Színes Vasárnap, 1995. július (2. évfolyam, 26-30. szám)

1995-07-02 / 26. szám

1995. július 2. Sólyom László Az alkotmánybírák é­s elnö­kük, Sólyom László nevét m­ost minden bizonnyal imáiba foglalja a nemzet. Merthogy alkotmányelle­nesnek nyilvánította s meg­semmisítette az egyiptomi fiz csapással felérő Bokros­­csomag, azaz a stabilizációs program jó néhány részét. Nem mindegyiket, már csak azért sem, mert a magas tes­tület most csak azokkal az indítványokkal foglalkozott, amelyek - a határozat sze­rint - „a törvény rendelkezé­sei közül azokat kifogásol­ták, amelyek széles rétege­ket érintenek, jelentős válto­zásokkal járnak és azonnal hatályba lépnek". A többire ősszel kerül sor. Akik emlékeznek még az Alkotmánybíróság előző négy évben tanúsított hű­vös távolságtartására a napi politikától és a törvényho­zás szükségleteitől, nem győznek csodálkozni e me­tamorfózison. Mint ahogy azon sem, hogy a sok eset­ben a határozatok dodonai megfogalmazásával vádolt testület elnöke most mily egyértelműen, mily félreért­hetetlenül ítélte alkotmány­­ellenesnek a törvény egyes passzusait. Sőt hangjában még némi korholás is érző­dött. Különösen persze ak­kor, amikor a személyi szám használatának meg­hosszabbításáról volt szó... Mert ha van valami, ami el­len Sólyom professzor már az ellenzéki kerekasztal-tár­gyalások idején harcolt, s amit azóta is szisztematiku­san ki akar iktatni az állam­­igazgatásból, az az infor­mációs önrendelkezési jog­gal ellentétes azonosító jel, amellyel „beleírhatnak ben­nünket mindenféle könyv­be...". Az Alkotmánybíróság most felszabadultabbnak tű­nik, mint fennállása óta bár­mikor. Erejének teljében, ha­talmának tudatában van. Az előző kormány idején hozott határozatai még visszafo­gottan tiszteletteljesek vol­tak, ahogy az infánst figyel­mezteti nevelője. Most azon­ban - már nem először - ke­ményen rávert a kormány praclijára, mert az rosszal­kodott... PATERNOSZTER Hack Péter . A parlament alkotmányügyi bizottságának elnöke, bár­mennyire is ellenkezik alka­tával, most összevonta szem­öldökét. S tiszteletteljesen ugyan, de némileg ingerül­ten reagált az Alkotmánybí­róság döntésére. Amely Hack szerint sokkal inkább saját addigi határozataiból,­­semmint az alkotmányból vezethető le. Az alkotmányügyi bizott­ság elnöke nem ok nélkül ha­ragos. Hiszen a Bokros-cso- M­ag nem kerülhetett volna parlamenti tárgyalásra bi­zottsági ajánlás nélkül. Már­pedig ha Hack Péter rábólint valamire, azt jogilag nyilván kifogástalannak tartja. Mert előfordulhat ugyan elvileg, hogy a politikus félreteszi a jogász szempontjait, de az al­kotmányügyi bizottság mai­­­­--------et—Hockát uccuéi elnökének esetében ez elkép­zelhetetlen. Ki van zárva, hogy a jogtudós Hack, a ki­sebbik kormánypárt megha­tározó személyisége, a parla­menti frakció helyettes veze­tője tudatosan kétes vizekre irányítsa a koalíció stabilizá­ciós hajóját. Hack Péter meg volt győ­ződve róla, hogy a Bokros­csomag erős nyomású vízsu­gár, amely oltja a már égő há­zat... És akkor valaki azt mondja: a tűzoltók azt is tönkreteszik, ami eddig épen maradt. Nem csoda, hogy Hack dühbe jön, s ami nehe­zen hihető: kétségbe vonja az Alkotmánybíróság kompe­tenciáját. Mondván: a testü­let a parlament második ka­marájának szerepét játsza, s olyat tesz, ami nem szokás: költségvetési ügyekbe szól bele... Hiába, a csomag - leg­alábbis néhány darabja - visszakerül a parlamenthez. S bármi legyen is Hack véle­ménye az Alkotmánybíróság döntéséről, az biztos, hogy a megszorító intézkedések „ja­vított, bővített kiadásában" már nem lehet alkotmányos­­sági zavar. Mert az alkot­mányügyi bizottság elnöke még egy presztízsveszteséget