Vasárnap, 1995. január (2. évfolyam, 1-4. szám)

1995-01-08 / 1. szám

_____________________________ MAGYARORSZÁG vasárnap ■ hírlap 3 Egymilliárd dollárt síboltak Be is lopnak Jelentősen megnövekedett Ma­gyarországon a devizaspekulá­ció. A határon ki- és befelé egy­aránt hurcolnak ilyen céllal pénzt, de ezek az akciók - a Magyar Nemzeti Bank elemzé­sei szerint - megnehezítik az ésszerű árfolyam-politika foly­tatását. A bankközi devizapia­con a banki spekuláció általá­ban rövid távú, és az előre sejtett kisebb leértékelésekre érzékeny. Ezt a jelenlegi szabályozás azzal szorítja korlátok közé, hogy fel­ső határt szab a bankok devi­zatartalékainak. A spekulációs célú nemzetkö­zi tőkemozgások között számot­tevő a magyar gazdálkodók pénzkimenekítése, illetve a kül­földi spekulációs tőke beáramol­­tatása. A hazai vállalkozók erre sokféle módszert választhatnak: például az export alul-, illetve az import felülszámlázása (ma­gyarul: drágán vesznek, és ol­csón adnak el, legalábbis a papí­rok szerint), s hasonló hatású az exportbevétel késleltetése meg az import korai kifizetése is. Az MNB becslései szerint 1992 má­sodik fél évétől 1994 első fél évéig a honi gazdaságból bur­kolt formában kivitt tőke meg­haladja az 1 milliárd dollárt. Ezzel éppen ellentétes irányú a külföldiek spekulációja, akik pénzüket működőtőke vagy vál­lalati devizahitel formájában hozzák az országba. E pénzmoz­gás sem elhanyagolható, amit az is bizonyít, hogy miközben az ország folyó fizetési mérlegé­ben két éve óriási a hiány, az ország devizatartalékai nem csökkentek, hanem éppen hogy nőttek. Az MNB adatai szerint a tartalék október végén 6,9 mil­liárd dollár volt, míg egy évvel korábban csupán 5,7 milliárd. DALOK A MERINBEN lehet, hogy mostanság úgy tet­szik, éleződnek a politikai feszült­ségek, de vannak jelek az ellen­kezőjére is. A Meriin Színház pél­dául egy-két éve legalább annyira volt nevezetes színielőadásairól, mint a politikai erőszak veszélyé­re reagáló, nagyhatású rendez­vényeiről. Nos, ma este új, négyrészes sorozatot indítanak. Selmeczy György a dalirodalom javából vá­logatott. A premieren Rajk Judit a legjobb orosz szerzők műveiből énekel. Azért ez már csak a meg­nyugvás jele.» . Ahol kártya, ott csalás? Folytatás az 1. oldalról Gyorsabbnak kell lenniük, mint az áldozat, éppen ezért mobilte­lefonon hívják fel a budapesti engedélyezési központot. Kis­vártatva megérkeznek a boltba, ahol egyszerűen lehúzzák a hi­telkártyát, és a bizonylatra tet­szőleges nagyságú vásárlási összeget írnak. A tranzakció után 10-20%-ot azonnal kifizetnek az üzlettulajdonosnak, aki pár nap elteltével megkapja a „megvá­sárolt” áru ellenértékét is. Bonyolultabb az eljárás, ami­kor hamisítják a hitelkártyát. En­nek a technikája a következő: a creditkártyába sajtolt betű- és számjegyeket tetszés szerint le­metszik, és gyorsragasztó segít­ségével más betűkkel vagy szá­mokkal pótolják, így egy telje­sen új, de érvényes kártyaszám és név kerül a hitelkártyára. A hitelkártya hátlapján általában még leolvasható a kártyába ere­detileg belemaratott kártya­szám, azonban ezt személygép­kocsi-kölcsönzéseknél és repü­lőjáratoknál használatos cím­kékkel takarják el. A másik mód­szer, hogy a műanyagot kisimít­ják, hiszen a hitelkártyák zömét poli(vinil-klorid)okból készítik, s azok vasaló vagy forró víz hatá­sára sima lapkává változnak. El kell távolítani a domború része­ken lévő nyomdafestéket is, melyhez a háztartásban is hasz­nálatos habkőalapú tisztítósze­reket használják. Ezután egy­szerű prés segítségével újra­nyomják a kártyát. A