló bizottság kisebb jegyet ad a dolgozatra. Ha az átlagot nézzük, akkor szerintünk a jegyek kicsit alacsonyabbak, mint a tavaly, nem a sikerarányról van szó, hanem a jó jegyek átlaga alacsonyabb, kevesebb a 9-es fölötti jegy. Az érettségi dolgozatokat Szilágy megyéből Gyulafehérváron javították. Az óvásokat pedig egy harmadik megyébe küldik átértékelésre. Az anyanyelvi vizsgához tegyük hozzá, hogy négy diák a német nyelvet kérte. A német konzulátus kérésére megpróbáltuk, hogy a líceumi osztályok között legalább egy fél német osztály legyen, de nem sikerült. - Milyennek látja a magyar oktatás helyzetét a megyében? -Nagyon fájó, hogy főleg nyolcadik után nagyon sokan mennek román osztályokba. Szakosztályt indítottunk Zilahon a Voievod Gelu Iskolában, egy egész magyar osztályt kértünk líceumi kereskedelmi szakon. Azért ezen a szakon, hogy a fiúk és a lányok is beiratkozhassanak. Egy mechanikai osztály a lányok számára nem vonzó, a könnyűiparb­a a fiúk nem jelentkeznek. Az iskola vezetősége nyitott volt a kérésre, de nemrég közölték, hogy 10 jelentkezővel nem lehet osztályt indítani. A törvény 28 diákhoz köti a líceumi szakoktatás osztályonkénti létszámát, még 25 diákkal is indíthatunk, de 10 diák kevés ehhez. Az idén végzett a magyar szakosztály, ezt szerettük volna folytatni, de nem volt elég jelentkező. Az elméleti líceumi osztályokba van elég jelentkező, a probléma az, hogy az inkább faluról bejövő gyerekek román szakmai osztályokba iratkoznak. Ahhoz pedig nincs elég gyerek, hogy minden szakmában tudjunk magyar osztályokat indítani. - A nyolcadik osztály utáni sikeresen vizsgázó magyar diákok közül hány százalék tanul tovább? - Még nem tudjuk pontosan az idei eredményeket, ez több szakaszban zajlik. A tavaly mintegy 90 százalékuk tanult tovább, de közülük sokan román iskolában. Krasznán a kevés diák miatt nem tudták létrehozni a magyar mechanikai szakmai osztályt, mert a beiratkozók zöme román volt. A magyar diákok nagy része az elméleti osztályokba iratkozott. Beszéltem az igazgatóval, hogy a magyar gyerekek számára lehessen külön magyar órákat tartani a magyar csoport számára, hogy ne szakadjanak el teljesen az anyanyelvtől. Ezt szeretném Zsibón is megoldani. A minisztériumi szabályzat szerint összevont csoportok is lehetnek. Ha például a 9-10 osztályból sikerül egy összevont csoportot kialakítani, oktatható számukra a magyar irodalom. Ha másképpen nem lehet, akkor legalább így próbáljunk a magyar kultúrával kapcsolatot tartani. Zsibón a magyar oktatás nagyon pengeélen táncol. Az 1-4. osztályban egyetlen tanító maradt, aki egyszerre négy osztállyal kitűnően dolgozik. Voltam ott óralátogatáson, és minden gyerekkel egyformán jól foglalkozik, mindenkinek volt feladata és dolgozott a saját korosztályának megfelelő témakörben. De akkor is, összevontan négy osztályt tanítani nagyon nehéz. Korábban két összevont osztály volt, de kimaradt egy év, és azt azóta sem tudták pótolni, nem lehetett megtartani a két tanítót. Oda jutottunk, hogy most nem fog magyar ötödik osztály indulni Zsibón. Beszéltem az igazgatóval, azt sem mondhatjuk, hogy a román igazgató ellene van. A szülők egy része szerint könnyebb a gyereknek, mert egy tantárggyal kevesebbet tanul, és nincs Zsidón magyar továbbtanulási lehetőség a líceumban. Az ingázási költségek megterhelik a családok költségvetését és gyerekek teherbírását. Ezért sokan már ötödiktől román osztályba íratják gyerekeiket. Az a fájó, hogy ez már Zilahon is megtörtént. Végignéztem, ahogyan Zsibón lemorzsolódnak a magyar osztályaink, félek, ez itt is bekövetkezik, nem olyan nagy mértékben, de már vannak jelei. Az az indok marhaság, hogy a magyar jegyek rontanak az átlagon — ilyen véleményt is hallottam­­, hiszen minden statisztika, a vizsgaeredmények arányszámai ezt cáfolják. Volt olyan szülő, aki azt gondolta, hogy magyarból nem kell tanulni, hiszen ez az anyanyelve. A magyartanárt vádolta igényessége miatt, ha gyerek rosszabb jegyet kapott. De ez egyáltalán nem így van. A Szilágy megyei magyartanári gárda nagyon erős. Olyan munkát végeznek az osztályban, ami rendkívüli. Nem csak helyesírásra tanítják meg a gyerekeket, hanem sokkal több lelki tartalommal töltik meg az órákat. A fennmaradásért. Ez sokkal több, mint irodalomtanítás, ez magyarságtanítás. Rengeteg olyan tevékenységet szerveznek, amelyek a tananyagon kívül bekapcsolják a diákokat a magyar irodalom köré szervezett versenyekbe, rendhagyó irodalomórákba. Teljes mértékben meghatározó személyiségei a megye kulturális életének. Lejegyezte: Józsa László A mi felelősségünk A Szilágy megyei oktatás nem csak a tanárokon, a minisztériumi kirendeltségeken, a szabályozásokon múlik. A legnagyobb felelősség a szülőket terheli.

Next