nem engedhet meg magának. (gyémánt) MAGYARORSZÁG SZÍNES VASÁRNAP 5 Még a nyáron rendkívüli parlamenti ülés Készül a Bokros­­kényszercsomag Folytatás az 1. oldalról­­ Hogy a 72%-os kormánytöbb­ség akaratával szemben nem a saját érdekeiket, hanem az al­kotmányosság szempontjait ré­szesítették előnyben, ez olyan magatartás, amely mércéül kell hogy szolgáljon minden ma­gyar közméltósági politikus­nak - fejtette ki Orbán Viktor. S ha netán valakinek nem lett volna világos, mire gondol, még megeresztett egy verbális attakot Göncz elnök ellen is. Hogy hogyan tovább? A Szí­nes Vasárnap szombati információi szerint péntekről szombatra szinte egész éjjel dolgoztak magas rangú pénz­ügyminisztériumi tisztségvise­lők és a gazdasági kabinet más szakemberei. Az első lapjelen­tések az alkotmánybírósági döntés nyomán 25-40 milliárd­­dal nagyobb deficittel számol­tak az idei esztendőre. Most vi­szont úgy tűnik, hogy 33-43 milliárd között lehet ez a növekvény. A kormány tagjai­nak csütörtökön kell dönteniük arról, hogy az új körülmények között miként biztosítják azt, hogy az idei pótköltségvetés­ben rögzített 165 milliárdos hi­ányt ne lépjék át. Ez rendkívüli erőfeszítéseket igényel, és ne­gatív társadalmi hatásokat vetít előre. Csak találgatni lehet ar­ról, hogy mi lesz a javaslatban, amelyet a szabadságát elha­lasztó Bokros Lajos a kormány asztalára letesz. (Mellesleg: az, hogy a pénzügyminiszter egyáltalán tervezett szabadsá­got e periódusra, azt mutatja, hogy ilyen volumenű és mérté­kű alkotmánybírósági döntésre a kormány nem számított. Ezt más jelek is alátámasztják.) A luxus jellegű termékek, él­vezeti cikkek további megadóz­tatásától kezdve hosszú lehet a lista, magában foglalhat ez is-GÁL ZOLTÁN, az Országgyű­lés elnöke a 16 óra című rádió­műsor tegnapi adásában nyilat­kozva kijelentette, hogy való­színűleg július végén, augusz­tus elején kell a parlamentnek rendkívüli ülésszakot tartani. Ekkor hozzák meg a Bokros­csomag alkotmánybírósági felülbírálata miatt szükségessé vált további intézkedéseket­­tézkedéseket a beruházási ja­vak importjának lassítására is. (Ezek importja, eltérően a fo­gyasztási javakétól, nem csök­kent.) Drasztikusabbá válhat­nak bizonyos olyan elvonások, amelyek a tervezettnél na­gyobb állami leépítésekhez ve­zethetnek. Mindez egyelőre feltételezés. Napvilágot láttak szombaton olyan értékelések, hogy való­ban kemény lépések nem szük­ségesek. Ezek szerint a „kiesés" akár állampapírok terven felüli kibocsátásával is fedezhető. A bennünket szombaton délután tájékoztató szakemberek sze­rint ez is egy út lehet, ám önma­gában kevés, és negatív hatásai is jelentősek. Növeli az állam eladósodását, újra felfelé sodor­hatja a kamatszintet, és egy ponton túl kétségessé teheti azt, hogy a forintleértékelés jelen előre tervezett szisztémája fenntartható legyen. S megkér­dőjelezi azt is, hogy az MNB ál­tal prognosztizált szinten, tehát a még kezelhető évi 30 százalék alatt maradjon az infláció... Összegzésképpen felkészül­hetünk a forró júliusra, a rend­kívüli parlamenti időszakra. (Munkatársunktól) A PÉNZÜGYMINISZTER szerint az Alkotmánybíróság döntése miatti de­ficitnövekedés következtében új költségvetési törvényt kell a parlament elé beterjeszteni. A hiányzó pénznek azonban csupán egy részét kell a központi költségvetésnek megfizetnie. Az Alkotmánybíróság döntése csak egy fejezetet érint: a Népjóléti Mi­nisztérium kiadásainál emiatt nem sikerül csökkentést elérni. Ez a csalá­di pótléknál 9, a várandóságinál 1, a gyermekgondozási díjnál 3 milliárd forint lenne, s ez az összesen 13 milliárdot jelent. A honoráriumok járulékterhének 12 milliárdos és