hitelkártya-hamisítók lele­ményessége nem ismer határo­kat. A csalás egy másik fajtájánál hitelkártya-méretű fehér plasz­tikdarabokra létező kártyaada­tokat visznek fel. Ezt a kénysze­rűségből együttműködő üzlet­­tulajdonos boltjában húzzák le, aki ezután fiktív forgalmat szá­molhat el a bankokkal szemben - mivel a műanyag lapocska ké­pe ugyanúgy jelenik meg a bi­zonylaton, mint az eredeti hitel­kártyáé. Az újabb adatok meg­szerzésére sokféle lehetőség kí­nálkozik a szerződő vállalatok­tól és szolgáltatóhelyek ráterhe­­lési bizonylatairól. Sőt a nem­zetközi méretű csoportok faxon és telefonon küldik egymásnak a friss adatokat, a világ minden részéről. Az úgynevezett White Plastic Crimek-a rendőrség így hívja a hamis, kártyacsalásra fel­használt plasztikdarabokat - mellett teljesen meghamisított hitelkártyák is léteznek, azon­ban ez rendkívül költséges, és a csalásnak ezt a formáját legtöbb­ször csak szervezett bűnbandák alkalmazzák. Tovább egyszerű­síti a kártyacsalást, amikor a cre­­ditcardot kibocsátó cég postán küldi el az új tulajdonosnak a kártyáját - ám a hitelkártya út­közben eltűnik. Ezek a csalási formák csak la­pok a pakliban. Az igazi Jolly Jokert még mi sem ismerjük. Kökény Tamás Magunk is megpróbálkoztunk a kártyahamisítási alapműveletekkel. Úgy gon­doljuk, sikerrel. Íme például az a gumikártya, amelynek felhasználásával kitűnő hitelkártya-utánzatot lehet készíteni. Egy bélyegzőkészítő cégnél 180 forintért állították elő. Csináltattunk filmet hitelesített aláírásról is, így tulajdonképpen minden eszközünk meglenne hozzá, hogy egy megtévesztő nyomatot produ­káljunk. Számunkra persze ez csak egy bizonyítási kísérlet volt, melynek célja a cikk hitelességének alátámasztása, amiként meggyőződésünk, hogy olvasó­inknak sem tippekkel szolgáltunk az írásban, hanem csak a fokozott óvatosság­ra hívtuk fel figyelmüket. - Nem fog ez inogni, Mester?! EZ VOLT A HÉT ANDRASSEW IVAN ROBIN GUDOK Az első héten az ember még érzi az időt. Vagyis a hiányát. Hogy rohan. Odaveszik. Sőt, elveszik, mások. Aztán ez a második vagy a harmadik héten már nem érdekes. Megszokjuk. Megszűnik az év eleji időtéltés különös érzete. Az ember azt lesi, nehogy lemaradjon. De mindig csak később tudjuk meg, miről nem kellett volna lemaradni. Jómagam például annyira résen vagyok, hogy látszólag csekély jelentőségűnek tűnő híreket mesterségesen fölnagyítok, hátha eltalálom, mi az, ami az önállította csapdákba szorult emberiséget kivezeti. Vagy be. Mert az ember az első héten hajlamos nagyobb tételekben elmélkedni. Emberiség. Föld, mindenség. A februári depressziókban már csak a hazáig, a népig és a nemzetig látok majd, talán valameddig Európában. Vietnamban találtak egy kecskeméretű szarvasmarhafélét, egy állatot, ami eddig ismeretlen volt. Csecsenföldön lelőttek egy csomó katonának öltöztetett nagykamaszt. Egy új állatfajta fölfedezése, pláne, ha az nem rovarnyi, hanem nagyobbacska, azért jelentős esemény, mert arra enged következ­tetni, hogy még van hely a Földön. A hír könnyít az ember beszorultságérzetén. Fullasztó nekem, hogy állandóan azt képze­lem, teljesen belepjük a Földet. Noha az emberiség - jó szorosan állva - például néhány Balaton-nagyságú területen elfér, mégis mintha minden tele lenne velünk. Ha viszont egy kecskényi emlős, szarvasmarhaféle, amiképpen valami Robin Hood el bírt bújni előlünk vagy félmillió évig és most is csak véletlenül találtuk meg, akkor ezzel az erővel akár egy másik emberfajta is bujdokolhat közöttünk. És hátha egyszer csak előlép rejtekéből, összehíja az egész emberiséget a Balaton jegére, és jóféle szelíd szóval homo pacatust, megbékéltetett emberfajtát csinál belőlünk. De tőlem jöhet az égből is. Ufóban vagy csak úgy szőrén megülve az űrt. Csak siessen, mert már megint 3800 talpalatnyi hellyel kevesebbre lesz szükség a Nagygyűlésen. Annyian pusztultak oda Csecsenföldön. Nem tudom, föltűnt-e valakinek, pláne, tud-e valaki magyaráza­tot, de mintha az lenne a Földön, hogy amint egy kicsit enyhül az egyik háború, kitör a másik. Most ugye, Boszniában, mintha... És mintha mindig ugyanazok lennének. Mert ezeket, akik most föltűntek Groznijnál, mintha már nemcsak Boszniában, hanem Afganisztánban is láttam volna. Talán csak más süveget viseltek. És már meg is haltak egyszer... Lassan olyan az egész, mintha egy nagy CNN-stáb járna körbe, hadd menjen a hadishow. És szegény Jelcin is: mintha már láttam volna egy hozzá hason­latos arckifejezésű embert. Az is testes volt, csak sötétebb hajjal, busább öldökökkel a szemei fölött. És szintén tanácskozott, szintén a Kremlben, a nemzetbiztonságról. Ugyanott ült. De nem lehetett Jelcin, mert ő akkoriban még a világ legremény­keltőbb moszkvai párttitkára volt. Robinhoodosdit játszott a váro­sában. Álruhában lopakodott az áruházakban, és lecsapott azokra, akik meg merték rövidíteni a szocialista embertípust. Akkoriban azok a kamaszok, akiket a valaha volt moszkvai Gud a múlt héten engedett csecsenek közé, még valamelyik Leninről elnevezett általánosba jártak. Pad alatt tán már Robin Gudot olvastak, és álmukban nem gondolták volna, hogy az 1994-es bosnyák típusú Robin 95-re pont az ortodox karácsonyra csecsen­­nek áll. És a Prófétát követi. Mindegy. Meghaltak. Ott fekszenek Groznijban temetlenül, égett-fagyott csonkok-cafatok maradtak belőlük. Nem lesz már gyerekük. Pedig azok közül, ha csak egy is, valami mutációtól, csak úgy magától homo pacatussá lehetett volna. Akihez hívás nélkül jönnének elő a bujdokló állatok. Demokráciát szeretnének a bázisközösségek A hierarchia történelmi betegsége az egyház­nak - állítják azok a katolikus bázisközössé­gek, amelyek tagjai szerte Európából érkez­tek Budapestre, hogy az elmúlt héten az egy­ház demokratizálásáról és a menekültek elöl elzárkózó gazdag Európa egoizmusáról cse­réljenek eszmét. Amikor Európa országai legszí­vesebben légmentesen lezárnák határaikat, hogy védjék kényel­müket és biztonságukat a be­özönlő idegenekkel szemben - s ezt a polgárok többsége rendjén valónak is tartja-, akadnak olyan emberek, akik kárhoztatják az „Európa-erődöt”, s az egyház - jelen esetben a katolikus - fel­adatának tartják, hogy lebontsa a falakat a menekültek előtt. Az egyház azonban nemigen hall­gatja meg e közösségek szavát. Persze hogy nem, hiszen egy hierarchizált intézménynek nem sok affinitása van a demokrácia iránt. Az említett közösségek te­hát az egyház demokratizálását is sürgetően fontosnak tartják. Hogy kik ők? Két európai moz­galom - az Európai konferencia az emberi jogokért az egyház­ban és a Szabadságért az egy­házban európai hálózata - bá­zisközösségei, amelyek belga, francia, angol, német, olasz, spa­nyol, luxemburgi, svájci, cseh, osztrák, holland és magyar cso­portokat fognak össze, s ame­lyek - az éppen megalakulásá­nak 50. évfordulóját ünneplő Bokor-bázisközösség meghívá­sára - a héten Budapesten tar­tottak találkozót, amely éppen ma ér véget. Ezek a közösségek, amelyek elvetik a hierarchiát - ahogy a konferencia egyik szervezője, Schanda Beáta, a Bokor tagja mondja -, nemcsak keresik az igazságot, hanem megélni is akarják azt. Noha ez kockáza­tos. Mert nehézségekkel, áldo­­zatokkal