a táppénzszigorítás 5 milliárdos többlete, valamint a vállalkozók baleseti járuléka megemelé­sének hatása a társadalombiztosítási alapok költségvetésében jelent volna meg. Az immáron sokadszor elkészített törvényjavaslatot azonban a tavaszi ülésszak végéig sem fogadta el a parlament. Az alkotmánybírósági döntés azért nem tenné kötelezővé újabb pót­költségvetés megalkotását, mert a változás csak kevéssel haladja meg a pénzügyminisztériumi szakértők által oly sokat emlegetett - még megen­gedettnek tartott-10 milliárdot. (várkonyi) POLITIKAI KULISSZATITKOK • POLITIKAI KULISSZATITKOK U.. . ______________________________________________________________________________________________________________________ '. ■ „ .. Torgyán rejtekhelyen Torgyán József, a Független Kisgazda­­párt elnöke megelégedéssel vette tu­domásul, hogy a legutóbbi közvéle­mény-kutatások eredménye szerint pártja, az MSZP-vel együtt, a népsze­rűségi lista első helyén áll. Úgy tudni, hogy a Kisgazdapárt vezére immáron - az alkotmánybírósági döntés és az FKGP folytatódó népszerűséggyara­podása ismeretében - lehetségesnek tartja a Horn-Kuncze-kormány válsá­gát, a koalíció idő előtti bukását és az előre hozott választásokat is. Mint mondotta, nincs kétsége aziránt, hogy ha ilyen választásra kerülne sor, úgy övé lenne a miniszterelnöki szék. Egyesek szerint, akik a hét végén be­széltek vele. Torgyán József most rej­tekhelyen gondolja át egy „árnyékka­binet" összetételét egy befolyásos, igazgatási tapasztalatokkal rendelke­ző szakember segítségével, akinek ne­vét azonban senkinek sem árulja el. Az ellenzék más csoportjai szerint viszont Torgyán, megfelelő intellek­tuális pártbázis híján, most érte el a csúcspontot... IMF-kény­szer zubbony? A Nemzetközi Valutaalappal idehaza és Washingtonban tárgyalt szakértők egy része úgy véli, e pénzügyi szerve­zet meglehetősen sematikus feltétel­­rendszer kényszerzubbonyába akarja belegyömöszölni a vele tárgyaló or­szágokat, eközben nincs tekintettel az egyes államok geopolitikai sajátossá­gaira, saját erőből tett stabilizációs erő­feszítéseire. Hacsak persze nincs ame­rikai kormánynyomás a segítségnyúj­tásra, mint az emlékezetes mexikói pénzügyi összeomlás idején... ] Ezt a nézetet újabban több magyar politikus is osztja. Suchman Tamás pri­vatizációs miniszter szintén rámuta­tott a közelmúltban, hogy a nemzeti érdekek leghatározottabb képviseleté­re van szükség a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel folytatott tárgyaláso­kon. Az IMF mindenesetre a maga ré­széről keményen tárgyal, képviselői határozottan fogalmaznak. Kopits György, a Nemzetközi Valutaalap magyarországi képviselője már kije­lentette: a magyar folyamatok megkí­vánják, hogy az Alkotmánybíróság döntése miatt megsemmisített intéz­kedéseket helyettesítsék ésszerű, azo­nos mértékű intézkedésekkel. Egye­bek közt megfogalmazta: „Egyelőre alig látszik a március 12-i csomag hatá­sa, több intézkedés még hátravan, így nem lehet megítélni, hogy a GDP 3,5 százalékát kitevő költségvetési hiány mellett megfékezhető-e az eladósodás növekedése. Első ránézésre úgy tűnik, ahhoz, hogy ez a cél reálisan elérhető legyen, a hiánynak 3,5 százalékpont­nál kisebbnek kellene lennie." Amit itt nem mond ki, de ami ebből követke­zik: ahhoz, hogy a költségvetési hiány a GDP 3,5 százalékánál is kevesebb le­gyen, az idei 165 milliárdos „csökken­tőcsomaggal" egyenértékű - vagy csaknem ugyanekkora - újabb cso­magra volna szükség. Kérdés azon­ban, hogy ez súlyos társadalmi követ­kezmények nélkül biztosítható-e... Vannak olyan koalíciós személyisé­gek, akik szerint meg lehetne értetni az IMF-fel, hogy 3,5 százalék