jár. Hiszen az éhezőket meg kell etetni, a szomjazókat m­eg kell itatni, a hajléktalanok­nak otthont kell teremteni, ese­tenként annak árán is, hogy sa­ját életszínvonalunkat építjük le. E hálózatok tagjai tehát koránt­sem a növekedés, a fogyasztás prófétái. S különös módon nem­csak a világiaktól, de a hivatalos egyháztól sem kapnak túl sok támogatást. - Ha az emberi jogokról van szó, a hierarchia történelmi be­tegsége a keresztény egyházak­nak, hiszen kisebbségi irányítás­sal működnek - állítja Schanda Beáta -, holott a polgári társa­dalmak már eljutottak odáig, hogy a többségi akarat érvénye­sül. Választások vannak, ahol a nők ugyanúgy választanak és vá­laszthatók, mint a férfiak. Ennek a katolikus egyházban nyoma sincs! Miért vannak nekem más jogaim mint állampolgárnak, aki történetesen nőnek született - s mint az egyház tagjának? Furcsa módon kapcsolódik össze a konferencia két témája: az egyház demokratizálása és az „Európa-erőd” lebontása. A kí­vülálló számára ugyan mindket­tő utópiának tűnik, hiszen a vi­lági élet nem az önzetlenségről szól, azt azonban a legszkepti­kusabb lény sem vonja kétség­be, hogy a kétfelé váló világ egy­re elviselhetetlenebb. A bázisközösségek azt hirde­tik, a védett Európának le kell adnia igényeiből, életszínvona­lából, és segítenie kell a harma­dik világot. Az egyik előadó pél­dául arról beszélt, ő maga évekig élt szerzetesként Algériában, s egy idő után éppen az ottaniak kérték, menjen haza, s próbálja inkább Németországban befolyá­solni a közgondolkodást. Vagy a Bokor-közösség példája: alapít­ványt működtetnek, amelybe sok­­gyermekes családok is adakoz­nak. Elvük: a jómódúak által alul­ról rugalmatlannak hitt életszín­vonal igenis alakítható. Csak el kell határozni, hogy a jövede­lem bizonyos része karitatív cé­lokat szolgál. Legfeljebb nem lesz video, új sífelszerelés, táv­irányítós autó, utazás... Persze ezt általánosságban el­fogadtatni reménytelen ügynek tűnik. De ők azt mondják: a reménytelenségen túl is van re­mény. Különben robbanás vár­ható Európában s a világban. A konferencia előadásainak visszatérő motívuma volt, hogy a hagyományos nagyegyházak nem demokratikus felépítésű­ek, holott az egyháznak előre­mutatónak kellene lennie. A ka­tolikus egyház struktúrája és mű­ködési formái évszázadokkal kullognak a civil társadalom fel­építése és működési formái mö­gött. Arra például, hogy az ang­likán egyház női püspököt szen­telt fel, a katolikus egyháznak az volt a reakciója, hogy ezzel meg­szűnt a közeledés lehetősége a két egyház között. - Nem törekszünk a szakítás­ra, de értetlenkedünk, hangosan értetlenkedünk - magyarázza a Bokor-bázisközösség és a katoli­kus egyház közötti kapcsolatot Schanda Beáta. - A hivatalos egy­ház gyakorlatilag nemlétezőnek tekinti a Burányi páter köré szer­veződő társaságot, aki természe­tesen maga is tartott előadást a konferencián a jézusi örökség alapgondolatairól. Hogy a laikus hívők hangja is megszólalhasson a katolikus egy­házban, hogy a nők egyenlő jo­gokat élvezhessenek a férfiak­kal, hogy a közösségek megvá­laszthassák papjaikat, hogy egyáltalán válasszák s ne kine­­vezzék az egyház vezetőit-ahogy ez évszázadokon át történt tehát hogy demokratizálódjék az egyház - ezt szeretnék s a mostani budapesti találkozón is ezt hangsúlyozták az európai há­lózatok képviselői. Tudván, hogy a demokrácia sem „a lehe­tő világok legjobbika”, hiszen ez is uralom, még ha a többség uralma is a kisebbség fölött. In­kább tehát a demokráciát sze­retnék egyesíteni a kisebbség tiszteletével és szabadsága meg­hagyásával. (gyémánt)

Next