helyett mintegy 4,5 százalékkal is megeléged­het, ennek elérése garantálható lenne a „megszakadás" veszélye nélkül is. Idetartozik: az alkotmánybírósági határozathoz történő pénzügyi alkal­mazkodás nyilván nehezíti az IMF-fel kimunkálandó készenléti hitelmegál­lapodást, amely enélkül is leghama­rabb az év vége felé lett volna várható. Másrészt a korábban bejelentett német hitelek csomagjának tényleges folyósí­tása is - két ottani tartományi parla­ment döntésén túlmenően - függvé­nye az IMF-megállapodásnak. Surányi milliói A legnagyobb jövedelmű hazai bank­vezető állítólag Surányi György, a Ma­gyar Nemzeti Bank elnöke. Úgy tudni, kinevezésekor olyan szerződést kötöt­tek vele, amely évente legalább 25 mil­lió forintos jövedelmet biztosít számá­ra. Surányi György alapbére, értesülé­sünk szerint, havonta 1,4 millió forint, ám ezenfelül hathavi garantált prémi­um is megilleti. Ferihegy II kérdőjelekkel Néhány hónapja bejárta a sajtót a hír, miután aláírták a kanadai Huang- Danczkay-csoporttal a keretszerző­dést, zöld útja van a Ferihegy II repü­lőtér bővítésének. Ám kezdettől fogva világos volt, hogy az ügy nem egysze­rű: a megállapodás ellenzői kitartottak és most is kitartanak amellett, hogy a kanadai cég a vállalt terhekhez képest aránytalanul hosszú ideig tartó üzleti jogokhoz és előnyökhöz juthat, s ez el­lentétes a hazai nemzeti érdekkel. No­ha őszig még a keretszerződésből kö­vetkező mintegy tucatnyi szerződést kellene aláírni, a KHVM-ben optimis­ták, az ott dolgozók szerint addigra olyan kormány-előterjesztés készül, amely egyértelmű pozitív tisztázást hoz. Mások nem olyan biztosak ebben. A Légiforgalmi és Repülőtéri Igazga­tóság (LRI) tudniillik költségvetési szerv, s mint ilyen, beviheti jogait egy gazdasági társaságba. Ugyanakkor azonban a Pénzügyminisztérium hi­básnak tartja az LRI ilyen minősítését, és kiiktatná azt a költségvetési szervek sorából. Ha ez a Huang-Danczkay­­csoporttal kötött szerződés véglegesí­tése előtt történik meg, egyet jelenthet a projekt „elenyészésével", mivel az LRI már nem kapna gyakorlatilag au­tomatikusan engedélyt a ráruházott jogoknak gazdasági társaságba való bevitelére. A Huang-Danczkay vissza is léphet... Egyébként az tapasztalható, hogy sokan kétségbe vonják az alapelképze­lés realitását is, azt, hogy az évi 3 milli­ós repülőtér forgalma az ezredfordu­lóig a kétszeresére nőhet. Szerintük ez nem veszi figyelembe a realitásokat, túlbecsüli Ferihegy vonzását, alábe­csüli a Schwechati (Bécs) repülőtér vi­haros fejlődését, Prága konkurenciáját. Lejárt órák A privatizációjára váró áramszolgálta­tók lerobbanását mutatja (és épp ilyen állapotuk miatt is sürgős a tőkeinjekci­ót hozó privatizáció), hogy e vállala­toknak egyre kevesebb pénzük van a fogyasztóknál lévő árammérő órák rendszeres karbantartására, cseréjére, ellenőrzésére. 10-12 esztendő, de néha ennél rövidebb idő alatt e villanyórák elpiszkolódnak, alkatrészeik kikop­nak, a valódi fogyasztásnak néha csak törtrészét mutatják. Emiatt az áram­­szolgáltatókat több százmilliós kár éri. Legalább ekkorára becsülik azt a vesz­teséget, amivel a jó technikai érzékű barkácsolók rövidítik meg e cégeket. Tűvel, gemkapoccsal, dróttal, mágnes­darabkák használatával és sok más el­járással lassítják a könnyen manipulál­ható, mechanikus elven működő órák mozgását, és az eredmény olyan vil­lanyszámla, amelynek nincs köze a tényleges fogyasztáshoz. A többé-ke­­vésbé ötletszerű ellenőrzések is évente több tízezer ilyen cselekményre deríte­nek fényt. Mint egy áramszolgáltató cég vezetője mondotta: az áramlopás hazánkban, a labdarúgást is megelőz­ve, vezető nemzeti sporttá vált.­ ­

Next